Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe bewaren jullie je prep spullen?


Doomsday

Aanbevolen berichten

Het heeft me een vakantiedag gekost, maar nu zijn al mijn prep spullen netjes opgeborgen.

Eerder waren de noodvoorraad voedsel (vooral blikken Mountain House en MRE's) en de hardware verspreid over meerdere kasten. Nu heb ik één grote, hoge dubbeldeurs kast ingericht. Helemaal bovenin (bijna tegen het plafond) de langst houdbare zaken. Op ooghoogte een voorraad blikken met groenten, vlees en vis, melkpoeder en ingeblikt roggebrood. Klaar om zonodig te rouleren. Daaronder de hardware: allemaal lekker overzichtelijk en in rubrieken opgeborgen: vuur en licht / hakken en snijden / koken / waterzuiveraar / EHBO / touw, zeil en tape / toiletartikelen ... alles heeft z'n eigen plastic bak.

Hoe hebben jullie dat geregeld? Nog tips voor me?

Dank alvast voor jullie reacties!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goed bezig @Doomsday . Ik denk wel dat het handig is om toch niet àlles op één plek te hebben. Heb je lekkage/ongediertes of ander soortige pech, dan is je gehele voorraad mogelijk verloren of niet meer beschikbaar.

Denk hierbij aan familie of vrienden, waar je een box met het eea kan plaatsen/stallen.

 

Iets met eieren en één mandje....eekhoorns die ook niet alles in één boom verstoppen etc......:D

 

Oja, redundancy enzo.....iets met m'n onderschrift.....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey @Doomsday

 

Wij hebben een beetje hetzelfde, logeerkamer vol gebouwd. Wel slotje op de kast!!

ImageUploadedByTapatalk1376565385.076043.jpg.e7f2aa1dce64ed02c3631271caa11c69.jpg

We hebben 20 emmers daarop staat een stikker bijv O4 (ochtend eten x4 dagen) M3 (middag eten x 3dagen) A6 (avond eten x 6dagen) zo hebben we alles droog en van alles wat, chocolade bouillonblokjes thee zout pasta rijs vuilniszakken wc papier blikken vis blikken ragout enz enz... De BOB's ..De groene bak zitten extra tools in die niet noodzakelijk zijn in de BOB. En de doorzichtige bak zit extra eten in... (Moeten extra emmers kopen... In de kast zit ook campingaz + brander, kaarsjes, brandblussers enz enz...

Dan een andere kast met de overige emmers en water ...

En onder het logeerbed nog meer water en een reddingsboot (zelf opblaasbaar)... Toegang naar dak van de carport als we snel weg moeten... ImageUploadedByTapatalk1376565810.775563.jpg.5903f8e8a71c339c1376340ad52ce07f.jpg

ImageUploadedByTapatalk1376565831.682739.jpg.d14c56ce908949880ca3a5d1d8173c98.jpg

 

Verder horen er nog extra dingen in maar vanwege SC Vlaanderen eruit gehaald en moet er weet in ... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zinnig topic. Ik heb de prepspullen grofweg in twee soorten verdeeld:

- bug-out preps

- bug-in preps

 

Vanzelfsprekend zijn de bug-out preps ook bij een bug-in zeer bruikbaar, maar qua opslag is dat wel anders. Voor een bug-out liggen de spullen klaar om mee te pakken. Dat betreft dan de BOB's met alles wat je in een BOB kunt verwachten (zie IJsland topic):

 

[ATTACH=CONFIG]4770[/ATTACH]

We zijn momenteel met 7 mensen thuis, het is daardoor al snel veel! Als we met de auto wegkunnen, gaat er ook nog een houtkachel mee, en de twee stalen kisten:

 

[ATTACH=CONFIG]4771[/ATTACH]

Sticker is veelzeggend genoeg; bevat tevens gereedschap. En deze kist:

 

[ATTACH=CONFIG]4772[/ATTACH]

Een kist met gasmaskers, filters, geigertellers, Optima accu en zendapparatuur.

 

Voor de bug-in kun je natuurlijk een beroep doen op al je gear. Van waterput tot aggregaat. Belangrijkste is de voedsel- en brandstofvoorraad; die ligt verdeeld over twee locaties - hier een klein gedeelte van de zoldervoorraad:

[ATTACH=CONFIG]4773[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]4774[/ATTACH]

met minimaal 200 liter brandstoffen (benzine, petroleum) en 55 kg gas.

