Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY vlot voor bug-out?


blondisthenewsmart

Aanbevolen berichten

Hey guys!

 

Ik ben nieuw hier, dus ik weet niet of het volgens de mores oké is om hier ook een vraag of een soort 'challenge' te posten.

 

Een van de meest ingewikkelde dingen van het preppen is voor mij…dat er zo effing oneindig veel potentiële bronnen van ellende zijn! :confused: :( De 18 maatrampen van de overheid bieden al meer dan genoeg variabelen. En verschillende situaties vragen nu eenmaal om verschillende oplossingen (vluchten of juist binnen blijven, koud of warm weer, et cetera).

 

Maar ik ben gewoon begonnen met een van de meest kansrijke noodsituaties voor iemand die in een polder woont: de dijk breekt door of een andere vorm van overstroming. Stel: het duurt me te lang voordat ze me van mijn zolder komen halen, zwemmen is geen optie en ik moet mezelf over het water transporteren om mezelf in veiligheid te brengen, maar ik heb geen opblaasboot of iets dergelijks in huis.

 

Dat betekent dat ik van materialen die je in en om het huis hebt een simpel DIY vlot zou moeten bouwen. Ik dacht zelf aan iets knutselen van mijn self-inflatable matrasje (al weet ik eerlijk gezegd niet zeker of die inderdaad voldoende drijfvermogen heeft en voldoende waterdicht is…). Maar ervan uitgaande dat die bruikbaar is, dan heb je nog steeds een constructie nodig om het geheel stevigheid te geven en daarnaast heb je iets nodig dat als peddel kan fungeren. Ducttape is (uiteraard!) in voldoende mate voorhanden.

 

Hebben jullie ideeën hoe ik dat zou kunnen cheffen? Of hebben jullie suggesties voor andere oplossingen? Alvast bedankt!

 

Aanvulling:

om precies te zijn is die "zolder" het appartement boven mij (ik zit al op de 1e verdieping, dat helpt een beetje). Dat appartement en het dak erbovenop zijn vrij makkelijk te bereiken met een beetje klauteren, gelukkig. Maar ik heb helaas weinig bergruimte in mijn huis voor een liferaft of opblaasboot o.i.d., vandaar mijn wens om een creatieve oplossing te verzinnen met de middelen die ik al in huis heb en die ik (bijv. door wat voorbereiding) met weinig extra inspanning kan omtoveren tot een (post-storm-)reddingsvlot. (En het is stiekem ook een beetje de sport voor mij om het ZO creatief te verzinnen dat de oplossing als bonus ook nog eens een keer "el cheapo" is! ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een onzinkbaar vis bootje in mijn tuin liggen .

Maar de meeste dijk door braken zijn tijdens een storm.

De kans dat je in een bootje van 5 meter of in jouw geval een vlot een storm overleefd is wel heel klein.

Denk maar eens aan drijf hout wat met een noodgang tegen je boot of vlot aan slaat.

Ik zou op de zolder gaan zitten met een bijl en een hamer zodat ik in geval van nood naar het dak kan vluchten.

Dan heb je meer kans als op het wassende water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

persoonlijk zou ik iets dergelijk als dit aanschaffen als ik in een polder zou wonen en ik zou iets op zolder willen hebben liggen voor een eventuele dijkdoorbraak.

 

http://link.marktplaats.nl/709026393

 

het is opvallend en er zitten al nood spullen bij en het is gemaakt voor de open zee. dan zal een dijk doorbraak ook wel kunnen. Je hebt tenslotte als een schip ondergaat ook niet echt geweldig weer en er zullen dan ook stukken afval in het water drijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank! :D Iets voorbereiden dat klaarligt of ten minste al bedacht is, lijkt mij ook het meest wijs. Helaas heb ik onvoldoende bergruimte in mijn huis (die zolder behoort niet tot mijn woonruimte) om zulke kant en klare boten op te bergen; ik heb mijn berichtje ook even aangepast om duidelijk te maken waarom ik een crea-bea oplossing probeer te verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het meedenken! Als ik meer bergruimte in mijn huis zou hebben, zou dat een fantastische optie zijn, laat dat water maar komen, haha! (Overigens is het stiekem voor mij ook de sport om een crea-bea oplossing te verzinnen omdat die "el cheapo" zijn, want voor een hoop geld zijn so wie so de meest perfecte oplossingen verkrijgbaar ;) ). Ik heb mijn berichtje ook even aangepast om duidelijk te maken waarom ik een crea-bea oplossing probeer te verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

persoonlijk zou ik iets dergelijk als dit aanschaffen als ik in een polder zou wonen en ik zou iets op zolder willen hebben liggen voor een eventuele dijkdoorbraak.

 

http://link.marktplaats.nl/709026393

 

het is opvallend en er zitten al nood spullen bij en het is gemaakt voor de open zee. dan zal een dijk doorbraak ook wel kunnen. Je hebt tenslotte als een schip ondergaat ook niet echt geweldig weer en er zullen dan ook stukken afval in het water drijven.

