Ga naar inhoud
GENEGEERD

Cavia's als vee


Communicator

Aanbevolen berichten

Misschien een rare vraag, maar hoe slacht je een cavia? Ik heb ervaring met kippen, konijnen en vissen, maar niet met cavia"s

 

Inwendig lijken alle zoogdieren nogal op elkaar. 't Lijkt me niet veel anders dan een konijn, maar ik denk niet dat je iemand met praktijkervaring hierin gaat vinden. ;)

 

Filmpje voor de liefhebber:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Was dat maar waar. ik dacht ook dat dat werkte, maar heb snachts cameras geplaatst in een varkensstal met cavia hokken, de ratten liepen er gewoon overheen, en probeerde de hokken in te komen.

 

Beter gebruik je katten geur tegen ratten

Zou het kunnen dat er een gigantisch verschil zit tussen de cavia's van /in Zuid Amerika en de gekweekte vorm dat wij hier zien?

 

Groetjes

Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leerde konijnen slachten van iemand die dat kent. Je kan maar beter vooraf eens oefenen, voor je het een beetje kent heb je er een tiental geslacht. Ik kan het wel maar dat betekent nog niet dat ik het graag doe. Ik kocht een heel klein gebogen mesje wat het gemakkelijker maakt om de slagader door te snijden. Het is een soort gebogen aardappelmesje. Let wel dat je de slagader vasthoudt of je zit onder het bloed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweek ze maar ! Duizenden krekels in je huis hmmm dan wordt zelfs kermis lawaai een geneugte.

 

Ik heb een paar jaar m'n eigen krekels gekweekt tbv terraria en vivaria, want kopen in de dierenzaak is nogal duur.

 

Dat is, om het zwak uit te drukken, een heel gedoe! Veel werk, veel stank, veel warmte bij nodig en wat je ze moet voeren is niet goedkoop. Je kunt ze wel opkweken op rommelvoer, maar dan is de voedingswaarde navenant.

Mocht iemand dit willen proberen, heb ik nog wel tips.....

 

Bij sprinkhanen heb je weer het probleem dat deze grove grassoorten eten en die zijn in de winter in NL dan weer niet voorradig.

 

Misschien zijn meelwormen of regenwormen betere een optie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gasmasker. De Vlaamse reus is bij mijn weten niet heel geschikt voor consumptie, deze 3 rassen in ieder geval wel:de Californiër, de Witte Nieuw-Zeelander en de Witte van Dendermonde. Heeft dan te maken met de vlees/been verhouding.

Maar de Vlaamse reuzen en de Lotharingers schijnen toch ook veel door particulieren gehouden te worden voor consumptie.

 

Ach, alles met meer dan twee poten zal best smaken als je honger hebt.

Elk konijn ( soort) dat in 6-8 weken slachtrijp is en denk dan aan 1.2 tot 1.5 kg geeft opbrengst tegenover voer consumptie. Een Vlaamse reus denk ik voldoet daar niet aan. Vraag me af wie dat ras heeft uitgevonden, zekers geen hongerige mens. Dus je moet geen echt ras kopen als je konijnen koopt van 6-8 weken en die hebben het juiste slacht gewicht dan zit je eigenlijk goed. Maar misschien wil je tijdens een SHTF toch nog een tentoonstelling mee pikken Tja dan heb je een probleem. :-)

 

Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leerde konijnen slachten van iemand die dat kent. Je kan maar beter vooraf eens oefenen, voor je het een beetje kent heb je er een tiental geslacht. Ik kan het wel maar dat betekent nog niet dat ik het graag doe. Ik kocht een heel klein gebogen mesje wat het gemakkelijker maakt om de slagader door te snijden. Het is een soort gebogen aardappelmesje. Let wel dat je de slagader vasthoudt of je zit onder het bloed.
Een konijn doden en slachten is "Sorry" hoor kinderspel. Daar heb je geen speciaal mes voor nodig, het enige wat zou kunnen tellen is ga je de vacht prepareren of niet. Of je het leuk vind of niet, als je eten wil doe je dat gewoon. Ik heb nog nooit geweten of ervaren dat de slagader werd door gesneden bij een konijn dus dat is nieuw voor mij.

Zou ik persoonlijk nooit doen want als er bloed op de vacht komt dan heb ik een extra probleem.

Maar tja ieder zijn wijze waarschijnlijk.

 

Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik leerde konijnen slachten van iemand die dat kent. Je kan maar beter vooraf eens oefenen, voor je het een beetje kent heb je er een tiental geslacht. Ik kan het wel maar dat betekent nog niet dat ik het graag doe. Ik kocht een heel klein gebogen mesje wat het gemakkelijker maakt om de slagader door te snijden. Het is een soort gebogen aardappelmesje. Let wel dat je de slagader vasthoudt of je zit onder het bloed.

