Ga naar inhoud
GENEGEERD

Celox, ideaal middel om bloedingen te stelpen?


Aanbevolen berichten

Een product wat ik tegenkwam bij het zoeken naar wat EHBO info op 't net is Celox.

Dit kun je in korreltjes krijgen of verbandvorm en wordt gebruikt om in noodgevallen fikse bloedingen te kunnen stelpen.

 

Nu mag bekend zijn dat mijn EHBO kennis op zo'n minst zwak is :o, dus mij lijkt het een geweldig product en zag dat het ook onderdeel is van de traumakit bloedstelping zoals verkocht in de prepshop.

 

De shelf-life is jammer genoeg slechts 3 jaar, maar wellicht is dit net als andere THT's slecht bedoeld om de fabrikant van aansprakelijkheid te vrijwaren.

 

Zou dit product wat zijn? (Ook voor de prepshop @Simurgh) Er staat specifiek bij vermeld dat je geen 'professional' hoeft te zijn om het toe te passen.

 

http://www.innoventa.nl/medisch-eerste-hulp/celox.html

 

Wellicht dat mensen met meer EHBO kennis hier hun licht over kunnen laten schijnen? BvD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Die ken ik niet; in mijn backpacks zitten altijd 2 quikclots (alleen leverbaar in USA): http://www.quikclot.com/QuikClot-Products/QuikClot®-Sport™.aspx

Celox lijkt een prima alternatief, bedankt!

 

Ik heb ze nooit hoeven te gebruiken, over de werking kan ik daardoor - gelukkig - uit persoonlijke ervaring niets zeggen. Er staat een vergelijking op YT:

maar die gaat vooral in op de praktische kant. Wil je echt zien hoe het werkt, bekijk dan dit filmpje:

(nogal bloederig, age restricted content).

 

Zijn er mensen op het forum die zelf regelmatig hemostatica gebruiken (behalve @Keyser Suze )?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ik ken het wel in zoverre, wat ik ervan gelezen heb is dat het van krabben schalen is gemaakt en dat het erg efficient werkt , enkel jammer genoeg goedkoop is het niet

wat ik nu niet weet is of dit hetzelfde is (of doet als ) '' Chitosan Bandages '' dit is een soort verband wat ook het bloeden stopt.

(misschien iets voor dhr @vheeswijk : http://www.instructables.com/id/Make-Your-Own-Chitosan-Bandages/ misschien kan hij wat uitleg geven )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 ik gebruik dat nooit.....ik loop al vier jaar rond met zoiets, nimmer nodig gehad.

 

 

Hahaha, zoiets had ik met zo'n plastic kapje met mondstuk zodat je iemand kunt beademen zonder in contact te komen met zijn/haar slijm.

Heb ik jaren bij me gehad en nooit hoeven gebruiken, dus uiteindelijk maar weggegooid... mocht iemand beademing nodig hebben dan neem ik dat (kleine :confused:) risico wel.

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

na ongeveer 3000 incidenten in de afgelopen 8 jaar, heb ik nog nooit in de praktijk een dergelijke grote bloeding gezien, waarbij hemostatica als Celox of Quickklot nodig is.. Welke ik niet kon oplossen met een regulier snelverband, en wat co-flex. En daar bij zijn toch ook open buik verwondngen en slagaderlijke bloedingen, en shock patienten meegerekend.

 

In defensie combat toepassingen die echt wel toegevoegde waarde voor hemostatica, gecombineerd met een zeer goede training. Echter in Nederland rijdt er geen enkele ambulance rond, met dit soort producten, domweg, dat je met reguliere producten en een beetje training het zelfde doet. Daarnaast moet je als je dit soort producten nodig bent, en je ligt niet snel in een ambu, en je bent niet binnen 30 minuten bij adequate medische hulp dan is het per definitie einde feestje.

 

Voor de reguliere snij/steekwonden heb je dit echt niet nodig.

Plus als je al zoveel bloedvolume verlies hebt, hoe ga je dat dan aanvullen, zonder infuus ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

na ongeveer 3000 incidenten in de afgelopen 8 jaar, heb ik nog nooit in de praktijk een dergelijke grote bloeding gezien, waarbij hemostatica als Celox of Quickklot nodig is.. Welke ik niet kon oplossen met een regulier snelverband, en wat co-flex. En daar bij zijn toch ook open buik verwondngen en slagaderlijke bloedingen, en shock patienten meegerekend.

