Ga naar inhoud
GENEGEERD

[27Mc] Papa Romeo Ronde 13 Augustus 19:00 -20:00


Communicator

Aanbevolen berichten

Prepperronde.png

Halleeej beste luitjes!

 

Het is weer zo ver! De maandelijkse PAPA ROMEO RONDE[ gaat weer van start!

Allereerst, als je werkelijk interesse hebt in het communicatieve aspect, meld je dan aan bij De Ham Club

Hier kunnen we gerichter spreken over onze hobby en noodzakelijke onderwerpen.

ten tweede wil ik deze rondes gebruiken om onze communicatieve vaardigheden te testen!

hier hebben we wel een aantal kopstukken voor nodig die hierbij helpen. door het ganse land!

 

Landkaart-nederland-provincies.gif

 

In vrijwel alle cirkels hebben we minimaal één persoon nodig die dit gebied kan monitoren.

Ikzelf heb het gebied tussen zeeland en Noord-Brabant onder mijn dekking (west-Brabant dus).

Als het enigszins mogelijk is, wordt er ook verwacht dat je online bent in de de chatbox van http://www.preppers.nl

de chatbox is HIER te vinden!

ook de Teamspeak Server is beschikbaar om deze ronde mee te beleven: teamspeak.noodnetwerk.nl

 

Voor Meer informatie over de Prepper Ronde check de WIKI

 

Agenda 9 Juli (zie ook de kalender)

19:00 - Welkomst en aanmelding

Om 19:00 uur zal Communicator beginnen op frequentie 27.005 (kanaal 4) met een kleine toespraak ter introductie van de Prepper Ronde.

Hierna zal de ruimte worden gegeven voor deelnemers om zich in te melden.

 

19:10 - 19:20 omschakeling van FM naar USB

We doen dit gewoon op de 27.005Mhz (kanaal 4)

Mocht dit niet lukken dan schakelen we eerder terug naar de FM band.

 

19:20 - 19:30 Uitloop planning

Mochten voorgaande agenda uit lopen, kan dat binnen deze tien minuten.

 

19:30 - 19:45 Nieuws

In dit kwartier zullen een aantal nieuwsfeiten worden doorgegeven;

- Nood Netwerk Update

- Meeting Brabant

 

19:45 -20:00 Afsluiting Papa Romeo Ronde

Alle deelnemers worden bedankt en zullen we via teamspeak verder discussiëren.

 

Einde Agenda

 

Ik wil de Prepper Ronde elke tweede Dinsdag van de maand van 19:00uur tot 20:00 uur laten plaats vinden!

Voor 2013 betekent dat nog de volgende data:

 

  • 13 Augustus
  • 10 September
  • 8 Oktober
  • 12 November
  • 10 December

 

Zet deze dus vast in je Agenda!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zal er zijn vanavond!

 

De cirkels zijn eigenlijk te groot, max 50 km is realistischer voor een basis antenne, max 20 km voor een goed geplaatste mobiele bak (op een heuvel viaduct enz, op de sc bleek 5km altijd haalbaar, ik stond tegen bomen aan, voor een grotere afstand moet je aan je locatie eisen gaan stellen)

 

Ik ga het weer niet redden om mijn antenne echt hoog te krijgen, dat moet nog even wachten...

 

Grt

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja vandaar dat ik denk dat de cirkels iets te groot zijn..

Veel hebben een mobiele bak met dus mobiele antenne...

Dan zijn deze cirkels dus te groot.

Ik haal net 50 km met mijn huidige basis antenne, en dat is dus niet in alle richtingen zo omdat er nog bomen in de weg staan..

 

Gemiddeld zijn kleinere afstanden realistisch niet de maximale afstanden waarbij alles optimaal moet zijn ?

Elke basis antenne zou 20-30 km moeten kunnen halen ook met 4 watt, voorwaarden redelijk leeg kanaal en geen obstakels in de verbindingslijn en antenne op het dak.

Mobiel is de afstand al snel heel beperkt doordat er bomen huizen enz tussen staan, 5 km zou bijna altijd moeten kunnen daarboven moet je goede spullen en/of je locatie kiezen, vanaf viaduct of heuvel enz..

 

De huidige cirkels zijn dus wel redelijk het maximaal haalbare en niet de dagelijkse praktijk situatie ?

 

Grt

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal er zijn vanavond!

