Ga naar inhoud
GENEGEERD

Warmte en licht van kaarsen


Aanbevolen berichten

Was onlangs in een katholieke kerk; wat me opviel was de enorme warmte die er kwam van de plek waar kaarsjes gebrand kunnen worden voor overledenen etc. Er brandden denk ongeveer 80 tot 100 kaarsjes en de hitte was niet te harden. Vraag me af hoeveel kaarsen je nodig zou hebben om in de winter in een kleine kamer redelijk warm te blijven.

 

Uit curiositeit en uit prep-overwegingen ter plekke een zgn. Noveen-kaars gekocht. Dat is een dikke kaars, ca. 6 cm doorsnee en 15 cm hoog in een hard plastic omhulsel. Had gisteravond om zes uur de kaars even aangestoken om te kijken hoe hij brandde; daarna totaal vergeten. Vanmorgen om 8 uur zag ik hem weer toen ik beneden kwam; je kunt nauwelijks zien dat er kaarsvet verbrand is, dus ik denk dat zo' n kaars heel erg lang meegaat, ik vermoed dat-ie wel een week nonstop kan branden. Helaas duur, ik betaalde 5 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Was onlangs in een katholieke kerk; wat me opviel was de enorme warmte die er kwam van de plek waar kaarsjes gebrand kunnen worden voor overledenen etc. Er brandden denk ongeveer 80 tot 100 kaarsjes en de hitte was niet te harden. Vraag me af hoeveel kaarsen je nodig zou hebben om in de winter in een kleine kamer redelijk warm te blijven.

 

Uit curiositeit en uit prep-overwegingen ter plekke een zgn. Noveen-kaars gekocht. Dat is een dikke kaars, ca. 6 cm doorsnee en 15 cm hoog in een hard plastic omhulsel. Had gisteravond om zes uur de kaars even aangestoken om te kijken hoe hij brandde; daarna totaal vergeten. Vanmorgen om 8 uur zag ik hem weer toen ik beneden kwam; je kunt nauwelijks zien dat er kaarsvet verbrand is, dus ik denk dat zo' n kaars heel erg lang meegaat, ik vermoed dat-ie wel een week nonstop kan branden. Helaas duur, ik betaalde 5 euro.

 

Een noveen kaars zet je op een graf ter ere van een overledene, en hoort 9 dagen continu te branden in weer en wind. Let op voor muizen, die zijn er dol op.

 

oh ik zit fout, wikipedia zegt

 

Een noveenkaars is een kaars die negen dagen en nachten brandt met een speciale intentie zoals de vraag om genezing of kracht voor een zieke, om uitkomst in moeilijke omstandigheden, om vrede, enz.

 

Wel klopt wat ik zei over de muizen. Ik ben niet zo thuis in wel geloof dan ook, maar ik gok dat ze die kaarsen dus toch ook branden als er iemand is overleden (daar ken ik ze namelijk van) maar dan meer voor de rouwende familie of zo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hitte (energie) opbrengst van een kaars is zeer afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Onder de ca. -10°C neemt de effectiviteit van een brandende kaars extreem rap af. Daarbij is het gemakkelijker een om de temperatuur hoger te houden wanneer het vriespunt verder toeneemt, dan al van uit een diepgevroren (auto bijvoorbeeld) situatie. Is de auto al bevroren en neemt de temperatuur verder af dan zijn op 2 kaarsjes bijna zinloos (hooguit goed voor het moraal = belangrijk). Hiervoor heb je aanzienlijk meer kaarsen nodig, en dat is in een slecht/niet geventileerde situatie (auto) nog sneller dodelijker dan de temperatuur. Vanaf ca. +5°C in gesloten/beschermde omgeving (valt een kerk of ander groot gebouw ook onder) neemt de energie opbrengst van een kaars juist weer enorm toe. Let wel: we spreken hier dus alleen van een losse/open vlam van een kaars, dus geen lantaarn o.i.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aanhang heeft met 1 waxinelichtje in een iglo een temperatuur van 21 of 23 graden behaald... Vertelde hij gister nog..

 

De truuk is, als het erg koud is, te zorgen dat je vlammetje het kaarsvet verwarmd. Toen ik in een caravan woonde en de boel vorstvrij moest houden, werkten losstaande waxinelichtjes beroerd.

