Ga naar inhoud
GENEGEERD

Accu's voor zonnestroom

Rien
 Share

Recommended Posts

Ik ben een tijdje geleden een project met zonnestroom gestart. Het ging om een klein systeem, met maar enkele panelen. In eerste instantie niet voor teruglevering aan het net, maar met gebruik van een akku.

Nadat ik de panelen en akku had gekocht kwam ik tot de ontdekking dat je het eigenlijk anders moet doen, eerst de akku uitkiezen (capaciteit) en dan de zonnepanelen.

Foutje, maar was op te lossen via een (ietwat dure) combi lader/omvormer.

Nu zou ik graag verder gaan en geheel zelfvoorzienend worden wat betreft stroom. Helaas heeft men nu de netbeheer kosten onafhankelijk gemaakt van de hoeveelheid stroom die men afneemt. Dus om van de netbeheerder af te komen moet je eigenlijk de stroom aansluiting geheel kappen.

Dat betekend een hoop akku's installeren.

De vraag is dan welke?

OPzS is uitstekend, maar ook duur.

Kan dat goedkoper? Met welke akku?

Heeft iemand van jullie deze stap misschien al gezet?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dank voor dit artikel.

De eerste vraag die bij mij opkomt: mag dit van Vadertje Staat? Vindt men het goed dat je 'off-the-grid' gaat en zomaar onafhankelijk je eigen stroomvoorziening verzorgt en energie opslaat?

Wel, als je je stroomrekening niet betaald wordt je afgesloten.... :)

Link naar reactie

Begrijp ik. Maar stel dat je voor 60 procent zelfvoorzienend wordt en daardoor zakt je energierekening met hetzelfde percentage. De energiemaatschappij kan het verschil niet verklaren en komt aan de deur. Er blijkt wat je aan het doen bent en waarom. Wat dan? Is hier wetgeving over? Of betreden we het bekende grijze gebied?

Link naar reactie

Begrijp ik. Maar stel dat je voor 60 procent zelfvoorzienend wordt en daardoor zakt je energierekening met hetzelfde percentage. De energiemaatschappij kan het verschil niet verklaren en komt aan de deur. Er blijkt wat je aan het doen bent en waarom. Wat dan? Is hier wetgeving over? Of betreden we het bekende grijze gebied?

Ik weet het niet, maar ik ga er waarschijnlijk wel achter komen :)

Link naar reactie

Kun je je voorstellen wat de netbeheerder voor gezicht trekt als ze zeggen: "Betaal even de meterhuur" en je antwoord, nee hoor, haal hem maar weg! :)

helaas gaat dit niet zo eenvoudig aangezien je verplicht bent om aan je aanbieder te vermelden dat je over stapt op zonne stroom,

en over de vraag welke accuś te gebruiken, bij het aansluiten van zonne panelen met accu bank, gebruik ik meestal boot accu, agm of gel.

Link naar reactie

De amerikaanse sites hebben het over deep-cycle accu's, die kun je helemaal leeg trekken en daarna weer opladen zonder problemen. Er zijn ook verticale windmolens, die maken minder lawaai en hebben geen last van windrichting. Is volgens mij een goede combinatie, we wonen niet in Californië of Australië.....

Link naar reactie

De eerste vraag die bij mij opkomt: mag dit van Vadertje Staat? Vindt men het goed dat je 'off-the-grid' gaat en zomaar onafhankelijk je eigen stroomvoorziening verzorgt en energie opslaat?

Voor zover mij bekend wel, alleen bij sterk verminderd verbruik vanwege zonne-energie moet je het even melden bij je stroomleverancier. Ook als je gaat terugleveren, daar zit wel een max aan geloof ik. Voor de TS is het misschien handig om uit te zoeken of dat terugleveren de netbeheerderskosten eruit haalt, dat bied wellicht wat andere opties wbt accu's.

Interessant topic, ben erg benieuwd naar prijzen/ervaringen van accu's (ook als back-up te gebruiken zonder zon/wind energie).

Link naar reactie

Regel nummer 1 is geloof ik: breng je verbruik terug tot een absoluut minimum, als je daarnaast je gebruik zoveel mogelijk overdag hebt dan scheelt dat ook accu's.

Blijf het vreemd vinden dat het terugleveren zo beperkt wordt, zonnepanelen worden volgens mij telkens goedkoper dus uiteindelijk levert het meer op om je aansluiting maar helemaal af te sluiten...

Link naar reactie

heeft er mee temaken dat ze in de toekomst alle nieuwbouw op zonne panelen willen hebben.. nou reken maar uit als ze zoveel cent per kw moeten betallen.

en regel 1 klopt helemaal.

zonne panelen worden trouwens duurder, helemaal als ze die nieuwe regeling er door heen drukken.. 6% duurder ofzo.. ken zo de details niet maar zal even kijken als ik een mail kan terug vinden.

mijn vaste leverancier is met de prijzen de lucht in gegaan en mijn secundaire ook..

Link naar reactie

ik het hetzelfde gehad met mn gasrekening, aangezien ik alleen op gas kook/ warm water doe

en niet voor de verwarming

had ik 200 kuub verbruikt

vragen ze hoe kan dit, ja heb een houtkachel

nooit wat van gehoord

Link naar reactie

Ik heb zelf 2x deze accu in de camper zitten ..word geladen op zonnepanelen van 180W...

