Ga naar inhoud
GENEGEERD

200 liter water in ton na 1 jaar nog goed


Tom

Aanbevolen berichten

Weer eens tijd om mijn watervoorraad te verversen, voor het 5e jaar inmiddels

 

HET GAAT OM EEN REGENTON, MAAR ER KOMT GEEN DRUPPEL REGENWATER AAN TE PAS, DUS ALLEEN KRAANWATER. OOK NOOIT GEBRUIKT ALS REGENTON. DE TON STAAT OOK BINNEN IN DE SCHUUR DUS DIENT ALLEEN VOOR OPSLAG VAN LEIDINGWATER MET EEN HALF BEKERTJE CHLOOR ERBIJ WORDT HET BEWAARD. (nu dus na 14 maand nog goed).

 

Ik heb in een vorstvrije schuur een regenton staan die een soort strategische water reserve is, stel je mag of kunt de eerste dagen/weken niet naar buiten bij een ramp. Denk aan straling of iets dergelijks.

 

De regenton is nieuw gekocht (kost nu meen ik zo'n 50 euro zonder voetsteun). De regenton is nooit gebruikt als regenton en nieuw direkt goed omgespoelt met afwasmiddel en daarna veel water uitspoelen.

staat vorstvrij, denk ik maar niet overdreven koel in de zomer. Wel een passend bijgeleverd deksel gebruiken.

En niets er in laten ook de vulslang er niet in laten hangen ook niet met bijvullen.

 

Op 27-6-2012 ververst nu weer opnieuw, dus oud water eruit omspoelen en opnieuw vullen.

 

Wel gooi ik er ongeveer een half bekertje dunne bleek in, voor de houdbaarheid, in de eerst jaren gebruikte ik Hadex voor 8 euro per flesje maar de dunne bleek is wel net zo goed en veel goedkoper.

De dunne bleek is trouwens in steeds minder winkels te koop, alleen nog maar bij A.H. kost nog geen euro.

(Op de fles staat dan minder dan 5% natriumhypochloriet) dus de dunne bleek in de gele fles).

 

Maar wat de houdbaarheid betreft kan ik makkelijk 14 maand bewaren en dan nog zeer redelijk van smaak en nog helder (komt door het chloor) er zit een lichte bijsmaak aan, maar nog redelijk tot goed te drinken

 

De ondersteuning moet wel stevig zij, je hebt al gauw 200 kg gewicht, en dan kan er ook een emmer onder bij het kraantje

 

Het kraantje is matig van kwaliteit en dient erg voorzichtig te worden behandeld, ook met de slang er op drukken, de slang eerst warm maken zodar je niet met kracht de slang op het kraantje drukt.

Ik wil deze nog eens vervangen door een echte kraan.

 

De foto's zijn dus van het 14 maanden oud water, uit de kraan. Nog helder en goed drinkbaar.

 

[ATTACH=CONFIG]4845[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4846[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4847[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4849[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4848[/ATTACH]

 

Wel een paar uurtjes zoet mee vooral om het laatste water eruit te krijgen, het kraantje zit hoger zodat er ongeveer 30 liter water in blijft, ook er uit gieten.

 

en uiteraard in huis diverse dozen met flessen water zijn wel 2 jaar te bewaren, zonder bleek. Wel goed schone flessen gebruiken

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Geert

 

Ik drink elk jaar een bekertje van mijn waterton en heb er nog nooit last van gehad. De kans dat je het nodig hebt is niet te voorspellen, maar beter mee verlegen als om verlegen. Als er een SHTF scenario optreedt ben ik er blij mee en maal niet om een een beetje buikpijn. Maar zoals gezegd geen centje pijn met het water van 14 maand oud.

 

Deksel erop , winterjas aan en rommelhoek van maken (strategische opstelling).

