Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Video] Eenvoudige lier


AWOL

Aanbevolen berichten

Meerdere mensen hier kennen Dave Canterbury al maar in deze video's demonstreert hij hoe je op relatief eenvoudige wijze een lier kunt maken van takken en touw. Toch iets wat je kan helpen om bijvoorbeeld een auto uit de modder te trekken op een bospad of bijvoorbeeld een blokkade van een boom te verplaatsen (of wat je verder nog kunt bedenken waarbij je een dommekracht nodig hebt)

 

http://www.youtube.com/watch?v=8g9oOMnwqo4

 

http://www.youtube.com/watch?v=o2UauKQnM5s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik ben op zijn YouTube kanaal geabonneerd, deze man heeft louter goede tips, tricks en technieken. Die man wil ik wel eens ontmoeten en het nodige van leren.

 

Inderdaad, hij is met name bezig met survival technieken die destijds aan "the frontier" werden gebruikt ihkv "wat toen werkte werkt nu ook". Met minimale middelen en bepakking zoveel mogelijk mogelijkheden hebben. Erg leerzaam en zeker de moeite waard om hem te volgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke techniek!

Maar houd er wel rekening mee dat de praktijk wat weerbarstiger is,een quad van 250kg is geen jeep van 2,5 ton in de modder en een uit de kluiten gewassen tak is geen omgewaaide boom.

Zaak is het oprollende touw zo dicht mogelijk tegen het trektouw te houden,anders springt de lier alle kanten uit als je pech hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL @Heksenboot ea wel een waarschuwing daarbij , dat je goede deugdelijke houten palen neemt en vooral als je dit doet let vooral dat je goed, sterk genoeg touw/koord gebruikt

want als en dat is met name synthetisch touw overbelast wordt rekt het op tot op een punt dat dit breekt , zonder waarschuwing van een geluid of wat ook !!

.Wat er dan gebeurd is dat dit touw als een zweep weg vliegt ergens tegen slaat of om krult en dan zijn oude oorspronkelijke vorm inneemt

Ben je de ongelukkige die in de weg staat dan kun je behoorlijk letsel oplopen , een scheepstros slaat met gemak een been af of halveert iemand

en knijpt een stalen reling buis aan gort .

Nu is dit wel dunner koord maar wees er toch op bedacht ! ook een koord van 8 a 10 mm wat belast wordt met 500 tot 1500 kg

kan rake klappen geven .(en arm of been breken )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot nee dat klopt Dave zal zeker wel weten wat hij gebruikt ;) maar andere die nauwelijks met touw werken en zoiets zouden willen doen of proberen

kunnen dat over het hoofd zien :rolleyes: (als je staaldraad overbelast ''zingt het'' voordat het breekt , maar koord en touw zijn geruisloos )

 

Het is slim als je dit soort dingen wilt gaan doen of proberen dat je je eigen eerst verdiept in de soorten touw want tegenwoordig heb je een hele hoop soorten

even gegoogled :rolleyes: http://www.prepare-and-survive.nl/survivaltechnieken/Survival_technieken/touwen%20en%20knooptechnieken/soorten_touw.htm

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Een touw met trekkracht van 800 kg doe je al aardig wat als je dan enkele katrollen aan toevoegt wordt zo'n klus een eitje (enkel zien dat de katrollen sterk genoeg zijn)

 

Elke knoop halveert de trekkracht toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook wel handig vinden om een heel specifiek advies te krijgen over een touw dat je kunt gebruiken om een auto van zeg 1500 KG uit modder te kunnen trekken. Als je zo'n touw aanschaft neem ik aan dat je deze ook als gewoon sleeptouw kunt gebruiken? Koop er 2 musketon haken bij en je kunt ter plekke, bijvoorbeeld met die "barrel knot" zoals Dave die gebruikt in de video een sleeptouw fabriceren?

Ik ben overigens heel blij met de waarschuwingen over het touw dat je zou moeten gebruiken, moge duidelijk zijn dat ik deze video's primair gepost heb als voorbeeld van hoe je met weinig toch een simpele machine, zoals hij het noemt, kunt maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, katrollen ken ik wel.

