Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ik wil leren slachten


Zinzzy

Aanbevolen berichten

Soja eten is voor hufters.

 

Hufters?! Laat ze dat lekker zelf uitmaken, maar ik ben er inderdaad ook op tegen.

 

Wat breng je het weer lekker bot, ;) maar dat zijn we wel gewend van jou een beetje tussen de regels lezen en interpreteren mag ook wel, dus 'no offense' taken. :)

 

Ik wil juist niet dat mensen elkaar betitelen als hufters, kadavervreters, lijkenpikkers, etc, etc, laat iedereen vooral in z'n waarde!

 

Je wilt een groep samenstellen (zelfs van 500 man?) dan is voor dat soort dingen geen plaats en gaat het nooit lukken, zie Utopia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 247
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Dank jou voor je begrip. :cool:

 

Als ik bij jou mee eet, heb ik hier geen problemen mee. Eten wat de pot schaft. :)

 

Bij events, SC, etc, vind ik wel dat mensen niet gedwongen moeten worden vegetarisch, veganistisch, of anderzijds te eten, mist ze dit zelf klaarmaken, van mij apart op apart BBQ, etc. Kan me voorstellen dat een vegetariër niet graag biefstukken bakt. :p

Net als bij mensen die willen bidden voor 't eten. Niet mijn ding, maar ik zal ze niet tegen houden, op ze gaan in praten, of er dwars door heen kletsen, even stil zijn kan best.

 

Vrijheid voor iedereen, geen verplichting en dwang. :)

 

Helemaal mee eens.

Alleen dus: geen dieren doden op SC. That's all.

 

SC is leuk: gezamenlijk vegetarisch/veganistisch koken en groep 2 gelijktijdig bbq o.i.d. Iedereen tevreden. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi antwoord @Raycoupe, dank je wel.

 

Filmpje 1: Varken een hersenschot geven en dan zijn strot afsnijden.

Filmpje 2: Varken gillend ondersteboven ophangen en dan zijn strot afsnijden.

 

Als ik een dier in de ogen kijk, zie ik een levend wezen en denk ik: "Wie ben ik om jou dood te maken, omdat ik trek heb in vlees. Leef lekker door vriend, want dat doe ik ook graag." Mijn mening.

 

Als jij bij mij komt eten en ik "hou geen rekening met jouw trek in vlees", kan je niet van mij verwachten, dat ik mijn principes aan de kant schuif.

Dan geef ik je een varken en een mes. Stuur je naar huis en zeg: "Eet smakelijk Ray". :)

 

Ik heb filmpje 1 gezien althans en dit is 1 van de manieren om te slachten. Een schot door de kop is voor het dier wel het meest diervriendelijk. ik beschik in Spanje over een slachtpistool die op een slachthuis gebuikt wordt. Dan komt er een metalen pin uit ie door de hersenen geschoten wordt.Een dier is dan direct dood.

 

Ik respecteer iemand die geen vlees eet, maar vergeet niet dat de mens intelligenter is geworden door het eten van vlees en merg. Als jouw ouders en voorouders dit niet hadden gedaan, dan was je niet intelligenter geweest dan een gorilla. Het eten van vlees, vis, groenten, noten etc. is dus noodzakelijk voor de mensheid.

 

Ik versta elk levend organisme als leven. Dus ook als ik een appel eet, dan eet ik iets wat ooit levend was op. Wat ik nooit heb begrepen is dat vegetariërs bomen, planten, eieren, melk van dieren en andere levende organismen kennelijk niet als leven zien. Niemand weet of een boom\plant pijn heeft als die wordt gesnoeid. Hoe denk jij hierover?

 

Mag je wel koeien en kippen houden voor de producten en niet voor de slacht?

 

Omdat wij in de moderne wereld niet meer gewend zijn zelf te slachten, lijkt het dus heel cru. Maar als een leeuw een springbok in zijn nekvel pakt en het beest vecht letterlijk naar lucht en na een paar minuten sterft het dier en wordt het vaak nog levend opgegeten door de groep. Dan vind ik de menselijke manieren van slachten veel humaner. Of moeten we soms alle carnivoren uitroeien om dit te voorkomen?

 

Zelf ben ik dus een groot liefhebber van een lekker stukje vlees, maar ook andere producten eet ik van harte. Ik heb zelf nooit geslacht maar wil dit als prepper zeker leren voor als de nood aan de man is. Dat wil ik zo humaan mogelijk doen met respect voor het slachtoffer. Voor mij als zoon van een slachter is bloed niet zo'n schok. ik zag het als kind al op het slachthuis. Ik ben dan ook van mening dat ieder kind van een bepaalde leeftijd in zijn opvoeding moet weten waar zijn eten vandaan komt. Dan kan hij\zij zelf zijn keuzes maken.:)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@FincaInSpanje , dit was even tussen Ray en mij, waarbij ik gelijk mijn eigen voorkeur/mening heb duidelijk gemaakt.

De eeuwige discussie van "ja maar, vlees is goed" ga ik niet aan.

Ieder zijn/haar smaak en mening, okee?

 

Vlees is goed, want je wordt er intelligent van.

Planten zijn ook levende wezens.

Leeuwen maken ook dieren dood.

 

Tja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens.

Alleen dus: geen dieren doden op SC. That's all.

 

SC is leuk: gezamenlijk vegetarisch/veganistisch koken en groep 2 gelijktijdig bbq o.i.d. Iedereen tevreden. :)

 

Helemaal mee eens. Goed dat nog eens te schrijven.

 

Wat ik persoonlijk wel een probleem vind bij gezamenlijke maaltijden met veel mensen is, dat naast vlees er soms wel erg veel ingrediënten niet gebruikt kunnen worden. Die mag geen zus, de ander geen zo, soms blijven er gewoon nauwelijks ingrediënten over er iets van te maken.

