Ga naar inhoud
GENEGEERD

De Aarde je leven, en dat slechts voor 1 hele euro !


Amazing Dree

Aanbevolen berichten

Ongelofelijk maar waar:

 

Ik was vandaag weer eens aan t snuffelen bij een kringloopwinkel, en wat kom ik daar tegen ?

 

Een boek van De Kleine Aarde, genaamd De Aarde je leven, uit 1978, gedrukt op kringlooppapier.

 

Wat staat erin:

 

Kleinschaligheid

Werk

Voeding

Landbouw

Voedselvoorziening

Energieverbruik

Schone energie

Wonen

Zachte techniek

De Kleine Aarde

 

Deze hoofdstukken zijn dan weer onderverdeeld in andere.

 

Dit boek is gemaakt naar een idee van Sietz Leeflang, Redactie Kees Meijer. ISBN 9061390176.

 

Omdat ik nu net zag op internet, dat er nog exemplaren te koop zijn, voor ietsjes meer (tussen 6 en 12 euro), dat dan weer wel, wilde ik dit met jullie delen.

 

Het lijkt wel een prepperbijbel, zoveel info, en dat uit 1978, toen dachten er al velen zoals de meeste preppers nu !!

Als je Googled op De Kleine Aarde, kom je een en ander tegen, met wat uitleg.

 

Kortom een mega uitgave voor preppers, bijna 300 blz. met uitleg over van alles en nog wat, windmolens, huizenbouw, wecken, telen, voedingsadviezen en nog veel en veel meer.

Veel duidelijke uitleg, veel tekeningen. Uitleg over zonne boiler, windmolens, kringloophuizen, enz.

Misschien is een en ander inmiddels een beetje achterhaald, maar het meeste toch niet, zo lijkt het voor mij in ieder geval niet.

 

Charlie en ik zijn voorlopig wel aan t lezen in dit juweeltje :)

 

 

Groetjes Amazing Dree

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Amazing Dree: Ik ben al jaren fan van de Kleine Aarde, de 12 ambachten en een van hun adviseurs, een kennis van me, Pieter Boxman. :cool:

 

Het leuke is dat je in de boeken van die drie ongeveer dezelfde redenen terug vindt om zelfvoorzienend en milieu vriendelijker te leven als wij preppers nu!

 

Ook zij maakten zich grote zorgen over de hoeveelheid mensen op aarde en spraken in die tijd over dat de aarde nooit 5 miljard mensen zou kunnen voeden en de toenmalige koers een rampkoers was.

 

Hoewel de literatuur van bovenstaande partijen heel anders leest dan boeken van nu, staan ze vol met werkbare info die nu nog steeds geldt.

Voordeel aan kennis over basiszaken is, dat het met de tijd eigenlijk niet veranderd.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot @Communicator en @Raycoupe

 

Leuk, jullie reacties !

 

Ik was er helemaal niet mee bekend, maar het was of er een heel nieuw stukje geschiedenis voorbij kwam, toen ik in het boek bladerde.

1978, toen was ik 15, en niet echt met dat soort dingen bezig.

Misschien dat ik er toen wel eens iets over hoorde, maar dat was toen de ver van mijn bed show :o

 

Er nu achter komen, dat dit al speelde in die tijd, was toch wel een eye opener, dus toen al...........

 

Eye opener in die zin, dat de waarden, die ze toen wilden naleven, dus nog zo actueel zijn, betekend eigenlijk, dat er nog niet veel veranderd is, en dat is jammer.

Toch ook wel hoopvol, mensen zagen het toen al, wat er allemaal niet klopte, dus wakkeren zijn er dan waarschijnlijk ook altijd al geweest.

Hopelijk worden er snel veel meer mensen wakker, en kunnen we nu echt eens een ommekeer bewerkstelligen.

 

Hoop doet leven toch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal vast te maken hebben met de koude oorlog toen destijds. Ik ben best benieuwd wat ze als alternatieve energiebronnen hebben.

