Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nog meer over zeep maken !


Aanbevolen berichten

Heb er even mijn eigen zeep maken boeken erbij genomen en stoot telkens weer op twee onderwerpen tijdens het lezen die mij behoorlijk storen.

Nummer 1 is je hebt een mixer nodig om zeep te maken anders spendeer je uren aan het opkloppen.

Nummer twee je hebt ph strips nodig.

Voor sommige zeep zal je afhankelijk van de samenstelling wss een mixer nodig hebben maar voor basis zeep niet.

Ik gebruik dat toch niet en 20 min opkloppen is goed voor je spieren denk ik dan maar.

Maar die ph strips die in veel boeken worden beschreven en die tot ph 14 moeten gaan die vind ge niet zomaar of je moet via het inet gaan.

Deze die ze verkopen in winkels voor aquaria zitten tussen 6 en 9 ph dacht ik dus daar ben je ook niks mee.

Je zeep zou rond ph 10 moeten zitten als ik juist ben. Sommige bronnen vermelden dat ph 11 ook nog kan maar ph 12 is onbruikbaar.

Waarom dan ph strips tot ph 14 ? Beats me !

Maar oke we hebben geen ph strips.

 

Om dat op te lossen , proef ik mijn zeep, dus vol met de tong, is goe draaien over en rond de zeep hahaha.

Neeee gewoon de zeep even tegen je tong houden, tintelt dat dan is je zeep niet bruikbaar en moet je rebatchen.

Het tintelen wil zeggen dat er teveel loog in je zeep zit, dat wil je niet op je lichaam.

Wanneer je zeep tintelt op dag twee van het uitharden kan dat tijdens het rijpen weggaan, dus niet te snel rebatchen.

Nu vragen er zich sommige misschien af ? Wat is rebatchen en hoe doe ik dat. Rebatchen is gewoon je zeep opnieuw bewerken tot een bruikbaar product.

Moet toegeven heb dat nog nooit gedaan omdat ik nog nooit een slechte batch heb gehad.

Nog een toevoeging :

 

Veel mensen gebruiken etherische oliën om hun zeep een lekker geurtje te geven.

Ga voor bio anders heeft zeep maken ook geen zin denk ik en kijk uit voor allergieën. ( Voor je kindjes extra opletten)

1 kg zeep heeft geen half flesje etherische olie nodig, druppels lijkt me meer dan genoeg.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Leuk @Chinaka! Ik vind het al een hele stap om zelf Marseillezeep vlokken op te lossen tot wasmiddel, maar hij gaat duidelijk nog een giant leap verder :)

Hier nog even link naar het basis topic Zeep Maken: http://preppers.nl/forum/threads/377-Zeep-Maken

Dr.Prepper als ik als dom wicht dat kan, kan jij dat ook.

Het is zoals tomatensoep maken, vergeet je de tomaten tja dat is nog te preparen. Maar het water nou dan gaat het wss heel fout hahaha

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Chinaka jij spreekt over ph strips is een ph meter niet beter of zie ik het verkeerd .

Screenshot_2013-08-23-16-02-00.jpg.d35cfe6d67476687411c8931c5bd6790.jpg

 

Geert

Heb dat ook al is bekeken maar ben geen chemicus en als er staat calibratievloeistof panikeer ik al. Maar deze gaat dus wel tot ph 14. Ik moet dat nog is bekijken en uitvinden hoeveel keer je dat kan gebruiken.

 

Bedankt voor de info.

 

Groetjes Chin

 

Ps: Ben je nog boos? Zal het nooit meer doen :) Alhoewel met mij weet je nooit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dat ook al is bekeken maar ben geen chemicus en als er staat calibratievloeistof panikeer ik al. Maar deze gaat dus wel tot ph 14. Ik moet dat nog is bekijken en uitvinden hoeveel keer je dat kan gebruiken.

 

Bedankt voor de info.

 

Groetjes Chin

 

Ps: Ben je nog boos? Zal het nooit meer doen :) Alhoewel met mij weet je nooit

 

Calibratievloeistof . Is een vloeistof die je er bij krijgt in een zakje eens per jaar op punt zetten en klaar . Ph meter droog bewaren en altijd recht op . In het potje vloeistof in doen zodat de voelen nat blijft . Een kind kan de was doen . Ik heb een iets duurder exemplaar .