 

Probleem, he, wat lul ik nou :o, helemaal geen probleem, iedereen staat altijd vrij om z'n eigen potje te koken of samen met mensen die daar ook geen probleem mee hebben.

'k Zit hier veel te veel woorden te verspillen aan iets overduidelijks, waar we het ook nog geheel met elkaar over eens zijn. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens. Goed dat nog eens te schrijven.

 

Wat ik persoonlijk wel een probleem vind bij gezamenlijke maaltijden met veel mensen is, dat naast vlees er soms wel erg veel ingrediënten niet gebruikt kunnen worden. Die mag geen zus, de ander geen zo, soms blijven er gewoon nauwelijks ingrediënten over er iets van te maken.

 

Probleem, he, wat lul ik nou :o, helemaal geen probleem, iedereen staat altijd vrij om z'n eigen potje te koken of samen met mensen die daar ook geen probleem mee hebben.

'k Zit hier veel te veel woorden te verspillen aan iets overduidelijks, waar we het ook nog geheel met elkaar over eens zijn. :)

 

Met een groep moet je altijd een beetje schipperen. Dus eigenlijk geen probleem als je met iedereen een beetje rekening houdt. Desnoods vlees en\of vleessaus apart en we slachten een komkommer voor de veggies.:o

 

Ik probeer naar de SC meeting te komen en dan wilde ik een speenvarken meenemen voor op de BBQ. Niet zelf geslacht natuurlijk, gewoon van de keurslager al helemaal voor gegaard maar zeer smakelijk. Tja dan moet je natuurlijk geen moslim zijn of vegetariër.:mad:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een groep moet je altijd een beetje schipperen. Dus eigenlijk geen probleem als je met iedereen een beetje rekening houdt. Desnoods vlees en\of vleessaus apart en we slachten een komkommer voor de veggies.:o

 

Ik probeer naar de SC meeting te komen en dan wilde ik een speenvarken meenemen voor op de BBQ. Niet zelf geslacht natuurlijk, gewoon van de keurslager al helemaal voor gegaard maar zeer smakelijk. Tja dan moet je natuurlijk geen moslim zijn of vegetariër.:mad:

 

't Gaat niet alleen om vegetariërs en veganisten. Sommige mensen kunnen niet tegen bepaalde E-nummers (621 o.a) en anderen kunnen simpelweg vanwege gezondheid weer een lijst met producten niet eten. Tarwe, gluten, soja, zuivel, zout, bepaalde groenten, pinda's, zwarte peper of andere kruiden, of producten die mogelijk resten van pinda's, etc, etc zouden kunnen bevatten. 'k Heb bij de gezamelijke maaltijd in Gilze gemerkt dat het nog een hele uitzoek klus was! ;)

 

Stukje speenvarken zal ik zeker niet afslaan! :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vaak voor grote groepen gekookt. Ik bied vaak aan dat ik kook juist omdat er in mijn gezin glutenvrij moet worden gegeten, daarnaast is er ook nog een vegan/vegetarier en sporadisch iemand die koosjer of hallal eet dus wat gepuzzel rondom eten bereiden ben ik wel gewend. Bij ons bbq-en was minstens met twee bbq's, liefst zelfs drie.

Doordat ik al veel rekening houd met diverse eetwijzen weet ik ook veel ingrediënten van bv bouillonblokjes of kruidenmixen uit mijn hoofd, en kan ik met pure ingrediënten zelf genoeg smaak aanbrengen..

Het gepuzzel vanwege een ziekte/allergie vind ik geen punt, ik puzzel net zo lang door tot er voor allen een smakelijke maaltijd is. Voor vegans en religieuzen doe ik erg mijn best.

Maar mensen die iets niet lusten, en dan eisen gaan stellen en drammen...die krijgen als ze te lang door zaniken een gesmeerde boterham of een appel in partjes.

Mijn systeem: Bij grotere groepen maak ik meestal twee maaltijden. Ik schrijf de ingrediënten van de twee maaltijden op, mensen kunnen daarop intekenen, degene die vanwege "iets" niet die twee maaltijden kan eten mag bij mij komen vragen hoe het voor hem/haar moet. Soms is een enkel ding iets aanpassen genoeg.

Ik heb slechts één keer meegemaakt dat er een aparte derde maaltijd gemaakt moest worden maar die persoon was juist door mij uitgenodigd omdat ik wist dat ze vanwege haar dieet niet meer op vakantie ging. Ze heeft genoten, en dat was beloning genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet al vanaf kind af aan weinig vlees. Mijn ouders vonden het onzin dus ik ging echt tegen de gewoontes in daarmee. Zeker met kerst was er veel strijd omdat ik niet mee wilde fonduen, of alleen de groentes at.

Ik heb er dus geen probleem mee in een groep met vegetariers te zijn.

Ik heb alleen een probleem met zeikerds, of dat nou vega-zeikerds, religiezeikerds, ziekte-zeikerds, politiekezeikerds zijn. Ik heb niet zozeer moeite met de stelling waarvoor ze staan maar de zeikende drammende manier waarmee zij vinden dat de ander zich maar aan moet passen aan hun egocentrisme.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Valt me op dat als ergens een vegetariër komt eten er alles aan gedaan wordt om deze te voorzien van een vegetarische hap. Zelfs klaar gemaakt in een aparte 'niet besmette' pan.

Omgekeerd, als ik bij vegetariërs eet, zullen die uiterst zelden rekening houden met mijn voorkeuren. :o

 

Ook het eten van soja, quinoa en andere exotische producten van ver hebben een flinke impact op het milieu.

