Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF location

Gast Sandokan
 Share

Recommended Posts

Gast Sandokan

Hallo -

ik ben al jaren bezig met SHTF, bushcraft en survival

het is mijn persoonlijke ervaring en overtuiging dat voor de toekomst het de beste kansen brengt wanneer ik naar het buitenland ga

en in een natuurlijk gebied met enkele mensen een nieuwe start maak; ik heb daar ook wel ervaringen gemaakt en dat heeft me

overtuigd dat daar mijn beste kansen liggen. Leven in NL is onbetaalbaar geworden. Op een zelfvoorzienende manier leven, volledig

autark met permacultuur, paar kippen en geiten, en zonne-energie, zie ik betere kansen voor mezelf.

Nu is het mij tot nu toe niet gelukt om mensen te vinden die ook gemotiveerd waren om hun hebben en houden hier op te geven

en mee te gaan naar zo'n plek. Vaak ook zijn gesprekken over zulke thema's uiteindelijk niet goed afgelopen omdat dan ideologie,

religie of andere persoonlijke meningen of thema's voor anderen te belangrijk waren om samen te kunnen werken met een groep.

Ik noem bv mensen die persé alleen met vrouwen iets wilden opzetten, dan zijn er veganisten die vleesgebruik afwijzen, politieke

stromingen die een groepsproces naar hun ideologie willen richten of mensen die persé alles in naam van 'de heer' willen bepalen.

Iedereen moet zelf weten hoe ze zoiets doen - uiteraard - maar ik kan mij niet vinden in zulke opties.

Wat mij betreft zou een samenwerking functioneel moeten zijn en practisch, maar genoeg ruimte moeten laten zodat iedereen

gewoon zichzelf kan zijn.

Mijn vraag is dus nu, of er mensen zijn die zoiets zien zitten, en in staat zijn om daar voor te gaan.

Eerste vraag zal zijn: 'waarheen dan?' Mijn eerste indicatie daarvoor zou zijn om op zoek te gaan naar een van de duizenden

verlaten dorpen in Spanje en Portugal. Bekendste voorbeeld daarvoor is Matavenero.

Ben benieuwd of er mensen zijn die interesse hebben voor dit plan.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

hier is al een topic over en er zijn mensen die hier ook over nadenken incl mijzelf,

de meesten hier zien hun kansen ook in spanje, sommigen ook in noorwegen. persoonlijke voorkeur kan ze geen ongelijk geven.

maar velen willen ook hun vrijheid behouden en zien het niet zitten om met een leider systeem te werken..

maar ga is zoeken en je zult een aantal van dit soort topics vinden.

Link naar reactie

Gast Sandokan

sorry, had dat nog niet gezien -

vraag blijft echter actueel

mag ik je reactie zo interpreteren dat je interesse hebt om hier over verdre te babbelen, stuur me dan even een prive berichtje -

groetjes en dank je wel,

Sandokan

Link naar reactie

ja ik heb er intresse in maar ik maak voor mezelf ook goed de afweging met wie ik in zee ga, op dit moment weet ik helemaal niks van je, zoals intresses, wat je ongeveer te bieden hebt en wat je skills zijn, als ik dit weet dan kan ik overwegen om je een berichtje te sturen,

en ik durf met 70% zekerheid te zeggen dat er meer mensen zo over denken, het is een soort van zakelijke transactie.

Link naar reactie

ja ik weet donders goed dat het van twee kanten geld, en als je een beetje het forum door leest dan kom je er vrij snel achter wat ik te bieden heb kwa skills en diensten, wat ik voor preps heb en hoe ik tegen bepaalde dingen aankijk.

en als jij nou het zelfde doet dan trek je meer mensen aan dan met geheimzinnig gedoe.

en begrijp me niet verkeerd, ik weet dat preppers van geheimzinnig houden.