 

Het voedsel rouleert momenteel - we gebruiken ervan en vullen aan. Op dit punt valt er nog wel veel te verbeteren zoals het bijhouden van lijsten voorraad, houdbaarheid en het verspreiden van voedsel over meerdere fysieke locaties. Inderdaad: dat mandje met eieren. Dat heb ik met cash en PM beter geregeld maar daar heb je ook niet zo snel een flinke kist mee vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed bezig @Doomsday . Ik denk wel dat het handig is om toch niet àlles op één plek te hebben. Heb je lekkage/ongediertes of ander soortige pech, dan is je gehele voorraad mogelijk verloren of niet meer beschikbaar.

Denk hierbij aan familie of vrienden, waar je een box met het eea kan plaatsen/stallen.

 

Iets met eieren en één mandje....eekhoorns die ook niet alles in één boom verstoppen etc......:D

 

Oja, redundancy enzo.....iets met m'n onderschrift.....:D

 

Goede tip! Je hebt gelijk, ik ga ergens anders een tweede voorraad aanleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om dit te zien. Heb nu alleen nog maar BOB die bijna af is (heb nog wat voedsel nodig, maar ik kan er nu al 3 dagen op leven).

Deze staat net buiten mijn kamerdeur (student ;) ) mijn huisgenoten weten er ook vanaf, dus in theorie kunnen ze hem jatten.

Moet eigenlijk een plekje op mijn kamer zien te vinden.

 

Ook heb ik al wat blikvoer en flessenwater en natuurlijk mijn gasmasker.

Moet eigenlijk een kast aanschaffen waar ik alles in kan doen, maar mijn kamer is niet zo groot.

Ach, ik vind er wel wat op.

 

Fijn dat jullie dit allemaal willen delen, erg gaaf om te zien en om inspiratie uit te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft me een vakantiedag gekost, maar nu zijn al mijn prep spullen netjes opgeborgen.

Eerder waren de noodvoorraad voedsel (vooral blikken Mountain House en MRE's) en de hardware verspreid over meerdere kasten. Nu heb ik één grote, hoge dubbeldeurs kast ingericht. Helemaal bovenin (bijna tegen het plafond) de langst houdbare zaken. Op ooghoogte een voorraad blikken met groenten, vlees en vis, melkpoeder en ingeblikt roggebrood. Klaar om zonodig te rouleren. Daaronder de hardware: allemaal lekker overzichtelijk en in rubrieken opgeborgen: vuur en licht / hakken en snijden / koken / waterzuiveraar / EHBO / touw, zeil en tape / toiletartikelen ... alles heeft z'n eigen plastic bak.

Hoe hebben jullie dat geregeld? Nog tips voor me?

 

Ik zal je een waardevolle tip geven: Pas op met hoeveel gewicht je op de planken van die kasten pakt. Ze kunnen niet zoveel hebben, de planken niet maar ook de kasten niet. Ik zou een beetje geld uitgeven aan goede sterke stellingen, die kosten een keer 25 euro maar je kan er met gemak 100 kilo per plank op pakken.

 

[ATTACH=CONFIG]4786[/ATTACH]

 

Ik had mijn eten en dergelijk in het begin ook in dergelijke kasten, tot de planken en de dragers het begaven, het was geen pretje om het schoon te maken en uit te zoeken. Gear en dergelijke kan je natuurlijk wel in dergelijke kasten bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip: Ik bewonder jullie gestructureerde en uitgebreide voorraad. Aan het begin had ik ook alles netjes op het oog soort bij soort. Heerlijk overzichtelijk.

Nu heb ik bijna alles in kunststof containers.... en alles door elkaar. Dus in één container zitten bijvoorbeeld: allerlei soorten hardware, zoals aanstekers en plastic bekers, maar ook blikken bonen, pakken water en koffie. Waarom? Omdat ik bij een bugout misschien de kans heb om naast de bobs één of twee kratten mee te nemen. En dan heb ik meer aan een krat met gemengd spul, dan aan een krat met alleen maar plastic bekers of erwten.

Alles wordt wel netjes op lijsten bijgehouden, dat wel. Het is wat onoverzichtelijker, maar preptechnisch iets slimmer denk ik. Dus doe er je voordeel mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik me even tot voedsel beperken, er zijn al heel veel topics over...

