Ga naar inhoud
GENEGEERD

Draagkracht van de aarde overschreden

Luctor et Emergo
 Share

Recommended Posts

Niet dat dit echt als een verrassing komt...

In de belgische krant De Standaard ben ik een artikel tegengekomen over het feit dat de menselijke consumptie van natuurlijke hulpbronnen de capaciteit van wat de aarde in één jaar tijd kan produceren overschrijdt.

Geen verrassing maar het blijft een verontrustende trend. Het belooft weinig goeds voor de toekomst van onze kinderen en hun kinderen, trouwens voor de mensheid in het algemeen.

Zie het artikel: “Draagkracht van de aarde voor dit jaar overschreden”,

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130820_00699313

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Luctor-et-emergo - Welkom in de wondere wereld die "global collapse" heet.

Ja, de draagkracht van de planeet wordt ruimschoots overschreden, en dat al decennia lang. Hoe lang kan dit nog doorgaan? En waar houdt het op?

Twee antwoorden die niemand wil horen:

1) Niet lang. De voorspellingen die ik gezien heb hebben het over 30-35 jaar, max. En dat is best case.

2) Bij het ineenstorten van het op aardolie gebaseerde economische systeem, met als gevolg een einde aan de enorme voedsel productie, waarna we een hongersnood tegemoet mogen zien die z'n weerga niet kent.

Even een paar feiten op een rijtje:

- In 1957 heeft Marion King Hubbart, een amerikaanse geofysicus, voorspelt dat de olie en gas productie zich gedraagt volgens een voorspelbaar patroon dat alle andere geologische hulpbronnen ook volgen. Dit heet de "hubbart peak theory". Ook wel bekend als de "piek olie" theorie. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Marion_King_Hubbert)

- Volgens deze theorie zou de amerikaans productie van klassieke olie in 1970 een piek bereiken en vanaf dat moment volgens dezelfde curve weer zakken.

- Deze voorspelling is 100% uitgekomen.

- Voor de wereld productie als geheel heeft dezelfde wetenschapper een piek voorspelt in het eerste decennium van 2010.

- De wereldwijde productie van klassieke olie heeft rond 2005 idd. een piek bereikt en is sinds die tijd alleen maar aan het zakken.

So far so good. Maar is dat erg, dan?

Wat meer feiten.

- Alternatieven voor olie zijn er niet of nauwelijks. De enige twee dingen die een kans maken zijn wind energie en nucleare energie, en de laatste moeten we juist nu heel hard afbouwen (kom ik later op terug).

- Olie en gas wordt gebruikt voor zo'n beetje álles, inclusief de voedsel productie.

- Dank zij op aardgas gebaseerde nitraten is de voedselproductie met intensieve landbouw ongeveer 3-5 keer zo hoog als het zonder nitraten zou zijn.

- Op dit moment produceren we collectief genoeg voedsel om 12 miljard mensen te voeden. Daarvan gaat een groot gedeelte richting de dieren die veel mensen elke dag eten.

- Als we voedsel zouden verbouwen op een sustainable manier zouden we daarmee niet meer dan ongeveer 2 miljard mensen in leven kunnen houden.

- Echter, door de intensieve landbouw gaat dat getal onvermijdelijk omlaag. Intensieve landbouw put de grond uit en kost op veel plaatsen fossiel grondwater dat onvervangbaar is.

Dat is hoe je kan verklaren wat Didier Sornette aan het einde van deze TED talk zegt:

Hoe echt is dit?

Begin eens hier: http://www.fromthewilderness.com/free/ww3/100303_eating_oil.html en ga dan eens kijken op http://www.peakoil.com of http://www.alt-market.com voor de échte doem verhalen.

Wat te doen?

- Verbouw je eigen voedsel.

- Probeer zoveel mogelijk onafhankelijk te worden van de high-tech samenleving.

- Prep ze!

Link naar reactie

Het olie verhaal is waarom ik niet meer in economische groei geloof.

Economische groei kan alleen als je ook meer energie kan uitgeven, en op dit moment komt 98% of iets dergelijks van onze energie uit niet-vernieuwbare fossiele brandstoffen en kernenergie. En met energie bedoel ik niet alleen electriciteit - we hebben het hier over de energie in voedsel en allerlei producten die we nu als onmisbaar beschouwen.

De hoge piet economen kijken echter helemaal niet naar de relatie tussen energie en economie, of de relatie tussen de olieprijs en economische crisisen.

Never mind dat elke keer dat de olieprijs boven een bepaald niveau komt de economie inzakt - dat is blijkbaar niet belangrijk.

De olieprijs nu is al best hoog, en olie kan niet meer goedkoper worden - als het mogelijk was geweest goedkoper olie te vinden dan hadden we dat al gedaan.

Zie hier de primaire verklaring voor onze doorgaande onaflatende economische crisis in een nutshell. (Hoewel nederland dank zij de huizen bubble er stukken slechter voor staat dan andere landen, op dit moment. Maar ik dwaal af.)

Overigens, het hele nucleaire verhaal dat hier achteraan komt is nog een miljoen keer enger.

Kerncentrales zijn namelijk afhankelijk van electriciteit en mensen die de koeling in stand houden. Als de koeling wegvalt.. kaboem. En dat geld dubbel voor de zgn. spend fuel pools - baden met nucleaire staven die nog 5 jaar gekoelt moeten worden voor ze 'droog' opgeslagen mogen worden. Die baden bevinden zich nl. over het algemeen buiten de beschermende betonnen mantel van de reactor.

Wat denk je wat er gebeurt als het electriciteitsnetwerk niet meer draait en ook nooit meer terugkomt? Als de mensen die de centrales runnen sterven van de honger?

