Ga naar inhoud
GENEGEERD

Goalzero Yeti 1250 Solar generator kit


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast gerbewoner

@jada Je verliest natuurlijk altijd als je gaat omvormen dus als het niet hoeft is het beter maar soms kan je gewoon niet anders bijvoorbeeld als je je laptop wilt opladen.

 

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je laadregelaar afhankelijk van de instelling de spanning van je accu laat oplopen tot boven de 14 volt. Zeker als het zonnetje lekker schijnt. Dan kom je met je 12 volt apparaten in de problemen. Zeker als ze een beveiliging hebben op de ingangsspanning. Het apparaat schakelt dan uit bij een te hoog voltage en ik heb bijvoorbeeld een omvormertje die stopt als de spanning hoger wordt dan 13,8 volt. Als je dat wilt voorkomen dan moet je tussen je accu en je apparaten nog een stabilisator zetten die de uitgangsspanning netjes op 12/13,8 volt houdt ook als het voltage van je accu 14,4 volt is. Het is niet gezegd dat het gebeurt bij jouw apparaten maar sowieso is het niet heel verstanding om langdurig een te hoog voltage aan te bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
wel als je van uw setje (als je tijd hebt) eens de merken en modellen kan opschrijven (of evenaardig) ben ik al een heel stap verder, mits ik dan al weet van iemand dat het een vrij goede opzet is en werkt naar de normen die ik ook wil (laptop, gsm, led lamp,firgobox, ...)

ik moet gewoon weten welke zaken ik moet kopen, aansluiten lukt nog wel :-)

 

170 Watt solar (70 watt zat op t huis, 0 euro, 100 watt gekocht voor 100 euro) ,

80Ah semitractie (80 Euro bij een boerentoko),

Arduino als laadregelaar (zelfbouw, maar een 20A laadregelaar ~30 euro)

2500 Watt omvormer van Makro ( ~ 150 Euro)

 

De onderdelen die je hier opschrijft zijn niet echt goed, of helemaal niet, op elkaar afgestemd.

 

Je panelen leveren maximaal 14,1 amp laadstroom. Normaal gesproken wil je je accu met niet meer dan 10% van de capaciteit leiden. Met een 80ah accu zou dat dus 8 amp zijn. Daar ga je riant overheen wat niet goed is voor je accu. Je zou beter uit zijn met een 140 ah accu.

 

De laadregelaar kan ik niet zo heel veel over zeggen want daarvan heb ik geen specificaties.

 

Hetzelfde geldt een beetje voor je omvormer maar ik heb even gekeken wat een 1600 watt nominaal Victron omvormer met een max vermogen van 2500 watt trekt en dat is bij 12 volt 160 ah! Ga je ervan uit dat je je accu voor niet meer dan 20% wilt ontladen dan heb je met een 80ah accu dus effectief 16ah beschikbaar. Daar kan je omvormer 6 minuten op draaien. Natuurlijk kun je je accu verder ontladen maar ook dat is erg nadelig voor de levensduur van je accu. ook hier weer kun je door een grotere accu te nemen je bruikbare tijd wat oprekken.

 

Met de panelen die je al hebt zou je dus eigenlijk een grotere accu en een kleinere omvormer moeten nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerbewoner,

 

Mag ik een beroep je doen? Kun jij eens de benodigde accucapaciteit voor me uitrekenen als ik een Yeti kloon wil bouwen voor de volgende apparaten? Ik wil de accu nooit meer dan 40-50% ontladen.

 

TV 4 uur per dag a 160 watt

DVD 4 uur per dag a 40 watt

Laptop 4 uur per dag a 20 watt

Diverse opladers 6 uur a 20 watt

IJskast 24 uur a 110 watt

Diverse verlichting 8 uur a 20 watt

Verbruik omvormer 400 watt per dag

Totaalverbruik is dus ongeveer 4200 watt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
@gerbewoner,

 

Mag ik een beroep je doen? Kun jij eens de benodigde accucapaciteit voor me uitrekenen als ik een Yeti kloon wil bouwen voor de volgende apparaten? Ik wil de accu nooit meer dan 40-50% ontladen.