Ik beperk me ook tot een bugin situatie, als je flexibel of mobiel wilt zijn, dan zijn hoeveelheden en hele anderen aspecten van toepassing.

 

Licht, temperatuur, vocht en zuurstof zijn de meest invloedrijke aspecten.

 

Licht:

Zeker van belang bij alles in potten, dus donekr bewaren voor optimale condities.

Bij blikken heb je nergens last van, licht heb ik het over normale omstandigheden.

Veel verpakkingen reageren op UV straling, deel van het Zonne spectrum dus bij kustlicht alweer niet van toepasing, plastic kan verouderen, texten verdwijnen enz, dus beschermen tegen direct zonlicht.

 

Temperatuur,

Zowel grote temperatuur wisselingen als stabiele hogeen lage temperaturen dienen voorkomen te worden.

(Invriezen is natuurlijk een optie maar dat is voor de voor de hand liggende zaken?)

Goede temperatuur is voor de meeste spullen rond de 10 graden.

Onder nul is voor veel spullen niet goed maar herhaaldelijk invriezen en weer ontdooien is helemaal funest.

Boven de 15 a 20 graden worden veel voedingswaren instabiel, lees het verouderd sneller.

 

Vocht,

Sommige, met name de meeste geweckte spullen hebben van vocht geen last, en zal het vocht bijdragen aan de dagelijkse vocht inname.

Dus al het groente vocht enz niet weggooien, ja hoor nu doe ik dat ook, maar nuttigen, zitten ook veel bruikbare stoffen in!

Veel spullen hebben de pest aan vocht en dan moet je ook al denken aan een te hoge luchtvochtigheid meer dan 10-15% luchtvochtigheid kan nadelig of funest zijn.

Dus veel spullen zijn bij mij luchtdicht verpakt, onder beschremend gas of met zuurstof absorbers maar zeker met ontvochtigers, zijn meerdere draadjes over.

Denk ook aan roestende blikken!

 

Zuurstof,

Veel zaken reageren met zuurstof.

Met name vetten en olieenn zijn onder beschermende gassen heel lang houdbaar, in contact met zelfs een kleine hoeveelheid zuurstof, bv in een fles zal vet toch ranzig worden.

Veel droge zaken hebben hier minder last van.

Als je onder beschermende gassen of zuurstofloos verpakt kunnen ook de meeste beestjes niet overleven, weer een voordeel.

 

Over het fysiek opslaan is al voldoende gepost?

Mijn tip begin meteen met een roulatie systeem in gedachte, het kost je nu extra ruimte en tijd en geld, maar na een jaar of twee preppen zal zich dat dubbel terug betalen.

Bekijk de fotos en bedenk je hoe je de oudste potjes blikken enz vervangt dior de nieuwe zonder elke keer zo'n hele plank leeg te halen....

 

Ik heb oude en nieuwe systemen door elkaar maar vloek nog steeds als ik tientallen tot honderden potjes moet verplaatsen en checken!

Het hoort er mischien wel bij maar het is niet leuk...

 

Een kelder is redelijk ideaal soms moet je wat aanpassingen doen, let zeker op de vochtigheid!

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ik 't bewaar?

Levensmiddelen: gesorteerd op jaar. Bovenaan houdbaar januari-juli 2013, dan aug 2013-dec 2013, enz.

Dus per half jaar.

Alles wat ik koop gaat in het betreffende half-jaar-vak.

 

Ik was begonnen met een inventarislijst. Maar dat kost me toch wel te veel werk. Zeker omdat je je lijst iedere keer moet updaten wanneer je rouleert.

Administratie is niet mijn ding, dus daar ben ik mee gestopt.

Ik hou gewoon het half jaar in de gaten wat nu bezig is.

 

Daar haal ik uit en koop nieuw bij. Dat gaat in het volgende half-jaar-vak. Zo schuift het op.

 

Water bewaar ik in 0,5 liter flesjes. Deze rouleer ik beter dan wanneer ik 1,5 liter flessen moet rouleren.

0,5 neem t makkelijker mee. (69 ct voor 6 flessen is toch niet zo heel duur.)

 

Brandbare stoffen staan in de schuur.

k Heb net 2 jerrycans gekocht die ik wil vullen met diesel. Deze ga ik rouleren @Catharact.

Rouleren van spiritus lijkt mij niet nodig.

Zoveel gebruik ik er niet van in het dagelijks leven.

