Ga naar inhoud
GENEGEERD

Midland Alan 42 of Midland G7XT


Gast gebruikersnaam

Aanbevolen berichten

Gast gebruikersnaam

Ik zie door de bomen het bos niet meer als ik de diverse porto's vergelijk. Als leek heb heb ik de diverse posts van @Communicator mbt communicatie apparatuur gevolgd alleen nu het op bestellen aankomt ben ik t (weer) ff kwijt.

 

Er zijn zoveel (mij onbekende) afkortingen, ik ben helemaal niet thuis in de wereld van het bakkie (muv soms luisteren naar de radio-zendamateur :D ) dus de gelezen info blijft ook niet hanhen omdat ik er (nog) geen feeling mee heb.

 

Voorbeeld: de ene heeft FM/AM kanalen, de andere PMR/LPD Wat is nu de verstandigste keuzen of moet de heel goed voorbereide prepper al die kanelen kunnen bestreiken ?

 

Dus een vraag voor de deskundigen: welke porto (set want ik wil hem nu al als walki talki gaan gebruiken) is technisch en practisch gezien de beste keuze? Ik dacht aan de Midland Alan 42 of de Midland G7 XT.

 

We komen met een bepaalde regelmaat in UK, is er daar wellicht een type te verkrijgen dat de voorkeur heeft boven een dat ne NL aanbieders hebben? Ik wil in ieder geval de eventueel aan te schaffen NL midlands al direct door de leverancier laten modificeren.

 

Dus gaarne jullie input, want ik wil die "dingen" nu toch echt op korte termijn gaan bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zoals je zelf al aangaf; Those are the best of both worlds!

 

De Alan 42 is voor de standaard CB kanalen. (en met een modificatie 400 kanalen te maken (AM/FM)

 

en die G7XT twinpack staat ook op mijn verlang lijstje!

Deze set heeft zowel de PMR als de LPD kanalen.

Ik vermoed wel dat die LPD kanalen weinig gebruikt zullen worden omdat dit in een frequentiegebied zit wat ook gebruikt word door afstandbedieningen van garage deuren en dergelijke. Na een modificatie kun je op de PMR kanalen met meer vermogen uitzenden. Wat dan uiteraard de batterij sneller leeg trekt.

 

Verder kun je met de G7XT ook gecodeerd met elkaar spreken. (relatief hoor!)

 

Dus mijn advies luidt; beide.

met als aanschaf volgorde;

 

1. Midland G7XT Twinpack.

2. Midland Alan42

 

je hebt deze G7XT set ook in camo kleur, kost een paar euro's meer.

 

Ik hoop je zo voldoende advies te hebben gegeven ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je zelf al aangaf; Those are the best of both worlds!

 

De Alan 42 is voor de standaard CB kanalen. (en met een modificatie 400 kanalen te maken (AM/FM)

 

en die G7XT twinpack staat ook op mijn verlang lijstje!

Deze set heeft zowel de PMR als de LPD kanalen.

Ik vermoed wel dat die LPD kanalen weinig gebruikt zullen worden omdat dit in een frequentiegebied zit wat ook gebruikt word door afstandbedieningen van garage deuren en dergelijke. Na een modificatie kun je op de PMR kanalen met meer vermogen uitzenden. Wat dan uiteraard de batterij sneller leeg trekt.

 

Verder kun je met de G7XT ook gecodeerd met elkaar spreken. (relatief hoor!)

 

Dus mijn advies luidt; beide.

met als aanschaf volgorde;

 

1. Midland G7XT Twinpack.

2. Midland Alan42

 

je hebt deze G7XT set ook in camo kleur, kost een paar euro's meer.