 

TV 4 uur per dag a 160 watt

DVD 4 uur per dag a 40 watt

Laptop 4 uur per dag a 20 watt

Diverse opladers 6 uur a 20 watt

IJskast 24 uur a 110 watt

Diverse verlichting 8 uur a 20 watt

Verbruik omvormer 400 watt per dag

Totaalverbruik is dus ongeveer 4200 watt

 

 

Ga ik doen. Ben nu aan het werk, maar kan het vanavond even uitrekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerbewoner,

 

Mag ik een beroep je doen? Kun jij eens de benodigde accucapaciteit voor me uitrekenen als ik een Yeti kloon wil bouwen voor de volgende apparaten? Ik wil de accu nooit meer dan 40-50% ontladen.

 

TV 4 uur per dag a 160 watt

DVD 4 uur per dag a 40 watt

Laptop 4 uur per dag a 20 watt

Diverse opladers 6 uur a 20 watt

IJskast 24 uur a 110 watt

Diverse verlichting 8 uur a 20 watt

Verbruik omvormer 400 watt per dag

Totaalverbruik is dus ongeveer 4200 watt

ik zou tv en dvd gewoon achterwege laten en alles met de laptop doen :-)

 

ik wil dus

- een laptop : hier kunnen films op, muziek, games, dvd speler, fotos, belangrijke documenten, prep-docs, tv input, radio input, gsm laden, ...

- frigobox (12v)

- als het kan 1 kookplaat met stekker, maar heb gezien dat deze 1200w is

- ledlicht

 

dit is het belangrijkste, wat +- tegelijk moet aankunnen staan, als ik dan iets anders wil aansluiten kan ik alles afkoppelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
ik zou tv en dvd gewoon achterwege laten en alles met de laptop doen :-)

 

ik wil dus

- een laptop : hier kunnen films op, muziek, games, dvd speler, fotos, belangrijke documenten, prep-docs, tv input, radio input, gsm laden, ...

- frigobox (12v)

- als het kan 1 kookplaat met stekker, maar heb gezien dat deze 1200w is

- ledlicht

 

dit is het belangrijkste, wat +- tegelijk moet aankunnen staan, als ik dan iets anders wil aansluiten kan ik alles afkoppelen

 

Die kookplaat kun je beter vervangen door een benzinebrander. Meer capaciteit en veel efficienter. Die koelkast op 12 volt is ook niet echt handig. Een kleintje trekt al 3,5ah continue. Dat is gewoon te veel om met een klein zonnesysteem goed te laten draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel een zuivere sinus omvormer nemen, anders kun je problemen krijgen met sommige randapparatuur zoals laptop, gsm en andere "moderne" apparaten. Dus geen gemodificeerde sinus.

 

Daarnaast zou ik er altijd voor zorgen dat het setje makkelijk uitbreidbaar is. Stel dat je een extra zonnepaneel in de toekomst wilt of naar 24 volt wilt. Dus neem een duo laadcontroller of 1 met overcapaciteit die zowel 12 als 24 volt aan kan.

Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn goedkope bloksinus. heb er echter nooit een TV op Computer aan gehad, voornamelijk laders van Laptop / gsm. Maar aangezien die de stroom vaak toch weer gelijkrichten zou ik me daar niet druk om maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kookplaat kun je beter vervangen door een benzinebrander. Meer capaciteit en veel efficienter. Die koelkast op 12 volt is ook niet echt handig. Een kleintje trekt al 3,5ah continue. Dat is gewoon te veel om met een klein zonnesysteem goed te laten draaien.

 

Wij koken op gasflessen, koelkast is ook een compressiekoelkast van electrolux (op gas). Heb net nog een koelbox (oud beestje) via marktplaats gekocht voor de pilsjes in de zomer (ook op butaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

disclaimer, ik ken de verschillende webwinkels NIET, dus ook niet hoe de reputatie is...

Conrad en dx.com gebruik ik beide wel veel.

 

Ok een voorstel voor mobiele set met linkjes en alles erbij. Dit is niet letterlijk de set die ik gebruik, ik heb het destijds in elkaar geknutseld en soldeer zelf mijn laadsystemen. Deze set is voor iedereen die zelf een auto accu in zijn auto durft te plaatsen te maken, als je niet weet dat een accu een + en een - heeft en dat het uitmaakt hoe je dingen aansluit (niet zoals 220V waarbij de stekker er op alle manieren in kan) kun je beter eerst een boek kopen :)

 

75 Ah - 109,00 Euro

140 Wp zonnepaneel + lader, montage spullen en kabels- 229,95 Euro

300 Watt omvormer - 49,50 Euro (192,18 Euro voor een sinus... mij niet gezien) (moet losse apparaten tot 200 watt wel kunnen besturen, bovendien als je zoveel verbruikt ben je toch al verkeer bezig :) )

aansluitingen USB en 12V - 17,99

accupoolklemmen: 9,99

 

Dus voor een totaal van 416,43 Euro heb je een heel aardige set om op je tuinhutje te plaatsen. Scoor hier nog wat mooie 12V spotjes en standaard gamma-schakelaars bij en je hebt je verlichting ook meteen op orde.