 

O ja, en mijn voorraad wc- en keukenpapier hoef ik zeker niet te rouleren?:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heel erg off topic hoor, ik vind het mooi om te zien hoe de mensen het voor zichzelf en hun familie voor elkaar hebben maar kunnen jullie en ikzelf niet heel makkelijk worden gevonden door de IP adressen van de posters te achterhalen of word dit door het forum verborgen gehouden of ben ik nu slapende honden aan het wakker maken, misschien wel heel erg dom/slordig van me om dit hier te posten maar ik vind ook dat dit een terechte en goede vraag is die door zo veel mogelijk mensen gelezen moet worden.

 

Complimenten aan de makers van de foto's trouwens, heel illustratief en ziet er netjes uit. Ben strontjaloers op degenen met tuintjes trouwens:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay wellicht dom, naiëf en onwetend maar daarom ook een beginnend prepper in deze. Ik zie her en der (en ook in deze topic) voor een vermogen aan voorverpakt voedsel (conserven, blikken, glas enz). En hier is mijn wellicht domme vraag (met excuses vooraf): In de supermarkt kan ik hooguit dit kopen met een uiterste houdbaarheidsdatum tot ca. 2016 (uitschieter naar 2017). Ja ik weet het dit soort voedsel is langer houdbaar na aangegeven datum. Maar hoe lang kan je het dan wel bewaren?

 

Ik zag laatst op de Duitse TV waarbij ze crackers en MRE's aten (en nog veilig bevonden) uit WO 1, en zelfs zelf ingeweckte groenten en fruit uit 1892. Okay de smaak was verloren maar het was nog wel veilig. Hoe zit dat met het huidige voedsel?

 

Wanneer dit reeds eerder is besproken hier op het forum, waar kan ik dit terug vinden?

 

Sorry dus voor mijn onwetendheid.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stampede

Eerder heb ik inderdaad in een ander topic hierover gelezen , weet alleen niet meer welke :D... in de blikken die ze in de jaren 60 (meen ik) gebruikte kan je nu nog uit eten... wat me ervan bij staat is dat de blikken van tegenwoorden andere materialen en een bepaalde coating bevat dat eervoor zorgt dat het voedsel minder lang houdbaar is dan vroeger. Beschadigde/ingedeukte blikken zowizo weg gooien. Nog mag je wel 10 jaar bij de tht datum bij tellen, dus 2016 = 2026, dat is wat wij aanhouden in ieder geval, je moet er inderdaad wel rekening mee houden dat het geheel niet meer zal smaken zoals je gewend bent, maar je blijf erdoor wel in leven. Persoonlijk denk ik dat je dat dan ook lekker gaat vinden. Maar blijven rouleren qua tht is wel verstandig, al zijn wij daar ook laks in hoor..

@Floesh

Mooie bakken! je moet je alleen wel afvragen waarvoor je ze wilt gebruiken.. Ga je ze vervoeren of opslaan? Wat ga je erin bewaren? Wat is het totaal gewicht van wat er dan in zit? Kan je ze dragen?

Tip: inhoud mengen bijv: 1bak staat voor 3 dagen voedsel, water en hygiëne voor 2 personen dus bevat...

9liter water

2rollen wc papier

3 vuilniszakken

2washandjes met klein zeepje

1 desinfecterende handgel

2 blikken soep

3 blikken groente

3 x aardappelpuree zakjes

3 blikken vlees (knakworst, balletjes,ragout, stoofvlees enz)

1pak droge volkoren krekers

1pot pindakaas

1reep chocolade

1blikje tomatenpuree

Pasta/rijst

Bouillon blokjes

6 zakjes thee

6 zakjes aanmaak koffie

3 blikken

Zout en suiker

(Zaadjes voor moestuin)

 

En zo kan je elke bak verschillend opdelen, mocht je in 1 x weg moeten dan pak je wat je pakken kunt, heb je van alles wat bij en weet je aan de hand van een klein rekensommetje voor hoeveel dagen je eten bij hebt... Ik heb wel extra voedsel in onze bakken zitten, dus zit voor 4 personen in maar ik reken voor 3pers...

