Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alles opgeladen houden


vdwalle

Aanbevolen berichten

Mijn plan is met zonnecellen 12v accu's op peil te houden.

Alle zendapperatuur werkt daar prima mee.

Heb echter ook nog een paar dingen die met3, 4,5 en 9 volt willen worden opgeladen. en het liefst zo efficient mogelijk.

De meeste opladers gaan uit van 230v, maar om eerst van 12 v 230 te maken en dan weer terug naar bv 6 v zou 2 keer verlies betekenen.....

 

daarvoor wilde ik de volgende step down converters bestellen en proberen. rendement zou 90% moeten zijn. traploos in te stellen.

http://www.ebay.nl/itm/10PCS-DC-DC-LM2596-Step-Down-Module-Adjustable-Power-Supply-CC-CV-Output-1-3-35V-/380663903236?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item58a1563404

 

 

 

iemand ervaring met de kwaliteit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat zal goed werken, maar bedenk dat je als je beetje vermogen gaat vragen, (verschil ingang en uitgangsspanning x geleverde stroom)

je best een koelvin monteert, hoe groter hoe beter. Aangezien ingangsspanning best een 5V boven de uitgangsspanning ligt,

zit je vrij snel aan wat vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat dacht ik ook al.

mijn idee was een ldaptop ventilatortje mee te laten draaien als er vermogen geleverd moet worden.

een temp sensor dat als het boven de 45 graden komt de vin mee gaat lopen.

 

ik heb al de ervaring met omvormers dat die veel langer heel blijven met wat extra koeling. als die stuk gaan zijn de elco's 9 van de 10 keer verdroogd door temperaturen boven de 60 graden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de meeste apparaten (verbruikers) vaak standaard autoladers gevonden, voor alles op USB, en alle bijzondere connectoren.die ik maar gevonden heb.

 

Voor bijvoorbeeld laptops, heb je vele 12volt voedingen, die passen bij laptops .

Voor portofoons, marifoons en oplaad zaklantaarnen, zijn vaak 12 volt opladers te krijgen.

 

En dan heb je nog Lenco Gestabiliseerde Universele Car / Boat adapter 12 volt DC 90 Watt , Kant en klaar, met alle type connectoren.. ?

 

Plug en play en nagenoeg iedereen in je gezin kan dingen aansluiten, en de kans op fouten is dan gering.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn plan is met zonnecellen 12v accu's op peil te houden.

Alle zendapperatuur werkt daar prima mee.

Heb echter ook nog een paar dingen die met3, 4,5 en 9 volt willen worden opgeladen. en het liefst zo efficient mogelijk.

 

Je hebt toch instelbare 12v adapters? gewoon met een sigarettenplug, en 2 schakelaars de +/- en van 3v,4,5v,6v,7,5v,9v en 12v. die zijn een paar euro, en zit in een degelijke behuizing. Dan ben je in één klap klaar lijkt mij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het een en ander aan megeleverde 12v adapters getest en ik kwam tot de ontdekking dat die erg lomp zijn gemaakt.

de beste had een rendement van 50% en dat moet echt beter kunnen. van daar mijn zoektocht.

 

om te testen/oefenen ga ik eerst ons eriba caravanetje autonoom maken met een 12AH 12v lichtaccu en een 50piek watt zonnepaneel.

ik ben het zo zat 3 tot 4 euro per dag voor stroom te betalen en dan ook nog niet op het mooiste plekje te kunnen staan....

Dus de koelkast op gas, verlichting is LED geworden, De nespresso wordt een espresso pruttelpodje op gas.

blijft over de laptop 19v en telefoon 5v opladen over, en niet te vergeten het kraantje. Misschien is die 12 AH nog wel te ruim. Maar goed, die was voordelig en is ook niet zwaar. Stom, die 12 AH is voor mijn 2 meter setje belangrijk ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt toch instelbare 12v adapters? gewoon met een sigarettenplug, en 2 schakelaars de +/- en van 3v,4,5v,6v,7,5v,9v en 12v. die zijn een paar euro, en zit in een degelijke behuizing. Dan ben je in één klap klaar lijkt mij :)

 

Let dan wel op de kwaliteit, want ik heb eens zon setje gehad en die plugjes vielen er heel snel uit en goed opladen lukte ook niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het een en ander aan megeleverde 12v adapters getest en ik kwam tot de ontdekking dat die erg lomp zijn gemaakt.

de beste had een rendement van 50% en dat moet echt beter kunnen. van daar mijn zoektocht.

 

om te testen/oefenen ga ik eerst ons eriba caravanetje autonoom maken met een 12AH 12v lichtaccu en een 50piek watt zonnepaneel.

ik ben het zo zat 3 tot 4 euro per dag voor stroom te betalen en dan ook nog niet op het mooiste plekje te kunnen staan....

