Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waar is mijn geld?

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

Niet iedereen heeft dit probleem, maar er zijn steeds meer mensen in Nederland/België die aan het einde van de maand niet meer(of moeilijk) rond kunnen komen. Denk hierbij aan mensen met een uitkering, mensen in de WW, studenten(studiebeurs), gepensioneerde, zzp ers, gehandicapten enz. Maar ook mensen met een eigen onderneming(bedrijf) krijgen het financieel steeds lastiger. De oorzaken hiervan kunnen heel divers zijn zoals, te weinig geld, slecht geldbeheer, teveel schulden, studiebudget, onverwachte situaties of uitgaves enz. Een mede grote oorzaak, zijn de prijzen die we in Nederland hanteren en de hoge accijns op de vele producten(belasting). Deze zijn vaak hoger dan in andere landen. Mijn vraag aan jullie:

• Heb jij ook steeds meer moeite om rond te komen of ken jij mensen met dit probleem?

• Vindt jij de producten in Nederland/België ook te duur?

Nederlandse supermarkten niet erg enthousiast, consument vindt producten te duur

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2588487/1996/07/03/Nederlandse-supermarkten-niet-erg-enthousiast-consument-vindt-producten-te-duur.dhtml

Armoede: een gezin van zes voeden van een uitkering

http://www.eenvandaag.nl/economie/46857/armoede_een_gezin_van_zes_voeden_van_een_uitkering

'Studenten uit armoede naar voedselbank'

http://www.nu.nl/politiek/2629649/studenten-armoede-voedselbank.html

Ondernemers in dorpen lopen groter risico op armoede

http://www.businesscompleet.nl/kennisbank/Economie/27857-Ondernemers-in-dorpen-lopen-groter-risico-op-armoede.html

Armoede onder zelfstandig ondernemers groeit

http://www.mkbservicedesk.nl/6994/armoede-onder-zelfstandig-ondernemers.htm

Zzp'ers extra kwetsbaar

http://www.nu.nl/ondernemen/3554993/zzpers-extra-kwetsbaar.html

Meer armoede onder gehandicapten

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2013/05/meer-armoede-onder-gehandicapten

- Ik heb België erbij gezet, vanwege onze Belgische preppers. Ik zou ook graag willen weten hoe het er in België aan toe gaat -

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ken het gevoel, het is 1 van de redenen waarom ik vrijgezel ben gebleven de afgelopen jaren. Mijn inkomen is redelijk laag en soms moet ik afwegingen maken waar ik op bezuinig. Als als alleenstaande kan ik nog een keer op mezelf bezuinigen, maar moet er niet aan denken dat ik met mijn inkomen ook een gezin zou moeten onderhouden. Je kan altijd bezuinigen op jezelf als je krap zit, maar het mag in mijn ogen nooit ten koste gaan van je gezin.

Ik weet dat onze verarming niets is vergeleken met een 3e wereld land, maar toch voor een zogenaamd rijk westers land heerst er wel behoorlijk wat "stille" armoede.

Dingen die veel mensen doen die ik niet doe:

- vakantie, ik ben sinds 1999 niet meer op vakantie geweest en zelfs toen was het een weekendje op een camping in de buurt.

- uitgaan, ik ga niet uit. zelfs niet naar de bioscoop of een cafe.

- roken, doe ik niet.

- alcohol, ik mocht vroeger graag tijdens het stappen wat drinken. Maar dat doe ik nu niet meer en drink geen alcohol in huis.

- uit eten, heel enkel een keer eten bij de McDonalds, is ook alweer een half jaar geleden.

- auto, ik heb geen rijbewijs. Ik had er graag 1 gehaald maar het is mij simpelweg te duur.

- sporten, nee doe ik ook niet meer. ik ging tot een paar jaar geleden nog naar een sport school, maar de 16 euro per maand kon ik toch beter gebruiken.

Wat ik wel doe in vergelijk met de meeste mensen:

- fietsen, gezond op de fiets overal naar toe.

-reclames, ik zoek elke zondag en dinsdag nieuwe aanbiedingen op en ga op de fiets die aanbiedingen halen. Bespaart soms tientallen euro's in de week. Groot inkopen, op goedkope aanbiedingen bespaard veel geld.

