Ga naar inhoud
GENEGEERD

Home made alcohol/spiritus brander


stampede

Aanbevolen berichten

Er staan een fiks aantal filmpjes op YouTube om zelf een alcohol/spiritus brander te maken. Dus aan het knutselen, en verrek het werkt ook nog. Gisteravond eens wezen prutsen en vanochtend maar de vlam er in. Als ik hem volledig vul met spitritus dan kan ie pak en beet 18 minuten branden op volle toeren. En man wat kan dat ding heet worden. Aanvankelijk dacht ik dat het niet werkte, de vlam was zo helder dat je het haast niet zag. Pas toen de brander bijna leeg was kon ik er een duidelijk filmpje van maken. De terugslaande vlam de je soms ziet is zijn de laatste stuiptrekkingen van het restantje spiritus.

 

Tip: schuur je bedrukking/verf van het blikje nog als hij vol/dicht zit, dus voor dat je hem open knipt. Het weke blik is zo maar gedeukt, daarom is ie niet zo strak bij mij. Een volgende ziet er dan vast beter uit

 

http://s1329.photobucket.com/user/stampede3030/media/Brander3_zpsa3e331d8.mp4.html

http://s1329.photobucket.com/user/stampede3030/media/Brander4_zps6d935e47.mp4.html

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Raycoupe zie de link:

 

Inderdaad gemaakt van lege cola (in dit geval) blikjes. Alleen ik zag dat je de gaatjes vlak bij de opening of vlak er onder kon aanbrengen, ik heb bij de opening gedaan. De maker van dit filmpje heeft nog een paar leuke tips & tricks. De moeite waard om te bekijken. https://www.youtube.com/user/intenseangler/videos

 

Ik heb de naad (nog) niet dicht gemaakt, was door de loodgieters tin heen, dit is wel een must heb ik door.

 

----------------------------

Deze is de volgende die ik wil proberen, omdat ik (ook) geen glaswol in huis had heb ik eerst deze gemaakt. Ook deze man is super.

 

O ja op zijn site ( https://www.youtube.com/user/SensiblePrepper?feature=watch ) zie je ook een "Tato Gear" Element wood stove. Ik heb dit ding zelf ook (mee genomen uit de VS), dit ding is ook super. Is bizar licht (140 gram). Je kan hem gebruiken met hout maar ook de alcohol brander kan er in. Dit was het geld meer dan waard.

[ATTACH=CONFIG]4815[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stampede @Raycoupe als het simpeler kan doe ik dat altijd de meest simpele alcohol brander zonder '' pot stand '' is zo'n blikje van gourmet kattenvoer

(plm 6 a 7 cm diameter en plm 3 cm hoog , op 2/3 van de hoogte rondom 1 of 2 rijtjes gaatjes prikken van 5 a 6 mm . alcohol erin aansteken , even wachten tot het goed

brand en dan je pan erop zetten dit werkt prima .Iets meer werk maar ook heel simpel .Op dezelfde manier als dat filmpje de onderkant van een blikje knippen ,

dan een ring van datzelfde blikje knippen maar plm 5 a 6 mm hoger dan het bodem blikje. Als je nu met een punttang vouwtjes maakt in die ring

(zodat je een soort stervormig geheel krijgt , maar dan met korte puntjes) dan past hij in het bodem blikje ( beste is wel om in dat gerimpelde blikje een gaatje te

prikken zodat er geen druk op gebouwd kan worden als je je pan erop zet ) als je dat tot 2/3 vult met alcohol ,aansteekt en ook weer even wacht tot het gast

dan de pan erop werkt ook prima en ook hier heb je geen pot stand nodig ik heb hier even geen plaatjes bij de hand van die laatste die blijf ik je verschuldigd

alcoholburner1.jpg.8244740fc72a4c5cf7fea20d845a041c.jpg

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stampede die andere is ook heel simpel hoor , bij scheurde regelmatig die blikjes in als je ze in elkaar schoof .Dat heb je niet als je dat binnenste ripeld

en op die manier krijg je gewoon verticale ''kanalen '' naar boven waardoor de alcohol damp stroomt .en het blik wordt ook steviger door die vouwtjes .

ik zal morgen een foto'tje plaatsen.