 

In defensie combat toepassingen die echt wel toegevoegde waarde voor hemostatica, gecombineerd met een zeer goede training. Echter in Nederland rijdt er geen enkele ambulance rond, met dit soort producten, domweg, dat je met reguliere producten en een beetje training het zelfde doet. Daarnaast moet je als je dit soort producten nodig bent, en je ligt niet snel in een ambu, en je bent niet binnen 30 minuten bij adequate medische hulp dan is het per definitie einde feestje.

 

Voor de reguliere snij/steekwonden heb je dit echt niet nodig.

Plus als je al zoveel bloedvolume verlies hebt, hoe ga je dat dan aanvullen, zonder infuus ?

 

He wat jammer, dus geen shortcut for dummies op EHBO gebied. :( 'k Blijf het een lastig onderwerp vinden en die EHBO cursussen veeeel te duur. Geen idee voor een workshop? Want alleen 'When there's no doctor' doorspitten is het ook niet helemaal.

 

Coflex, dat moest ik even googlen... elastisch verband dus. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echter in Nederland rijdt er geen enkele ambulance rond, met dit soort producten, domweg, dat je met reguliere producten en een beetje training het zelfde doet.

 

Aanvulling: de traumahelikopters hebben het wel, net als tourniquets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken hemcon h&h comprezed gaas,volgens mij is dat van garnalen.

Zou is nadenken over een workshop.

Voor EHBO,zelfhulp.

Zou daar veel belangstelling voor zijn?

 

Celox is ook gemaakt van garnalen, dus dat kan kloppen.

 

Workshop EHBO? Ik denk het wel. Uitermate belangrijk onderwerp en waarschijnlijk zijn er wel meer net als ik. :o

 

Leuke binnenkomer op een meeting of Shelter Camping, meteen met een workshop. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe Ik ken het wel in zoverre, wat ik ervan gelezen heb is dat het van krabben schalen is gemaakt en dat het erg efficient werkt , enkel jammer genoeg goedkoop is het niet

wat ik nu niet weet is of dit hetzelfde is (of doet als ) '' Chitosan Bandages '' dit is een soort verband wat ook het bloeden stopt.

(misschien iets voor dhr @vheeswijk : http://www.instructables.com/id/Make-Your-Own-Chitosan-Bandages/ misschien kan hij wat uitleg geven )

gr will

@Wafels : Dit product voor deze toepassing kende ik niet, maar ik wil me wel erin verdiepen. Het is interessant genoeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal eens kijken of ik iets moois kan maken, c abcd protocol

circulatie(bloed) airway(luchtweg) breathing ( ademhaling) c=zelfde disability(bewustzijn)

denk dat schotwonden,reanimatie

ook makkelijk is

 

Als je het dan doet, doe dan conform PHTLS

 

Scene Assement and safety

Organise and activate emergency plans

Rescue techniques

Primary patiënt survey

A

B

C

D

E

Seconday Survey

A

B

C

D

E

head2too survay

Injury and illness threatment

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling: de traumahelikopters hebben het wel, net als tourniquets

 

Zeker, dat geeft ook aan dat dit soort uitwendige letsels, uiterst zeldzaam is, en zeker hoef je niet te denken aan zelfhulp bij dit soort letsels..

 

Als je dan toch gaat graven in dergelijke letsels kan je ook wel een klemplaatsen op het betreffende vaten.

 

Celox en vergelijkbare producten zijn prima op het slagveld, als het risico groot is, en er zicht op een adequate hulpverlening door getrainde medics\chirurgen. De toepassing voor Celox en nog 10 van vergelijkbare producten zit hem in de grote niet comprimeerbare wonden.

Meer over dit soort zwachtels.. http://www.emsa.ca.gov/personnel/Local_Scope/Journal_of_Vascular_Surgery_Article.pdf

Als de SHTF zo groot is, dat ambulances, niet meer rijden. dan kan je de rest ook wel vergeten. Overlevingskans minder dan 1%..

 

Celox in reguliere snijwonden stoppen, is dermate overdone, en maakt eigenlijk een betere beoordeling en definitieve wondcare, niet meer te doen, door Eerste Hulp, en je komt van de regen in de drup.