 

 

 

[ATTACH=CONFIG]4851[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4852[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]4853[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel preppers hebben een waterfilter in huis. In geval van twijfel kun je deze gebruiken zodat je zeker weet dat je geen diarree krijgt.

 

Bij water opgeslagen voor max 1 jaar met wat chloor, is dat eigenlijk dus niet nodig. Mocht blijken dat je watervoorraad toch met iets besmet is (er ligt een dooie muis in oid), heb je er nog steeds veel nut van in combinatie met een filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe , @Tom Zoals ik hieruit lees/begrijp is dit regulier drinkwater wat is opgeslagen in de regenton, dus geen daadwerkelijk regenwater (anders dan test je het ook niet zonder het eerst te zuiveren). Maar hoe zit dit met ''echt" regenwater. Hiermee komt allerhande troep mee in de ton, wat uiteraard dient gezuiverd te worden voor consumptie. Ik heb thuis "slechts" de beschikking over een dakterras waar geen geschikte waterafvoer is om dit water op te vangen in een ton. Dus geen leidingen en geen goten, behalve onder mijn dakterras en de regenton zet ik niet onderaan mijn appartement waar iedereen bij kan. Is er een idee, methode, wijze of constructie om effectief regenwater op te vangen? Tonnen met een soort van trechter of zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe , @Tom Zoals ik hieruit lees/begrijp is dit regulier drinkwater wat is opgeslagen in de regenton, dus geen daadwerkelijk regenwater (anders dan test je het ook niet zonder het eerst te zuiveren). Maar hoe zit dit met ''echt" regenwater. Hiermee komt allerhande troep mee in de ton, wat uiteraard dient gezuiverd te worden voor consumptie. Ik heb thuis "slechts" de beschikking over een dakterras waar geen geschikte waterafvoer is om dit water op te vangen in een ton. Dus geen leidingen en geen goten, behalve onder mijn dakterras en de regenton zet ik niet onderaan mijn appartement waar iedereen bij kan. Is er een idee, methode, wijze of constructie om effectief regenwater op te vangen? Tonnen met een soort van trechter of zo?

 

Regenwater kan besmet zijn met bv vogelpoep. Erg kwalijk, dus zeker niet zomaar drinken.

 

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jij thuis, want de hemelwater afvoer zit hier inpandig, dus weg gebouwd in een koker. Omdat het een huurhuis is, zet ik niet meteen de voorhamer tegen de muur. :rolleyes:

 

Voor het opvangen van regenwater heb je een groot oppervlakte nodig, bv schuurtje oid. Er valt in NL per jaar zo'n 700 tot 900 mm regen, dat is dus 700 tot 900 liter per vierkante meter. Afhankelijk van je waterbehoefte kun je nu uitrekenen hoeveel oppervlakte je nodig bent.

 

Omdat regen niet valt wanneer je het nodig bent, is overcapaciteit en voldoende opslag aan te raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe, ik zit dus met dat zelfde probleem. Dan kan ik beter denken aan reguliere voedsel geschikte vaten en daar regulier kraanwater in opslaan. Ik zit ook in een huurhuis/appartement en heb ook geen optie om aan de slag te gaan voor hete betere breek en sloop werk.

 

Precies, opslag is dan een stuk eenvoudiger. Heb ik zelf ook, in foodgrade jerrycans van 20 liter, 5 liter PET en nog een stapel 2 liter petflessen. 'k Wil langzamerhand alles vervangen door 20 liter jerrycans, veel makkelijker om te verversen.

 

Ik heb wel voldoende plassen, sloten en kanalen in de buurt + waterfilters, maar voor opgeslagen water hoef ik de deur niet uit en dat kan weleens erg makkelijk/veilig zijn!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

is dat wel voedselveilig plastic? het lijkt namelijk tuinmateriaal

 

Dat is het ook. Maar het is echt niet levensgevaarlijk om daar water in te bewaren. Zolang er geen zonlicht op komt en ze word niet warm komen er echt geen dodelijke spullen in dat water. Anders ook niet.