Link naar reactie

Recent in België geweest. Ik vond daar de dagelijkse boodschappen iets duurder dan in NL. In NL is het niet TE duur volgens mij. Want wat is té duur? Een pot bruine bonen van €0,89 is volgens mij niet té duur. Een brood van €2,90 vind ik wel weer (te) duur.... Is maar net wat jou perceptie van duur is.....

Of €5,00 voor een goede spade wat niet duur is of €150 voor een kruiwagen.....:D

Link naar reactie

hier in het dorp zie ik vaker en vaker voedsel bedeling rond rijden om 1 maaltijd per dag te brengen naar gezinnen. ik heb het geluk dat ik van rijke komaf ben maar moest ik het op mijn loon alleen doen zou het toch ook de broek riem net een gaatje te vast worden hoor. jaarlijks groeit het aantal daklozen in Antwerpen tot op het punt dat je ze ook begint te zien in kleinere steden en dorpen.

Link naar reactie

ken het gevoel, het is 1 van de redenen waarom ik vrijgezel ben gebleven de afgelopen jaren. Mijn inkomen is redelijk laag en soms moet ik afwegingen maken waar ik op bezuinig. Als als alleenstaande kan ik nog een keer op mezelf bezuinigen, maar moet er niet aan denken dat ik met mijn inkomen ook een gezin zou moeten onderhouden. Je kan altijd bezuinigen op jezelf als je krap zit, maar het mag in mijn ogen nooit ten koste gaan van je gezin.

Ik weet dat onze verarming niets is vergeleken met een 3e wereld land, maar toch voor een zogenaamd rijk westers land heerst er wel behoorlijk wat "stille" armoede.

- vakantie, ik ben sinds 1999 niet meer op vakantie geweest en zelfs toen was het een weekendje op een camping in de buurt.

- roken, doe ik niet.

- alcohol, ik mocht vroeger graag tijdens het stappen wat drinken. Maar dat doe ik nu niet meer en drink geen alcohol in huis.

- uit eten, heel enkel een keer eten bij de McDonalds, is ook alweer een half jaar geleden.

- auto, ik heb geen rijbewijs. Ik had er graag 1 gehaald maar het is mij simpelweg te duur.

- sporten, nee doe ik ook niet meer. ik ging tot een paar jaar geleden nog naar een sport school, maar de 16 euro per maand kon ik toch beter gebruiken.

-reclames, ik zoek elke zondag en dinsdag nieuwe aanbiedingen op en ga op de fiets die aanbiedingen halen. Bespaart soms tientallen euro's in de week. Groot inkopen, op goedkope aanbiedingen bespaard veel geld.

Je let erop en zorgt dat je niet in de shit komt. Doe je goed.

Link naar reactie

Armoede en de aard van het huidige geldsysteem gaan hand-in-hand. Dit geldsysteem bevoordeelt speculatie in bestaande spullen — zoals onroerend goed — boven productieve investeringen die ons allen ten goede komen. Dat krijg je als het geldscheppingsprivilege exclusief voorbehouden wordt aan de bancaire sector, alwaar men geld 'uit de lucht' mag plukken. http://www.economie-macht-maatschappij.com/geldsysteem-faalt.html

Link naar reactie

De tijden veranderen en alles wordt duurder . Zeker met de invoer van de euro is het er niet op verbeterd . Ik hoor wel eens zeggen van buitenlandse vrienden een gulden is een euro geworden . Ook in Duitsland klagen ze een mark is daar ook een euro geworden . Vroeger als je boodschappen deed en aan de kassa betaalde je 2000 bfr had je een volle winkelwagen . En nu voor 50 euro wat het zelfde is , is amper de bodem bedekt .

Ook hoor ik mensen zeggen dat ze op het einde van hun geld nog een stukje maand over hebben .

Geert

Link naar reactie

Je let erop en zorgt dat je niet in de shit komt. Doe je goed.

ik heb lang in de schulden gezeten en heb er jaren voor gevochten om eruit te komen. ik ben sinds vorig jaar helemaal schuldenvrij, in de schulden komen zal mij NOOIT weer overkomen. Ik ga liever in een tent op straat wonen dan dat ik in de schulden kom, schuldenvrij zijn is iets wat maar weinig mensen in de huidige maatschappij zijn. Ik ben er trots op, en ik vecht er elke dag en bij elke aankoop ervoor om dat nooit meer zo ver te laten komen.