 

 

accu:

http://accushop.nl/accus/solar-accus/MUTLU-SEMI-TRACTIE-CALCIUM-75AH-95602

 

zonnepaneel ++ :

http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=140-watt-zonnepaneelset-compleet&action=article&group_id=19&aid=124&lang=NL

 

Sinus omvormer:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/511745/VOLTCRAFT-SW-300-12V-Sinus-spanningsomvormer-300-W600-W-12-V-230-V126-inverter

 

Omvormer non-sinus:

http://www.yorcom.nl/artikel/INVERTER50/12v-230v-ac-anywhere-power-inverter-300w-usb.html?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=products&gclid=CIDZ1I_DlroCFRMdtAodvBEAxg

 

stekkerbakje:

http://www.halfords.nl/shop/auto-accessoires/interieur/105187

 

accupoolklemmen:

http://www.halfords.nl/shop/Auto-onderdelen/Accu%60s/108400

 

Extra.... verlichting

http://dx.com/p/fire-proof-ceramic-mr16-light-bulb-socket-with-wrapped-lead-wires-round-13920

http://dx.com/p/mr16-1w-36-smd-led-170lumen-5500-7000k-white-light-bulbs-11-18v-100973

Voor 4,50 Euro (gratis verzenden) een heen mooi lampje om aan je dak of in je hut te hangen. Nog een stukje snoer en een schakelaar en voila.

 

Om het vergelijk met de Yeti te maken. Met onderstaande omvormer zou je deze JEETII 3000 kunnen noemen :p :P :p :P

 

Mocht je het echt in je hoofd halen om met een 70Ah accu een zwaar 220 apparaat aan te zetten dan kun je een zwaardere omvormer kopen:

http://www.nauticgear.nl/techniek-aan-boord/stroom-aan-boord/omvormers-naar-220-v/hq-omvormer-12-24-v-naar-220-v-1700-watt.html

voor 199 euro (1700 watt continue, 3000 piek).

 

echter 1700 Watt op 220V trekt je accu leeg met een duizelingwekkende 141,6 Ah, als de zon hard schijnt, 5 uur ideale zon per dag kun je met deze set ~140Wp/12V = 11.6Ah*80% effectiviteit = 9.2 Ah * 5 = 46 Ah Met andere worden, je verbruikt in 20 minuten ongeveer een dag aan zon.

Als je accu vol is en je doet dit in de avond ben je binnen 15 minuten je 35Ah kwijt waardoor de accu tot de helft ontladen is. Veel dieper wil je niet gaan....

 

aanvulling:

Yeti 1250 v.s. JEETII 3000

 

Laders:

- 80 Watt muur lader v.s. NIET AANWEZIG

-

- 2x30 Watt v.s. 140 Watt

ingangen:

- 10A+20A vs. 10A

 

uitgangen:

- 3 x AC Sinus 1200W(1500piek) v.s. 2x AC bloksinus (sinus meerprijs) 1700W(3000piek)

- Vrouwelijke 12V aansluiting 11-14V, 10A max, niet-gereguleerd vs 2x Vrouwelijke 12V aansluiting 11-14V, 10A max, niet-gereguleerd

- 2 x 6mm 12V-poorten, 6A max, niet-gereguleerd v.s. 1x 6mm 12V poort 10A max, niet gereguleerd

- 12V Macht Pool poort 12-14V, 30A max. (360W), niet-gereguleerd v.s. Accu klemmen beschikbaar voor forse afname

- 3 x USB-poorten v.s. 1x USB

 

 

Interne specs (relevante opgenomen):

- 100 Ah vs 70 Ah

- 100A zekeringen vs. Ongezekerd. (Kan bij halfords 80A zekeringen halen voor autoversterker a12,50 Euro)

