Ga naar inhoud
GENEGEERD

Glock knife: Field knife 78 (zwart)


DutchSurvival101

Aanbevolen berichten

ik kreeg deze van een collega te leen en heb hem even snel onderworpen aan mijn kunnen...

80a9c350bf_64929412_o2.jpg.b445b7562a88ca10eecd0ea700aa3a92.jpg

 

het is een leuke mes als je hem in je handen neemt, goed gebalanceerd en voelt solide aan ondanks de plastiek handvat.

 

ik merkte meteen dat het meer een combat knife is dan een survivaltool. maar des ondanks toch even proberen..

 

ik kreeg hem als eerst moeilijk uit de schede... dit probleem bleef zich bij mij voordoen.

 

voor het splijten van brandhout doet ie het zeer goed.. als een warm mes door boter. zeker met hulp van een andere stok.. een stronk van +-12cm aan doorsnede is geen probleem voor de glock

voor het maken van firesticks merk je snel dat de mes toch wat aan de grove kant is. het werkt maar ik mis de fijnheid er aan.

ik heb even geprobeerd om een val constructie te maken en weer het zelfde verhaal het werkt maar daar is ook alles mee gezegd. daar de grote (+-16cm lemmer) echt niet handzaam in in mijn mening.

 

de coating blijft erg goed zitten wat goed is tegen roest preventie. de scherpte is goed. maar kan zeker wel een goede slijp beurt gebruiken alvorens je hem gaat gebruiken.

 

mijn mening van het mes:

een degelijk mes met veel potentie als zelfverdediging en grove taken voor je werk in en om je shelter, zeker voor de prijs +-€30,-

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Mooi mes. Is het full tang? Kan het me bijna niet voorstellen voor dat geld.

 

Niet full tang, maar wel heel er goed vast in het handvat. Zeer sterk kunststof, geen goedkoop plastic. Als je daar rekening mee houdt, bij batonnen en je hand dicht bij het lemmet houdt, is er niets aan de hand. Zeer goed staal, bijna onverwoestbaar. Voor het zwaardere werk. Mora ernaast voor het fijnere werk.

Precies wat ik heb, in mijn uitrusting, samen met een Leatherman een top-set, IMO.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Glock doet me denken aan de USMC Ka-Bar, waarvan ik de short versie heb, zie hieronder. Wat kleiner lemmet (circa 14 cm). Ik kreeg het ding niet goed scherp dus heb er een iets andere bevel op geslepen wat een pokke werk was. Ook heb ik de bovenste finger guard eraf geslepen want die zat in de weg als je je duim op het lemmet wilde zetten. Jouw Glock is wel veel goedkoper. Enig idee welk staal ze gebruikt hebben? De Ka/Bar gebruikt 1095 staal. Ook de Ka-Bar short vind ik niet geschikt voor subtieler werk maar daar heb je als het goed is een kleiner mes voor bij je. Nadeel van de short is ook dat het handvat net even te klein is en ik heb slechts medium handen.

 

20130818_002.jpg.bac46cc9b8cce1d251624b721d7393a3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jacob neem die zonder zaag aan de achterkant. Dit is vaak een zwak punt waar je mes kan breken. Plus die zaag is niet geweldig. Neem er een Bahco Laplander bij en je bent klaar....:D

 

Bedankt, goede redenatie inderdaad.

 

Weet nog steeds niet waar ik ze kan kopen. De bekende adressen verkopen ze volgens mij niet. Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.coldsteel.com/Product/39LRST/RECON_SCOUT%2c_SK5.aspx

 

mijn mes van dienst, een beetje duur voor wat het is maar heeft altijd al zijn job gedaan. ook heb ik zoals AWOL de bovenste finger guard er af geslepen. heb hem nu al 2 jaar en is nog als nieuw denk niet dat hij rap zal kapot gaan en moest het ooit gebeuren zal ik hem zeker nog eens kopen. elke kampeer trip gaat hij met me mee en hij blijft toch alles doen wat ik er van verlang. houd zijn scherpte uitstekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Bedankt, goede redenatie inderdaad.

 

Weet nog steeds niet waar ik ze kan kopen. De bekende adressen verkopen ze volgens mij niet. Iemand een idee?

 

http://www.2sharp.nl/artikel/GLO-fm-78SA?lang=nl

 

Zaag aan achterkant is verboden tegenwoordig: 2 snijkanten.

Maakt hem niet echt zwakker (goed ontwerp), maar Bahco zaagt beter.

 

Staal = Verenstaal

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Glock_knife

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.youtube.com/watch?v=b8JUP1kRWYo

 

ik zou zeggen.. waar voor je geld

 

Ding houdt het langer vol dan een chris reeve of een esee mes..