 

Co-Flex is iets meer dan een rekbaar verband, maar is een rekbaar drukverband wat erg sterk is, en op zich zelf hecht, en zelfs als het kletsnat is nog steeds zijn werk doet.. Met Coflex en wat proppen gaas, snelverbandjes, etc, en een klein beetje training, heb je de volgende voordelen.

1. Alle type snijwonden kan je aan. van klein tot groot.

2. Multi-toepasbaar, ten opzichte van een combinatie van traumazwachtels en celox producten.

3 Het is goedkoper en neemt weinig ruimte in,

4. Door dat het in veel situaties toepasbaar ook in de dagelijkse huis/tuin en keuken ebho, krijg je er ook ervaring in..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk ik ben benieuwd naar het resultaat en je uitleg want voor mij was het wat hokus pokus :cool:

gr will

@Wafels :

Chitine en Chitosan

Chitine is een polysaccharide en het voornaamste bestanddeel van de (exo)-skeletten van garnalen en krabben, maar ook van veel insecten. Door een chemische behandeling kan dit worden omgezet in chitosan. Litteratuur: Wikipedia. Chitosan reageert met opgeloste eiwitten waardoor deze uitvlokken.

 

Bloedstolling.

Het mechanisme van de bloedstolling is zeer complex, maar goed bekend. De feitelijke stolling zelf treedt op als het oplosbare eiwit fibrinogeen een netwerk (een soort gaasje dus) vormt waardoor deze uitvlokt en daarbij ook andere bloedcomponenten zoals rode bloedlichaampjes insluit. De wond wordt daarbij afgesloten door een rode korst.

 

Werking van Chitosan op de bloedstolling.

Als de bloedstolling niet goed werkt, kan chitosan worden toegepast om de stolling van bloed te bevorderen. Chitosan kan fibrinogeen (een opgelost eiwit in bloed) uitvlokken tot het gewenste stolsel. De ontstane korst bestaat dus uit een conglomeraat van fibrinogeen, fibrine en chitosan.

 

Toepasbaarheid

Chitosan is overal verkrijgbaar (bv. De Tuinen, 120 x 500mg; 23 Euro) als afslankmiddel. Het zit als poeder in capsules die gemakkelijk te openen zijn. Het poeder is redelijk goed oplosbaar in water en deze oplossing of het poeder zelf kan op de wond worden aangebracht. Er zijn recepten in omloop om zelf chitosan-bandages of -pleisters te maken, maar de procedures zijn behoorlijk omslachtig. Misschien ga ik daar zelf nog mee experimenteren. @vheeswijk (huischemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels :

Chitine en Chitosan

Chitine is een polysaccharide en het voornaamste bestanddeel van de (exo)-skeletten van garnalen en krabben, maar ook van veel insecten. Door een chemische behandeling kan dit worden omgezet in chitosan. Litteratuur: Wikipedia. Chitosan reageert met opgeloste eiwitten waardoor deze uitvlokken.

 

Bloedstolling.

Het mechanisme van de bloedstolling is zeer complex, maar goed bekend. De feitelijke stolling zelf treedt op als het oplosbare eiwit fibrinogeen een netwerk (een soort gaasje dus) vormt waardoor deze uitvlokt en daarbij ook andere bloedcomponenten zoals rode bloedlichaampjes insluit. De wond wordt daarbij afgesloten door een rode korst.

 

Werking van Chitosan op de bloedstolling.

Als de bloedstolling niet goed werkt, kan chitosan worden toegepast om de stolling van bloed te bevorderen. Chitosan kan fibrinogeen (een opgelost eiwit in bloed) uitvlokken tot het gewenste stolsel. De ontstane korst bestaat dus uit een conglomeraat van fibrinogeen, fibrine en chitosan.