 

Ik hoop je zo voldoende advies te hebben gegeven ;)

 

De logica die ik daarin zie is dat de G7XT-set vooral is voor de interne communicatie en dan bedoel ik met je partner/gezins-/familieleden en dat de Alan 42 Multi vooral voor communicatie met 'buiten' is, met andere preppers bijvoorbeeld. Is dat jouw overweging, @Communicator, om de portofoonset op 1 te zetten en de Alan 42 op 2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

27mc porto bereik in omgeving van stad 1km dus daar heb je niks aan

 

Bami porto speciaal met sambal kan op de 2meter amateur band + marifoon(scheepvaart) +70cm band + PMR frequentie + Fm/Am radio voor nood zenders en led zaklamp.

Tevens is het mogelijk om een externe antenne aan te sluiten.

 

Marifoon zal lang in de lucht blijven omdat de schepen eigen energie voorziening hebben.

Sommige Amateurs hebben noodstroom denk aan Dares die zitten ook op de 2 meter.

Zenden mag je er niet zonder licentie maar tijdens SHTF is dat niet belangrijk.

 

Je overleving kansen op meerdere frequentie zetten dat is het voordeel.

 

Natuurlijk werkt een kenwood porto veel beter maar daar is de prijs ook naar.

 

Bamiporto compleet met extra's 150 euro

Kenwood compleet 650 euro.

 

Dan haal ik liever 3x bami dan heb ik reserve!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een beetje kennis hebt, is de bamiporto goed genoeg. echter niet geschikt voor de 27mc frequenties..

 

Wil een besloten net, op PMR/LPD/PMT of de UHF band en je wilt niet te veel geld uitgeven is BAMI prima.. en de accessoires zijn relatief goedkoop,

Wil je ze waterdicht, dan heb je wat meer geld nodig.. kijk dan ook eens naar Entel Portofoons.. Erg robuust.. De Bami-porto's zitten wel in een grijs gebied, of een zendvergunning aanvragen, amateur of PMT ?

 

Wil je kunnen veel communiceren met buiten je bestaande netwerk, op landbased en legaal kunnen oefenen met langere afstanden, kiest dan voor 27MC.. zoals de Alan 42 als portofoon model.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je kunnen veel communiceren met buiten je bestaande netwerk, op landbased en legaal kunnen oefenen met langere afstanden, kiest dan voor 27MC.. zoals de Alan 42 als portofoon model.

 

Lange afstanden met een 27mc porto?

In alle porto beschrijvingen hebben ze het namelijk over 3 tot 5 km in goede omstandigheden.

Woon je in de omgeving van een stad is het bereik al snel 1 a 2 km.

 

Moet je me toch eens vertellen hoe ver jouw bereik is met een porto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je zelf al aangaf; Those are the best of both worlds!

 

De Alan 42 is voor de standaard CB kanalen. (en met een modificatie 400 kanalen te maken (AM/FM)

 

en die G7XT twinpack staat ook op mijn verlang lijstje!

Deze set heeft zowel de PMR als de LPD kanalen.

Ik vermoed wel dat die LPD kanalen weinig gebruikt zullen worden omdat dit in een frequentiegebied zit wat ook gebruikt word door afstandbedieningen van garage deuren en dergelijke. Na een modificatie kun je op de PMR kanalen met meer vermogen uitzenden. Wat dan uiteraard de batterij sneller leeg trekt.

 

Verder kun je met de G7XT ook gecodeerd met elkaar spreken. (relatief hoor!)

 

Dus mijn advies luidt; beide.

met als aanschaf volgorde;

 

1. Midland G7XT Twinpack.

2. Midland Alan42

 

je hebt deze G7XT set ook in camo kleur, kost een paar euro's meer.

 

Ik hoop je zo voldoende advies te hebben gegeven ;)

Merk dat je er veel van afweet had een zelfde vraag maar die heb je nu al voor mij beantwoordt.

Ik heb een set G7 aangeboden gekregen voor een mooie prijs met alles erbij hij is gemodificeerd 3w/20km ik zou graag weten of dat klopt.