Heb je ook wat over een knoop aan het eind van een touw?

 

Niet echt iets gevonden online maar vroeger tijdens een opleiding rigging is me paar dingen bijgebleven.

 

Het verminderen van de kracht heeft te maken met de hoek en de ombuiging in verhouding met de kracht. bv er is een verschil als je een touw rond een oogje doet of rond een boom: hoe breder het voorwerp waar je het aan vastmaakt hoe minder druk dat er in de lus komt want die kracht wordt verdeeld.

 

Bij een katrol heb je een ronding dat het touw volgt, ga je het over een vaste ring trekken heb je ook de wrijving nog eens tegen wat slijtage aan het touw of kabel kan meebrengen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Niet echt iets gevonden online maar vroeger tijdens een opleiding rigging is me paar dingen bijgebleven.

 

Het verminderen van de kracht heeft te maken met de hoek en de ombuiging in verhouding met de kracht. bv er is een verschil als je een touw rond een oogje doet of rond een boom: hoe breder het voorwerp waar je het aan vastmaakt hoe minder druk dat er in de lus komt want die kracht word verdeelt.

 

Bij een katrol heb je een ronding dat het touw volgt, ga je het over een vaste ring trekken heb je ook de wrijving nog eens tegen wat slijtage aan het touw of kabel kan meebrengen..

 

Duidelijk: een knik is zwakker.

Maar afsluiten met een knoop, vermindert wel de trek-kracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het ook wel handig vinden om een heel specifiek advies te krijgen over een touw dat je kunt gebruiken om een auto van zeg 1500 KG uit modder te kunnen trekken. Als je zo'n touw aanschaft neem ik aan dat je deze ook als gewoon sleeptouw kunt gebruiken? Koop er 2 musketon haken bij en je kunt ter plekke, bijvoorbeeld met die "barrel knot" zoals Dave die gebruikt in de video een sleeptouw fabriceren?

Ik ben overigens heel blij met de waarschuwingen over het touw dat je zou moeten gebruiken, moge duidelijk zijn dat ik deze video's primair gepost heb als voorbeeld van hoe je met weinig toch een simpele machine, zoals hij het noemt, kunt maken.

 

 

Als je in lijn trekt (dus zonder hoeken) zou een touw van 1500kg trekkracht voldoende moeten zijn met 2 van zulke touwen kan je in hoeken tot 120° al is het aangeraden niet over de 90° te gaan...

 

 

Het filmpje is goede info om iets te doen met weinig middelen maar als je in die omgeving gaar rondrijden is een beetje voorbereiding ook altijd handig en wat spullen om je auto uit de modder te trekken mee te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk: een knik is zwakker.

Maar afsluiten met een knoop, vermindert wel de trek-kracht.

 

Als de knoop aan het begin van de omwenteling zit en tegen het voorwerp (met een zelf aantrekkende knoop) zal dat minimaal zijn omdat het voorwerp zelf veel kracht opvangt. Als je een knoop het grootste deel van het gewicht moet dragen dan verlies je idd trek-kracht. Omdat je met die knik zit via het touw zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo @Heksenboot @AWOL AWOL ik snap je bedoeling van je post het was voor mij maar enkel de bedoeling om te waarschuwen en heksenboot en Carismo als je katrollen gebruikt

dan wordt de krachten op het touw verdeeld over de katrollen maar de begin belasting blijft volgens mij toch hetzelfde wat inhoud dat het stuk touw dat van de last af naar de eerste loper gaat nog altijd de volle mep is . De kracht die jezelf moet zetten aan de andere kant wordt bepaald door het aantal lopers (katrollen ) voordeel bij katrolblokken gebruik is dat het touw dus over een katrol loopt en dus niet kapot schuurt

want touw kan zichzelf zelfs kapot schuren . @carismo als je musketon/karabijn haken wilt gebruiken dan wel die veilige met schroefdraad sluiting

dus zo eentje :

musketonhaakmetschroefsluiting.JPG.e3085a3d3b1d706db9fdc235e881ca3d.jpg

 

en niet zo eentje want die zijn niet veilig

 

musketonhaak2.jpg.725b58c43a478f11ca752fa020789cde.jpg

 

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...