Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bloemen op je bord (om te eten) met foto's


Tom

Aanbevolen berichten

Van de site; De gulle aarde.

 

Voeding staat momenteel heel erg in de belangstelling, conserveermiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen willen we liever (terecht) niet meer in ons eten.

Het oog wil ook wat, en exclusieve ingrediënten worden daarvoor vaak aangevlogen vanuit alle delen van de wereld.

Maar kijk eens hoeveel exclusieve ingrediënten in de vorm van bloemen zijn te vinden in je eigen woonomgeving!

Denk niet dat het gebruiken van bloemen iets nieuws is, drieduizend jaar vóór Christus kenden de Chinezen al vele gerechten met bloemen en in de 16e eeuw was het in Engeland heel chique om een diner te geven waarbij één en dezelfde bloem zowel als tafelversiering alsook als een bestanddeel van alle gerechten diende te zijn.

 

Toch zijn heel veel mensen huiverig als het gaat om het eten van bloemen.

"Welke bloemen kun je eten" en "hoe moet je ze dan gebruiken" zijn veel gestelde vragen.

Daarom hier alvast negen bloemen die op dit moment bloeien en die de meeste mensen wel zullen (her)kennen én een aantal recepten om "den beginnende bloemeneter" een eindje op weg te helpen.

 

 

http://de-gulle-aarde.blogspot.nl/2013/08/bloemen-op-je-bord.html

 

En dan nog dit:

 

ZORG WEL DAT JE HET NOG NA KUNT VERTELLEN!

 

Dus:

 

*Gebruik alleen bloemen die je (her)kent.

*Pluk niet in tuinen/parken waar men bestrijdingsmiddelen toepast.

*Gebruik ook géén bloemen uit de bloemenwinkel.

*Pluk de bloemen als de dauw net is opgedroogd, dan zijn ze "fris en fruitig".

*Pluk alleen gave exemplaren.

*Verwijder zoveel mogelijk de groene delen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoe kan ik zeker weten dat er in een gebied geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt @Tom.

 

Ik woon vlakbij het Zuiderpark (R'dam), maar ik zou niet durven zeggen dat daar geen troep wordt gespoten. Kralingse Bos idem dito.

Weet jij hoe ik daar achter kan komen. :confused:

 

Ik ga de eerste de beste roos die ik tegenkom eens ff proeven, want ik wist niet dat die eetbaar zijn. ;)

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan

 

Gewoon de gemeente bellen en vragen of ze er onkruidbestrijder spuiten op de paden of de bermen. Meestal Roundup is niet goed.

 

Nederlandse gemeenten gebruiken nog altijd het onkruidbestrijdingsmiddel Roundup om plantsoenen, stoepen en zelfs schoolpleinen onkruidvrij te houden. Jij kunt t ook gewoon kopen bij je lokale tuincentrum voor je tuin. Onbegrijpelijk, want Roundup vervuilt het water en is helemaal niet zo onschuldig als de producenten ons laten geloven.

http://www.greenpeace.nl/campaigns/gentech/Roundup/

 

En in bij deze volkstuinvereniging is het al helemaal uit de boze

http://www.volkstuinverenigingheerenveen.nl/?page_id=876

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CrossbowClan

 

Gewoon de gemeente bellen en vragen of ze er onkruidbestrijder spuiten op de paden of de bermen. Meestal Roundup is niet goed.

 

Nederlandse gemeenten gebruiken nog altijd het onkruidbestrijdingsmiddel Roundup om plantsoenen, stoepen en zelfs schoolpleinen onkruidvrij te houden. Jij kunt t ook gewoon kopen bij je lokale tuincentrum voor je tuin. Onbegrijpelijk, want Roundup vervuilt het water en is helemaal niet zo onschuldig als de producenten ons laten geloven.

http://www.greenpeace.nl/campaigns/gentech/Roundup/

 

En in bij deze volkstuinvereniging is het al helemaal uit de boze

http://www.volkstuinverenigingheerenveen.nl/?page_id=876

 

Dankje voor de info.

Ik zal ze eens bellen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit vertelde een vriend me dat als je als man met je kookkunst indruk op een vrouw wilt maken, je niet eens zo goed hoeft te kunnen koken, maar dat je vooral veel bakjes en schaaltjes met liflafjes en sausjes moet serveren. En zo is het maar net.

Op en enkele uitzondering na (Oost-Indische kers!)hebben bloemen qua smaak weinig aan een maaltijd toe te voegen, zo smaakt de bloem van een hosta naar ingedikt water. Optisch echter doen ze het geweldig en je hebt meteen een leuk gespreksonderwerp.

 

Hieronder een lijstje dat ik van http://www.cruydthof.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=88&Itemid=127 overnam, en van spaarzame opmerkingen voorzag:

 

 

 

In de lente:

Bieslook / Allium schoenoprasum

Brem, Gewone / Cytisus scoparius

Japanse kwee / Chaenomelis japonica

Kamperfoelie / Lonicera sp.

Komkommerkruid; Berganie / Borago officinalis

Kweepeerbloesem / Cydonia oblongo

Maarts viooltje / Viola odorata

Meidoorn / Crataegus monogyne en laevigata

Paardebloem / Taraxacum officinale

Pinksterbloem / Cardamine pratense

Sleutelbloem / Primula veris

Tulp / Tulipa Viooltje / Viola tricolor Hortensis

Vlier / Sambucus nigra

 

In de zomer:

Anjer / Dianthus sp.

Begonia / Begonia semperflorens

Bergamotplant / Monarda didyma

Cichorei, wilde / Cichorium intybus

Courgette / Cucumis sativus

Daglelie / Hemerocalles sp. en cultivars

Duizenschoon / Dianthus barbatus

Geranium / Pelargonium

Goudsbloem / Calendula

Hosta / Hosta

Kamille / Matricaria cecutita

Klaproos / Papaver rhoeas

Lavendel / Lavendula angustifolia

Moerasspirea / Filipendula ulmaria

Oost-Indische kers / Tropaeolum

Pioenroos / Paeonia officinalis

Roos / Rosa

Valeriaan / Valeriana officinales

Vlambloem / Phlox paniculata

Vlijtig Liesje / Impatiens walleriana

Witte lelie / Lilium candidum

Zeepkruid / Saponaria officinalis

 

In de herfst:

Chrysant, ganzebloem / Chrysanthemum

Dahlia / Dahlia

Kaasjeskruid / Malva moschata

Pompoen / Curcubita

Pelargonium / Pelargonium

Stokroos / Alcea rosea

Zilverdistel / Carlina acaulis

Zonnebloem / Helianthus annuus

 

In het lijstje ontbreekt de klaver, ik weet in ieder geval zeker dat de rode bloem eetbaar is. Niet veel smaak, waterig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine opmerking over Brem (Cytisus scoparius L.):

 

Voorkom verwarring met de spaanse brem (Spartium junceum L. Wimmer ex Koch.), want deze is giftig.

 

Jammer genoeg hebben ze in NL veel spaanse brem uitgezaaid in bermen langs snelwegen.

 

Zie hier een voorbeeld van de opgerolde stamper van de echte brem versus de bijna rechte stamper van de spaanse brem.

 

De niet giftige brem:

Cytisus_scoparius1.jpg.cef64899e146093cdce0de949da9fba6.jpg

 

De giftige spaanse brem:

brem-20Spaanse-20-683x1024-.jpg.7bf185de9d8d8f4025746ca03ff66c51.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...