Ga naar inhoud
GENEGEERD

Inmaken in zuur, inmaakazijn en zuurpercentages


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Bij recepten voor het inmaken in zuur zie je vaak inmaakazijn staan. Mijn supermarkt verkoopt dat niet en ik vroeg me dus af wat het azijnzuur percentage van inmaakazijn is.

 

Je kunt googlen tot je scheel ziet, maar je komt alleen maar andere mensen tegen met dezelfde vraag! Wat is inmaakazijn? Bij de natuurwinkels kun je het wel krijgen, maar de flessen die ik gezien heb, vermelden niet het azijnzuur percentage, terwijl juist dat zo belangrijk is voor het conserveren!

 

Gelukkig had ik het boekje "Alles over inmaken" van Eike Linnich in de kast staan, waarin de basis wordt uitgelegd.

 

Zure conserven waren vroeger veel zuurder dan tegenwoordig, 1,2% tot 1,3% azijnzuur. Tegenwoordig weten we dat bij een zuurpercentage van 0,8% de bacteriën het loodje leggen.

 

Deze minimaal 0,8% azijnzuur is dus het streven bij het conserveren met zuur.

 

Hiervoor kun je elke soort azijn gebruiken die je lekker vindt, alleen geen chemische azijnzuur, zoals bv schoonmaakazijn.

Je moet alleen even opletten wat het zuurpercentage is, hoewel de meeste azijn die je in de winkel koopt 5% bevat.

 

Als je dus een mix maakt van 1 op 1 van water (kruiden en specerijen) en azijn van 5%, krijg je een vloeistof met 2,5% azijnzuur.

 

Gebruik je 60% groente of fruit en 40% van deze mix, dan krijg je 0,4 x 2,5% = 1% azijnzuur conserven

 

Je kunt ook citroensap gebruiken ipv azijn. Dit is veel zuurder dan 5% azijn, voor het rekenen hanteer je 8 a 10%.

Een mix van 1/4 deel citroensap met 3/4 water bevat 2 a 2,5% zuur.

 

Oh ja, inmaakazijn bestaat dus niet, alleen als label op een fles. ;)

 

Zie eventueel recept voor het inmaken van courgettes: http://preppers.nl/forum/threads/6626-Wat-te-doen-met-al-die-courgette-s?highlight=courgette

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik had zelfs nog nooit gehoord van inmaak azijn tot een week of twee terug toen je iets poste van courgette in maken . Vorige week was ik een paar dagen in NH bij vrienden op visite en daar zag ik voor het eerst een fles in maak azijn . De percentage zuur staat niet vermeld op de fles . Blij dat je er een draadje overmaakt . Bij mij is eigenlijk al veel fout gelopen bij het in maken op zuur ( azijn )

In België kent men dat niet in maak azijn .

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Wow, goede post, dank je! De kolen komen net uit de tuin en jouw info scheelt weer een hoop gezoek op internet!

 

Als jij nou toch bezig bent met inmaken, stel ik jou meteen mijn andere inmaakvraag. Moet ik voor zuurkool eerst weer helemaal investeren in zo'n stenen pot of kan dat ook in bv een lege fritesausemmer van de snackbar? Of gaat dat niet goed met dat plastic?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Wow, goede post, dank je! De kolen komen net uit de tuin en jouw info scheelt weer een hoop gezoek op internet!

 

Als jij nou toch bezig bent met inmaken, stel ik jou meteen mijn andere inmaakvraag. Moet ik voor zuurkool eerst weer helemaal investeren in zo'n stenen pot of kan dat ook in bv een lege fritesausemmer van de snackbar? Of gaat dat niet goed met dat plastic?

 

Ik heb geen ervaring met het inmaken van zuurkool. Zuurkool uit de handel zit vaak in kunststof vaatjes, maar bij het thuismaken zie je eigenlijk altijd stenen potten. Hygiëne is het sleutelwoord en overal lees je dat je minimaal potten van 5 liter of meer moet gebruiken. Deze site kan je er meer over vertellen: http://www.levenvanhetland.nl/hoemaakjezuurkool.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

@leidseprepper ik zou het niet doen in plastic beter nog in glas . Denk ik .

Volgens de informatie die ik kreeg van mijn vriend moet je deze azijn puur gebruiken . Klopt dat ?

Geert

 

Bij het maken van zuurkool gebruik je melkzuurgisting, dus een zakje van de juiste gist, geen azijn!

 

Wat je koopt als inmaakazijn, is gewoon 5% azijnzuur. Dit gebruik je dus niet puur, maar zoals in mijn openingspost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ok ik vertrouwd mij liever op uw ervaring dan op die van mijn vriend .

Ik ga het een dezer dagen proberen met zilveruitjes .

 

Geert

 

Als je de mix van azijn, water, suiker en kruiden hebt gemaakt, proef het dan. Begin met wat minder suiker, je kunt het altijd nog toevoegen om het zoeter te maken. :)

Als je pure azijn zou gebruiken, wordt het wel erg zuur, of je moet er maar een klein beetje van bij de uitjes doen. Het eindresultaat moet minimaal 0,8% azijnzuur zijn, maar ook niet meer dan 1,3%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bestaan er meters of toestelletje om de azijn zuurtegraad te meten ?