 

Toepasbaarheid

Chitosan is overal verkrijgbaar (bv. De Tuinen, 120 x 500mg; 23 Euro) als afslankmiddel. Het zit als poeder in capsules die gemakkelijk te openen zijn. Het poeder is redelijk goed oplosbaar in water en deze oplossing of het poeder zelf kan op de wond worden aangebracht. Er zijn recepten in omloop om zelf chitosan-bandages of -pleisters te maken, maar de procedures zijn behoorlijk omslachtig. Misschien ga ik daar zelf nog mee experimenteren. @vheeswijk (huischemicus)

 

Begrijp ik nu goed dat, mocht ik dit willen toevoegen aan de EHBO kit, ik geen Celox hoef te kopen, maar bij de Tuinen afslankcapsules met Chitosan kan halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe zo te zien wel ;) cetox kun je goedkoop bij de Action kopen althans als ik op cetox verband zoek krijg ik een plaatje van dat spul wat ik

daar heb zien liggen( van dat blauwe verband/tape ) en het is erg handig spul ook voor niet medische toepassingen :rolleyes: @vheeswijk dus je hoeft dus niet dat verband te maken zoals dat in die link stond , gewoon uit de capsule in/op de wond strooien zou dus ook werken en is dus veel makkelijker , dat wist ik niet @vheeswijk hartelijk dank voor je duidelijke uitleg

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe zo te zien wel ;) cetox kun je goedkoop bij de Action kopen ik heb het daar zien liggen( van dat blauwe verband/tape ) en het is erg handig spul ook voor niet medische toepassingen :rolleyes: @vheeswijk dus je hoeft dus niet dat verband te maken zoals dat in die link stond , gewoon uit de capsule in/op de wond strooien zou dus ook werken en is dus veel makkelijker , dat wist ik niet @vheeswijk hartelijk dank voor je duidelijke uitleg

gr will

 

Ik zou hier nog graag de meningen over willen horen van de 'medische mensen'.

 

Want ik neem aan dat Celox in die zakjes netjes steriel is, maar hoe zit dat met die afslankpillen?? Je gooit het wel in een open wond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

Ik zou hier nog graag de meningen over willen horen van de 'medische mensen'.

 

Want ik neem aan dat Celox in die zakjes netjes steriel is, maar hoe zit dat met die afslankpillen?? Je gooit het wel in een open wond!

Nee , goed lezen ; het zit als poeder in capsules en die maak je open en dan strooi je het poeder erin dus de poeder zit gewoon steriel in een capsule dus lijkt het me geen probleem geven

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

Nee , goed lezen ; het zit als poeder in capsules en die maak je open en dan strooi je het poeder erin dus de poeder zit gewoon steriel in een capsule dus lijkt het me geen probleem geven

gr will

 

Moeten ze het poeder er wel steriel erin stoppen! Die aanname wil ik dat toch eerst bevestigd zien. Voor inname via de maag (met z'n maagzuur en andere enzymen) hoeft het namelijk niet steriel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe daar heb je gelijk in , maar ik ga er van uit dat men ze niet handmatig vult , maar met een volautomatische machine en dat men toch een redelijke hygiene zal toepassen

Garantie heb je niet dat is zo , maar dat geldt voor verbandmiddelen idem dito , op het moment dat je verband uit de verpakking haalt is het niet steriel meer en ligt het aan de omgeving

waar je het gebruikt . Misschien is het steriel te maken (magnetron of zo ?

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe daar heb je gelijk in , maar ik ga er van uit dat men ze niet handmatig vult , maar met een volautomatische machine en dat men toch een redelijke hygiene zal toepassen

Garantie heb je niet dat is zo , maar dat geldt voor verbandmiddelen idem dito , op het moment dat je verband uit de verpakking haalt is het niet steriel meer en ligt het aan de omgeving

waar je het gebruikt . Misschien is het steriel te maken (magnetron of zo ?

gr will

 

Ik denk dat het met de steriliteit wel meevalt. Chitosan heeft overigens ook antibacteriële eigenschappen van zichzelf. Het bindt zich aan allerlei materialen waaronder ook de eiwitten in bacteriën. Ik kan niet beoordelen wat het beste is: Chitosan uit capsules of Celox. Bij de meeste postings van mij gaat het over zaken die ik zelf ontwikkel of test in de garage. Dit heb ik over dit onderwerp (nog) niet gedaan, dus het is ook een beetje "shooting from the hip". Als je aan pleisters kunt komen zou ik hier in de eerste instantie voorkeur aan geven. Bij de bereiding van de pleisters/bandages zag ik ook dat er gebruik werd gemaakt van azijnzuur. Deze neutraliseert de vrije amino-groepen in chitosan (zie structuur). De pH van het preparaat in de pleisters zal dan wel optimaal zijn voor gebruik op wonden. Maar nogmaals: 'I'm just shooting from the hip".

Bloedingen effectief stelpen is overigens wél een belangrijk thema voor de prepper.

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...