- Mooie case vs alles los

- Vaste configuratie vs. Flexibel uit te breiden en in te bouwen in camper of bol

 

1799,95 EUR v 416,43 EUR (dus geld over voor preps of om de rode items boven alsnog aan te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle apparaten werken op een gemodificeerde sinus, zoals veel laptops, moderne koelkast, etc. etc. Daarnaast levert een zuivere sinus een veel beter 230v, zelfs beter dan uit het reguliere stopcontact. Bij mij werkt de ene ijskast wel en de andere niet op gemodificeerde sinus. Ik zou hier dus niet op bezuinigen. Verder zou ik het systeem beter op elkaar laten aansluiten en rekening houden met eventuele uitbreiding van je systeem. Tot slot is goedkoop ook vaak duurkoop dus je kunt de Yeti niet vergelijke met een zelfknutsel bakkie mits je vergelijkbare of betere apparatuur erin stopt.

 

Ook heb ik die Yeti al gezien voor rond de 1300-1400 dollar dus waarschijnlijk met een beetje zoeken koop je hem in het buitenland een stuk goedkoper. Ik koop vaak spullen in Duitsland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle apparaten werken op een gemodificeerde sinus, zoals veel laptops, moderne koelkast, etc. etc. Daarnaast levert een zuivere sinus een veel beter 230v, zelfs beter dan uit het reguliere stopcontact. Bij mij werkt de ene ijskast wel en de andere niet op gemodificeerde sinus. Ik zou hier dus niet op bezuinigen.

De laptop zal er vaak geen last van hebben omdat deze nog een aanvulllende omvormer heeft waarbij de stroom door een gelijkrichters brug gaat, een beeldbuis heeft er mogelijk wel moeite mee. Als je een kookplaat, zware wasmachine of plasmatv wilde aansluiten op de door mij geschetste set dan heb je ergens iets gemist ;)

 

Hoe het zit met een koelkast weet ik niet, ik weet niet hoeveel gevoelige besturing daar tegenwoordig inzit, onze koelkast op bol is op butaangas en we herstellen de cave zodat die zijn werk weer kan doen.

 

Maar als mensen wel behoefte hebben aan een zuivere sinus dan zijn die apparaten er gelukkig. Dan zou mijn advies zijn koop een goede zodat je maar 1x hoeft te kopen. Ik verslijt nog wel eens zo'n goedkope duitse blok-omvormer omdat die bij mij niet op de meest ideale plaats staat.

 

Verder zou ik het systeem beter op elkaar laten aansluiten en rekening houden met eventuele uitbreiding van je systeem. Tot slot is goedkoop ook vaak duurkoop dus je kunt de Yeti niet vergelijke met een zelfknutsel bakkie mits je vergelijkbare of betere apparatuur erin stopt.

 

Ook heb ik die Yeti al gezien voor rond de 1300-1400 dollar dus waarschijnlijk met een beetje zoeken koop je hem in het buitenland een stuk goedkoper. Ik koop vaak spullen in Duitsland.

 

Met een Victron multiplus kun je hele mooie dingen maken, ik vermoed dat je dan een veel hogere kwaliteit in huis haals dan met de Yeti.

Bovendien zeg ik niet dat je de yeti niet moet kopen! voor elk wat wils, ik zou ALS je een yeti koopt wel ruim 100 Wp aan 12V solar bijkopen.

Bovendien heeft de Yeti een MPP lader, veel efficienter dan de door mij gekozen lader.

 

Mijn doel was niet de Yeti na te bouwen maar een setje te maken waar je effectief hetzelfde mee kunt doen.

Als je een yeti na wilt bouwen dan wil je de lader vervangen door een morningstar MPP lader en neem je de volle sinus omvormer. Dan kom je een paar honder euro duurder uit en tegen de tijd dat je het werkend heb heb je zoveel geleerd.... onbetaalbaar ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij tegenstaat aan het Yeti systeem is dat de 60 watt aan zonnepanelen erg magertjes zijn. Het ding is dus puur ontworpen voor incidenteel gebruik en niet continue Het duurt 20-24 om op te laden en dat zou voor mij minimaal naar 8 uur teruggebracht moeten worden.

 

Ik wil bijvoorbeeld een ijskast van 100 watt continue kunnen gebruiken, maar hij laadt maar 60 watt bij 12-24v dus dan trek je het systeem zo leeg en krijg je deze ook niet meer vol. Daarnaast gaat je accu ook niet erg lang mee wanneer je deze steeds leeg trekt.