• Leuk 1
Link naar reactie

ik heb lang in de schulden gezeten en heb er jaren voor gevochten om eruit te komen. ik ben sinds vorig jaar helemaal schuldenvrij, in de schulden komen zal mij NOOIT weer overkomen. Ik ga liever in een tent op straat wonen dan dat ik in de schulden kom, schuldenvrij zijn is iets wat maar weinig mensen in de huidige maatschappij zijn. Ik ben er trots op, en ik vecht er elke dag en bij elke aankoop ervoor om dat nooit meer zo ver te laten komen.

Daar mag je zeker trots op zijn.

Link naar reactie

Niet alle producten in Nederland zijn duur, maar bij sommige producten mag er wel iets van de prijs af. Neem bijvoorbeeld: benzine, sigaretten, alcohol, vleeswaren enz. Ik betaalde vroeger voor een ons kipfilet(voor op brood) ongeveer 1,80 gulden(100 gram), nu betaal ik 2,05 euro(100 gram). Niet omrekenen want dan schrik je.

ADAC: Nederlandse benzine te duur

http://nos.nl/artikel/507552-adac-nederlandse-benzine-te-duur.html

Nederlandse huizen te duur

http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/17-05-2013/nederlandse-huizen-33-te-duur/

Bier in Nederland te duur

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/heineken/21647216/___Bier_in_Nederland_te_duur___.html

Mobiel bellen veel te duur in Nederland

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1105487/2010/05/26/Mobiel-bellen-veel-te-duur-in-Nederland.dhtml

Mobiel internet in Nederland is relatief duur

http://tweakers.net/nieuws/89227/mobiel-internet-in-nederland-is-relatief-duur.html

Auto's in Nederland te duur

http://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/autos-nederland-veel-te-duur

Kraamzorg voor velen te duur

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21815140/__Kraamzorg_voor_velen_te_duur__.html

Verzekeraars zijn te duur

http://www.kostenverlaging.nl/Default.aspx?tabid=168

Stijgende voedselprijzen

http://www.europa-nu.nl/id/vhubcl2mgsus/stijgende_voedselprijzen

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3481872/2013/07/26/Voedselprijzen-dalen-maar-blijven-ongekend-hoog.dhtml

Link naar reactie

Vlaanderen is in mijn ogen een behoorlijk dure regio om te leven. Door de kleinschaligheid en de vele winkels zijn sommige producten een stuk duurder dan over de grenzen.

Wat vaak meer kost : brandstof, voeding algemeen (10%), wonen, belastingen, verzekeringen.

Om minder uit te geven nemen we volgende maatregelen :

-We proberen te sparen om middelen ter beschikking te hebben die ons toelaten in te gaan op opportuniteiten.

- We groeperen onze aankopen. We gaan 2 keer per maand winkelen en geven dan gemiddeld 250à300€ uit aan levensmiddelen voor 4 personen. Zo vermijden we impulsaankopen. We kopen grotere hoeveelheden (korting), maken gebruik van opportuniteiten (promoties) of seizoensgunstige producten.

- Kledij en schoenen worden tijdens solden gekocht. We komen geen/nauwelijks merkkledij. De kids en mevrouw zijn best wel modieus gekleed. Ikzelf hecht er geen belang aan maar kom netjes voro de dag.

- Autobrandstof bij de goedkope pomp en veel fietsen.

- Groenten en fruit bij een handelaar die ook producent is en sinds kort ook uit eigen tuintje.

- Bloem halen we bij een echte molenaar, we bakken zelf.

- Drinkwater uit de kraan met Brita filter.

- Geen resto of café in België.

- Weinig uitgaan, vrienden thuis uitnodigen is net zo gezellig.

- Auto's worden opgereden en grotendeels zelf onderhouden, idem met fietsen.

- Brandhout en steenkool ipv gas, minimaal gasverbruik.

- Regenwater ipv stadwater, minimaal stadswaterverbruik.

- Vakantie wordt uitgezocht, luxehotels voor een prikje, goedkope vliegtuigmaatschappijen, reizen met trein en bus ter plekke.

- We gaan zorgvuldig om met meubilair, elektronica, computers, ... . We kopen geen laatste nieuwe producten maar iets oudere technologie die geen kinderziektes meer heeft en nut heeft bewezen.

- Verzekeringen en bankkosten worden om de twee jaar herbekeken.