Dus de koelkast op gas, verlichting is LED geworden, De nespresso wordt een espresso pruttelpodje op gas.

blijft over de laptop 19v en telefoon 5v opladen over, en niet te vergeten het kraantje. Misschien is die 12 AH nog wel te ruim. Maar goed, die was voordelig en is ook niet zwaar. Stom, die 12 AH is voor mijn 2 meter setje belangrijk ;-)

Ik heb een 12v 7A accu in mijn 'camping koffer zitten. En deze levert voor korte tijd voldoende om mijn president lincoln van 30Watt te voorzien van genoeg power. Verder gebruik ik deze accu normaal om luchtbedden op te blazen, lampje te hebben en andere 12v apparatuur te voorzien van stroom, en dan in combinatie met het 45watt zonnepaneel. werkt dit ideaal. Verder komt er morgen nog een 12v > 220v 1400Watt omvormer aan. En hopelijk binnenkort wat sterkere accu's. dan ben ik helemaal happy!

 

Dit gaat nu standaard in mijn sleurhut mee, en ik heb geen 220v meer nodig van buitenaf :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator thanks voor de data,

Dus met met de yaesu 7800 op 5 of 10 watt (meer is meestal niet nodig met gebruik van repeaters) zit ik ook wel goed met mijn geplande configuratie.

 

Heb je een zuivere sinus omvormer? ik lees dat vooral computers en nespresso koffiezetters anders niet goed werken.

Van computers snap ik dat, dat een verwarmings element niet werkt heeft nog niemand me uit kunnen leggen

Dat soort omvormers is echter wel vlink duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator thanks voor de data,

Dus met met de yaesu 7800 op 5 of 10 watt (meer is meestal niet nodig met gebruik van repeaters) zit ik ook wel goed met mijn geplande configuratie.

 

Heb je een zuivere sinus omvormer? ik lees dat vooral computers en nespresso koffiezetters anders niet goed werken.

Van computers snap ik dat, dat een verwarmings element niet werkt heeft nog niemand me uit kunnen leggen

Dat soort omvormers is echter wel vlink duurder.

 

Hij levert een blokvormige sinus. Maar voor de toepassingen die ik in gedachten heb, moet dat geen problemen geven.

Linkje naar product: klik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Communicator, ikzelf heb een 1000 watt omvormer met zuivere sinus gekozen; hiermee kun je wat meer toestellen aansluiten dan met een bloksinus..

Denk aan PC, TV, CV en dergelijke....

 

grts Wisks

 

Iets over de sinusvorm (bron:http://www.mobileenergy.nl)

 

Een omvormer maakt wisselspanning van accuspanning. Iedere omvormer doet dit op dezelfde wijze, je moet alleen even kijken hoeveel vermogen zo'n ding kan leveren...

 

Helaas, de werkelijkheid is iets anders. Er bestaat ten eerste een principieel verschil tussen de eenvoudigere gemodificeerde sinus en zuivere sinus omvormers. Er wordt veel gesproken over de spanningsvormen uit deze omvormers, maar hoe zien deze er nu uit? En hoe ziet de spanning die ons energiebedrijf ons levert er uit? Dat moet toch wel een prachtige sinusgolf opleveren!

 

Voor het geval u ons niet kunt volgen, een sinus is een wiskundige functie, en ziet er uit als een zich repeterende golfvorm. Hij heeft een frequentie en een amplitude (hoogte). Voor onze netspanning geldt dat de sinus zich 50 maal per seconde repeteert (50 Hertz).De zogenaamde effectieve waarde van onze netspanning is 230 volt:

 

Theoretische sinus van 230 volt wisselspanning en 12 volt gelijkspanning

 

Wisselspanning-en-relatie-tot-gelijkspanning-en-effectieve-waarde1.jpg

 

Voor onze metingen aan echte spanningen maken we gebruik van een oscilloscoop. Dit apparaat maakt op een scherm de spanning als functie van de tijd zichtbaar. Een groen stipje beweegt zich heel snel heen en weer over het scherm en wordt door de aangeboden gemeten spanning omhoog en laag gebracht en tekent zo de spanningsvorm op het scherm.

De spanningsvorm uit een gemodificeerde sinus omvormer

 

Mobilenergy%20HQ%20300%20gemodificeerde%20sinus%20golfvorm.jpg

 

Gemodificeerde sinus uit 12 naar 230 volt omvormer

 

Dit is de typische spanning zoals die uit een gemodificeerde sinus omvormer komt. De meeste gemodificeerde sinus omvormers produceren een vergelijkbare spanningsvorm, sommige zelfs een grovere. Ook al weet je niets van elektronica, de meeste mensen zullen al met zo'n plaatje een indruk krijgen van de beperktere mogelijkheden die een gemodificeerde sinus omvormer biedt.

 

De rechte spanningsvorm heeft als belangrijk resultaat dat er behoorlijk wat stoorspanning aan de aangesloten apparatuur wordt aangeboden. Dit kan zich uiten in bijvoorbeeld hogere temperatuur in het voedingscircuit en hoorbare brom in transformatoren of audio/video apparatuur.

 

Er bestaan ook tussen gemodificeerde sinus omvormers onderling grote verschillen. Want de spanningsvorm is maar één aspect die de kwaliteit van de omvormer bepaalt (wel een heel belangrijke). Ook stabiliteit, beveiligingen en de stroomkwaliteit zijn belangrijke aspecten waar wij bij de selectie van onze omvormers zorgvuldig naar kijken.