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey mini blikjes alcohol stove ken ik nog niet, ga ik zeker binnenkort maken.

 

Toevallig trouwens, gisteravond wou @Daenerys koffie maken hier op de camping, water net gekookt, toen zei de gas..pluff... Gas op. Ww kunnen nog verder koffie maken, maar niet voor morgen ochtend. Shit. Volgende dag dacht ik in eens... Ik heb nog alcohol stove en alcohol in mn EDC tas. http://preppers.nl/forum/threads/3729-Alcohol-brander-van-WC-verfrisser Ook net 400ml water kunnen koken. Pff ff koffie dan kunnen we ff op gastank scoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stampede , @Raycoupe @Bandoeng @ Lewieke Lewieke het gaat om het voordeel dat als je alcohol in een gesloten ruimte enkel waterdamp en CO2

geeft terwijl andere brandstoffen altijd veelal giftige gassen geven . en niet alle alcohol is drinkbaar let daar mee op !

een mooie site over een hoop ''brandertjes is deze , hier staat erg veel goede informatie erover : http://zenstoves.net/ verder kun je allerlei alcohol branders maken (met druk en zonder druk , met pit of gewoon

vergassen etc ) stampede en Raycoupe het hieronder ''brandertje is wat ik eerst schreef de twee stukjes blik in elkaar geschoven waarbij je de tweede ''vouwtjes '' geeft dit heeft een paar voordelen .

je hebt geen kleine boortjes nodig en je hoeft geen gaatjes te boren , het is een brander waarbij je de pan op de brander kunt plaatsen dus je hebt geen ''pot stand'' nodig verder doordat je de binnenste ring

vouwtjes geeft wordt deze stijver en sterker ( je pan kan zwaarder zijn) .als je naar de plaatjes kijken begrijpen je het wel .

 

DSCF8200.JPG.61b3fdcb43c99d2ded7363daa0a7742b.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt het gaatje zien , wat ik zei om er voor te zorgen dat zich er geen druk op kan bouwen aan de binnenkant (de eerste keer kwam halverwege de alcohol uit het blikje :mad: )

het kleinste brandertje is van een Nivea deodorant spuitbusje en dat is mooi ''dik '' aluminium de twwede is van een blikje energy drank en de grootste is van een likje icetea

de kleinste is goed voor een kop koffie of zo te zetten de middelste kun je een potje op koken en de grootste is zeker geschikt om een pannetje op te koken

ruw weg kookte alles na ongeveer 7 a 10 minuten (ik moet er wel bij vertellen dat het toen vroor en het opgang komen van de branders te wensen overliet )

 

DSCF8197.JPG.83ec1ab397609fee519b2a9b48c00818.jpg

 

DSCF8198.JPG.6f0a6887fbe2668502e26e475743a6eb.jpg

 

Je kan ook andere branders maken , deze hieronder is gemaakt van een blikje tomaten puree (zo'n 6 cent blikje ) gewoon een gleuf erin maken van boven

met je mes en een gaatje voor een vul schroef . De tomaten puree eruit spoelen , en van een limonade blikje blik knippen

vervolgens een stukje keuken papier of katoenen doek als lont erop leggen en het blik 2 x dubbelvouwen zodat je de lont opsluit in het blik

dit geheel duw /pers en druk je in het blikje en het geheel vul je 3/4 met alcohol of bio- ethanol dit gaat gemakkelijk met een injectie spuit

(je weet precies hoeveel je erin doet en het werkt makkelijker dan een trechtertje

 

IMG_0007.jpg.719e13fed98b0503aaa1284d43ab0086.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze hieronder is zoiets als het eerste plaatje wat ik geupload heb (gourmet katten voer blikje met gaatjes ) hier zie je het onder een pannetje staan

voor de veiligheid had ik het geheel in een koekenpan op het fornuis gezet (mocht het omgaan dan blijft de alcohol altijd in de koekenpan en de pan gaf ook een stabiel

kookplaatje :)

 

2013-01-09-18.50.55.jpg.9b9af930a29dd7f66d4b2bbf3b3e6ab8.jpg

 

 

 

je zien je kan van alles maken , je hebt weinig nodig om zoiets te maken , en het werkt prima .

ik hoop dat je er wat aan hebben

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels, @lewieke @Bandoeng Kennen jullie het idee van een complete WC papier rol in een verfblik gevuld met alcohol/spiritus ook? Zag deze ook een keer voorbij komen. Maar nog niet zelf uitgetest. Dit idee is ook handig omdat je het na gebruik kunt hersluiten en opnieuw kunt gebruiken.
.