- Energieleveranciers worden elk jaar doorgelicht.

- Telefoonkosten worden beperkt.

- Belastingen proberen we te optimaliseren, er komt vaak een fiscalist aan te pas.

Om het even met een praktisch voorbeeld te illustreren. Toen we 15j geleden trouwden, hadden we weinig. De meeste dingen die we toen wel hadden hebben we op vandaag nog. Dat illustreert een beetje onze houding. Dit betekent ook dat we met een relatief beperkt budget veel meer kunnen doen dan anderen uit onze omgeving.

Anderzijds proberen we ook de inkomsten te optimaliseren door :

- We werken beiden.

- Overbodige producten worden via internet van de hand gedaan, dat levert extra middelen op.

- We proberen rendement op spaartegoeden te halen en verstandig te beleggen.

- Investeringen in vastgoed worden grotendeels gefinancierd met huuropbrengsten.

- We proberen weinig belastingen te betalen

- Gebruik maken van subsidies, steunmaatregelen, vervoersvergoedingen, tussenkomsten van het ziekenfonds, ...

Link naar reactie

Vlaanderen is in mijn ogen een behoorlijk dure regio om te leven. Door de kleinschaligheid en de vele winkels zijn sommige producten een stuk duurder dan over de grenzen.

Wat vaak meer kost : brandstof, voeding algemeen (10%), wonen, belastingen, verzekeringen.

Om minder uit te geven nemen we volgende maatregelen :

-We proberen te sparen om middelen ter beschikking te hebben die ons toelaten in te gaan op opportuniteiten.

- We groeperen onze aankopen. We gaan 2 keer per maand winkelen en geven dan gemiddeld 250à300€ uit aan levensmiddelen voor 4 personen. Zo vermijden we impulsaankopen. We kopen grotere hoeveelheden (korting), maken gebruik van opportuniteiten (promoties) of seizoensgunstige producten.

- Kledij en schoenen worden tijdens solden gekocht. We komen geen/nauwelijks merkkledij. De kids en mevrouw zijn best wel modieus gekleed. Ikzelf hecht er geen belang aan maar kom netjes voro de dag.

- Autobrandstof bij de goedkope pomp en veel fietsen.

- Groenten en fruit bij een handelaar die ook producent is en sinds kort ook uit eigen tuintje.

- Bloem halen we bij een echte molenaar, we bakken zelf.

- Drinkwater uit de kraan met Brita filter.

- Geen resto of café in België.

- Weinig uitgaan, vrienden thuis uitnodigen is net zo gezellig.

- Auto's worden opgereden en grotendeels zelf onderhouden, idem met fietsen.

- Brandhout en steenkool ipv gas, minimaal gasverbruik.

- Regenwater ipv stadwater, minimaal stadswaterverbruik.

- Vakantie wordt uitgezocht, luxehotels voor een prikje, goedkope vliegtuigmaatschappijen, reizen met trein en bus ter plekke.

- We gaan zorgvuldig om met meubilair, elektronica, computers, ... . We kopen geen laatste nieuwe producten maar iets oudere technologie die geen kinderziektes meer heeft en nut heeft bewezen.

- Verzekeringen en bankkosten worden om de twee jaar herbekeken.

- Energieleveranciers worden elk jaar doorgelicht.

- Telefoonkosten worden beperkt.

- Belastingen proberen we te optimaliseren, er komt vaak een fiscalist aan te pas.

Om het even met een praktisch voorbeeld te illustreren. Toen we 15j geleden trouwden, hadden we weinig. De meeste dingen die we toen wel hadden hebben we op vandaag nog. Dat illustreert een beetje onze houding. Dit betekent ook dat we met een relatief beperkt budget veel meer kunnen doen dan anderen uit onze omgeving.

Anderzijds proberen we ook de inkomsten te optimaliseren door :

- We werken beiden.

- Overbodige producten worden via internet van de hand gedaan, dat levert extra middelen op.

- We proberen rendement op spaartegoeden te halen en verstandig te beleggen.

- Investeringen in vastgoed worden grotendeels gefinancierd met huuropbrengsten.

- We proberen weinig belastingen te betalen

- Gebruik maken van subsidies, steunmaatregelen, vervoersvergoedingen, tussenkomsten van het ziekenfonds, ...