 

 

 

Ook vegetariërs eten kan erg lekker zijn, bv die Chili Con Carne die je op Gilze had gemaakt, die was helemaal top! Je bent zeker goed in het bereiden van een smakelijke hap zonder vlees. :cool: Ik kan zeker nog veel van je leren op dat gebied, maar dan zonder bewoordingen als "dode beesten in je mond douwen" of zelfs 'lijkenvreter' 'kadaverschranser' en andere leuke termenn die ik van andere vegetariërs wel eens hoor. Mijn zus en haar vriend zijn van dat soort en zijn zeker minder capabel in vegetariërs koken dan jij.

Ieder z'n keuze kerel. Ook bij jou lijkt het ook soms net een geloof, een soort extremisme net als sommige gelovigen dat hebben (gelukkig zwaar in de minderheid, bij alle geloven).

 

Jouw kinderen krijgen hoogstwaarschijnlijk ook een eenzijdig verhaal te horen. (als je die hebt)

 

Zaken zijn simpel weg niet zwart of wit. :o

 

En op events, hoe zou jij het vinden om verplicht mee te moeten doen met de levensstijl van een ander? :confused:

 

Er is bijzonder weinig keuze als veggie om ergens te gaan eten waar een maaltijd een gezond aantal cal heeft. --> Wok met groenten en de kip weglaten of er gaan uitvissen is geen oplossing, doch heb ik dit al een paar keer meegemaakt in enkele resto's die beweren dat ze veggie alternatieven hebben. Dus ik ga zelden uiteten en ik maak mijne eten voornamelijk zelf klaar zodat ik weet wat erin zit. Mijn lichaam is al ruime tijd vrij van dierlijke ingrediënten (met uitzondering van een minnimum aan zuivel en whey-eiwitten), indien ik onbewust vlees of vis zou eten, ben ik daar serieus ziek van, een beetje vergelijkbaar met een allergie .

 

Als ik iemand uitnodig om te komen eten weten ze dat ze veggie voorgeschoteld zullen krijgen, als er enige allergieën zijn hou ik daar rekening mee.

 

Betreft het klaarmaken van vlees, indien het nodig is ga ik geen probleem maken om het vlees om te draaien op een bbq (heb ik trouwens gedaan op de sc in gilze) Ik kan jagen, vissen en dieren schoonmaken maar ik doe het niet omdat er genoeg alternatieven zijn waar ik me wel comfortabel bij voel...

 

Ik zie vegetarisme niet als een geloof maar als een investering op een gezonder lichaam en heb daar zelf de verandering van ondervonden. (ik kwam van gemiddeld 4 kg vlees per week). Ik heb in een ander topic de gegeven redenen uitgewerkt (gezondheid, economisch, ecologisch en ethisch.)

 

Een (extreem) geloof is voor mij iets om oa daden die normaal niet door de beugel kunnen te rechtvaardigen, die referentie naar mij toe vind ik dan ook redelijk kort door de bocht. Ik betreur het dat vele dieren het leven laten enkel om een soort van smaaklust te voltrekken voor diegenen dat het al jaar en dag doen en het (al dan niet door onwetendheid) ook zullen blijven doen. Ook wordt er veel te veel dierlijk afval door overaanbod weggegooid, wie is er dan op een extreme manier bezig?

 

Maar zoals je zei ieder zijn keuze enkel ben ik van mening dat veggie en vegan is een bewuste keuze waarvan het voedsel in vele gevallen niet gesubsidieerd wordt en in tegenstelling tot vlees waar bijna geen reclame van te zien is --> bekijk de ratio van bewerkte vlees en visproducten tegen de veggie en vegan. Kinderen in een gezin waar vlees gegeten wordt krijgen ook maar 1 kant te horen... Het is misschien ergerlijk voor sommige mensen die zich absoluut willen vasthouden aan hun eetpatroon om argumenten te horen hoe ik en nog andere veggies ze verkondigen hoe dingen eigenlijk zijn (dode dieren, lijken van dieren) want ribbetjes groeien niet aan bomen en fish sticks worden niet opgevist zoals sommige ouders aan hun kinderen wijsmaken.

 

De kaart van soja en de impact op het milieu wordt ook vaak onvolledig getrokken. 85% van de soja dat geteeld wordt op ontruimd regenwoud is bestemd voor veelteelt wat voor een vergrootte co uitstoot zorgt die groter is dan de productie van zuurstof door die flora. De sojaproducten voor de mens worden onder andere omstandigheden gekweekt en komen niet van exotische landen. De soja voor producten van oa Alpro en de burgers van Aldi, Lidl ea is afkomstig uit oa Frankrijk. Een ander gewas dat perfect in België en Nederland geteeld kan worden is lupine... Zullen er Sojaproducten voor de mens gemaakt zijn van exotische locaties, ja tuurlijk. maar ik hoor dan ook geen referentie betreft exotisch vlees en andere luxeproducten.

--> Is het zonde van die regenwouden, tuurlijk maar Ik denk dan in eerste instantie aan de dieren die hun natuurlijke omgeving verliezen, de zuiveringswerking voor zuurstof is op dat punt verwaarloosbaar tegenover de jarenlange vervuiling op de grootste leverancier van de zuurstof van onze planeet. We doden, vernielen of vangen de organismen op die verantwoordelijk zijn voor de werking van dat ecosysteem om ze zelf te consumeren of te verwerken zodat deze hun weg vinden in de voeding van de veeteelt en dat wil men ook niet onder ogen zien.

Het is idd niet zwart wit, maar is weet waar ik mijn grens moet trekken in de grijze zone.

 

Ik denk dat op events ieder zich een beetje moet aanpassen maar imo is het makkelijker een maaltijd te bereiden die bijna door iedereen gegeten kan worden omdat het vlees is weggelaten is, tegenover een maaltijd dat bepaalde mensen op voorhand uitsluit uit gezondheid of overtuigingsredenen.

Als ik naar een openbaar event ga (kermis, festival,...) is er meestal geen vegetarisch alternatief. Vind ik dat jammer, ja.