 

Voor mij niet geschikt dus als ze hem niet upgraden met betere panelen en lader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij tegenstaat aan het Yeti systeem is dat de 60 watt aan zonnepanelen erg magertjes zijn. Het ding is dus puur ontworpen voor incidenteel gebruik en niet continue Het duurt 20-24 om op te laden en dat zou voor mij minimaal naar 8 uur teruggebracht moeten worden.

 

Ik wil bijvoorbeeld een ijskast van 100 watt continue kunnen gebruiken, maar hij laadt maar 60 watt bij 12-24v dus dan trek je het systeem zo leeg en krijg je deze ook niet meer vol. Daarnaast gaat je accu ook niet erg lang mee wanneer je deze steeds leeg trekt.

 

Voor mij niet geschikt dus als ze hem niet upgraden met betere panelen en lader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dat ik dronken ben dus profiteer ervan voordat ik weer nuchter ben ;-)

 

 

Koop de Yeti 1250 schrijft een hele uitgebreide review en ik betaal je 799,95 euro voor deze review!! Nieuw en met 2 x boulder zonnepanelen. Wie het eerst komt (en betaald) maalt (of zont het eerst).

 

Ik wil die review wel voor je schrijven:

- aanstaande zomer, met slechts 60 Wp is het ding nu echt kansloos, hoogstens goed voor 1 acculading op mijn off-grid bol

- je krijgt m nadien terug, maar ik betaal dan ook niets (ook geen verzendkosten)

 

Ik denk dat met 150Wp extra panelen het best een mooi ding is (beetje kostbaar maar wel compleet)

 

Wat mij tegenstaat aan het Yeti systeem is dat de 60 watt aan zonnepanelen erg magertjes zijn. Het ding is dus puur ontworpen voor incidenteel gebruik en niet continue Het duurt 20-24 om op te laden en dat zou voor mij minimaal naar 8 uur teruggebracht moeten worden.

 

Ik wil bijvoorbeeld een ijskast van 100 watt continue kunnen gebruiken, maar hij laadt maar 60 watt bij 12-24v dus dan trek je het systeem zo leeg en krijg je deze ook niet meer vol. Daarnaast gaat je accu ook niet erg lang mee wanneer je deze steeds leeg trekt.

 

Voor mij niet geschikt dus als ze hem niet upgraden met betere panelen en lader.

 

Juist, aan de andere kant, 100 watt, dik 8A continue verbruik vindt ik wel veel.

Met onze ledlampjes slingeren wij tussen de 0,5A en 5A gebruik (5a is met laptop en ADSL modem aan) maar ik weet niet wat de koelkast van jou doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil die review wel voor je schrijven:

- aanstaande zomer, met slechts 60 Wp is het ding nu echt kansloos, hoogstens goed voor 1 acculading op mijn off-grid bol

- je krijgt m nadien terug, maar ik betaal dan ook niets (ook geen verzendkosten)

 

Ik denk dat met 150Wp extra panelen het best een mooi ding is (beetje kostbaar maar wel compleet)

 

 

 

Juist, aan de andere kant, 100 watt, dik 8A continue verbruik vindt ik wel veel.

Met onze ledlampjes slingeren wij tussen de 0,5A en 5A gebruik (5a is met laptop en ADSL modem aan) maar ik weet niet wat de koelkast van jou doet.

 

Mee eens dat op dit momenten de zonnepanelen de zwakste schakel zijn. Maar ik weet niet hoe je aan 8A komt voor een ijskast, waarschijnlijk praat jij over een ijskast op 12v en ik over een normale ijskast 230v.

 

IJskast van 100 watt is dus: 100 \ 230v = 0,43A verbruik per uur. en per volle dag 2400 \ 230 = 10,43A

@gerbewoner gaat voor mij e.a. narekenen hoeveel accu ik minimaal nodig heb. Daar vanuit ga ik de rest van de configuratie berekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
@gerbewoner,

 

Mag ik een beroep je doen? Kun jij eens de benodigde accucapaciteit voor me uitrekenen als ik een Yeti kloon wil bouwen voor de volgende apparaten? Ik wil de accu nooit meer dan 40-50% ontladen.