 

Ik mag toch wel hopen dat je ze eerst een flinke optater geeft tegen het achterhoofd? Zo niet, moet je misschien maar eens aan @Geert vragen hoe het moet.

Zowel heb ik niets gezegd natuurlijk ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn doden en slachten is "Sorry" hoor kinderspel. Daar heb je geen speciaal mes voor nodig, het enige wat zou kunnen tellen is ga je de vacht prepareren of niet. Of je het leuk vind of niet, als je eten wil doe je dat gewoon. Ik heb nog nooit geweten of ervaren dat de slagader werd door gesneden bij een konijn dus dat is nieuw voor mij.

Zou ik persoonlijk nooit doen want als er bloed op de vacht komt dan heb ik een extra probleem.

Maar tja ieder zijn wijze waarschijnlijk.

 

Chin

 

Hoe dood jij dan konijnen ? Met een mes .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frank1964

Tegenwoordig koop ik geslachte konijnen omdat ik het niet leuk vind. Al kan ik het wel. De konijnen krijgen een flinke klap in de nek, niet op het achterhoofd. Als je 't goed doet, dan is de halswervel gebroken, indien niet, dan zijn ze verdoofd. Het is geen hobby van me om konijnen te slachten maar ik heb er ooit wel wat nesten gehad. @Chinaka

Het is ook geen speciaal mes. Het is een klein gebogen scherp schilmesje. Het doel is die dieren op diervriendelijke wijze in de pot te doen belanden. Zo snel, efficiënt en pijnloos mogelijk. Ik vind het mesje voor mij een praktisch dingetje, niets meer,niets minder. Met een ander mes gaat ook, maar toch ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frank1964

Tegenwoordig koop ik geslachte konijnen omdat ik het niet leuk vind. Al kan ik het wel. De konijnen krijgen een flinke klap in de nek, niet op het achterhoofd. Als je 't goed doet, dan is de halswervel gebroken, indien niet, dan zijn ze verdoofd. Het is geen hobby van me om konijnen te slachten maar ik heb er ooit wel wat nesten gehad. @Chinaka

Het is ook geen speciaal mes. Het is een klein gebogen scherp schilmesje. Het doel is die dieren op diervriendelijke wijze in de pot te doen belanden. Zo snel, efficiënt en pijnloos mogelijk. Ik vind het mesje voor mij een praktisch dingetje, niets meer,niets minder. Met een ander mes gaat ook, maar toch ... .

 

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet leuk vind. Ikzelf zou het ook niet willen, totdat er werkelijk een SHTF is. Uit ervaring weet ik dat ik een dier kan doden en slachten, maar leuk vind ik het zeker niet. Zonder in religieuze discussies te willen belanden, kan ik ook zeggen dat ik ieder jaar weer kotsmisselijk wordt van het gebruik waarbij schapen ondanks alle goede afspraken, onverdoofd de strot afgesneden wordt. Van mij mogen ze dat met die gasten zelf doen, maar goed, das een persoonlijke mening ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet leuk vind. Ikzelf zou het ook niet willen, totdat er werkelijk een SHTF is. Uit ervaring weet ik dat ik een dier kan doden en slachten, maar leuk vind ik het zeker niet. Zonder in religieuze discussies te willen belanden, kan ik ook zeggen dat ik ieder jaar weer kotsmisselijk wordt van het gebruik waarbij schapen ondanks alle goede afspraken, onverdoofd de strot afgesneden wordt. Van mij mogen ze dat met die gasten zelf doen, maar goed, das een persoonlijke mening ;)

 

Hoi Frank,

 

Onverdoofd de strot doorsnijden noemen we ritueel slachten. Daarin kun jij je mss niet vinden, maar is voor Joden en Moslims uitermate belangrijk.

Tevens heeft het een aantal voordelen m.b.t. de kwaliteit van het vlees, wanneer men zich aan ALLE regels houdt. Iets wat helaas nauwelijks gebeurt in NL.

 

Een kort uitleg.... enkele regels zijn :

- het dier moet een goed leven hebben gehad ;

- het dier moet goed gevoed en gezond zijn, dus alles uit de bio-industrie kan niet Halal (geschikt om te eten) zijn maar is Haram (verboden)(denk aan de kwaliteit) ;

- het slachtmes moet vlijmscherp zijn ;

- de slokdarm, de keel, de luchtpijp en de slagaders moeten in 1 beweging doorgesneden worden ;

- het dier mag geen pijn lijden, dus de slachter moet vakbekwaam zijn.

 

Nu zijn er genoeg tegenstrijdige onderzoeken gepubliceerd, dus ik ga niet mee in een debat/discussie over wel/geen pijn die het dier zou kunnen lijden. :p

 

Het enige wat ik zeggen wil is dit... wanneer je een Halal(!) kip op je bord krijgt weet je zeker dat je een gezond stukje vlees eet. :cool:

 

Gr. en suc6, Martin.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar jaar m'n eigen krekels gekweekt tbv terraria en vivaria, want kopen in de dierenzaak is nogal duur.