Vast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De logica die ik daarin zie is dat de G7XT-set vooral is voor de interne communicatie en dan bedoel ik met je partner/gezins-/familieleden en dat de Alan 42 Multi vooral voor communicatie met 'buiten' is, met andere preppers bijvoorbeeld. Is dat jouw overweging, @Communicator, om de portofoonset op 1 te zetten en de Alan 42 op 2?

 

Klopt helemaal, dit advies was dan ook op de persoon gericht, die er om vroeg. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merk dat je er veel van afweet had een zelfde vraag maar die heb je nu al voor mij beantwoordt.

Ik heb een set G7 aangeboden gekregen voor een mooie prijs met alles erbij hij is gemodificeerd 3w/20km ik zou graag weten of dat klopt.

Vast bedankt.

20 km klopt niet hoor.

Volgens mij in het meest gunstige geval ook niet. (open vlakte, perfecte weersomstandigheden, haal je denk ik nog maximaal! 10Km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27mc porto bereik in omgeving van stad 1km dus daar heb je niks aan

 

Bami porto speciaal met sambal kan op de 2meter amateur band + marifoon(scheepvaart) +70cm band + PMR frequentie + Fm/Am radio voor nood zenders en led zaklamp.

Tevens is het mogelijk om een externe antenne aan te sluiten.

 

Marifoon zal lang in de lucht blijven omdat de schepen eigen energie voorziening hebben.

Sommige Amateurs hebben noodstroom denk aan Dares die zitten ook op de 2 meter.

Zenden mag je er niet zonder licentie maar tijdens SHTF is dat niet belangrijk.

 

Je overleving kansen op meerdere frequentie zetten dat is het voordeel.

 

Natuurlijk werkt een kenwood porto veel beter maar daar is de prijs ook naar.

 

Bamiporto compleet met extra's 150 euro

Kenwood compleet 650 euro.

 

Dan haal ik liever 3x bami dan heb ik reserve!

 

Dus de KG-UV2D 4m/2m is een goeie optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lange afstanden met een 27mc porto?

In alle porto beschrijvingen hebben ze het namelijk over 3 tot 5 km in goede omstandigheden.

Woon je in de omgeving van een stad is het bereik al snel 1 a 2 km.

 

Moet je me toch eens vertellen hoe ver jouw bereik is met een porto?

 

Je hebt gelijk, met een porto met een standaard antenne op begaande grond, kom je niet verder dan 3Km. onder gunstige omstandigheden.

 

Op een flat, met een externe antenne, op een 12volt voeding, met een kleine versterker, haal ik toch zo'n 50Km. (ik smokkel wel een beetje, met een standaard porto ga je dat niet halen..) 27Mc (de ontvanger is wel een KPO DX5000 met externe antenne)

 

Met een UHF porto met externe antenne wat haal ik toch 8 tot 12 kilometer , Met een mobi op UHF ongeveer 30Km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ik vermoed wel dat die LPD kanalen weinig gebruikt zullen worden omdat dit in een frequentiegebied zit wat ook gebruikt word door afstandbedieningen van garage deuren en dergelijke.

 

Betekend dit dat je de porto ook als afstandsbediening zou kunnen gebruiken? zal mijn buurman dan niet leuk vinden als ik alvast de garagedeur voor hem open doe ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf zou gaan voor een Bamiporto. daar zit vaak 2 meter en 70cm kanalen op. Je kunt er marifoonkanalen op ontvangen, LPD, PMR en amateurzenders. hij is dus vrij breed in verbruik.

Deze porto's kosten nog geen 50 euro per stuk.

 

Daarnaast zou ik ook een 27 mc porto kopen, en het liefst met USB. Maar niet iedereen heeft een groot budget.

Tegenwoordig kopen de meeste mensen een telefoon waar alle functie's op zitten. een portofoon of een 27mc apparaat heeft dit niet altijd. Vandaar 2 apparaten. Mogelijk beide op te laden via zonnepanelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...