 

TV 4 uur per dag a 160 watt

DVD 4 uur per dag a 40 watt

Laptop 4 uur per dag a 20 watt

Diverse opladers 6 uur a 20 watt

IJskast 24 uur a 110 watt

Diverse verlichting 8 uur a 20 watt

Verbruik omvormer 400 watt per dag

Totaalverbruik is dus ongeveer 4200 watt

 

Ik heb even zitten rekenen en zoals altijd schrik ik toch weer. Ik heb een kleine aanpassing in je vebruik gedaan. Je koelkast zal niet 24 uur per dag draaien. Ik heb daarom 12 uur draaitijd genomen. Ik kom dan op een dagverbruik van 2840 wh oftewel ruim 2,8 kwh. Uitgaande van een 12 volt systeem (bij 24 volt deel je de amperes door 2 en bij 48 volt door 4) kom je dan op een verbruik van 260ah. Hierin heb ik 10% verlies voor de omvormer meegenomen dat ontstaat bij het omzetten van 12 naar 230 volt.

 

Als je je accu's lang in goede conditie wilt houden ontlaad je ze liever niet beneden de 80%. Dat zou betekenen dat je een accubank nodig hebt van 1300ah. En dat is voor een dag! Aangenomen wordt dat je voor een dag of drie/vier reservee wilt hebben, dan zou je op een accubank van minstens 3900ah uitkomen. Die moet je laden met minstens 390amp. Je hebt dan een set zonnepanelen nodig die 4700wp kan leveren. Dat wordt een enorm systeem.

 

Met een paar kleine aanpassingen kun je de schaal van je systeem enorm terugbrengen. De koelkast en TV zijn grootverbruikers. Als je die uit je systeem kan halen of kan vervangen door energiezuinige exemplaren heb je al dikke winst. Een A++ koelkast gebruikt op jaarbasis bijvoorbeeld maar 130kwh en je zou ook een vrieskist kunnen ombouwen tot koelkast door een externe thermostaat te gebruiken. Daardoor kan je koelen met minder dan 100kwh per jaar.

 

Zonder koelkast en TV heb je per dag nog maar 73 ampere nodig per dag. Bijna een factor vier lager dan met. Je zou dan voldoende hebben aan een accubank van 365ah of 1100ah met een buffer van drie dagen.

 

Gezien de kosten van accu's en zonnepanelen loont het dus de moeite op zoek te gaan naar energiezuinige componenten. Pas als je je energieverbuik helemaal hebt uitgekleed maak je de overstap naar een autonoom systeem.

 

Variabelen in dit systeem is het verlies van je omvormer maar dat is marginaal. Daarnaast is het percentage van ontlading discutabel. Als je ervoor kiest je accu's voor 80% te ontladen dan veranderd het plaatje drastisch, maar in de jaren dat ik al naar deze materie kijk kom ik structureel 20% ontladen tegen met zo af en toe dieper ontladen als je echt een week slecht weer hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Mee eens dat op dit momenten de zonnepanelen de zwakste schakel zijn. Maar ik weet niet hoe je aan 8A komt voor een ijskast, waarschijnlijk praat jij over een ijskast op 12v en ik over een normale ijskast 230v.

 

IJskast van 100 watt is dus: 100 \ 230v = 0,43A verbruik per uur. en per volle dag 2400 \ 230 = 10,43A

@gerbewoner gaat voor mij e.a. narekenen hoeveel accu ik minimaal nodig heb. Daar vanuit ga ik de rest van de configuratie berekenen.

 

 

Het sommetje staat er. Volgens mij moet je nog een keer goed kijken naar de werkelijke verbruiken van je apparaten. Heb je bijvoorbeeld de koelkast al? Koop dan voor 15 euro bij de bouwmarkt een energiemeter en laat die eens een paar dagen aan je koelkast hangen. Op die manier heb je echt een goed beeld. Hetzelfde geldt voor je TV. Sommige TV's gebruiken in standby bijna evenveel stroom als bij gebruik. Zorg ervoor dat je eerst heel goed weet wat je hebt en wat het gebruikt. Kijk dan waar je kan bezuinigen. Led lampjes van 1 watt geven een boel licht en misschien kun je daarmee je stroomverbruik voor verlichting nog halveren. Daarnaast draaien die al direct op 12 volt.