 

In plaats van een toilletrol, kun je er ook gewoon zaagsel in gooien.

Op de eerste SC heeft @Heksenboot zo een simpel kacheltje geïmproviseerd met mijn lampenolie(petroleum). Hiervoor had hij gewoon z'n rvs koffiemok gebruikt. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @stampede Dat werkt wel maar is niet efficient als die branders want bij die branders wordt eerst de alcohol vergast en dan gemengt met lucht en verbrand

bij zo'n blikkenbus met toilet papier of zaagsel vergast de alcohol of lampolie ook wel maar de mix met zuurstof is niet zo goed je zal ook zien zeker als je lampolie gebruikt

dat de vlam zal roeten . werken doe het wel . Dat verfblik met toilet papier en alcohol was bedoelt als nood-brander om in de auto te hebben.

stampede je bedoelde deze

 

http://suburbansurvivalblog.com/wp-content/uploads/2010/05/Emergency-Can-Heater.pdf

 

Dit is een leukere versie hier kan je er op koken ook :rolleyes: plus hij kan de vlam wat regelen

.

http://www.iwillprepare.com/cooking_files/Alcohol_Stove_In_A_Paint_Can.htm

 

. Ik zou zelf gewoon voor een bus met alcohol gaan met een gewone (zelfgemaakte ) brander erbij ..

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels, leuk brandertjes heb je.

 

Brander met wc papier heb ik gezien, maar ben eens met Wafels. Ik dacht wel aan zoiets maar met dubbel wandig blikjes er in met de eerste(binnenste) veel kleine gaatjes en buitenste wat grotere gaatjes. Een effect geven als petroleum kachel. Ik weet niet of get werkt, maar dat is mijn idee en benieuwd wat jullie er van vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @stampede Dat werkt wel maar is niet efficient als die branders want bij die branders wordt eerst de alcohol vergast en dan gemengt met lucht en verbrand

bij zo'n blikkenbus met toilet papier of zaagsel vergast de alcohol of lampolie ook wel maar de mix met zuurstof is niet zo goed je zal ook zien zeker als je lampolie gebruikt

dat de vlam zal roeten . werken doe het wel . Dat verfblik met toilet papier en alcohol was bedoelt als nood-brander om in de auto te hebben.

stampede je bedoelde deze

 

http://suburbansurvivalblog.com/wp-content/uploads/2010/05/Emergency-Can-Heater.pdf

 

Dit is een leukere versie hier kan je er op koken ook :rolleyes: plus hij kan de vlam wat regelen

.

http://www.iwillprepare.com/cooking_files/Alcohol_Stove_In_A_Paint_Can.htm

 

. Ik zou zelf gewoon voor een bus met alcohol gaan met een gewone (zelfgemaakte ) brander erbij ..

gr will

 

Die versie van jou is een stuk efficiënter. Toilletrol, zaagsel, is snelle noodoplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke toestelletjes @Wafels. Ik heb sommige types (de "Penny stove" en de dubbelwandige open branders) ook zelf gebouwd. Mijn metingen zitten ook op de 7 à 10 minuten voor 0,5 L kokend water. Ik zweer bij deze uiterst lichte en compacte brandertjes. Ik gebruik als brandstof bioethanol of de Duitse spiritus (95% alcohol). Onze eigen spiritus (85% alcohol) doet het ook maar heeft toch niet de warmte-opbrengst van eerder genoemde soorten en vergast niet compleet. Illustratieve foto's :cool: !!!. Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ja die dekseltjes met gaten erin om de hoeveelheid warmte (vuur) te regelen is simpel maar het werkt wel . @Bandoeng Ik denk dat zoiets zou moeten kunnen werken want er zijn toch ook petroleum vergassers , maar die zijn niet simpel

en eerder complex , maar als je de petroleum zou voorverwarmen bijvoorbeeld door onder het brandstof reservoir een kaarsje of zo te plaatsen

dan zou zoiets moeten kunnen werken . @vheeswijk ik ben het met je eens het zijn prachtige hele kleine en met name simpele brandertjes en ze kosten niets en in geval van nood kan je ze eigenlijk ter plekke maken