Jeetje @lewieke, dat is heel bewust leven wat jullie doen. Maar wel goed zeg, zo spaar je heel veel geld uit. Ik let inderdaad ook wel op de centjes, maar niet in deze vorm. Ik doe dat meer bij het boodschappen doen en let dan op verschillende aanbiedingen. En natuurlijk maak ik ook gebruik van spaarlampen en let ik op het gas, water en elektra. Soms kook ik ook voor 2 dagen, dat scheelt ook weer.

Link naar reactie

Elektriciteit maken we zelf met PV panelen, wassen doen we in een grotere afwasmachine zodat we minder moeten wassen, onze droogkast werkt al 12 jaar met warmtepomp, we hebben alleen nog spaarlampen en leds tegenwoordig gebruiken we meer powerleds. Onze apparaten zijn voorzien van een op afstand bestuurde stekker zodat we ook sluipmverbruik uitschakelen. We verbruiken 30% minder dan vroeger. Onze organisatie is veranderd, het voelt normaal aan en we kunnen ons alle pleziertjes permitteren door deze levensstijl. We denken wel twee keer na.

Link naar reactie

Wat wij binnen ons gezin tegenwoordig ook doen is, en schrik niet, soms juist de dure goederen kopen die kwalitatief beter zijn.

Voorbeeld:

Ik kocht een paar jaar geleden een warm vest voor 29,95.

Dit vest was binnen anderhalve week (ik lieg niet) al kapot. Alles liet los.

Hierna kocht ik een zelfde soort vest van The North Face.

Zeer prijzig maar tot op de dag van vandaag is het nog als nieuw.

De laatste jaren doen wij dus onderzoek vóór een eventuele aankoop en als kwaliteit geld kost dan kost het maar wat meer.

Wij hebben geleerd dat goedkoop ook soms duurkoop is.

Greener

Link naar reactie

rupee crashing, ik zit op irc met een indier en die had gelukkig op tijd zakken rijst gekocht en all z'n geld in precious metals (dit terwijl de financien miniuster daar iedereen uit goud wil hebben onder druk van de amerikanen) India heeft het meeste goud ter wereld 18000 ton in prive bezit (meer dan eurozone en usa bij elkaar)

http://world.time.com/2013/08/22/the-indian-rupee-keeps-falling-while-new-delhi-scrambles-for-solutions/

Link naar reactie

- roken, doe ik niet.

Idem dito hier; ook single, geen vakantie-uitgaan-roken-drinken-auto-etc etc. Probeer vaste lasten & uitgaven zoveel mogelijk te beperken. Ik wil niet meer een half jaar per jaar voor de overheid werken.

Link naar reactie

Niet alle producten in Nederland zijn duur, maar bij sommige producten mag er wel iets van de prijs af. Neem bijvoorbeeld: benzine, sigaretten, alcohol, vleeswaren enz. Ik betaalde vroeger voor een ons kipfilet(voor op brood) ongeveer 1,80 gulden(100 gram), nu betaal ik 2,05 euro(100 gram). Niet omrekenen want dan schrik je.

ADAC: Nederlandse benzine te duur

http://nos.nl/artikel/507552-adac-nederlandse-benzine-te-duur.html

Nederlandse huizen te duur

http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/17-05-2013/nederlandse-huizen-33-te-duur/

Bier in Nederland te duur

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/heineken/21647216/___Bier_in_Nederland_te_duur___.html

Mobiel bellen veel te duur in Nederland

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1105487/2010/05/26/Mobiel-bellen-veel-te-duur-in-Nederland.dhtml

Mobiel internet in Nederland is relatief duur

http://tweakers.net/nieuws/89227/mobiel-internet-in-nederland-is-relatief-duur.html

Auto's in Nederland te duur

http://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/autos-nederland-veel-te-duur

Kraamzorg voor velen te duur

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21815140/__Kraamzorg_voor_velen_te_duur__.html

Verzekeraars zijn te duur

http://www.kostenverlaging.nl/Default.aspx?tabid=168

Stijgende voedselprijzen

http://www.europa-nu.nl/id/vhubcl2mgsus/stijgende_voedselprijzen

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3481872/2013/07/26/Voedselprijzen-dalen-maar-blijven-ongekend-hoog.dhtml

wat is er niet te duur, owja de zon en regenwater is nog gratis.... afkloppen want daar hadden ze ook al plannen voor.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...