Ze gaan vroegtijdig uit en er brand alleen een klein kuiltje in 't kaarsvet. Zet je ze in een frisdrankblikje oid, dan wordt het kaarsvet warmer en branden ze wel goed.

 

'k Kan me dus wel vinden in het verhaal van @stampede

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn diensttijd had je ook waxine kaarsjes voor in je pukkel tent, deze werkten pas goed wanneer je ze "ophing" boven in de tent in een lantaarn of een gehalveerd cola blikje (als je die mee kon smokkelen op oefening). Wanneer je een kaars op de grond/vloer plaatst dan is de opbrengst helemaal slecht omdat de warmte meteen de grond in trekt, je mist de "stralingswarmte".

 

Kort geleden was nog een TV programma te zien met Les Troud, waar hij een 1e klas praktijkvoorbeeld gaf waarbij hij in een ingesneeuwde (stijf bevroren -15°C ) auto zat en waarbij een kaars totaal geen enkele vorm van hitte opleverde.

 

Wanneer je de vlam kan versterken d.m.v. een lantaarn of zo dan is dit een geheel ander (positief) verhaal. Zie hier dan ook meteen het succesverhaal van de (reis)lantaarn:)

Ik zou zo zeggen, test het eens uit (dit is geen zins sarcastisch bedoeld) en merk het verschil aan den lijve. Overigens is de isolatie waarde van sneeuw (Iglo) vele malen hoger dan die van een metalen omhulsel van een auto. Sneeuw kan zelfs als een redelijk isolatie materiaal dienen in een overlevingssituatie. Wanneer de binnenzijde van een iglo (sneeuw wand) langzaam maar zeker overgaat tot ijs dan verliest het zelfs aan isolatiewaarde en neemt de kans op CO vergiftiging met sprongen toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een buddyburner is eigenlijk ook een kaars waarbij ook alle 'brandstof' opgewarmd wordt en geeft belachelijk veel licht en warmte. je kan er ook kleinere maken in de houdertjes van theelichtjes daar een ringetje ribbelkarton in doen (zorg dat het karton niet veel hoger komt dan het potje), je kan deze ook in een tonijnblik doen en deze branden zo'n 4 uur (uitgetest op sc vlaanderen)

 

aansteken is het makkelijkste met een watje met beetje vaseline aan de onderkant op de bb leggen en eens aangestoken hoef je er niets meer aan te doen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel kaarsen je nodig hebt om een kleine kamer te verwarmen weet ik niet maar met 1 of 2 theelichtjes kan je een auto vorst vrij houden als je ergens vast komt te zitten .

 

Geert

 

Oei dat is waar, ik ga morgen gelijk een paar waxinelichtjes in de auto leggen. Voorlopig nog niet nodig maar beter op tijd geprept. :)

 

zo 54x9 dagen is 486 dagen aaneenstuk kaars branden! Dit is inderdaad minder dan een cent per branduur. Heeft iemand wel eens uitgerekend hoeveel cent 'normale' waxinelichtjes kosten? Anders is dit misschien een goede vervanger voor de prep.

 

Helaas lag ik met mijn slaapzak tegen de muu van de iglo dus werd flink koud!

 

image.jpg.ee8854046cce654a3e5dc7a8f6bb8118.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei dat is waar, ik ga morgen gelijk een paar waxinelichtjes in de auto leggen. Voorlopig nog niet nodig maar beter op tijd geprept. :)

 

zo 54x9 dagen is 486 dagen aaneenstuk kaars branden! Dit is inderdaad minder dan een cent per branduur. Heeft iemand wel eens uitgerekend hoeveel cent 'normale' waxinelichtjes kosten? Anders is dit misschien een goede vervanger voor de prep.

 

Helaas lag ik met mijn slaapzak tegen de muu van de iglo dus werd flink koud!

 

image.jpg.ee8854046cce654a3e5dc7a8f6bb8118.jpg

 

Zo'n noveen kaars brand 9dagen en nachten... 216 uur dus... En kost €5,- dan kost 1 branduur 2,3 cent.(€0,023148)

Een zak wax lichtjes van de action met een brandduur van 6uur a 75 stuks brand 450 uur en kost €3,99 dan kom ik op 0,88 cent per branduur (€0,008867)

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij http://www.noveenkaars.nl/noveenkaarsen-9-dagen.html zijn ze (mits je een doos van 20 stuks besteld): 2,10€ per stuk, das 0,97 cent (0,009722222) per branduur. Excl verz kosten, á 6,25€.