 

Als ik in t boek kan lezen (Charlie heeft m nu mee), dan zal ik dat eens voor je opzoeken.

Maarre, je kan m beter zelf nog ff kopen, nu het nog te krijgen is !

 

Zoveel info, kun je je eigen nooit aan miskopen.

 

Ik ga eens kijken voor het vervolg, de 12 ambachten, waar Ray en Heks het al over hadden, lijkt me ook wel wat !

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot @Communicator en @Raycoupe

 

Leuk, jullie reacties !

 

Ik was er helemaal niet mee bekend, maar het was of er een heel nieuw stukje geschiedenis voorbij kwam, toen ik in het boek bladerde.

1978, toen was ik 15, en niet echt met dat soort dingen bezig.

Misschien dat ik er toen wel eens iets over hoorde, maar dat was toen de ver van mijn bed show :o

 

Er nu achter komen, dat dit al speelde in die tijd, was toch wel een eye opener, dus toen al...........

 

Eye opener in die zin, dat de waarden, die ze toen wilden naleven, dus nog zo actueel zijn, betekend eigenlijk, dat er nog niet veel veranderd is, en dat is jammer.

Toch ook wel hoopvol, mensen zagen het toen al, wat er allemaal niet klopte, dus wakkeren zijn er dan waarschijnlijk ook altijd al geweest.

Hopelijk worden er snel veel meer mensen wakker, en kunnen we nu echt eens een ommekeer bewerkstelligen.

 

Hoop doet leven toch

 

Eigenlijk is het verplicht leesvoer voor iedereen die zelf-, of samenvoorzienendheid nastreeft. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

In de jaren zeventig was er een grote opkomst van mensen die de nadelen van de moderne tijd aanschouwden met eigen ogen. De vervuiling en afbraak van de aarde, etc.

 

Onder andere de hele milieubeweging is toen opgekomen:

 

In Nederland en België komt de milieubescherming door de 'grijze' milieubeweging, net als de activiteiten van andere sociale bewegingen, pas goed van de grond in het begin van de jaren 1970. Mensen organiseerden zich op grond van een gemeenschappelijk onbehagen: de zorg om een vervuild leefmilieu. Vaak was de slechte milieukwaliteit aan den lijve voelbaar, zoals in de industriegebieden bij Amsterdam en in het Rijnmondgebied. Allerlei actiegroepen werden opgericht, zoals het Centraal Actiecomite Rijnmond in de Rijnmond, de Lastige Zwanenburger bij Schiphol en het comité Smeerpijp Neen in Groningen, alle bedoeld om vervuiling of overlast tegen te gaan en te voorkomen. Ook komt er verzet tegen snelwegen, zoals rond de geplande aanleg van de toenmalige E10 door het wandel- en natuurgebied Peerdsbos bij Antwerpen. Het werd de eerste echte Vlaamse milieuactie.

 

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Milieubeweging

 

De bekendste en ook meest succesvolle praktijk initiatieven zijn de 12 ambachten en de Kleine Aarde

 

Boeken van de inspirators en deelnemers van bovengenoemde initiatieven zijn nog steeds verkrijgbaar, maar worden zeldzaam. Persoonlijk heb ik alle boeken van Pieter Boxman over biologisch organisch tuinieren en het initiatief "De moestuinen van Twekkelo". Over het opzetten van een moestuin op een plek waar niemand succes mogelijk achtte.

 

Ook al deze mensen die hun opwachting maakten in de jaren zeventig, stonden weer op de schouders van hun voorgangers. Daarvoor moesten ze echter wel vaak terug naar literatuur van voor 1880. :)

 

Voor ons kunnen dus die boeken uit de jaren zeventig en begin jaren tachtig bijzonder nuttig zijn. Bijna iedere hedendaagse website hierover heeft een basis bij die bron. :o

 

Sinds in 1753 Linnaeus zijn Species plantarum publiceerde lag eerst de nadruk op het classificeren, maar later volgden ook werken over hoe het zelfvoorzienende boerenbedrijf samen met andere gezinnen werkte.