Hoop dat jullie er wat aan hebben ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een appartement; alle prepspullen zijn zo efficient mogelijk qua ruimte en verpakking opgeslagen in kisten en dozen, deels in de fietsenkelder, deels in de gangkast. Meer ruimte is er niet. Heb gedacht aan ongedierte en redudancy; verder geen systeem, alles door elkaar heen maar ik weet precies wat ik heb en waar. Bij SHTF alles uit de fietsenkelder zo snel mogelijk naar mijn appartement, dat is misschien 6 of 7 keer lopen (geen lift gebruiken!) met dozen, tassen en rugzak en kost hooguit een half uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ligt het verdeeld over heel mijn huis . Veel van mijn voorraad eten ligt in de kelder . Deels in de keuken en bij keuken . Ook in mijn garage ligt het een en het ander . Zelf in mijn loods kan je dingen vinden geen eten . Naast mijn aanhanger heb ik nog een tuinhuis waar ook veel in ligt . Ik ben er niet voor alles op een plaats te hebben . Je weet maar nooit bij brand of zo , kan je in een klap alles kwijt zijn .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Ik heb gekozen om twee plastic kisten te gebruiken die ik gekocht had in de bouwmarkt en deze staan verdeelt in het huis. In de kisten zitten weer plastic boxen waar per box alles in verdeelt zit. Zoals een box voor medische doeleinden en een andere weer met touwen, ducktape en gereedschap. Ik heb hier voor gekozen zodat alles droog en donker blijft en geen ongedierte. Ook kan er niks niks omdonderen of uitvallen zoals bij een kast. Indien noodzakelijk dat we weg moeten zijn de boxen zo in de auto geladen en ben ik weg. Verder heb ik standaard een (bob) tas klaar staan.

Daarnaast ligt er een kleine voorraad op een andere plek zo 100KM verder op.

 

 

[ATTACH=CONFIG]4918[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay wellicht dom, naiëf en onwetend maar daarom ook een beginnend prepper in deze. Ik zie her en der (en ook in deze topic) voor een vermogen aan voorverpakt voedsel (conserven, blikken, glas enz). En hier is mijn wellicht domme vraag (met excuses vooraf): In de supermarkt kan ik hooguit dit kopen met een uiterste houdbaarheidsdatum tot ca. 2016 (uitschieter naar 2017). Ja ik weet het dit soort voedsel is langer houdbaar na aangegeven datum. Maar hoe lang kan je het dan wel bewaren?

 

Ik zag laatst op de Duitse TV waarbij ze crackers en MRE's aten (en nog veilig bevonden) uit WO 1, en zelfs zelf ingeweckte groenten en fruit uit 1892. Okay de smaak was verloren maar het was nog wel veilig. Hoe zit dat met het huidige voedsel?

 

Wanneer dit reeds eerder is besproken hier op het forum, waar kan ik dit terug vinden?

 

Sorry dus voor mijn onwetendheid.:o

 

Zembla heeft er een leuke aflevering over: http://preppers.nl/forum/threads/2668-THT-TGT-vele-vragen-over-houdbaarheid-Zembla-geeft-antwoord?highlight=houdbaarheid

 

Komt er kort gezegd op neer, dat als het in blik of glas zit, het nagenoeg eindeloos houdbaar is. Altijd je ogen en je neus blijven gebruiken uiteraard en met de decennia gaat de smaak wel achteruit.

Die THT is er alleen maar om de fabrikant van aansprakelijkheid te ontdoen en doordat we braaf het spul weggooien verdienen die knakkers een hoop meer centen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zembla heeft er een leuke aflevering over: http://preppers.nl/forum/threads/2668-THT-TGT-vele-vragen-over-houdbaarheid-Zembla-geeft-antwoord?highlight=houdbaarheid

 

Komt er kort gezegd op neer, dat als het in blik of glas zit, het nagenoeg eindeloos houdbaar is. Altijd je ogen en je neus blijven gebruiken uiteraard en met de decennia gaat de smaak wel achteruit.

Die THT is er alleen maar om de fabrikant van aansprakelijkheid te ontdoen en doordat we braaf het spul weggooien verdienen die knakkers een hoop meer centen.

 

Helaas uit ervaring mogen ondervinden dat deze stelregel niet altijd opgaat:(

Pas heleden nog 'n blikje soep opengetrokken dat een jaar over datum was, maar deze was niet bepaald als goed te bestempelen, nu dacht. Ik,... Kan gebeuren dat er 'n "eigenheimer" tussen zit, dus dan nog maar eentje opentrekken,... Uiteindelijk 9 blikken geprobeerd, waarvan er zeker wel een goede tussen zat.

 

Zal wel de pech hebben gehad dat dit een f*cked up batch was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...