Ga ik daarom het event boycotten, nee maar het komt wel over alsof veggies op events de sfeer verpesten omdat ze niets te eten kunnen krijgen... maar een vleeseter die geen vlees krijgt in een veggeiresto weet ook op voorhand dat ze niet moeten verwachten dat ze speciaal voor die persoon vlees gaan klaarmaken. Mijn keuze is dan om naar een event te gaan en verdraagzaam te zijn tegen de walmen van dode dieren en onverdraagzaam tegen mensen die met onvolledige en irrelevante motivaties mij er van willen overtuigen om (terug) vlees te eten :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dan wel weer natuurlijk die botte boer, maarreh....

 

Ik hou van mijn stukkie vlees, mijn leren jas, mijn leren schoenen, mijn wollen trui, mijn goedgevulde vleesvriezer.

Slacht met respect en gebeden voor elk dier, maar koop net zo goed een stuk vlees in de supermarkt waarvan ik niet weet hoe die geslacht is.

Filmpjes genoeg gezien en al op jonge leeftijd.

Hoe cru ook, het vlees smaakt mij nog steeds het beste van de hele maaltijd!

 

En voor de rest moet een ieder zelf weten hoe hij/zij eet, geloofd, danst, drinkt, woont, leeft, geniet en zich gedraagt op festivals en/of meetings.

Ik kan niet kijken naar een vegetarische maaltijd zonder een vieze smaak in mijn mond te krijgen. Jij kan niet kijken hoe een dier geslacht wordt zonder een vieze smaak in je mond te krijgen. En dus? Oplossing?

Slachten aan de ene kant van het terrein en veganistisch koken aan de andere kant.

Kan er gewoon een varken aan het spit!

 

Rekening houden met elkaar is goed. Slachten hoeft ook niet perse, maar elkaar eten gaan verbieden gaat te ver.....

 

I.m.o. is leren slachteneen nuttige zaak als je jezelf prepper wilt noemen. Je weet immers nooit wanneer je het nodig kan hebben..

Maar ach ja, misschien ben ik ook wel weer geen echte prepperd.

 

Anyway.... jullie hebben het zelf al uitgezocht en dat is dan wel weer goed en respectvol ;)

 

Ga ik nu eens kijken of mijn vrouwtje de karbonade al klaar heeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kwam laatst langs een blogjen ( eenvoudiger leven) waar een dame een workshop aanbiedt :

wil je leren hoe je een konijn slacht en verwerkt, en hoe je een begin maakt met het verwerken van de vacht ???

 

ik ken de dame in kwestie niet en ik ga zelf ook niet ( bbrr ben veggi) maar misschien een low-budget tip voor anderen ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik respecteer iemand die geen vlees eet, maar vergeet niet dat de mens intelligenter is geworden door het eten van vlees en merg. Als jouw ouders en voorouders dit niet hadden gedaan, dan was je niet intelligenter geweest dan een gorilla. Het eten van vlees, vis, groenten, noten etc. is dus noodzakelijk voor de mensheid.

 

Ik versta elk levend organisme als leven. Dus ook als ik een appel eet, dan eet ik iets wat ooit levend was op. Wat ik nooit heb begrepen is dat vegetariërs bomen, planten, eieren, melk van dieren en andere levende organismen kennelijk niet als leven zien. Niemand weet of een boom\plant pijn heeft als die wordt gesnoeid. Hoe denk jij hierover?

 

Mag je wel koeien en kippen houden voor de producten en niet voor de slacht?

 

Sinds 2006 zijn er verbanden gevonden dat er bij veggie eetpatroon er hogere IQ en EQ waarden zijn waargenomen en dat mensen met een hoger IQ en EQ op gemiddeld tussen hun 16 en 22 jarige leeftijd de keuze maken om de vlees en visconsumptie in te perken of zelf te verwijderen uit hun voedselpatroon

De voorouders aten misschien een stukje vlees maar niet aan de abnormale proporties die nu geconsumeerd worden en het vlees dat ze aten zal dan ook van veel betere kwaliteit geweest zijn.

Wat ik ook eens gelezen heb is dat er een verband bestaat dat de consumptie van dierlijke eiwitten en vetten het brein heeft doen groeien, maar dat de fysieke eigenschappen hoe langer hoe meer achteruit gaan. Minder kracht, minder uithouding, minder explosieve reacties daarbij komt nog eens het stijgende aantal allergieën, intoleranties (waard de vervuiling ook wel rol in zal spelen) maar ook zaken als obesitas en morbide obesitas vroeger zelden voorkwamen en het vooral de rijkere klassen waren die hun buikje rond aten. Kijken we nu naar overgewicht zien we vooral de middenklasse en de financieel minder sterke mensen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar het patroon is zichtbaar

 

Veggies hanteren vaak de leuze 'wat een gezicht en/of een moeder heeft gehad, eten we niet op'. Iets dat voortkomt uit zaden als ongetwijfeld wel leven, anders komen er ook geen voedingsstoffen in. Bij dieren is er bewezen dat ze bewust pijn en stress kunnen ervaren. Bij een onderzoek op planten sprak men van trillingen dmv een zenuwsysteem maar niet van een bewustzijn.

Qua bacteriën en parasieten zijn vlees en vis grotere risico's als je bv een gesneden stuk fruit luchtdicht afsluit en in een rugzak plaatst tussen een temp van 15 en 30 graden zal je hier na 3 uur nog van kunnen eten. Met een rauw stuk vlees of vis moet je dat niet doen (om rauw te consumeren)

 

Eieren en melk zijn eigenlijk 2 verschillende dingen.

 

Eieren zijn het gevolg een periodieke cyclus die er voor een beperkte tijd continu zullen zijn, het al dan niet bevatten van leven in zo'n ei wordt bepaald door het toedoen van prik door de haan of zelfs kunstmatig(niet echt diervriendelijk).