 

Dat is idd een heel mooi en compleet reddingsvlot... die wil ik ook wel, maar zal niet vaak te koop zijn voor die prijs. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

persoonlijk zou ik iets dergelijk als dit aanschaffen als ik in een polder zou wonen en ik zou iets op zolder willen hebben liggen voor een eventuele dijkdoorbraak.

 

http://link.marktplaats.nl/709026393

 

het is opvallend en er zitten al nood spullen bij en het is gemaakt voor de open zee. dan zal een dijk doorbraak ook wel kunnen. Je hebt tenslotte als een schip ondergaat ook niet echt geweldig weer en er zullen dan ook stukken afval in het water drijven.

 

Dit is een prima oplossing voor blondis...... Kan hij op het dak vastzetten, want zo'n ding kan tegen weer en wind. Geen omkijken meer naar en veel degelijker dan z'n luchtbedje, dat is toch zo lek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey guys!

 

Ik ben nieuw hier, dus ik weet niet of het volgens de mores oké is om hier ook een vraag of een soort 'challenge' te posten.

 

Een van de meest ingewikkelde dingen van het preppen is voor mij…dat er zo effing oneindig veel potentiële bronnen van ellende zijn! :confused: :( De 18 maatrampen van de overheid bieden al meer dan genoeg variabelen. En verschillende situaties vragen nu eenmaal om verschillende oplossingen (vluchten of juist binnen blijven, koud of warm weer, et cetera).

 

Maar ik ben gewoon begonnen met een van de meest kansrijke noodsituaties voor iemand die in een polder woont: de dijk breekt door of een andere vorm van overstroming. Stel: het duurt me te lang voordat ze me van mijn zolder komen halen, zwemmen is geen optie en ik moet mezelf over het water transporteren om mezelf in veiligheid te brengen, maar ik heb geen opblaasboot of iets dergelijks in huis.

 

Dat betekent dat ik van materialen die je in en om het huis hebt een simpel DIY vlot zou moeten bouwen. Ik dacht zelf aan iets knutselen van mijn self-inflatable matrasje (al weet ik eerlijk gezegd niet zeker of die inderdaad voldoende drijfvermogen heeft en voldoende waterdicht is…). Maar ervan uitgaande dat die bruikbaar is, dan heb je nog steeds een constructie nodig om het geheel stevigheid te geven en daarnaast heb je iets nodig dat als peddel kan fungeren. Ducttape is (uiteraard!) in voldoende mate voorhanden.

 

Hebben jullie ideeën hoe ik dat zou kunnen cheffen? Of hebben jullie suggesties voor andere oplossingen? Alvast bedankt!

 

Aanvulling:

om precies te zijn is die "zolder" het appartement boven mij (ik zit al op de 1e verdieping, dat helpt een beetje). Dat appartement en het dak erbovenop zijn vrij makkelijk te bereiken met een beetje klauteren, gelukkig. Maar ik heb helaas weinig bergruimte in mijn huis voor een liferaft of opblaasboot o.i.d., vandaar mijn wens om een creatieve oplossing te verzinnen met de middelen die ik al in huis heb en die ik (bijv. door wat voorbereiding) met weinig extra inspanning kan omtoveren tot een (post-storm-)reddingsvlot. (En het is stiekem ook een beetje de sport voor mij om het ZO creatief te verzinnen dat de oplossing als bonus ook nog eens een keer "el cheapo" is! ;) )

 

tja, ik snap de insteek om het zo goedkoop mogelijk te doen en het liefste iets zelf te maken. MAAR..... aangezien je leven er mogelijk van af hangt, zou ik liever voor iets kiezen dat er speciaal voor gemaakt is. Die producten zijn vaak goed getest en in de ontwikkeling en fabricage zijn vaak miljoenen gestoken. Dus waarom voor een paar tientjes je leven op het spel zetten??

 

Aangezien je ruimte beperkt (ik woon ook in een flatje) zou ik je daarom iets dergelijks als een: Overlevingspak mogen aanraden?

je kan het opvouwen en onder in een kast leggen kost niet al teveel en het beschermt je toch nog tegen onderkoeling van water en wind.

 

http://link.marktplaats.nl/698084804

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk hier is naar mythbusters boat

 

 

Hey guys!

 

Ik ben nieuw hier, dus ik weet niet of het volgens de mores oké is om hier ook een vraag of een soort 'challenge' te posten.

 

Een van de meest ingewikkelde dingen van het preppen is voor mij…dat er zo effing oneindig veel potentiële bronnen van ellende zijn! :confused: :( De 18 maatrampen van de overheid bieden al meer dan genoeg variabelen. En verschillende situaties vragen nu eenmaal om verschillende oplossingen (vluchten of juist binnen blijven, koud of warm weer, et cetera).

