Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zilveren guldens

medan
 Share

Recommended Posts

ik heb hier nog een heel zooitje zilveren guldens, rijksdaalders en 10gulden munten liggen. zou dit ook als betaalmiddel gebruikt kunnen worden in een wrol of shtf situatie?

of is er een andere reden waarom iedereen dat amerikaanse spul koopt.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
ik heb hier nog een heel zooitje zilveren guldens, rijksdaalders en 10gulden munten liggen. zou dit ook als betaalmiddel gebruikt kunnen worden in een wrol of shtf situatie? of is er een andere reden waarom iedereen dat amerikaanse spul koopt.

Het gaat eigenlijk om het zilvergehalte. In Nederlandse munten is dat minder dan in bijvoorbeeld de Canadese Maple Leaf's, die voor 99,99% uit zuiver zilver bestaan.

Link naar reactie

ok, dat is logisch maar ik zie niet waarom een zilveren gulden minder waard zou zijn, er is een zeer zeer kleine kans dat de gewone burger dit weet en het geval van shtf lijkt het mij sterk dat iemand er moeilijk omgaat doen, voor de meeste mensen is zilver zilver. tenzij je toevallig een verzamelaar of prepper tegen komt.

Link naar reactie

Dat is waar. Geld - in welke vorm dan ook - is een kwestie van afspraken maken. Als jij 10 broden bij de bakker koopt in ruil voor 1 fles Johnny Walker en de bakker (die niet van whisky houdt, maar wel een verstokte roker is) ruilt de Johnny Walker in tegen 2 sloffen Marlboro, dan is de drank op dat moment geld. Met zilveren guldens is dat natuurlijk ook mogelijk. Omsmelten is een andere mogelijkheid.

The Silver Mountain (https://www.thesilvermountain.nl/nl/zilveren-munten) heeft trouwens ook nog steeds zilveren guldens te koop. Daar hangt ook een nuttig forum aan (rechtsonder, bij blog) waar dit soort vragen regelmatig wordt besproken.

Link naar reactie

ok, dat is logisch maar ik zie niet waarom een zilveren gulden minder waard zou zijn, er is een zeer zeer kleine kans dat de gewone burger dit weet en het geval van shtf lijkt het mij sterk dat iemand er moeilijk omgaat doen, voor de meeste mensen is zilver zilver. tenzij je toevallig een verzamelaar of prepper tegen komt.

Ik ben het met je eens. Het lijkt mij vrij onverstandig om beleggingsmunten te gebruiken voor ruilhandel. Ik zie bijvoorbeeld Maples en Phila's puur als bescherming tegen inflatie terwijl zilver 'sloopgeld' veel geschikter is voor (ruil)handel - juist vanwege het lagere zilvergehalte. Immers, het zou een dure aangelegenheid zijn om een ounce (31,1g) aan puur zilver te wisselen voor tien broden terwijl de bakker wellicht ook genoeg neemt met 5 zilveren guldens (a 4,65 gram puur zilver per stuk). Uiteraard is dit slechts mijn inzicht, maar ik veronderstel dat Jan Modaal de zilveren gulden eerder zal aanzien als erkend en geschikt betaalmiddel dan een zilveren Maple Leaf. De bekendheid van de gulden is namelijk enorm.

Link naar reactie

ik heb hier nog een heel zooitje zilveren guldens, rijksdaalders en 10gulden munten liggen. zou dit ook als betaalmiddel gebruikt kunnen worden in een wrol of shtf situatie?

of is er een andere reden waarom iedereen dat amerikaanse spul koopt.

Met zilver betalen in SHTF?

Kun je net zo goed een advertentie boven je deur hangen: HIER IS ZILVER TE VINDEN.

Als je wat met zilver en goud wilt beginnen in SHTF, bouw dan eerst een relatie met lokale PM boertjes op. Daar kun je dan wisselen tegen datgene wat dan als geld gebruikt wordt.