 

Melk wordt bekomen door een zoogdier in lactatie-status te brengen. Als dit natuurlijk gebeurd (dekking door stier en handmatig melken) en er blijft genoeg melk over voor het kalf over heb ik daar persoonlijk veel minder problemen mee dan dan de industrie die het dier kunstmatig verkracht en het kalf wegtrekken van de moeder, kunstmatig melken en toedienen van allerlei pro en antibiotica om de ontstekingen door het toedoen van de melkmachine te bestrijden, echter gaat er op deze manier een degelijke hoeveelheid pus mee in het voor de mens te consumeren goedje.

 

De uitwerpselen van deze dieren hebben hun nut maar hoe de industrie er nu voorstaat is er gewoon een overaanbod.

 

De vergelijking tussen de slachtmethodes en de manier dat roofdieren hun prooi afmaken is ook appelen met met geiten vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo: Dat we er veel te veel van eten is duidelijk. Evolutionair gezien heeft de mens een voorkeur voor de dingen die veel energie opleveren, maar automatisch in de natuur minder voorkomen. Vlees, vet, suiker, (zout).

 

De moderne mens kan er wel makkelijk aankomen en eet er veel te veel van. Dat ben ik absoluut met je eens. Zelfs een Chinese hoge dame van een paar duizend jaar geleden die mooi was begraven in een zuurstofloze tombe, bleek zo'n beetje alle bekende welvaartsziekten te hebben gehad en haar vette lijf was verzeept. ;)

 

Toen de mens Afrika verliet en op hogere breedtegraden van de aardbol ging wonen, was er niet veel keuze. Een vegetarische Eskimo gaat het niet redden zeg maar.

 

Ik vind het eten van vlees niet onnatuurlijk, maar wederom, we zijn hierin aardig doorgeslagen. M'n mening over de bio-industrie heb hier al vaak genoeg gegeven, daarover helemaal geen discussie. :)

 

Toch blijf ik het lastig vinden m'n dieet aan te passen en eet zeker 3 a 4 keer vlees in de week, gelukkig niet van die enorme lappen. Eén van de problemen daarbij is dat ik bv. in vegetarische restaurants (vroeger toch zeker een keer of tien uitgeprobeerd) het simpelweg niet te vreten vind. Ander probleem is dat er kennelijk geen tussenweg is en ik door (o.a. mijn zus) constant verteld wordt dat ik radicaal anders moet gaan eten en elke gram vlees fout is. Dit wekt weerstand op. En dat ik alles in de natuurwinkel moet kopen, wat simpelweg onhaalbaar is met een beperkt budget. 't Is vaak zwart of wit.

 

Liever verdiep ik mij in gerechten die smakelijk zijn en veel minder vlees bevatten. Een spaghettisaus voor vier man met 100 gram gehakt vind ik nou eenmaal lekkerder. Ook probeer ik het vlees dat ik eet, van een slager te halen die: 1: Zijn dieren koopt bij fatsoenlijke kleine boeren (Ja, die bestaan nog), 2: Deze zelf op een fatsoenlijke manier vervoert en niet levend heel Europa zeult. De Nederlandse wet staat hem niet toe zelf te het dier te doden jammer genoeg, dat MOET in een slachthuis gebeuren. Welk slachthuis, ook daar denkt hij over na. Ik zou zijn vlees bio-vlees durven noemen, maar zelf vindt 'ie alles met 'bio' maar onzin. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In vlees en niet te vergeten vis zitten nu eenmaal essentiële stoffen die het lichaam nodig heeft. Denk aan meervoudig onverzadigde vetzuren, eiwitten en een hoge energie waarde (spieropbouw), merg etc. Natuurlijk zijn we doorgeslagen omdat we nu bijna dagelijks vlees eten, ik zeker en dat we ook teveel eten.

 

On Topic: Ook al ben je vegetariër van oorsprong, het kan geen kwaad te leren slachten als prepper (en ik hoop ook het nooit nodig te hebben). Maar iedereen weet dat je op een paar paardenbloemen en een baal stro niet kunt leven als je op de vlucht bent en dagelijks veel energie nodig hebt om in leven te blijven. Als het moet, zul je vlees, vis, insecten, planten, fruit, noten en wat er maar beschikbaar is moeten eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In vlees en niet te vergeten vis zitten nu eenmaal essentiële stoffen die het lichaam nodig heeft. Denk aan meervoudig onverzadigde vetzuren, eiwitten en een hoge energie waarde (spieropbouw), merg etc. Natuurlijk zijn we doorgeslagen omdat we nu bijna dagelijks vlees eten, ik zeker en dat we ook teveel eten.

 

Wat ik ervan weet, maar die kennis kan verouderd zijn, dat er een paar aminozuren zijn die niet in plantaardig materiaal voorkomen die je tot ergens in je pubertijd nodig bent voor je ontwikkeling. Daarna kun je prima en gezond leven op alleen plantaardige voeding.

 

On Topic: Ook al ben je vegetariër van oorsprong, het kan geen kwaad te leren slachten als prepper (en ik hoop ook het nooit nodig te hebben). Maar iedereen weet dat je op een paar paardenbloemen en een baal stro niet kunt leven als je op de vlucht bent en dagelijks veel energie nodig hebt om in leven te blijven. Als het moet, zul je vlees, vis, insecten, planten, fruit, noten en wat er maar beschikbaar is moeten eten.

 

Op hogere breedtegraden, dus in koude gebieden, ken ik geen enkel natuurvolk die leeft van alleen plantaardige voeding. Dan heb je gewoon vlees en vet nodig om te overleven, net als inderdaad een prepper in een SHTF situatie. Ook levert een stukje wild veel meer calorieën op dan alleen plantaardige voeding, dus je zult inderdaad wel moeten in dat geval. Je kunt moeilijk al je tijd spenderen aan het vergaren van paardenbloemen, vogelmuur, etc, etc, want dat ga je simpelweg niet redden in een survival situatie.