 

Maar ik ben gewoon begonnen met een van de meest kansrijke noodsituaties voor iemand die in een polder woont: de dijk breekt door of een andere vorm van overstroming. Stel: het duurt me te lang voordat ze me van mijn zolder komen halen, zwemmen is geen optie en ik moet mezelf over het water transporteren om mezelf in veiligheid te brengen, maar ik heb geen opblaasboot of iets dergelijks in huis.

 

Dat betekent dat ik van materialen die je in en om het huis hebt een simpel DIY vlot zou moeten bouwen. Ik dacht zelf aan iets knutselen van mijn self-inflatable matrasje (al weet ik eerlijk gezegd niet zeker of die inderdaad voldoende drijfvermogen heeft en voldoende waterdicht is…). Maar ervan uitgaande dat die bruikbaar is, dan heb je nog steeds een constructie nodig om het geheel stevigheid te geven en daarnaast heb je iets nodig dat als peddel kan fungeren. Ducttape is (uiteraard!) in voldoende mate voorhanden.

 

Hebben jullie ideeën hoe ik dat zou kunnen cheffen? Of hebben jullie suggesties voor andere oplossingen? Alvast bedankt!

 

Aanvulling:

om precies te zijn is die "zolder" het appartement boven mij (ik zit al op de 1e verdieping, dat helpt een beetje). Dat appartement en het dak erbovenop zijn vrij makkelijk te bereiken met een beetje klauteren, gelukkig. Maar ik heb helaas weinig bergruimte in mijn huis voor een liferaft of opblaasboot o.i.d., vandaar mijn wens om een creatieve oplossing te verzinnen met de middelen die ik al in huis heb en die ik (bijv. door wat voorbereiding) met weinig extra inspanning kan omtoveren tot een (post-storm-)reddingsvlot. (En het is stiekem ook een beetje de sport voor mij om het ZO creatief te verzinnen dat de oplossing als bonus ook nog eens een keer "el cheapo" is! ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

hai @blondisthenewsmart

 

Je selfinflating matje heeft niet genoeg drijfvermogen, maar wel een beetje, dus wat ik in jouw geval zou doen (je zat met ruimte en budget toch ?) is een luchtbed erbij kopen (zo'n zwembad ding) en deze aan elkaar tapen.

 

Misschien met diezelfde tape nog een paar goeie lussen voor grip erbij aanmaken.

 

Wat peddelen betreft, je kan met zoveel peddelen, neem een koekepan met steel.

(kun je ook ongewenste passagiers van je wegmeppen, boing !)

 

Zit er op die zolder toevallig ook isolatiemateriaal dat kan drijven ? Ik bedoel dan die piepschuim-achtige platen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor minder dan 25 euro heb je een 2 persoons opblaasbaar bootje. peddelen eventueel met je handen. Dit bootje is ruim genoeg voor jezelf en je BOB op rustig water in veiligheid te brengen. in lege toestand neemt dit bootje net zoveel ruimte in beslag als een schoenendoos.

 

Deze bijvoorbeeld: http://link.marktplaats.nl/708710830

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Monteer anders twee identieke boten op elkaar met een gat erin en een deksel, dan heb je een bootje die met ruw water niet zal zinken omdat dat tweede bootje er andersom op zit.

Zie het als een capsule, dan begrijp je wat ik bedoel.

Als je toch zelf wilt gaan knutselen en je hebt er de ruimte voor. :)

 

En zou een opblaasbaar zwembad ook goed zijn? Kan meer in... Moet je wel iets in de bodem leggen denk ik, anders klap je erin vast, nog gevaarlijker.

 

Hoewel dit bootje wel ideaal lijkt, met rugsteun.... Wat een luxe!

http://adwords.bellatio.nl/?opblaasbare-kayak-2-personen-opblaasbaar-10018077.html&page=list-details

 

Of zo'n opblaasbaar kasteel, dat drijft wel en is ook nog es lekker groot waar je met je hele gezin op kunt. Een opblaasbaar drijvend vlot wel te verstaan, met dakje erop... Wel pompje meenemen zodat ie strak blijft.

http://adwords.bellatio.nl/?bouncer-springkussen-speelgoed-groot-10032756.html&page=list-details

 

En als dat allemaal te duur lijkt, neem je zo'n tweepersoons luchtbed, ook prima...

http://adwords.bellatio.nl/?luchtbed-voor-2-personen-opblaasbaar-10022489.html&page=list-details

 

Maar wil je niet gezien worden op zulke dingen en toch een beetje met stijl en de prijs is redelijk, een bootje van 318 cm lang en 152cm breed (zelfs ik met mijn 2 meter pas er in)

http://adwords.bellatio.nl/?rubberboot-318-cm-opblaasbaar-10027121.html&page=list-details

 

En de prijs? Dat is INCLUSIEF BTW... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...