 

Het allereerste Nederlandse landbouwboek stamt echter alweer uit 1582, uitzonderingen heb je altijd. ;)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als ik in t boek kan lezen (Charlie heeft m nu mee), dan zal ik dat eens voor je opzoeken.

Maarre, je kan m beter zelf nog ff kopen, nu het nog te krijgen is !

 

Zoveel info, kun je je eigen nooit aan miskopen.

 

Ik ga eens kijken voor het vervolg, de 12 ambachten, waar Ray en Heks het al over hadden, lijkt me ook wel wat !

 

Het is in Boxtel en ze geven rondleidingen. Heb ik ook gedaan met Syl, erg leuk.

 

http://www.de12ambachten.nl/rondleidingen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal vast te maken hebben met de koude oorlog toen destijds. Ik ben best benieuwd wat ze als alternatieve energiebronnen hebben.

 

Ik ben nog maar net begonnen in dat boek, maar wat me opviel is zij zich over dezelfde dingen druk maken als wij. Niet de Koude Oorlog, maar de economie die gebaseerd is op groei, de exponentiële groei van gebruiksartikelen, de opkomst van de wegwerp cultuur, vervuiling van het milieu, het verdwijnen van de diversiteit in leefmilieu, grootschaligheid, verbruik van teveel fossiele brandstoffen etcetera, etcetera.

 

Wat ik tot nog toe gezien heb aan alternatieve energiebronnen: alles behalve zonnepanelen. Wel zonnecollectoren, wind en watermolens, energie uit getijdebeweging, warmteopslag in ondergrondse bassins, bio-gas, enz. De zonnecel wordt ook genoemd, maar is in 1978 nog niet rendabel. Ook kernenergie vindt men geen oplossing. Te duur en te riskant. Goh!

 

Ze bouwden al kringloophuizen, een soort voorloper van de earthbag buidings. Naast verwarming door zonne-energie, hebben ze het over electriciteit van windmolens en een grijswatercircuit dmv waterfilters voor wassen en toilet.

 

Echt, een mooi boek.

 

En @Heksenboot, ook weer een interessante site van die 12 ambachten, vooral die boeken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zelf in de kringloopwinkel ook een boek van deze meneer gekocht.

het heet " vandaag beginnen" van sietz leeflang en teo van gerwen.

 

een ander boek wat echt een aanrader is ,is het boek "vrij leven" van louis de koning en bert zeijlstra. het gaat over kleinschalig wonen,werken,eten,samenleven in de natuur.

dit is een boek uit 1979 en behandeld echt veel onderwerpen.

b.v. : vuur maken,licht,groenten,paddestoelen,wijn maken, bier, destilleren,pottenbakken,leerlooien,noem het maar op.

index.jpeg.c38b86c4839ace3f846ce4a954de72e6.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net op de site dat de locatie in Boxtel is overgenomen door nieuwe eigenaren. Gelukkig bouwen deze voort op het bestaande project.

Een rondleiding is dus nog steeds mogelijk.

 

Klein voordeeltje van deze overname is dat je niet meer op de site hoeft in te loggen (en dus donateur zijn) om alle bestanden en niewsbrieven te kunnen lezen.

 

De naam De Twaalf Ambachten is na overdracht van terrein en gebouwen per 1 januari 2013 na bijna 35 jaar uit Boxtel verdwenen. De nieuwe eigenaren, Hein en Nicole van den Heuvel, zetten het bezoekerscentrum in eigen stijl onder de naam ‘De Weide’ voort, waarbij zij zich vooral op schoolklassen willen richten. Met onze Stichting, waarvan ook producten zoals werkmappen en boeken en ook het Nonolet verkocht blijven worden, wordt samengewerkt; ook de ruim 30 jaar bestaande zelfbouwtegelkachelwerkplaats wordt door de nieuwe eigenaren voortgezet.

 

Bron: http://www.de12ambachten.nl/actueel.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...