 

Geert

De volgende keer neem ik wel wat van die pH-teststaafjes voor je mee.

heb net even in de keuken een kleine test uitgeprobeerd.

Helaas is het bijna onmogelijk om aan een zuurtegraad ook een percentage azijnzuur te hangen. Zo heeft Azijnzuur 100% een pH van 3 en azijnzuur van 1% een pH van 4

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De volgende keer neem ik wel wat van die pH-teststaafjes voor je mee.

heb net even in de keuken een kleine test uitgeprobeerd.

Helaas is het bijna onmogelijk om aan een zuurtegraad ook een percentage azijnzuur te hangen. Zo heeft Azijnzuur 100% een pH van 3 en azijnzuur van 1% een pH van 4

 

Dit snap ik niet . Dat er maar zoveel ph verschil in zit in bijna 100% verschil in zuur . Dat ga je mij eens in de praktijk moeten tonen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu was dit even een kleine test en niet nauwkeurig maar zal het een beetje proberen uit te leggen.

De pH van een zuur kun je zien als een rekenkundige waarde voor de hoeveelheid zuur die in een oplossing zit. Om beter te formuleren is het de concentratie aan waterstofionen die in de oplossing zitten wat deze zuur maakt. De pH kan een waarde hebben tussen de 0 en 14. Bij 7 is een oplossing neutraal. Hoe lager de pH des te zuurder de oplossing. De pH-schaal is niet lineair maar logaritmisch. Dit houdt in dat bijvoorbeeld bij een pH 4 er 10 keer zo veel waterstofionen in de oplossing zitten dan bij een pH 5.

Natuurlijk laat ik het ook graag in de praktijk zien en kan ik het misschien op dat moment nog wat beter uitleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij recepten voor het inmaken in zuur zie je vaak inmaakazijn staan. Mijn supermarkt verkoopt dat niet en ik vroeg me dus af wat het azijnzuur percentage van inmaakazijn is.

.....

.....

 

Het azijnzuur-percentage van de "azijnen" is exact 4%. Dit is wettig vastgelegd. De "schoonmaakazijn" is vastgesteld (wettig) op 8%. In plaats van azijn kan ook citroenzuur dezelfde functie vervullen. Gebruik hiervoor goedkoop vast (kristallijn) citroenzuur. 2 theelepels op 1 liter/kg is voeldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het azijnzuur-percentage van de "azijnen" is exact 4%. Dit is wettig vastgelegd. De "schoonmaakazijn" is vastgesteld (wettig) op 8%. In plaats van azijn kan ook citroenzuur dezelfde functie vervullen. Gebruik hiervoor goedkoop vast (kristallijn) citroenzuur. 2 theelepels op 1 liter/kg is voeldoende.

 

Ik heb diverse azijnen in de kast staan, maar 4% zit er nou net niet bij. :confused:

 

Bruine balsamico azijn van de Nederlandse Lidl, 6%

Blanke balsamico azijn van de Nederlandse Lidl, 5,4%

Natuurazijn uit Duitsland, 5%

Essig Essence uit Duitsland, 25%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het azijnzuur-percentage van de "azijnen" is exact 4%. Dit is wettig vastgelegd. De "schoonmaakazijn" is vastgesteld (wettig) op 8%. In plaats van azijn kan ook citroenzuur dezelfde functie vervullen. Gebruik hiervoor goedkoop vast (kristallijn) citroenzuur. 2 theelepels op 1 liter/kg is voeldoende.

 

 

Vraagje, kan je vertellen hoeveel gram dat is ? Als ik bij mij in de la kijk heb ik verschillende maten theelepels. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het azijnzuur-percentage van de "azijnen" is exact 4%. Dit is wettig vastgelegd. De "schoonmaakazijn" is vastgesteld (wettig) op 8%. In plaats van azijn kan ook citroenzuur dezelfde functie vervullen. Gebruik hiervoor goedkoop vast (kristallijn) citroenzuur. 2 theelepels op 1 liter/kg is voeldoende.

 

O jee! :confused:, je brengt me wel van mijn à propos af. Even nagezocht. Mijn genoemde concentraties zijn minimum waarden voor de in Nederland gemaakte producten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje, kan je vertellen hoeveel gram dat is ? Als ik bij mij in de la kijk heb ik verschillende maten theelepels. ;)

 

Kijk bv hier eens:http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/11862-keuken-koken-maten-gewichten.html

 

Ikzelf gebruik ook een klein weegschaaltje tot 200 gram +/- 0,01 gram voor de maten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk bv hier eens:http://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/11862-keuken-koken-maten-gewichten.html

 

Ikzelf gebruik ook een klein weegschaaltje tot 200 gram +/- 0,01 gram voor de maten....

 

Die site ken ik maar tussen suiker en kwark zit 8 gram. Dus dacht vraagt het aan de bron i.p.v. zelf conclusies te trekken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...