 

Geert

Ps ik ben niet zo haat dragend . Maar zet in het vervolg een smiley naast dan weet ik dat het een grap is .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calibratievloeistof . Is een vloeistof die je er bij krijgt in een zakje eens per jaar op punt zetten en klaar . Ph meter droog bewaren en altijd recht op . In het potje vloeistof in doen zodat de voelen nat blijft . Een kind kan de was doen . Ik heb een iets duurder exemplaar .

 

Geert

Ps ik ben niet zo haat dragend . Maar zet in het vervolg een smiley naast dan weet ik dat het een grap is .

Oh dus wel 30 euro waard.

Ps Tja ik weet het ben soms zelf zo aant lachen dat ik vergeet hoe dat wel kan / zou kunnen overkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calibratievloeistof . Is een vloeistof die je er bij krijgt in een zakje eens per jaar op punt zetten en klaar . Ph meter droog bewaren en altijd recht op . In het potje vloeistof in doen zodat de voelen nat blijft . Een kind kan de was doen . Ik heb een iets duurder exemplaar .

 

Mij is het toch anders geleerd. :o

Op het lab werd voor iedere meting gekalibreerd en uiteraard ook goed gespoeld met gedestilleerd water. Uiteraard is dit minder belangrijk als je slecht een indicatie van de zuurgraad wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij is het toch anders geleerd. :o

Op het lab werd voor iedere meting gekalibreerd en uiteraard ook goed gespoeld met gedestilleerd water. Uiteraard is dit minder belangrijk als je slecht een indicatie van de zuurgraad wil.

Wss zit daar een groot verschil voor waarneming zoals bij zeep bv heb je de de wetenschap nodig dat je niet over ph 12 gaat.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ph meter is gekalibreerd op 7.01 . Uit de fabriek maar ik heb ook zakje voor andere eenheden . De ph wijzigt ook met de temperatuur .

0 gr. Heeft 7, 13 terwijl met het zelfde instelling bij 45 gr. 6, 98 heeft .

Als hij is getest op 7, 01 gaat hij tot 10, 1 .

De mijn is van het merk HANNA instruments

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een onzin lees ik hier allemaal, ik maak al jaren mijn eigen zeep. Kijk om te beginnen op http://zeep.vanderleden.com/recepten.php.

Prima recepten! (De mijne zijn beter maar die zet ik niet zomaar op een forum :-))

En van een paar druppels geur blijft echt niets over , je kan er dan net zo goed niks in doen,en dan ruikt het gewoon naar zeep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wat een onzin lees ik hier allemaal, ik maak al jaren mijn eigen zeep. Kijk om te beginnen op http://zeep.vanderleden.com/recepten.php.

Prima recepten! (De mijne zijn beter maar die zet ik niet zomaar op een forum :-))

En van een paar druppels geur blijft echt niets over , je kan er dan net zo goed niks in doen,en dan ruikt het gewoon naar zeep.

 

Dit komt van jouw link:

Hoe weet ik of mijn zeep goed is?

Er zijn een aantal manieren om je zeep te testen. De moeilijke manier is door gebruik te maken van zogenaamd lakmoespapier. Dit papier geeft aan hoe zuur of basisch iets is (de pH). Je zeep dient een pH te hebben van ongeveer 8-9.

 

 

De makkelijke manier is door even te proeven met je tong. Gaat je tong tintelen dan zit er te veel NaOH in. Als je zeep naar zeep smaakt dan is alles veilig om te gebruiken. Zit er teveel vet in je zeep dan merk je dat doordat je zeep vettig aanvoelt.

 

Wat voor onzin heb je gelezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onzin is iig dat je een kilo zeep kan parfumeren met een paar druppels parfum, om er wat geur in te krijgen heb je afhankelijk van welke geur je gebruikt toch wel 3% van het gewicht van het vet nodig.

Daardoor schiet de prijs van de zeep gelijk 100% omhoog ten opzichte van ongeparfumeerde.

Geen onzin is het om gewoon de ph te testen met je tong,dat is een prima manier:p

Je hoeft geen biologische zeep te maken om toch een veel fijnere zeep te krijgen dan een gekocht stuk, het zit hem meer in de combinatie van vetten die je gebruikt en de mate van overvetten.

Verder valt het wel mee :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Morgen eens proberen te maken..... :rolleyes: :p ;)

 

Voegt dat eigenlijk nog calcium aan je dieet toe? Als je je gebit oplost en doorslikt? :confused: :o :)

 

Schiet me nou pas te binnen, wat er gebeurt als je accu-zuur en suiker bij elkaar gooit.... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...