Link naar reactie

Gast Sandokan

uhm Medan, ik heb een uitgebreide voorstellingsmail gemaakt,

ik doe niet geheimzinnig - ik heb de ervaring dat het direct bespreken van zulke zaken functioneler gaat als je dat 1 op 1 doet

dan voorkom je ook dat agressieve trollen je topic gaan afzeiken voordat je ook maar begonnen bent met delen ;-)

oh, en ik hou ook niet van geheimzinnigheid - maar misschien is dit leeftijdsverschil...

ik wens je het beste

Link naar reactie

Gast Sandokan

ja dat was een heel merkwaardige start van binnenkomen op een forum

misschien willen mensen nog reageren op het onderwerp van mijn post hier

daar gaat het uiteindelijk om ipv die onzin ;-)

Link naar reactie

Welkom sandokan op het forum.

Het hebben van een lokatie om naar toe te gaan in het buitenland is voor mij een nieuw idee wat ik op het forum heb ontdekt. Wat ik er niet goed van begrijp is waarom het zoveel beter moet zijn dan een goede plek in nederland. De ellende lijkt te komen uit het zuiden, het lijkt dat ze daar preppers hebben die ook weten van de mooie locaties in hun eigen land. En anders de miljoenen die niet hebben voorbereid, die op zoek gaan naar en beter plekje.

Dan hebben we ook de reis zelf die tenzij je de shtf voor bent mij alles behalve een veilige trip lijkt.

Mijn grote vraag is:

Waarom zijn die 'gevaren' te prefereren boven een locatie in nederland waar je dezelfde dingen tegenkomt, minus de reis.

Ik prep met het idee dat het in shtf zijn heeft, maar ook in de huidige maatschappij, dus een vakantie plek die dubbelt als bol klinkt zeker niet slecht. Maar waarom daar en niet hier?

Thanks en nogmaals leuk dat je er bent

Link naar reactie

Gast Sandokan

Hi Simurgh,

kan me niet voorstellen dat iemand hier wil blijven -

ik heb al eerder aangegeven dat veel afhangt van hoe je aankijkt tegen allerlei scenarios die mogelijk een SHTF of TEOTWAWKI inhouden

dus ik denk dat daar ook veel vanaf hangt -

misschien kun je aangeven of en hoe jij een eventueel SHTF / TEOTWAWKI voor je ziet, dat praat makkelijker en concreter

simpel vb: als je niet geloofd in klimaatverandering en dus in droogtes, in zeespiegelstijging, in overstromingen, dan zul je op grond daravan niet zo snel snappen dat je uit NL weg moet...

thanks en laat maar es horen hoe je er tegenaan kijkt...

Sandokan

Link naar reactie

het buitenand lijkt mij ook een betere optie, vooral vanwege de over populatie hier in nederland en belgie, het weer in spanje is ideaal en er zijn nog plekken te vinden die ver van de bewoonde wereld ligt.

zn reis moet je natuurlijk niet alleen maken maar in groeps verband, nog beter is om je daar al heen te verhuizen maar dat is niet voor iedereen een optie.

Link naar reactie

Gast Sandokan

in Spanje alleen al zijn er 3000 (!!!) verlaten dorpen (check op google 'pueblos abandonados')

je mag daar legaal blijven mits je beloofd om zorgzaam met de resten van een voormalig dorp om te gaan

soms staan alleen de fundamenten er nog, soms hele huizen, er is veel mogelijk

belangrijkste is wat mij betreft alle vrijheid en het volstrekt off the grid kunnen leven

het kost niets en je kan gezond en gelukkig leven

ik denk dat het verstandig is om met een klein groepje zoiets te doen,

in je eentje in de rimboe heb ik al paar keer geprobeerd en is me niet goed bevallen

mensen hebben gewoon behoefte aan menselijk contact, aan uitwisseling, aan aanraking, aan overleg en steun

kan heel erg de 3 delige serie van Ed Wardle 'Alone in the Wild' aanraden

deze man gaat naar de Yukon in Canada en wil 3 maanden alleen in het wild overleven

er gebeuren dramatische dingen die hem uiteindelijk dwingen tot radicale keuzes

ik zou durven zeggen dat niemand zoiets moet wagen zonder eerst deze serie op youtube te hebben gezien...

(een aflevering duurt ongeveer 50 minuten en is geknipt in 5 stukjes, zijn dus 3 afleveringen en een nabespreking terug in London...)

Sandokan

Link naar reactie

Gast Sandokan
Het probleem met het buitenland is dat het het buitenland is.