Nog altijd zijn dan die waxinelichtjes bij de action iets goedkoper, maar is het niet een voordeel om zulke grote kaarsen te hebben? Handiger om op te koken, voor verwarming, compacter etc? Of zou je juist pleiten voor waxinelichtjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Bij de ALDI BE kan je ze nu (19/10) voor €1.49 per stuk kopen, de zgn. noveenkaarsen. Kocht er vroeger vaak pakken, verkies nu theelichtjes van de Action, nergens goedkoper. Theelichten zijn veel handiger om te koken, etc...

 

Noveenkaars in rode houder, 100 % zuivere, witte plantaardige olie, brandduur ca. 9 dagen

 

http://nl.aldi.be/aldi_noveenkaars_48_5_1102_12984.html

 

noveenkaars_normal_12984.jpg.abd4d5f3da61ef19bb61ca2304895919.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest een keertje een klein buffetje regelen op een watersportvereniging. Ze hadden echter geen warmhoud bakken om het eten warm te houden. Er stond wel een stukje RVS plaat van ruim 100 bij 30 cm. Ik heb deze plaat op blokjes gezet en hieronder een stuk of 10 waxinelichtjes. Op de plaat heb ik het eten neergezet in aluminium bakken. De plaat werd gloeiend heet en het eten begon zelfs weer te koken. Ik heb toen 5 waxinelampjes weggehaald toen was het perfect.

 

Je kunt dus flink wat warmte creëren met een paar waxinelichtjes of kaarsen. Wanneer je er een ruimte mee wilt verwarmen zou ik ervoor kiezen om er iets boven te hangen, bijvoorbeeld een grote platte steen. De steen houdt veel warmte vast en koelt langzaam af. Of natuurlijk iets anders wat warmte vasthoudt.

 

Let wel altijd op dat er ook voldoende wordt geventileerd i.v.m. vergiftiging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tips om langer te doen met kaarsen en waxinelichtjes:http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Waxinelichtjes

 

En mogelijk is deze tip al lang geleden gepost. Een spiegel achter kaarsen/waxinelichtjes/lichtbron zetten verdubbelt de lichtopbrengst. (zo dom dat het zo simpel is dat ik het bijna niet durf te posten :rolleyes:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

How to Make a Buddy Burner.

Misschien nog niet bekend onder de nieuwelingen de Buddy Burner simpel te maken en kost niet veel, mooi van kaarsen resten en een stevig afval (of rvs) blikje om het vaker te kunnen gebruiken:

 

 

Zelf zou ik het karton niet vast plakken met plakband, je ademt al te veel rommel in, het lijkt me niet nodig.

En anders maar een kopspeld of spijker er in duwen, of even met naald en draad vast zetten, ha of een takdoorn van een meidoorn.

Als je er toch meerderen wilt maken is iets meer moeite meer moeite geen praat waard.

 

Een kampvuurtje mee op starten, en koken.

Een stuk of wat Buddy Burners in je Bob is zeker een aanwinst, vooral als je buiten bivakkeert en alles is nat door langdurig regenval, en je kan er ook makkelijker een kampvuurtje mee op starten, het hout heeft een paar uren tijd om te drogen vlam te vatten vooral als je harshoudende hout gaat gebruiken, denk hier bij ook aan de los zittende berkenboom bast.

 

Houd bij slechte weer omstandigheden je vuur brandend en neem eventueel een stuk branden materiaal en gedroogd houd mee, zodat je niet te snel door je Buddy Burners heen bent, of je maakt steeds nieuwe Buddy Burners met hars van de boom met hele kleine droge takjes in het blikje doet net als de karton, met de kopse kant naar boven en beneden, laat een groter takje uitsteken dat kan als lont worden gebruikt, giet daar na de heet verwarde hars in over het geheel heen, en je hebt weer een nieuwe Buddy Burners, dit het ik zelf nog niet geprobeerd maar het lijkt me zeker mogelijk.

Dus bewaar steeds de stevige blikjes voor hergebruik van de Buddy Burners.

 

Fatwood voor warmte, en vuur maken.

Zie ook: https://www.golb.be/vuur-op-vrijdag-fatwood/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...