 

Dat geeft wel te denken als je voor 60 euro 2 glock knifes kan kopen, ipv voor 200 euro + een chris reeve of esee, die ook nog eens eerder breekt, of kapot is

 

Tja, een iets te dikke Amerikaan in een raar pakje die ruim een uur bezig is om een mes te slopen ... Ik vond het filmpje wat langdradig en traag en ben er snel doorheen gezapt. Het mes kan veel hebben, dat wist ik al en het werd nog eens bevestigd. Het is een oerdegelijk mes maar niet mijn favoriet. Ik heb de versie met de zaagrug en zie het als een uitstekend verdedigingswapen. Mijn oude Ontario RAT-5 en mijn Esee 4 liggen veel lekkerder in de hand en zijn voor alle klusjes die ik met een mes doe prettiger. Misschien een kwestie van smaak en voorkeur maar voor dagelijks gebruik vind ik die Glock niet geschikt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, een iets te dikke Amerikaan in een raar pakje die ruim een uur bezig is om een mes te slopen ... Ik vond het filmpje wat langdradig en traag en ben er snel doorheen gezapt. Het mes kan veel hebben, dat wist ik al en het werd nog eens bevestigd. Het is een oerdegelijk mes maar niet mijn favoriet. Ik heb de versie met de zaagrug en zie het als een uitstekend verdedigingswapen. Mijn oude Ontario RAT-5 en mijn Esee 4 liggen veel lekkerder in de hand en zijn voor alle klusjes die ik met een mes doe prettiger. Misschien een kwestie van smaak en voorkeur maar voor dagelijks gebruik vind ik die Glock niet geschikt

 

Die iets te dikke amerikaan zoals jij hem noemt neemt wel de tijd kosten en moeite om voor ons preppers en bushkrafters een mes te testen volgens zijn methoden todat het breekt, of niet meer bruikbaar is.

Zo krijg je toch wel een idee welk mes echt gebruikt kan worden om evt een deur open te breken, staal door te rammen, of prikkeldraad door te snijden, en welke vooral mooi zijn om in je kastje te stoppen en af en toe eens naar te kijken.

 

Ik ben een groot voorstander van testen van kwaliteiten, ipv aannemen dat iets wel goed is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die iets te dikke amerikaan zoals jij hem noemt neemt wel de tijd kosten en moeite om voor ons preppers en bushkrafters een mes te testen volgens zijn methoden todat het breekt, of niet meer bruikbaar is.

Zo krijg je toch wel een idee welk mes echt gebruikt kan worden om evt een deur open te breken, staal door te rammen, of prikkeldraad door te snijden, en welke vooral mooi zijn om in je kastje te stoppen en af en toe eens naar te kijken.

 

Ik ben een groot voorstander van testen van kwaliteiten, ipv aannemen dat iets wel goed is

 

Ik ben ook een groot voorstander van testen in de praktijk. Mijn praktijk. Voor mij is dan een Esse 4 veel praktischer in het gebruik - onderdak bouwen, vuur maken, eten bereiden - door het prettig aanvoelende handvat en de lengte en de vorm van het lemmet dan die Glock. Zelfs aan die bonkige RAT-5 (stiekem nog steeds mijn lievelingsmes) heb ik meer dan aan die Glock. Kwestie van zelf ondervinden welk mes het beste bij je past.

Overigens heb ik niks tegen mijn Glock. Prima verdedigingswapen.

 

Het internet barst van de filmpjes zoals van die bolle waar messen gesloopt worden onder het mom van field testing. Zegt mij niets, ik test mijn messen zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.2sharp.nl/artikel/GLO-fm-78SA?lang=nl

 

Zaag aan achterkant is verboden tegenwoordig: 2 snijkanten.

Maakt hem niet echt zwakker (goed ontwerp), maar Bahco zaagt beter.

 

Staal = Verenstaal

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Glock_knife

 

 

@Heksenboot een vast mes met 2 snjkanten is gewoon toegestaan,dit verbod geld alleen voor de vouwmessen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot een vast mes met 2 snjkanten is gewoon toegestaan,dit verbod geld alleen voor de vouwmessen. :)

 

Hee, was ik weer de weg kwijt in al die regeltjes.. :p ?

Goed, dat je me er op wijst.

 

Even voor de duidelijkheid maar weer:

 

http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm

 

Dus een Glock met zaagtand-rug, mag je - goed verpakt - in je BOB hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, heb je al op je ESEE geschoten?

 

 

Haha, mooi filmpje. Als ik ooit de gelegenheid heb zal ik proberen mijn RAT en Esee doormidden te schieten ;) Maar dit filmpje is leuker dan die eerste. Ik heb geleerd dat er ook een flessenopener aan de Glock zit én dat je er een speerachtig iets van kunt maken. Prima mes, maar dat heb ik al eerder gezegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Haha, mooi filmpje. Als ik ooit de gelegenheid heb zal ik proberen mijn RAT en Esee doormidden te schieten ;) Maar dit filmpje is leuker dan die eerste. Ik heb geleerd dat er ook een flessenopener aan de Glock zit én dat je er een speerachtig iets van kunt maken. Prima mes, maar dat heb ik al eerder gezegd.

 

Hahaha, ik heb mijn Glock al jaren, maar dat van die speer wist ik niet eens.

Ga maar niet op die ESEE schieten, dat geloof ik zo wel.... :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...