Ik heb m niet bij Conrad gekocht maar bij Technoparts in Amsterdam daar was ie 25 euries goedkoper.

Let wel dit is voor t huishoud gebruik...als start accu zit er n andere in.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/110795/Loodaccu-Solar-Dryfit-90Ah/0509030&ref=list;jsessionid=E053A9635ED8D76E40BECE0921079FA9.ASTPCCP18

Link naar reactie

Ik heb een tijdje gezocht naar een goede (web)winkel voor accu's en kwam hier uit: http://www.accushop.nl/

Ik heb 1x 70 watt zonnepaneel en daar zitten nu 3x 50Ah (hele oude) accu's aan.

Systeem is door de leeftijd verre van optimaal maar levert ons meer dan voldoende voor ons verblijf.

Wel hebben we generatoren voor de wasmachine en stofzuiger en onze koelkast loopt op gas.

Link naar reactie

Ik heb zelf 2x deze accu in de camper zitten ..word geladen op zonnepanelen van 180W...

Ik heb m niet bij Conrad gekocht maar bij Technoparts in Amsterdam daar was ie 25 euries goedkoper.

Let wel dit is voor t huishoud gebruik...als start accu zit er n andere in.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/110795/Loodaccu-Solar-Dryfit-90Ah/0509030&ref=list;jsessionid=E053A9635ED8D76E40BECE0921079FA9.ASTPCCP18

Hm, dat ziet er wel interessant uit.

Ik zal deze eens onderzoeken.

Link naar reactie

Hm, dat ziet er wel interessant uit.

Ik zal deze eens onderzoeken.

Hier zijn de technische specificaties: http://www.solarstrom.net/pdf/dryfit-solar_d.pdf

Wat als eerste opvalt is dat de accu wel degelijk lood bevat, ondanks het kruis door het symbool voor lood (Pb) op de omslag.

Het tweede is het relatief kleine aantal cyclussen als je gedeeltelijk laad/ontlaad.

Bij zonnestroom wordt er alleen overdag geladen, dan heb je dus de keuze tussen weinig accu's en veel ontladen of veel accu's en weinig ontladen.

In dit geval is veel ontladen geen optie omdat dan de levensduur van de accu

Voor een camper is dat geen enkel probleem omdat je daar veel minder vaak laad/ontlaad.

Voor de OPzV die ze ook in de pad hebben staan zijn deze getallen veel beter. Maar die accu zal dan ook veel duurder zijn.

Verder valt op dat ze de capaciteit aangeven bij C100, dit is eigenlijk ongebruikelijk. Normaal neemt men C10, en die waarde is natuurlijk dan kleiner. Maar de onderneming geeft ten minste ook de C100 waardes, dus voor mensen die weten hoe je dit moet inschatten is er niets aan de hand. En welke firma wil zijn producten niet zo goed mogelijk naar boven laten komen ;)

Tenslotte: Het is een "droge" accu. Heel handig voor in de camper, maar het betekend ook dat je geen niet-gevulde accu's op voorraad kunt leggen. Niet zo'n groot probleem, maar het is wel leuk als je nu al een accu kunt kopen en die pas over 10 jaar gaat vullen met zuur om dan te gebruiken.

Ik zou deze accu zeker nemen als ik hem ergens goedkoop als tweedehands zou kunnen krijgen. Als nieuw zou ik hem niet kopen voor een thuis-zonnestroom installatie vanwege de te verwachten korte levensduur.

Link naar reactie

Ik heb een tijdje gezocht naar een goede (web)winkel voor accu's en kwam hier uit: http://www.accushop.nl/

Ik heb 1x 70 watt zonnepaneel en daar zitten nu 3x 50Ah (hele oude) accu's aan.

Systeem is door de leeftijd verre van optimaal maar levert ons meer dan voldoende voor ons verblijf.

Wel hebben we generatoren voor de wasmachine en stofzuiger en onze koelkast loopt op gas.

Ik heb mijn OPzS bij http://www.batteries-direct.nl/ gekocht. Een klein zaakje die de OPzS tegen een heel scherpe prijs aanbood.

Link naar reactie

Het mooiste is als je aan een set 6v of zelfs 2v submarine modules kunt komen. Je kunt dan zelf een accu bouwen en deze dingen zijn blijkbaar vrij lang te gebruiken. (mits juist behandeld).

Er zwerft ergens een opensource boek over accu's over het internet. Kan eens kijken of ik die kan vinden.

wat urls:

http://www.greenbuildingpress.co.uk/forum_topic.php?thread_id=152

http://www.fleetsubmarine.com/battery.html

Kijk voor dit onderwerp ook eens rond op http://www.ecologieforum.eu/

onder 'zelfopwek'

k zal er nog eens wat dieper induiken.

Ik heb een zonnepaneel en er staat nog een 90 watt windmolen stil.

Ik heb nu een lader die beide aan kan (van ebay, zelfbouw) maar ik zoek nog een dumpload. Mijn watertank met 2x waterkokerspiralen bleek lek.

maar als alles werkt heb ik dus 160 wattpiek aan laadvermogen verdeeld over wind en zon. dit moet voorlopig voldoende zijn.

Daarbij wil ik +/- 200 / 250 gezonde AH/s aan stroom.

Ik kom tzt tot een accukeuze. Eerst wil ik een mooi systeem bouwen op deze accu's. Slechte accu's slopen je systeem niet, een slecht systeem kan wel je accu's slopen. Daarom eerst het systeem bouwen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...