FerFAL heeft eens wat geschreven hierover. Ik heb helaas de link niet paraat.

Link naar reactie

Een reden waarom ik zelf geen zilveren guldens wil (ondanks dat het symbolisch wel iets heeft natuurlijk) is dat ik er vanuit ga dat de gemiddelde persoon die je er evt mee wilt betalen niet eens weet of het uberhaupt wel zilver is, laat staan het percentage (ik meen 72% meestal).

Dat is zo prettig aan o.a. Canadese, Amerikaanse en Oostenrijkse, daar staat het opgedrukt: 1oz fine silver en /of .999 silver. Die hebben zodoende mijn grote voorkeur.

Maar zou het zilver dat je nu hebt gewoon lekker houden hoor, komt altijd wel van pas.

Link naar reactie

Een reden waarom ik zelf geen zilveren guldens wil (ondanks dat het symbolisch wel iets heeft natuurlijk) is dat ik er vanuit ga dat de gemiddelde persoon die je er evt mee wilt betalen niet eens weet of het uberhaupt wel zilver is, laat staan het percentage (ik meen 72% meestal).

Dat is zo prettig aan o.a. Canadese, Amerikaanse en Oostenrijkse, daar staat het opgedrukt: 1oz fine silver en /of .999 silver. Die hebben zodoende mijn grote voorkeur.

Maar zou het zilver dat je nu hebt gewoon lekker houden hoor, komt altijd wel van pas.

ok had geen idee dat het er opstond gedrukt met canadese en amerikaanse munten.. maar ik heb al besloten en ga het hele zooitje omsmelten, ben nog ff aan het kijken hoe ik het puurder kan maken, en waar ik eventueel bepaalde dingen daarvoor kan halen.

hopen dat bijv een juwielier ofzo de waarde er daarna ik kan persen ofzo.

Link naar reactie

ok had geen idee dat het er opstond gedrukt met canadese en amerikaanse munten.. maar ik heb al besloten en ga het hele zooitje omsmelten, ben nog ff aan het kijken hoe ik het puurder kan maken, en waar ik eventueel bepaalde dingen daarvoor kan halen.

Zou ik niet doen. Een gulden is en blijft herkenbaar. Een PM dealer weet wat de waarde ervan is. Als je het omsmelt sta je alleen.

Niemand kent de waarde van het spul.

Als je er af wilt, dan marktplaats of ebay. Of een PM dealer in je omgeving.

Link naar reactie

voor SHTF werd ergens aangeraden een grote zak met gouden ringen te kopen. Hang er 1 om je vriendins nek en geef die af onder het verhaal "Het is het laatste wat we hebben, hij is nog van haar overgrootmoeder geweest". Hang er een dorp verder een nieuwe aan....

Link naar reactie

@ rien: ja daar heb je een goed punt.. mja dan maar is kijken wat ik er voor kan vangen.

@ mr goud: wat heb je er toen nog voor gebeurt?

@ xychix dat is wel een goeie ja maar ik denk niet dat mensen er in shtf intrappen.. op dat moment heeft iedereen een zielig verhaal en is zelfs het lint in hun zakken van hun overgroot ouders geweest.

Link naar reactie

Zilveren guldens zijn toch ideaal om langzaam terug een ruileconomie mee op te starten. Ze zijn goedkoop, in grote hoeveelheden beschikbaar, herkenbaar voor veel mensen. Nikkel haal je er na een beetje oefening zo uit.

Zilveren guldens wegen 6.5, 10, 15 en 25 gram bruto, 4.68, 7.2, 10.8 en 18 gram netto. Als je een kopietje(s) hebt van die gegevens, op websites te vinden, of een aantal oude muntcatalogen, dan zal je waarschijnlijk iedereen snel en zonder al te veel poeha wegwijs kunnen maken in dat nieuwe ruilhandelstelsel gebaseerd op oude zilveren guldens.