De spanningsvorm uit een zuivere sinus omvormer

 

Zuivere sinus uit 12 naar 230 volt zuivere sinus omvormer

 

Mobilenergy%20%20HQ%20350%20zuivere%20sinus%20golfvorm.jpg

 

Kijk dat is een echte sinus! Hij komt uit een van onze Samlex zuivere sinus omvormers.

 

En dan nu nog een vrij confronterend plaatje:

 

Netspanning sinus golfvorm.

 

Mobilenergy%20%20Netspanning%20sinus%20golfvorm.jpg

 

Dit is geen spanning uit een omvormer. Dit is de spanning uit het stopcontact zoals aangeboden door onze energieleverancier. In dit geval Nuon in Almere, elders zal het plaatje niet veel verschillen. De golf heeft meer de vorm van een afgeplatte driehoek!

 

We moeten concluderen dat de zuiverste spanning kan worden bereikt met een zuivere sinus omvormer. Zelfs uw energieleverancier kan dit niet altijd. Uiteraard zijn er ook toepassingen waarvoor een gemodificeerde sinus omvormer voldoende is, kijk hiervoor op onze Omvormer Keuzehulp. Of neem even contact met ons op.

 

Er zijn overigens nog andere criteria die de kwaliteit van een omvormer bepalen, laat u niet alleen leiden door de kwalificatie gemodificeerde of zuivere sinus! Een goede omvormer levert deze spanning en het bijbehorende vermogen (stroom) namelijk ook bij moeilijke belastingen zoals inductieve belastingen, pompen en dergelijke. Ook bij de zuivere sinus omvormers zijn er goede en minder goede apparaten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet mezelf corrigeren.

 

Het betreft een gemodificeerde sinus. Dat houdt in dat hij een trapezevorm heeft (zoals ik zojuist heb gelezen: http://www.wvopzeeland.nl/wanneer.html)

 

Deze omvormer kan nagenoeg alle apparatuur aansturen en zal in uitzonderlijke gevallen een brom in de audio veroorzaken of een streep op beeld geven.

Prijstechnisch gezien voor mij dus toch de beste keuze geweest :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @wiskers

 

Normaal is de netspanning een nette zuivere sinus, heb je een rare/zware belasting aan het net hangen of mischien iemand inje buurt?

Een van mijn best dure zuiver sinus omvormer levert en redelijk nette sinus, maar wel met een lokale afwijking die ik niet de moeite vond om mee terug te gaan, mede omdat de verkoper me waarschijnlijk met een zombie blik zou aankijken en vragen waar ik het over heb zelfs al zou ik de scope mee nemen!

 

@vdwalle

Als je batterijen cq accus gaat opladen zou ik een goede oplader aanschaffen.

Alleen de juiste spanning kan werken maar dN moet je de laadtijd bijhouden enz enz om je accus en batterijen goed te laden.

Overladen is redelijk funest voor accus en batterijen.

 

Er zijn voor bijna alle batterijen 12 volts opladers te vinden vanaf 10 euro voor een simpel ding tot 50-100 euro voor een goede oplader vaak met dan een klein schermpje voor laadstroom spanning enz.

 

Je kunt als je veel en veel soorten batterijen hebt ook voor een universele 12 volt lader gaan.

Die kunnen vaak nikkelcadmium metaalhydride en vaak ook lipo enz batterijen laden en kiezen dan ook vaak zelf de optimale laadstroom enz enz.

Dan gaat het al snel enkele honderden euros kosten ( denk aan de oplader maar ook aan kabels, de houders voor al je batterijen soorten enz)

 

Ikzelf ben gadgets freak en heb dus en veel batterijen en veel apparaten en dus ook veel opladers zowel simpele als complexe computer laders.

En natuurlijk de zonnepanelen en accubank om eea van energie te kunnen voorzien.

Ben ook begonnen met de populaire batterijen aa en aaa in wat grotere hoeveelheden in te slaan.

Ik denk dat er straks een redelijke markt komt voor oplaadbare batterijen maar zeker ook voor iemand die ze goed kan opladen!

 

Dus hoe ver je gaat hangt van dit soort afwegingen af.

Succes,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alkaline batterijen gebruik ik, bijna, niet meer (alleen nog in een paar klokken en afstandsbedieningen en als die op zijn worden ze vervangen door de nieuwe lang houdbare oplaadbare batterijen die na een jaar hun lading nog redelijk behouden dacht 80% of zo).

 

De zogenaamde beste 'duracel' lekken te vaak maar ook de goedkopere en betere van bv de LIDL vertouw ik niet zo als Oplaadbare.

Parallel zetten van alkaline batterijen is vragen om lekken en kan goed met oplaadbare ( wel dezelde soort gebruiken).

 

Dus eerlijk gezegd heb ik nooit de moeite genomen om het heroplaad verhaal van alkaline batterijen uit te zoeken:(

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...