Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aantal woninginbraken flink gestegen


Rodin

Aanbevolen berichten

Aantal woninginbraken flink gestegen

 

Het aantal woninginbraken is afgelopen jaar landelijk met bijna 12 procent gestegen. Waren er in 2009 nog 72.099 inbraken, vorig jaar belandde de teller op 80.600. Dat meldt de Raad van Korpschefs naar aanleiding van berichtgeving in Metro. Een kwart van de cijfers betrof een poging tot inbraak, aldus de woordvoerder. Een reden van de stijging van het aantal meldingen is dat een inbreker soms meerdere pogingen doet, omdat huizen beter beveiligd zijn. Serie-inbrekers gaan soms wekenlang elke nacht meerdere woningen langs.

 

Weinig sporen

Nog geen 8 procent van de inbraken werd opgelost. Dat komt aan de ene kant doordat inbrekers weinig sporen achterlaten en aan de andere kant door de serie-inbrekers, zo stelt een woordvoerder. Deze serie-inbrekers worden vaak veroordeeld voor minder inbraken dan ze op hun kerfstok hebben. Met de zomer in aantocht waarschuwt de Raad van Korpschefs mensen weer dat insluipers met mooi weer gebruikmaken van openstaande ramen en deuren.

 

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1868429/2011/04/01/Aantal-woninginbraken-flink-gestegen.dhtml

 

Eerst werden banken overvallen, daarna benzinepompen en cafetaria's, nu juweliers en particulieren. Maar goed, ook hier kun je je op voorbereiden. De politie doet het niet meer, maar je kunt een slotenmaker vragen door je huis te lopen en alle hang- en sluitwerk te checken. Ik heb dat destijds nog via de politie kunnen doen. Met behulp van een aardappelmesje stond er eentje na twee minuten via mijn voordeur binnen. Verbijsterend en ontnuchterend. Daarna hebben we direkt voor ca. 600 euro aan nieuw hang- en sluitwerk geinstalleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Bovenstaande is idd erg actueel.

Maar je kunt zelf ook een hoop doen aan je beveiliging.

Hoeveel mensen vervangen nog hun hang/sluitwerk als ze een ander huis hebben gekocht?

Hoe vaak zie ik geen ladders kant en klaar in een tuintje staan of de afvalcontainer onder een geopend raam?

Wie doet er niet even snel een boodschapje zonder de deur op slot te doen?

Hoeveel mensen hebben lichtsensoren in hun donkere achtertuintje hangen?

En als er dan toch ingebroken is volmondig de politie nog als schuldige aanwijzen.

Heerlijk deze omgekeerde wereld :)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel de oplossing hoor. Grenzen weer dicht. Want vandaag gestolen = morgen in Polen.

 

Volgens hetzelfde bericht op Teletekst worden veel inbraken gepleegd door autochtone Nederlanders die in de buurt wonen. Inbreker = inbreker. Waar die vandaan komt, doet er totaal niet toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip : de zwakste schakel is meestal niet de voordeur.

 

Meestal is dat het raampje boven de achterdeur. Ik heb eens een gesprek gehad met een inbreker die naar eigen zeggen honderden inbraken had gepleegd en dit was zijn favoriete methode (toen-ie nog jong en lenig was en niet in de bak zat :cool: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel de oplossing hoor. Grenzen weer dicht. Want vandaag gestolen = morgen in Polen.

 

Haha goeie, nou mij zie je nog niet zo snel wat stelen hoor, ik vind het beetje een stereotype beeld van mijn volk. Hetzelfde probleem hebben anderen allochtonen in Nederland, 1 klein groepje verpest het voor de rest maarja wat doe je er aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik heb in de politie wat dat betreft geen vertrouwen meer. Hier in ons dorp wordt al een halfjaar lang ingebroken, er zijn inmiddels wel zo'n 100 getuigen die ze hebben gezien (elke keer dezelfde gasten) en ze lopen hier ook ongeveer elke dag door de straat. Maar de politie moet ze op heterdaad betrappen....

Er zijn al burgers achter ze aan gescheurd met de auto, achter ze aan gerend etc.

En ja het maakt niet uit welk volk het is, inbreker = inbreker, maar toch.. het maakt je toch weer wantrouwender tegenover hen. Dom, ze verpesten het inderdaad voor hun volk.