 

Als je echt serieus aan de slag gaat, kijk dan eens naar naar de Steca PF166 koelkast of vriezer (je kunt met een toets instellen of hij zich als koelkast of vriezer moet gedragen). Die draait draait direct op 12 of 24 volt. Hierdoor kun je je omvormer een groot deel van de tijd uitzetten wat ook weer een boel scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Nog even een handig linkje

 

http://www.altenergydesign.com/offgrid.html

 

Hier kun je de parameters invoeren die ik net berekende en dan krijg je meteen te zien hoe groot je accubank moet zijn. Zij gaan wel uit van 50% ontlading waardoor hun getallen iets lager uitkomen, maar je kan wel lekker direct cijfertjes invoeren en zien wat het doet met je systeem.

 

Onderstaande is beter.

 

http://rimstar.org/renewnrg/sizing_select_batteries_for_off_grid_solar_system.htm

 

Toch leuk dat als ik daar alle parameter invoer ik als resultaat een accubank van 3941ah als resultaat krijg. Dat ze 40ah hoger uitkomen komt omdat ze rekening houden met een temperatuurcompensatie van 10 procent. Nu kan iedereen dus makkelijk zelf rekenen, maar vraag vooral als het niet wil lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mee eens dat op dit momenten de zonnepanelen de zwakste schakel zijn. Maar ik weet niet hoe je aan 8A komt voor een ijskast, waarschijnlijk praat jij over een ijskast op 12v en ik over een normale ijskast 230v.

 

Een ijskast van 100 watt verbruikt uit 12V accu's 100/12 = 8.333 Ah, als je deze aan een inverter (naar 220v) zet dan eet deze inverter tenminste 8.333 Ah + zijn verliezen.

Ik heb eerder een post verwijderd waar een berekening voor een groter systeem stond. Ik kwam voor jou uit op 12V ~1200Ah bank. kan dus ook met 24V 600Ah bank of 48V 350Ah bank.

 

Deze heb ik weer verwijderd omdat ik enkel ervaring het met 'camper / zeilboot / vakantiehuisje' systemen en me niet wil branden aan grote systemen met invertors die de hele dag aan staan. Ik zou perongeluk verkeerd advies kunnen geven en dat zou ik zonde vinden.

 

Ik zie dat Gerbewoner op 1300 komt dus zat ik er niet zover naast ;) ik had de 4 dagen geen zon nog niet ingecalculeerd (neem een windmolen of waterrad als 2e stroomgenerator als dat mogelijk is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt serieus aan de slag gaat, kijk dan eens naar naar de Steca PF166 koelkast of vriezer (je kunt met een toets instellen of hij zich als koelkast of vriezer moet gedragen). Die draait draait direct op 12 of 24 volt. Hierdoor kun je je omvormer een groot deel van de tijd uitzetten wat ook weer een boel scheelt.

 

Juist omvormer moet je eigenlijk enkel aan zetten als je ff de mixer of boormachine wilt gebruiken. Voor echt zware apparaten raadt ik een generator aan.

En waarom geen Electrolux / Dometic koelkast op gas? Peperduur zijn ze wel de grotere modellen, je kunt er ook 3 uit verschillende sloopcaravans halen.

 

Als je een 12V koelkast hebt kun je geen 48V accubank bouwen, of je moet weer een vage 48v naar 12v omvormer hebben. 12V bank kan prima (of 24) maar houdt rekening met forse verliezen en dure kabels. (15 meter 10A van mijn windmolen moest ik toch echt dure 6mm2 (en liever nog dikkere) kabels kopen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Juist omvormer moet je eigenlijk enkel aan zetten als je ff de mixer of boormachine wilt gebruiken. Voor echt zware apparaten raadt ik een generator aan.

En waarom geen Electrolux / Dometic koelkast op gas? Peperduur zijn ze wel de grotere modellen, je kunt er ook 3 uit verschillende sloopcaravans halen.

 

Als je een 12V koelkast hebt kun je geen 48V accubank bouwen, of je moet weer een vage 48v naar 12v omvormer hebben. 12V bank kan prima (of 24) maar houdt rekening met forse verliezen en dure kabels. (15 meter 10A van mijn windmolen moest ik toch echt dure 6mm2 (en liever nog dikkere) kabels kopen.)

Van 48 naar 24 volt omvormen gaat prima en daar zijn heel goede omvormers voor te krijgen. Voordeel is meteen dat je dan een superstabiele 24 volt hebt die niet schommelt door het laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...