(En ja, ik heb in meerdere 'buitenlanden' gewoond, zeer lang zelfs)

Dat is allemaal prima als het goed gaat. Maar als de vlam in de pan slaat herinnerd men zich ineens dat "die buitenlander" toch wel een heel leuke moestuin had.

Het enigste buitenland waar dit minder het geval is is denk ik amerika, canada, australie, en nieuw zeeland. Allemaal landen waar eigenlijk de hele bevolking uit (ex) 'buitenlanders' bestaat.

ja daar heb je een goed punt OBL -

dat geld in veel gevallen in eigenlijk alle landen

verschil kun je IMHO maken wanneer je ver weg zit van bewoonde wereld, low profile houdt en toegangswegen kan blokkeren...

Link naar reactie

Gast Sandokan

denk ook aan opbouwen van permacultuur, van een netwerk voor ruilen, en voor medische noodgevallen

of denk aan het opbouwen en creëren van verdedigings- en versterkingswerken rond je safe haven

dat kost ontzettend veel tijd

elke dag langer in NL is wat mij betreft er twee te veel!

Sandokan

Link naar reactie

kan heel erg de 3 delige serie van Ed Wardle 'Alone in the Wild' aanraden

deze man gaat naar de Yukon in Canada en wil 3 maanden alleen in het wild overleven

er gebeuren dramatische dingen die hem uiteindelijk dwingen tot radicale keuzes

ik zou durven zeggen dat niemand zoiets moet wagen zonder eerst deze serie op youtube te hebben gezien...

(een aflevering duurt ongeveer 50 minuten en is geknipt in 5 stukjes, zijn dus 3 afleveringen en een nabespreking terug in London...)

Sandokan

Wat mij de eerste keer (paar jaar geleden) opviel en na het nogmaals bekijken weer opviel:

1. Misschien door gebrek aan kennis, maar zeker doordat hij geen groot wild schiet wordt hij ondervoed. Hij heeft een voedseldropping nodig en het gebrek aan voedsel zorgt voor weinig energie, waardoor hij weinig onderneemt en meer depri wordt.

2. Punt 1 versterkt het wellicht maar deze man kwam heel erg over als een mensen-mens, om alleen te wonen (laat staan in de wildernis) moet je meer een 'loner' zijn.

Link naar reactie

Gast Sandokan

Hi Dr3,

heb zelf met Ed Wardle contact en veel vragen die ik ook had besproken met hem

het is allemaal niet zo simpel en veel complexer dan je uit de video ziet

tav voeding was er - door klimaatverandering - vrijwel geen bosbessen enzo te vinden, en was de zalm heel erg van slag en pas veel later op locatie

dat zijn omstandigheden die je niet kunt voorzien, maar die ons allemaal - als we 'the wild' willen opzoeken kunnen overkomen

vond ik heel leerzaam om daar bij stil te staan

tav mensencontact, ik heb zelf enkele jaren ongeveer vergelijkbaar in de rimboe geleefd, ver afgezonderd vrijwel zonder enig menselijk contact

kon soms weken of maanden niemand spreken of zien

en of je nu een loner bent of niet - dat vreet aan een mens en daar ga je aan kapot

buiten dat is het levensgevaarlijk!

je wil niet weten in wat voor situaties ik allemaal toen beland ben door kleine stomme ongelukken

meest vervelende voorval daarbij was wel toen ik bij het bouwen van een shelter in de wouden

met de bijl iets te ver doorschoot en met spoed naar een ziekenhuis moest

ik ben blij dat ik EHBO kennis heb en mezelf cool kan houden in noodsituaties

maar dat had dramatisch kunnen aflopen

en zo kan ik nog wel 1001 scenarios geven

ik zou er niet op gokken en het zeker ook niet doen als ik jou was

ga met enkele mensen samen of zorg dat je zekerheid hebt dat je kan aansluiten bij enkele mensen op locatie die je vertrouwen kan!

groetjes,

Sandokan

Link naar reactie

Laten we 2 dingen niet door elkaar halen: overleven en leven.

Wat betreft leven; nu/tijdens/na shtf: ik ben het er helemaal mee eens dat dit het beste werkt samen met mensen. Dus terug OT: ik ben er ook voorstander om met een groep een locatie aan te schaffen en daar nu al een zelfvoorzienend leven op te bouwen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...