Scheelt dat die mensen niet van honden houden :cool:

 

Trouwens goede tip voor degenen met een hond; je bent verplicht om bij alle ingangen een bordje te zetten. Als je hond een inbreker grijpt ben jij namelijk de sigaar.. en 't schrikt vaak af ook. Ben wel altijd bang dat ze vergiftigd vlees naar binnen gooien ofzo, door de brievenbus. Maar denk dat dat alleen gebeurt als ze denken dat er wat te halen valt.

Dat is er bij ons niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar denk dat dat alleen gebeurt als ze denken dat er wat te halen valt. Dat is er bij ons niet ;)

 

Nee? Ik denk dat er bij iedereen wel wat te halen valt. Cash, antiek, kunst, elektronica zoals iPhones en iPads, laptops, een paar lekkere bosjes kruiden (:p), noem maar op. Je moet inderdaad denken als een inbreker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel de oplossing hoor. Grenzen weer dicht. Want vandaag gestolen = morgen in Polen.

 

ik heb nog nooit problemen met polen gehad.. kan alleen maar goede dingen over ze zeggen, wij huren ze regelmatig in en die jongens werken harder dan de gemiddelde nederlander, doen werk waar nederlanders zich te goed voor voelen enz enz zo kun je een heel lijstje maken.. en zoals iemand anders zij een klein groepje verpest het voor de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee? Ik denk dat er bij iedereen wel wat te halen valt. Cash, antiek, kunst, elektronica zoals iPhones en iPads, laptops, een paar lekkere bosjes kruiden (:p), noem maar op. Je moet inderdaad denken als een inbreker.

 

Jep, is ook zo. Was klein beetje sarcastisch. Bij iedereen valt wel wat te halen.. maar ze gaan denk ik wel eerder naar binnen als ze een dikke TV zien staan als ze door het raam gluren.

Die lekkere bosjes kruiden zullen ze wel graag willen hebben denk ik, die kan ik maar beter verstoppen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal is dat het raampje boven de achterdeur. Ik heb eens een gesprek gehad met een inbreker die naar eigen zeggen honderden inbraken had gepleegd en dit was zijn favoriete methode (toen-ie nog jong en lenig was en niet in de bak zat :cool: )

 

Dat raampje is bij mij 20cm hoog, de inbreker die dat lukt (ipv ander raam in te tikken) mag van mij z'n best doen ;-)

 

Een goede kluis is overigens wel een aanrader, niet zo'n ding van een paar kilo maar een flinke van minimaal 80kg. Met een beetje ruimte kun je er ook camera's en laptops etc in kwijt. Goed hang- en sluitwerk doet ook wonderen (las laatst dat van een US prepper voor 20/30k $ gear gestolen was...).

 

Sloten openen is overigens een hobby, niet alleen van inbrekers maar er zijn hele communities/events die daarover gaan. Genoeg op youtube te vinden, ik stond ervan versteld dat een cilinderslot met tools van een euro binnen tien seconden zonder braakschade is te openen... Maw: blijf op de hoogte, men verzint telkens wat nieuws.

 

Of inbrekers nu van over de grens komen, hier 1 of meerdere generaties wonen: wat zou de reden van een stijging zijn? Grenzen geloof ik niet, criminelen laten zich niet tegenhouden door grenzen en wetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat raampje is bij mij 20cm hoog, de inbreker die dat lukt (ipv ander raam in te tikken) mag van mij z'n best doen ;-)

 

Geloof het of niet, dat is genoeg. Bij de bouwmarkt hebben ze speciale stangen van gehard staal die je er van de binnenkant zo voor kunt schroeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede kluis is overigens wel een aanrader, niet zo'n ding van een paar kilo maar een flinke van minimaal 80kg. Met een beetje ruimte kun je er ook camera's en laptops etc in kwijt. Goed hang- en sluitwerk doet ook wonderen (las laatst dat van een US prepper voor 20/30k $ gear gestolen was...).

 

Een goede kluis (ook brandwerend) voor thuis is zeker een aanrader. Zeker als je deze met chemische ankers aan een betonnen vloer of muur vastmaakt zijn je spullen veilig voor de gelegenheidsinbreker. Neem in elk geval geen Gamma-meuk (binnen 1 minuut te openen, de grendels zijn niet massief, maar hol van binnen, made in China), maar geef wat meer geld uit en koop iets van De Raat of een ander kwaliteitsmerk.

 

Ook handig om te weten is dat een brandvaste kluis meestal ook heel goed water buiten kan houden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof het of niet, dat is genoeg. Bij de bouwmarkt hebben ze speciale stangen van gehard staal die je er van de binnenkant zo voor kunt schroeven.

 

Ik denk dat men eerder de ruit in de deur door tikt dan het raampje erboven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...