.9999 munten zijn veel te zacht en slijten krassen enorm binnen de kortste keren. 31.1 gram puur zilver zal volgens mij in de toekomst een veel te grote coupure van geld worden.

Link naar reactie

Zo zeikerds ;)

Een pure troy ounce bullion munt met de welbekende guldenlook.

Iedereen tevreden met deze middenweg?

Greener

Een gulden middenweg ;)

Is dat een echte munt of gephotoshopped?

Ik ken wel deze: http://www.europeancentralmint.com/bullion/coins/juliana/ een in Nederland geslagen nieuwe gulden van puur zilver, eveneens 1 troy ounce.

Gezien de prijs naar mijn idee meer als geinig collectorsitem, zie https://www.amsterdamgold.com/nl/zilveren-1-troy-ounce-gulden-2011

Overigens, op zowel het plaatje van Greener als de zilveren gulden van de ECM staat niet vermeld dat het zilver is en wat het percentage is. Beiden naar mijn idee een slechte zaak, want zilver herkennen is echt geen makkelijke opgave hoor, vergis je daar niet in.

Als je ziet hoe groot de verschillen al zijn tussen de zilveren munten uit de US (Silver Eagle), Canada (Maple Leaf), Mexico (Libertad) en Australië (Lunar Dragon) dan besef je hoe lastig dat is. En dit zijn dan nog allen .999/.9999 zilveren munten!

Zodoende ken ik zelf nauwelijks tot geen SHTF-waarde toe aan munten waar niet op staat wat materiaal, zuiverheid en gewicht is. Dan vind ik zilveren sieraden of gouden kettingen in een SHTF nog beter, want die hebben nog een goudmerk of zilvermerk teken erin staan, bovendien is het denk ik meer aannemelijk dat ze als sieraad zijnde van een edelmetaal gemaakt zijn.

Al met al denk ik dus dat je voor de inwisselbaarheid van zilveren guldens altijd aangewezen zal zijn op handelaren (kenners) en echte numismatiek (muntkunde) hobbyisten.

Link naar reactie

Is dat een echte munt of gephotoshopped?

Ik zag deze toevallig vanochtend ook hier.

Edit: ik zou deze persoonlijk niet aanschaffen, erg prijzig tov andere 1oz munten.

Al met al denk ik dus dat je voor de inwisselbaarheid van zilveren guldens altijd aangewezen zal zijn op handelaren (kenners) en echte numismatiek (muntkunde) hobbyisten.

Ik denk dat dit ook zal gelden voor andere munten, sieraden, staven etc. Ik zie dat niet als een argument om geen zilveren guldens aan te houden, als investering zou ik gaan voor de eagle/leaf etc maar kom je goedkoop zilveren/gouden guldens/rijksdaalders/tientjes tegen dan zou ik de aanschaf overwegen. Heb je nog wat liggen dan zou ik het bewaren.

Munten die hun waarde hebben omdat ze zeldzaam zijn: verkopen, in/na shtf lijkt het mij erg lastig om daar hetzelfde als nu voor te krijgen.

Link naar reactie

Omsmelten? Waarom zou je dat doen? De waarde stijgt er niet mee en in geval van ruilhandel maak je het jezelf een stuk moeilijkere. Ik zou ze lekker bewaren, of voor een zacht prijsje overdoen aan dR3 ;)

Link naar reactie

Zou dit ook gelden voor de zilveren guldens - Hoeveel mensen kennen de jaartallen van zilveren guldens, en het zilvergehalte van die munten?

Dat valt te bezien natuurlijk. Tijdens de tweede wereldoorlog in ieder geval wel. Maar goed, zeker weten doe je dat natuurlijk nooit. Veel alternatieven zijn er in ieder geval niet, tenminste niet op een dergelijke schaal. Je koopt namelijk niet 1000 gouden ringen om te verhandelen, 1000 zilveren guldens daarentegen...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...