. Bio- ethanol brand inderdaad schoner dan onze spiritus (daar blijft altijd van die blauwe troep van achter en je ruikt het beter .Een gevaar van Bio-ethanol vind ik de vlam

die je slecht ziet (zeker in het zonlicht ) die vlam van die blauwe spiritus is iets gekleurd maar

Ik heb dat stukje van je brand gel gelezen (en ook die kaarsjes en hun koeling , daar kom ik in die post daar nog op terug

Waar ik wel op wil wijzen en dat geldt voor alle '' kacheltjes '' , zowel die rocketstove of houtvergassings kacheltjes of brandstof branders

is dat je de efficientie van het kook proces behoorlijk kunt verhogen door rond je kookpot /pan en ''schort '' (gewoon een metalen behuizing ) te maken met een opening van plm 5 a 8 mm wijdte

tussen de pot en de schort . Hiermee verplicht je namelijk dat de warmte die vanonder je pot komt ook nog eens langs de zijkant van je pot stroomt .

Als je deze schort dan ook nog van isolerend materiaal zou maken dan werkt het nog beter . en het scheelt echt zo'n 20 a 30 procent .

Je kan zo'n schort van aluminium foilie of dun plaat materiaal maken wat je op kunt vouwen en daardoor weinig plek inneemt .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe @vheeswijk @ stampede @Bandoeng er is nog een soort simpel brandertje wat men maakt en dat noemen ze een ''coil burner''

Er zijn een hoop commerciele branders die op dit systeem werken (de meeste met een lichte overdruk dmv een handpompje) maar je kan het dus ook zelf maken

een voordeel hiervan is dat je de brandstof eerst wordt vergast en pas wordt verbrand . ik had er zelf eentje gemaakt ,maar helaas was mijn stukje koperen buis te kort

en dus verkeerde zuinigheid . Hij werkte dus niet :p ik had na moeten denken , dan had ik kunnen weten dat de koperen buisje in het reservoir zolang mogelijk moeten zijn

(capilaire werking van de lont in de buisjes)

DSCF8202.JPG.dcddbf96cb0e416f34a2421ec3402ce6.jpg Je ziet deze brandertjes wel meer op youtube met een glazen pot als reservoir (omdat het makkelijk werkt met zo'n deksel (ik heb dat dus ook geprobeerd)

maar als ik een nieuwe maak (wat ik toch wel wil doen want ze geven erg veel warmte af ) dan maak ik er toch één met een metalen reservoir en misschien

ook nog wel een overdruk ( beveiligings) ventiel in

(nog een paar youtube linkjes erover om te maken en te gebruiken :cool: )

(maken )

(deze man mengt iets benzine door de spiritus in denk om dat dit beter vergast ??)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke toestelletjes @Wafels. Ik heb sommige types (de "Penny stove" en de dubbelwandige open branders) ook zelf gebouwd. Mijn metingen zitten ook op de 7 à 10 minuten voor 0,5 L kokend water. Ik zweer bij deze uiterst lichte en compacte brandertjes. Ik gebruik als brandstof bioethanol of de Duitse spiritus (95% alcohol). Onze eigen spiritus (85% alcohol) doet het ook maar heeft toch niet de warmte-opbrengst van eerder genoemde soorten en vergast niet compleet. Illustratieve foto's :cool: !!!. Wolf

 

Ik heb zelf ook dit soort alcohol stoofjes gebouwd te verdelen in twee typen: De zg. Penny Stove (Google 'penny stove') en een dubbelwandig model waar je direct je pan op moet zetten. Plaatjes zeggen meer dan woorden:

 

Stoves.jpg.bfe1c35c7321164709a286124ac2d7d8.jpg

 

@vheeswijk (prutser :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...