 

De enige keer in mijn leven dat ik een keertje honger heb meegemaakt (iets langer dan vijf dagen geen enkele calorie), kwijlde ik van verlangen bij het zien van een worm of krekel, niet van een bosje vogelmuur. ;)

 

Zelfs al ben je veganist of vegetariër, voor die situatie is het cruciaal dat je weet hoe je een dier vangt en slacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs al ben je veganist of vegetariër, voor die situatie is het cruciaal dat je weet hoe je een dier vangt en slacht.

 

Dat is voor mij geen probleem (als het nodig is) en weet ook hoe op verschillende manieren klaar te maken, maar zolang het niet nodig is kunnen mensen gerust met veel minder, ook op een sc en meeting. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige keer in mijn leven dat ik een keertje honger heb meegemaakt (iets langer dan vijf dagen geen enkele calorie), kwijlde ik van verlangen bij het zien van een worm of krekel, niet van een bosje vogelmuur. ;)

 

Zelfs al ben je veganist of vegetariër, voor die situatie is het cruciaal dat je weet hoe je een dier vangt en slacht.

 

Heel herkenbaar, ook ik ken die situaties (ongeacht hoe ze ontstaan zijn) je vreet alles op zulke momenten maar sommige dingen zorgen voor meer watertanden dan andere dingen.

Vlees is absoluut yummie op zo'n moment, je geweten is allang op de achtergrond geschoven.

 

Ik ben een omnivoor, en dat is niet omdat ik vegetarisch eten nooit overwogen heb, maar omdat ik van mezelf inmiddels weet dat ik alles vreet wat mij lichaam mij ingeeft mij op dat moment te eten.

 

Dat is mij opgevallen tijdens mijn eigen persoonlijke 'hungergames' en dat wil ik toch graag met jullie delen.

Te diep wil ik er echter ook niet op ingaan, het zijn zwarte pagina's in mijn leven.

Mijn lichaam lijkt aan te geven waar het behoefte aan heeft, eten sowieso, maar soms lijkt het ook alsof mijn lichaam aanstuurt wat ik eet.

 

Tijd geen vitamines gehad ? Ik grijp sneller een mandarijntje.

Maar als ik niet af en toe wat vlees eet dan merk ik gewoon dat ik 'zwakker' word.

Let wel. ,met dingen als granen (muesli, brood, crackers) is dat nog veel erger.

 

Wat ik gemerkt heb is dat het ontzettend moeilijk is om de eerste dagen zonder eten te gaan. Ik ben er niet trots op dat ik mezelf weleens in die situatie heb begeven, maar toch heb ik daar wel wat ervaring in moet ik toegeven.

Ik ben nooit verder gegaan dan de grens die ook Ray hier aangeeft gegaan. 5 dagen.

Heb er weleens verslagen over gelezen, het schijnt makkelijker te worden na een week.

die momenten ken ik niet. zover ben ik gelukkig niet gegaan.

Altijd zorgde de ratrace van het leven ervoor dat ik weer moest presteren en dus moest eten of ik zou omvallen.

Of ik daar dankbaar voor ben ik is een tweede.......

 

Zoals ik het nu zie, lijkt het erop dat je er bijna niet omheen kan om te eten wat je voor je neus krijgt na tijden van ontbering. Vreten wat de pot schaft. En tot je nemen waar je lichaam inmiddels om schreeuwt. Niet nadenken, niet voelen, smaak word ondergeschikt, ook al is het vies, je werkt het naar binnen. Koud of warm. Lekker of vies. Betrouwbaar of bedenkelijk.

 

Of het een betere keus is om vol te houden en geen vlees te nuttigen en te wachten op het moment dat je 'went' aan het hongergevoel kan ik dus niet zeggen.

Daarom vind ik het moeilijk om te zeggen dat vegetarisch eten een slechte keus is. Ik vind het niet eerlijk om daar echt over te zeggen, ik weet waar ik het over heb, zo zit het en niet anders. Echte, echte honger ken ik nog niet. Trek wel, enorme trek zelfs.

 

Wat me wel opvalt in mijn eigen omgeving is dat de ervaringen van weinig eten en ontberingen ondergaan niet bekend is bij de meeste mensen.

Een teken van de welvaart van de gemiddelde burger denk ik dan tevreden. Fijn voor ze

De meesten worden al gek als er maar 1 maaltijd is overgeslagen.

 

Maar aan de andere kant is die gemiddelde burger natuurlijk wel een slappe zak die zich nooit kan beroepen op het zijn van een ervaringdeskundige.

ik zie daar een gevaar in.

 

Nou maak ik van een korte boodschap een heel lang verhaal. (de wijn is echt heerlijk en gaat veel te snel deze avond)

Hier komt het voor mij op neer.

 

Vangen en slachten zijn zeker nodig om tot het meest lastigste punt van dit verhaal te komen en dat is het uiteindelijke beëindigen van het leven van het dier dat je gaat consumeren. Je maakt iets dood.

Daar kunnen we ruzie over maken, daar kunnen we van alles op loslaten, maar dat is gewoon ontzettend moeilijk.

 

Leren slachten en de wil om dat te leren kan alleen maar aangemoedigd worden.

 

Dus: Hup @Zinzzy ! Je bent gewoon op de goeie weg als je dit vraagt, ook al loopt kritische Ambertje wat commentaar te geven.

Hoop dat alles wel is en je voortgang boekt en dat we snel weer wat van je horen. Ik begin je te missen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel herkenbaar, ook ik ken die situaties (ongeacht hoe ze ontstaan zijn) je vreet alles op zulke momenten maar sommige dingen zorgen voor meer watertanden dan andere dingen.

Vlees is absoluut yummie op zo'n moment, je geweten is allang op de achtergrond geschoven.

