Ga naar inhoud
GENEGEERD

En als de pleuris uitbreekt.....Electronica of......ja wat heb jij als alternatief?


Ant62

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af hoe jullie rekening houden met het niet kunnen gebruiken van je elektronica in je Prepper-base.

Ga er van uit dat je wel stroom hebt, maar dat netwerken er uitliggen, GPS gestoord wordt, en dat je alternatieve energiebron na 2 dagen er mee ophoud!

Geen telefoon, geen laptop, geen gps, geen 27mc, geen elektrisch licht, geen tv, geen magnetron, geen radio, geen......

 

Ik vertrouw op mijn stafkaarten die ik in iedere BOB heb zitten, geplastificeerd, mijn analoge horloge, mijn analoge kompas, mijn knijpkat zaklamp, mijn zonnelader voor batterijen, mijn doos met kaarsen....fluitjes en geplastificeerde kaarten met morse code.

 

En jij?

 

:cool: cheerio

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn ervaring is dat de Batterij de zwakke schakel is in alle electronische gadgets en alle batterijen er na een aantal jaar mee op houden.

Echter als je stroom direct op de gadgets zet kan je ze gewoon gebruiken zo kan ik mijn TomTom, smartphone, walky talkies en andere gadgets in iedergeval overdag gebruiken door en een zonnepaneeltjes op aan te sluiten.

Zo werkt mijn tomtom tn oude telefoon gewoon als ik er een 6Watt USB zonnepaneeltje op aansluit, mijn smartphone en laptop heb ik nog niet geprobeerd omdat ik die liever niet kapot heb.

Maar op mijn TOMTOM heb ik al alle wegen in europa, en mijn smartphone kan ik gebruiken voor van alles en nog wat, van camera tot een dagboek waar ik voor 100 000 jaar aan schrijfwerk in kwijt kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder stroom zou minder leuk zijn.

Dus heb ik oplaadbare batterijen, zonnepanelen, accu's, veel spullen op 12v, omvormers om van 12 v 220v te kunnen maken enz enz.

Het kost tijd om zo iets op te bouwen, maar daardoor heb je ook tijd om uit te zoeken hoe het werkt en te bepalen wat je precies nodig hebt.

Als je geld genoeg hebt dan is het zo wie zo geen probleem?

 

Grt

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb wel een aantal zaklantaarns, een setje walkie talkies en een noodradio. Maar als het er op aan komt bereid ik mij er wel op voor dat ik kan leven zonder stroom. Zoals olie lantaarns en informatie verzamelen hoe men eten langer houdbaar kan houden zonder een koelkast.

 

Belangrijkste is dat men bepaalde dingen ook op papier heeft zoals zorgverzekering, eigendomspapieren, bankafschriften en dat soort dingen. Veel bedrijven willen alles digitaal doen maar mocht de stroom uitgaan dan is alles weg.

 

Ook informatie die je nodig hebt tijdens een SHTF heb ik liever op papier dan op de PC of als ik er 1 zou hebben een E-reader of zo iets.

 

Ik heb diverse boeken over onder andere overleven, medische hulp, planten, eten en homeopathie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook diverse zaklampen (solar en knijpkat), een opwindradio, zonnepaneeltjes, oplaadbare batterijen, walkie talkie set, WakaWaka-light en een hoop kabeltjes voor het opladen van o.a. mobieltjes.

Vooral dat WakaWaka-lampje was een goede koop (zie prepshop.nl). Betrouwbaar, degelijk en simpel.

Ik denk dat ik er nog eentje koop voor € 28,95 of anders de duurdere versie (€ 69,95) waarmee je ook andere apparaten kunt opladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even uitgaande van Bug-In:

 

Stoken kan hier volledig op hout, zonder enige electra, systeem is zelfcirculerend (CV staat in de kelder, warmte stijgt op, dus het gaat vanzelf circuleren; getest, werkt.).

 

Heb een kleine aardkelder tegen de buitenmuur van de kelder aan gebouwd zitten, het is daar altijd zo'n 8-12 graden, goed bruikbaar als koelkast.

 

Ik wil nog een grote aardkelder gecombineerd met kippenhok bouwen in de tuin, als er wat meer geld is. Het idee is dan om die aardkelder volledig verborgen te hebben, zodat 't voor onbekenden alleen maar op een kippenhok lijkt zonder dat te zien is dat er achter nog een heel stuk zit. Misschien dat ik er tegen die tijd zelfs een houtkachel in bouw zodat 't in 't ergste geval bruikbaar is als mini bunkertje, met verwarming en mogelijkheid om wat te koken.

 

Koken kan ik eventueel ook op hout, moet dan alleen de oude houtkachel/fornuis weer even aansluiten, maar dat is geen groot probleem.

 

Water heb ik een eigen put voor waar zowel met een pomp, als met de hand (emmer aan een touwtje) water uit te halen is. Water is getest en lange-termijn drinkbaar en veilig.

 

Heb grote blokken 29cm dikke isolatie liggen, die in de kelder tegen de raampjes aan kan. Scheelt een hele hoop stoken en de kelder is dan met 2 kleine radiatoren gewoon goed warm te houden.

 

Riool is een eigen septic tank die 1 keer per jaar geleegd wordt; als 'ie niet meer geleegd zou worden dan overstroomt 'ie een smal beekje in, stroomafwaards van m'n waterbron en er zitten verder geen huizen aan 't beekje, tot waar 't de rivier in stroomt. Niemand die er echt last van zou hebben dus.

 

Wil nog wel wat zonnepanelen, puur voor dingen als verlichting (is al bijna volledig LED lampen) en wat stroom voor laptop en opladers van batterijen, porto's, mobiel e.d.; circulatiepompen van de verwarming (voor hoger comfort dan zelf-circulatie); electrisch koken op zonnepanelen zie ik niet als haalbare optie, voorlopig.

 

Ook een grote accumulatortank in de kelder, en zonnewarmte collectoren op 't dak, voor warm water in de zomer, staat op 't lijstje van "wil ik graag nog hebben".

 

Al met al overleef ik 't hier voorlopig wel zonder stroom e.d., uiteraard wel met verlies van een hoop comfort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou momenteel de electronica zeer beperkt. Eigenlijk alleen een zaklamp en multibandontvanger. Hiervoor zijn batterijen geprept.

 

Dat heeft voornamelijk te maken met de kosten. Naast de gadgets zelf heb ik dan ook kwalitatief goede oplaadbare batterijen nodig en een zonnepaneel.

 

Een eerste en belangrijkste apparaat op stroom wat ik mee zou willen hebben, is een E-reader met flinke aantal Gb's aan documenten.

 

Ik zie electronische hulpmiddelen echt als een extra. Mensen die ze hebben, bv een gps apparaat, zouden nog steeds zich moeten bekwamen in navigeren met een kompas, etc.

Afhankelijk zijn van zeer kwetsbare techniek met zoveel afhankelijkheden lijkt mij geen goed plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...