Tenslotte, uit wat aten en drinken wij wel ni allemaal toen we jong waren?

Dat stuk tuinslang, da's wat anders. Dat geeft een plastic smaak aan water als je het direct aftapt van de kraan. Hoeft niet eens een jaar in een ton te zitten.

 

Ja, ik heb dus ooit eens aan de tuinslang gedronken en dat was niet echt smakelijk. Puur plasticsmaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat toch wat anders :rolleyes:

 

Natuurlijk moet je water opslaan in je huis, het liefst voor minimaal 3 maanden.

Maar... voor mij hoeft dat (binnenkort :o) geen kraan/bronwater te zijn, en het maakt me niet uit waarin het bewaard wordt en hoelang.

 

Neem een Sawyer PointOne Sqeeze waterfilter ( 75 euro/prepshop.nl). Die filtert ruim 3.000.000 liter water. :eek:

Even rekenen... stel je gebruikt thuis 50 ltr. drinkwater per dag. Lijkt me erg veel, maar goed.

Dat is dus ongeveer 1.500 ltr. per maand, 18.000 ltr. per jaar, 180.000 ltr. per 10 jaar, en 1.800.000 ltr. per 100 jaar.

 

Nu weet ik natuurlijk niet hoe oud jullie denken te worden... maar 150 jaar gaat niet lukken, denk ik. :confused:

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee 1000 liter vaten op de moestuin staan die gevuld zijn met regenwater.

Aangezien ik veel verbruik op de tuin blijft het rouleren.

Vervolgens genoeg middelen om te filteren en te desinfecteren.

Uiteraard heb ik thuis genoeg water maar mocht dit op raken heb ik dus nog 2000 liter achter de hand.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat toch wat anders :rolleyes:

 

Natuurlijk moet je water opslaan in je huis, het liefst voor minimaal 3 maanden.

Maar... voor mij hoeft dat (binnenkort :o) geen kraan/bronwater te zijn, en het maakt me niet uit waarin het bewaard wordt en hoelang.

 

Neem een Sawyer PointOne Sqeeze waterfilter ( 75 euro/prepshop.nl). Die filtert ruim 3.000.000 liter water. :eek:

Even rekenen... stel je gebruikt thuis 50 ltr. drinkwater per dag. Lijkt me erg veel, maar goed.

Dat is dus ongeveer 1.500 ltr. per maand, 18.000 ltr. per jaar, 180.000 ltr. per 10 jaar, en 1.800.000 ltr. per 100 jaar.

 

Nu weet ik natuurlijk niet hoe oud jullie denken te worden... maar 150 jaar gaat niet lukken, denk ik. :confused:

 

Gr. en suc6, Martin.

 

Martin, ik heb zo'n ding. Heeeel snel ga je leren om zo schoon en vers mogelijk water te zoeken en te gebruiken, want smaak is ook belangrijk! Als ik in 't veen zit, blijft het gezuiverde water naar veen smaken. Als ik het uit een boerensloot haal waar lekker gegierd wordt, tja, dan smaakt het gewoon shit! ;) Daarom blijft het belangrijk toch wat aandacht aan je watervoorraad te besteden. :o

 

Onze eigen @Simurgh kan je er meer over vertellen, die doet dit soort testjes: https://www.youtube.com/watch?v=zA-26VcxgF8&feature=youtube_gdata_player

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor de tip @Raycoupe.

 

Ik was echter ook niet van plan het smerigste water dat ik vinden kan op te slaan.

Je kunt gewoon kraanwater opslaan maar je hoeft je geen zorgen te maken over de houdbaarheid... je haalt het gewoon eerst door de Sawyer.

 

Ververs het gewoon eens per jaar, beetje dunne bleek erbij, want bedorven water is niet te zuipen. Kost je geen drol, ok een middagje werk per jaar, en komt de smaak ten goede. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...