 

Ik ben een omnivoor, en dat is niet omdat ik vegetarisch eten nooit overwogen heb, maar omdat ik van mezelf inmiddels weet dat ik alles vreet wat mij lichaam mij ingeeft mij op dat moment te eten.

 

Dat is mij opgevallen tijdens mijn eigen persoonlijke 'hungergames' en dat wil ik toch graag met jullie delen.

Te diep wil ik er echter ook niet op ingaan, het zijn zwarte pagina's in mijn leven.

Mijn lichaam lijkt aan te geven waar het behoefte aan heeft, eten sowieso, maar soms lijkt het ook alsof mijn lichaam aanstuurt wat ik eet.

 

Tijd geen vitamines gehad ? Ik grijp sneller een mandarijntje.

Maar als ik niet af en toe wat vlees eet dan merk ik gewoon dat ik 'zwakker' word.

Let wel. ,met dingen als granen (muesli, brood, crackers) is dat nog veel erger.

 

Wat ik gemerkt heb is dat het ontzettend moeilijk is om de eerste dagen zonder eten te gaan. Ik ben er niet trots op dat ik mezelf weleens in die situatie heb begeven, maar toch heb ik daar wel wat ervaring in moet ik toegeven.

Ik ben nooit verder gegaan dan de grens die ook Ray hier aangeeft gegaan. 5 dagen.

Heb er weleens verslagen over gelezen, het schijnt makkelijker te worden na een week.

die momenten ken ik niet. zover ben ik gelukkig niet gegaan.

Altijd zorgde de ratrace van het leven ervoor dat ik weer moest presteren en dus moest eten of ik zou omvallen.

Of ik daar dankbaar voor ben ik is een tweede.......

 

Zoals ik het nu zie, lijkt het erop dat je er bijna niet omheen kan om te eten wat je voor je neus krijgt na tijden van ontbering. Vreten wat de pot schaft. En tot je nemen waar je lichaam inmiddels om schreeuwt. Niet nadenken, niet voelen, smaak word ondergeschikt, ook al is het vies, je werkt het naar binnen. Koud of warm. Lekker of vies. Betrouwbaar of bedenkelijk.

 

Of het een betere keus is om vol te houden en geen vlees te nuttigen en te wachten op het moment dat je 'went' aan het hongergevoel kan ik dus niet zeggen.

Daarom vind ik het moeilijk om te zeggen dat vegetarisch eten een slechte keus is. Ik vind het niet eerlijk om daar echt over te zeggen, ik weet waar ik het over heb, zo zit het en niet anders. Echte, echte honger ken ik nog niet. Trek wel, enorme trek zelfs.

 

Wat me wel opvalt in mijn eigen omgeving is dat de ervaringen van weinig eten en ontberingen ondergaan niet bekend is bij de meeste mensen.

Een teken van de welvaart van de gemiddelde burger denk ik dan tevreden. Fijn voor ze

De meesten worden al gek als er maar 1 maaltijd is overgeslagen.

 

Maar aan de andere kant is die gemiddelde burger natuurlijk wel een slappe zak die zich nooit kan beroepen op het zijn van een ervaringdeskundige.

ik zie daar een gevaar in.

 

Nou maak ik van een korte boodschap een heel lang verhaal. (de wijn is echt heerlijk en gaat veel te snel deze avond)

Hier komt het voor mij op neer.

 

Vangen en slachten zijn zeker nodig om tot het meest lastigste punt van dit verhaal te komen en dat is het uiteindelijke beëindigen van het leven van het dier dat je gaat consumeren. Je maakt iets dood.

Daar kunnen we ruzie over maken, daar kunnen we van alles op loslaten, maar dat is gewoon ontzettend moeilijk.

 

Leren slachten en de wil om dat te leren kan alleen maar aangemoedigd worden.

 

Dus: Hup @Zinzzy ! Je bent gewoon op de goeie weg als je dit vraagt, ook al loopt kritische Ambertje wat commentaar te geven.

Hoop dat alles wel is en je voortgang boekt en dat we snel weer wat van je horen. Ik begin je te missen.

 

Doe mij ook eens wat van die wijn!

 

De tweede dag vond ik het ergst. Dag 1 heb je alleen honger, dag 2 krampen je darmen wel, maar is alleen nog de slakken aan 't uitpersen.

Daarna houden de pijnlijke krampen op, maar merk je dat je op een soort waakvlammetje draait. Alles gaat trager, zowel doen als denken. Dag 3, 4, 5 verschilden niet zoveel van elkaar.

Op dag zes een beetje geld voor een HEEL zuurdesem brood (goedkoop en veel in Duitsland) met z'n tweeën opgegeten, lekkerste maaltijd ooit! ;)

En weet je wat de derde gek voor 0,75 Dmark kocht kocht?! Drie likken bier! :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

In vlees en niet te vergeten vis zitten nu eenmaal essentiële stoffen die het lichaam nodig heeft. Denk aan meervoudig onverzadigde vetzuren, eiwitten en een hoge energie waarde (spieropbouw), merg etc. Natuurlijk zijn we doorgeslagen omdat we nu bijna dagelijks vlees eten, ik zeker en dat we ook teveel eten.

 

On Topic: Ook al ben je vegetariër van oorsprong, het kan geen kwaad te leren slachten als prepper (en ik hoop ook het nooit nodig te hebben). Maar iedereen weet dat je op een paar paardenbloemen en een baal stro niet kunt leven als je op de vlucht bent en dagelijks veel energie nodig hebt om in leven te blijven. Als het moet, zul je vlees, vis, insecten, planten, fruit, noten en wat er maar beschikbaar is moeten eten.

 

Ik heb de vraag al eens eerder gesteld: Welke voedingsstoffen zitten in vlees waar plantaardig geen alternatieven voor zijn?

De dierlijke meervoudige onverzadigde vetzuren waar je het over hebt zitten vooral in vissen die nogal controversieel zijn betreft de minder gezonde stoffen die in deze zitten.