 

Dat is, om het zwak uit te drukken, een heel gedoe! Veel werk, veel stank, veel warmte bij nodig en wat je ze moet voeren is niet goedkoop. Je kunt ze wel opkweken op rommelvoer, maar dan is de voedingswaarde navenant.

Mocht iemand dit willen proberen, heb ik nog wel tips.....

 

Bij sprinkhanen heb je weer het probleem dat deze grove grassoorten eten en die zijn in de winter in NL dan weer niet voorradig.

 

Misschien zijn meelwormen of regenwormen betere een optie....

Ray het verschil is dat krekels wel verdomd lekker zijn . Maar het is gewoon niet te doen ze te kweken en deze die voor terraria gekweekt worden hebben sowieso geen voedings waarden voor mensen, als ik goe ben ingelicht zelfs niet voor reptielen, spinnen etc. En worden steeds bijgevoerd.

Misschien is een stukje geschiedenis hier wel van pas. Sorry mijn zwakte. Voordat de Europeanen de Natives uitroeide enof beziekte, waren krekels een basis voedsel voor deze die aan zowel de oost als westkust leefde. Op gepaste tijden gingen ze met dekens over het hoge grasland en dreven de krekels in zee. Die verdronken daar en spoelde terug aan waar ze te drogen werden gelegd en een lekkere gezonde zoute chip werden.

 

 

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ray het verschil is dat krekels wel verdomd lekker zijn . Maar het is gewoon niet te doen ze te kweken en deze die voor terraria gekweekt worden hebben sowieso geen voedings waarden voor mensen, als ik goe ben ingelicht zelfs niet voor reptielen, spinnen etc. En worden steeds bijgevoerd.

Misschien is een stukje geschiedenis hier wel van pas. Sorry mijn zwakte. Voordat de Europeanen de Natives uitroeide enof beziekte, waren krekels een basis voedsel voor deze die aan zowel de oost als westkust leefde. Op gepaste tijden gingen ze met dekens over het hoge grasland en dreven de krekels in zee. Die verdronken daar en spoelde terug aan waar ze te drogen werden gelegd en een lekkere gezonde zoute chip werden.

 

Groetjes Chin

 

Klopt, veel mensen gooien extra vitamine poeder over hun krekels, voor ze gevoerd worden. De krekels die je namelijk bij de dierenzaak koopt, zitten al een paar dagen zonder voer en zijn nagenoeg uitgehongerd. 't Beste kun je gekochte krekels eerst een paar dagen bijvoeren.

 

Vandaar ook dat ik opmerk dat het kweken van kwalitatief goede krekels, ook kwalitatief goed voer vereist, iets waar de professionele kweker al snel op bezuinigd. Wil je gezonde reptielen/amfibieën, dan kweek je je krekels zelf.

 

In landen als Indonesie, zetten ze gewoon een afwasteiltje 's avond buiten in 't bos, met een rand plakband aan de binnenkant (= glad) en een stukje fruit in 't midden. 's Morgens heb je dan krekels!

 

Oh ja, voor iedereen die het proberen wil, krekels smaken nogal naar pinda's en de veldkrekel (die donkere) zijn lekkerder dan de huiskrekels (die bruine). (red.)

 

Weideplankton vangen heb ik ook veel gedaan, dus een zeer fijnmazig schepnet door het gras trekken, maar de moeite afgezet tegen de opbrengst is voor menselijke consumptie, dus preppers, in NL niet interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK denk dat je mijn text nogmaals moet lezen, " Met een mes" Welk mes. maar zoals ik reeds vermelde ik zing ze dood !

 

Chin ik heb je altijd als een serieus persoon beschouwd , maar nu is het beste er toch af . Al zit je aan de andere kant van de plas . Een dier kan men niet dier vriendelijk doden zonder mes al is het met de kromme patatten schilder van lewieke .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk ik toch eerder aan een vijver met forellen:

 

http://www.poseidongent.be/index.php/artikels/vijver/vissen/136-forellen-als-vijvervissen

 

En hier wat lekkere recepten

 

http://www.okokorecepten.nl/recept/vis/forel/

 

Heb je gelijk water dat je zelf nog kunt filteren als drinkwater. Maar over die eetbare vissen is er volgens mij al een andere post...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog ff over dat konijnen slachten. Flinke klap met een hamer oid op zijn kop. Daarna breek je zijn nek. hand op zijn schouders en twee vingers langs zijn nek. andere hand over zijn kop en ook twee vingers langs zijn nek. (je vingers zitten nu tegen elkaar)( Dan knokkels tegen elkaar duwen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...