Een theoretische economische ineenstorting en hongersnood waarbij meerdere miljarden mensen sterven is eng, maar voor een prepper die de bui al ziet hangen hopelijk overleefbaar.

De kernramp die daar op volgt? De enige manier om dat te overleven is emigreren naar een andere planeet, voor zover ik kan zien.

Link naar reactie

@tran

Helaas moet ik me bij je 'gedachtengang' aansluiten.

De interesse in preppen is daar bij mij ook mee begonnen. Eerst op een productiefaciliteit van een thermoplastische kunstof (mijne werkgever) de crisis van 2008 aan den lijve ondervonden. ( en daar hadden ze me ook eerst wijsgemaakt dat de bomen tot in de hemel gingen groeien, en ik dacht : zo ne multinational zal toch wel een beetje weten waar hij over praat, maar mooi niet dus ... )

Vandaar uit persoonlijke interesse info begin opzoeken, en dan inderdaad bij peak oil terecht gekomen, en niet alleen peak oil, ook peak everything.

Heb je per toeval het boek van Richard Heinberg hierover al gelezen ? Zeer de moeite.

Door peak oil wordt ook de winning van gas en kolen opgedreven, wat dan weer peak gas en peak coal versneld. Dit leidt oa tot peak food, en uiteindelijk peak population.

Want zoals je vermeld, wordt gas, met name methaan massaal gebruikt voor de productie van synthetisch ammoniak dmv van het Born Haber procede.

Dit proces heeft trouwens een belangrijke rol gespeeld in de eerste wereldoorlog. De Duitsers hadden geen toegang tot natuurlijk NaNO3 zoals de Britten (via Chili) Door het Born-Haber procede hadden ze dan wel voldoende ter beschikking voor de productie van springstoffen.

En iets dat brandend actueel is, vanuit een heel andere invalshoek bekeken als in de reguliere media, maar wat des te meer aansluit bij wat hier wordt vermeld is het volgende :

http://cassandraclub.wordpress.com/2013/08/17/83-miljoen-egyptenaren-kunnen-geen-kant-op/

Malthus gaat gelijk krijgen vrees ik, alleen over de timing valt mijn inziens nog te discussieren.

Een andere website die erg de moeite waard is vind ik deze :

http://www.paulchefurka.ca/

Zoals de subtittel letterlijk vermeld : approaching the limits to growth.

En wat je opmerking over de kerncentrales betreft, sluit ik mij volledig bij aan.

Sluiten die dingen, en met de gemeenschap een serieuze inspanning leveren om die op een verantwoorde manier te ontmantelen en te saneren nu het nog kan. Dat is mijn visie, alleen ben ik realistisch genoeg om te beseffen dat dat toch niet zal gebeuren. In tegendeel, door de stijgende prijzen van de fossiele brandstoffen en de CO2 problematiek zal er waarschijnlijk terug meer op kernenergie ingezet worden.

I think we're on the higway to hell.

Het had anders kunnen zijn in dit aards paradijs...

Als ik die onschuldige dreumesjes van de overburen (3-4 jaar) zie rondhuppelen, denk ik wel eens bij mezelf, wat gaan die nog meemaken...

En nog een grafiekje dat het mooi voorsteld :

http://www.theoildrum.com/files/Limits%20ot%20Growth%20Forecast.png

Lekker he, al dat doemdenken :-( :-(

Link naar reactie

Toch een paar randbemerkingen :

- Er wordt vlotjes voorbijgegaan aan de creativiteit van de mens.

- Er is nog volop steenkool, niet leuk, wel bruikbaar.

- We zullen moeten consuminderen dat is allicht wel duidelijk

- Waarschijnlijk zullen andere regio's met een grotere bevolkingstoename eerder in de knoeir raken dan West Europa.

Ik heb zelf ook kinderen en ik werk met jongeren en het moet gezegd, ik probeer ze voor te bereiden op de toekomst door ze goed onderwijs, sociale vaardigheden, talenkennis, commerciële feeling, technische interesse en praktische levenswijsheid mee te geven. Ze zijn meestal wel verstandig en behoorlijk zelfredzaam met een 'wijze' kijk op de wereld.

Link naar reactie

@spechtje Fijn, een mede doemdenker ;-)

Leuke grafiekjes, trouwens. Beter als plaatje:

Limits%20ot%20Growth%20Forecast.png

En die Paul Chefurka zit ook helemaal op hetzelfde spoor, zie ik:

Proposed technical solutions are utterly inadequate to the scale of the problem. Many ideas like geoengineering will simply make matters worse. There is no political constituency for degrowth – none at all. There is precious little political support for even putting a light foot on the brake. This road to Hell has been paved with the very best of intentions – giving our children a better life stands near the top of the list – but here we are nonetheless.

@lewieke De creativiteit van de mens? Tsja. Dan moet die mens eerst hard bezig gaan met het probleem zien, erkennen, en er mee bezig gaan.

Op dit moment zijn we nog massaal bezig met kop-in-het-zand.

Niet dat er niet al hard over dit probleem is nagedacht vanuit diverse hoeken, maar de waarheid is dat dit iets is wat volstrekt buiten onze belevingswereld valt. We lopen keihard tegen de fysieke beperkingen van onze wereld en onze middelen aan. De enige oplossing is minder consumeren, en omdat we dat niet willen/kunnen, onder andere door onze steeds verder oplopende bevolkingsgrootte, maken we het probleem almaar erger.

Wat west europa betreft - ik weet dat nog niet zo net. Wij verbruiken met z'n allen in deze hoek van de wereld best veel energie. Als er steeds minder energie beschikbaar komt merken we dat juist harder.

En vervolgens zijn we er minder goed op voorbereid. Onze samenleving bestaat uit miljoenen mensen die geen idee hebben wat landbouw is. Of überhaupt met je handen werken ..

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...