Het plantaardig alternatief voor deze vetten is bv zonnebloemolie, maïsolie, sojaolie, notenolie, druivenpitolie,...

Qua eiwitten is het interessant om voor plantaardige te kiezen omdat deze de nieren ontzien. Dierlijke eiwitten plegen daarbovenop in overdadige consumptie eigenlijk meer roofbouw op de spieren dan ze te herstellen (zelf ervaren op bijna 3 jaar veggie te zijn)

Energie komt vooral uit koolhydraten en vetten.

 

Wat ik merk is dat er toch een groot deel van de omnivoren over veggies en vegans het algemeen beeld hebben dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn maar als het gaat over de werking van voedingsstoffen en eventuele tekorten merk ik dat de omnivoren (ook in mijn omgeving) van vele zaken mbt tot veggie en vegan ook niet echt op de hoogte zijn.

 

On topic kan ik me vinden dat skills trainen of leren mbt tot jagen en schoonmaken wel belangrijk zijn maar stel me de vraag of een sc of een workshop daar de geschikte plaatsen voor zijn... Imo lijkt het me interessanter je slager of bij een slachthuis eens te vragen of je eens een dagje(of op regelmatige basis) mag meehelpen. Daar is het ook een beschermde omgeving.. In en na een shtf situatie lijkt het me interessanter om insecten (met een hogere eiwit-waarde per 100 gram) te kweken of te vangen en te eten dan over gaan naar veeteelt.

 

 

En er is idd een groot verschil tussen honger en en trek hebben, vele hebben nooit echt honger gehad. Ik heb 13 jaar geleden door klierkoorts 10 dagen niet kunnen eten en amper kunnen drinken. (keel had opening van slechts 2- 3 mm) 12 kg afgevallen en op de grens van hallucinaties... is dat een referentie om honger te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de vraag al eens eerder gesteld: Welke voedingsstoffen zitten in vlees waar plantaardig geen alternatieven voor zijn?

De dierlijke meervoudige onverzadigde vetzuren waar je het over hebt zitten vooral in vis die nogal controversieel zijn betreft de minder gezonde stoffen die in deze zitten.

Het plantaardig alternatief voor deze vetten is bv zonnebloemolie, maïsolie, sojaolie, notenolie, druivenpitolie,...

Qua eiwitten is het interessant om voor plantaardige te kiezen omdat deze de nieren ontzien. Dierlijke eiwitten plegen daarbovenop in overdadige consumptie eigenlijk meer roofbouw op de spieren dan ze te herstellen (zelf ervaren op bijna 3 jaar veggie te zijn)

Energie komt vooral uit koolhydraten en vetten.

 

Voor een goede ontwikkeling van kinderen tot in de pubertijd schijnen er een aantal aminozuren te zijn (drie herinner ik me) die niet in plantaardig voedsel voorkomen. (ben geen voedsel/opvoed kundige). Weet je daar ook iets meer of over te vertellen?

 

Wat ik merk is dat er toch een groot deel van de omnivoren over veggies en vegans het algemeen beeld hebben dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn maar als het gaat over de werking van voedingsstoffen en eventuele tekorten merk ik dat de omnivoren (ook in mijn omgeving) van vele zaken mbt tot veggie en vegan ook niet echt op de hoogte zijn.

 

Veggies en vegans gaan veel bewuster om met hun voedsel en dat moet ook wel, je kunt niet simpel weg vlees schrappen uit het menu zonder te weten wat je lijf nodig heeft.

 

On topic kan ik me vinden dat skills trainen of leren mbt tot jagen en schoonmaken wel belangrijk zijn maar stel me de vraag of een sc of een workshop daar de geschikte plaatsen voor zijn... Imo lijkt het me interessanter je slager of bij een slachthuis eens te vragen of je eens een dagje(of op regelmatige basis) mag meehelpen. Daar is het ook een beschermde omgeving.. In en na een shtf situatie lijkt het me interessanter om insecten (met een hogere eiwit-waarde per 100 gram) te kweken of te vangen en te eten dan over gaan naar veeteelt.

 

Tja, in een slachthuis in NL gaat dat nooit gebeuren, mag niet, staan meestal zelfs dikke hekken omheen met beveiligingscamera's, ze willen geen pottekijkers, want het gaat natuurlijk af en toe gruwelijk mis.

 

Op een SC/Meeting gaan we dat ook zeker niet doen. Iedereen is vrij om te eten wat hij wilt en ik denk zelfs dat er meer vlees op een SC wordt gegeten dan de omnivoren normaal thuis doen. Heb je nu eenmaal met een BBQ en een beetje kou, dan wordt het al snel een stukje vlees. Geldt in ieder geval wel voor mij. :o Graag leer ik alternatieven van jou zoals die Chili Zonder Carne op SC Gilze, maar dan liever iets zonder bonen en soja, kunnen mijn darmen niet echt goed tegen.

 

Wat ik wel een mooi vond is dat bv. @Castaway dit bij @Geert (ervaren man hierin) is gaan leren. Die konijnen waren voor de slacht, dus niet onnodig dieren doden als 'lesmateriaal'. Kost je uiteraard meer moeite, afreizen naar iemand die het toch al doet, maar vind ik een mooie optie. Zelf hoef ik het doden niet te leren. Als het echt SHTF is, gaat zo'n beest eraan. Ontweien kan ik al, amateuristisch wellicht, maar ken de belangrijkste dingen omdat ik vroeger toen ik nog een auto had een verse haas of houtduif zonde vond om te laten liggen. Vooral dit seizoen is erg geschikt (met name zondagochtend als het disco publiek midden in de nacht over de kleine weggetjes heeft geraced), in de zomer zitten de vliegeneitjes/maden er binnen een uur op. (Ook dan is het nog te eten overigens in noodgevallen, goed doorbakken/koken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...