 

De cirkels zijn eigenlijk te groot, max 50 km is realistischer voor een basis antenne, max 20 km voor een goed geplaatste mobiele bak (op een heuvel viaduct enz, op de sc bleek 5km altijd haalbaar, ik stond tegen bomen aan, voor een grotere afstand moet je aan je locatie eisen gaan stellen)

 

Ik ga het weer niet redden om mijn antenne echt hoog te krijgen, dat moet nog even wachten...

 

Grt

K a n s

 

Hou wel rekening met mensen die niet legaal zitten te zenden.

Of met mensen die wel een licentie hebben en standaard met 100 watt zitten te kachelen op de frequentie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou wel rekening met mensen die niet legaal zitten te zenden.

Of met mensen die wel een licentie hebben en standaard met 100 watt zitten te kachelen op de frequentie

 

Alleen vermogen zorgt meestal alleen dat je signaal sterkte beter wordt, dus de meter slaat bij de ontvangende kant verderuit.

Om 1 s-puntje te winnen moet je grofweg het vermogen verdubbelen ( of was dat zelfs een factor 4?).

Doordat de verbinding vaak beperkt wordt door de kromming van de aarde en dus de antennehoogte zal veel vermogen alles behalve heilig zijn.

 

Vaak zal een goede afstelling van de antenne of een goede antenne en hoogte van de antenne verhogen een betere investering zijn!

Ook goede kabel en een goede verbinding, dus goed gesoldeerde pluggen enz, zijn vaak een oorzaak van verliezen zowel bij zenden maar ook vaak bij ontvangen.

 

Pas als dat allemaal goed op orde is zal extra vermogen aan de orde komen.

Vaak is het vermogen pas nodig om andere stations of storing te overstemmen.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen vermogen zorgt meestal alleen dat je signaal sterkte beter wordt, dus de meter slaat bij de ontvangende kant verderuit.

Om 1 s-puntje te winnen moet je grofweg het vermogen verdubbelen ( of was dat zelfs een factor 4?).

Doordat de verbinding vaak beperkt wordt door de kromming van de aarde en dus de antennehoogte zal veel vermogen alles behalve heilig zijn.

 

Vaak zal een goede afstelling van de antenne of een goede antenne en hoogte van de antenne verhogen een betere investering zijn!

Ook goede kabel en een goede verbinding, dus goed gesoldeerde pluggen enz, zijn vaak een oorzaak van verliezen zowel bij zenden maar ook vaak bij ontvangen.

 

Pas als dat allemaal goed op orde is zal extra vermogen aan de orde komen.

Vaak is het vermogen pas nodig om andere stations of storing te overstemmen.

 

Prep ze,

K a n s

Klopt Kans. Maar dit is voornamelijk theorie, in de praktijk speelt vermogen (na alle eerder genoemde zaken eerst) om verder te geraken

dan wat je zou kunnen zien als binnen het zichtbereik (line of sight) echt wel een rol, net als de manier van signaal modulatie.

 

Zaken die wij @666Viper666 en nog een paar anderen niet hoeven uit te leggen, andere forummertjes zijn met wat extra info wel gebaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Kans. Maar dit is voornamelijk theorie, in de praktijk speelt vermogen (na alle eerder genoemde zaken eerst) om verder te geraken

dan wat je zou kunnen zien als binnen het zichtbereik (line of sight) echt wel een rol, net als de manier van signaal modulatie.

 

Zaken die wij @666Viper666 en nog een paar anderen niet hoeven uit te leggen, andere forummertjes zijn met wat extra info wel gebaat.

 

Het is voor mij eerder praktijk :rolleyes:

Ook ik maakte als eerste stap een extra kachel en kwam erachter dat vrienden met minder vermogen verder kwamen..

En ondertussen weet ik dus waar dat allemaal aan kan liggen.

Vermogen zou de laatste toevlucht moeten zijn terwijl het vaak de eerste is.

( en ja natuurlijk extra vermogen kan veel uitmaken..)

 

De parktijk leert me dat als ik met 100 watt of meer een verbinding maak ik 9 van de 10 keer dezelfde verbinding ook met 4 of 10 watt kan behouden.

De meest gebruikte toepassing is om vermogen bij te zetten als er bewust gestoord wordt door anderen.

Maar dan een ander kanaal kiezen, dus goede afspraken, veel makkelijker is en beter werkt.

 

Grt

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan hier in midden frankrijk de dipool in de boom hijsen maar de kanst dat ik jullie op USB ontvang lijkt me nihil.

(INTEK HR-5500 v6, SWR meter, zelfbouw dipool)

p.s. de INTEK gaat voor garantie terug ivm dikke vlek in LCD.

 

Daarnaast moet ik nog mijn windmolen afbreken, mijn zonnepaneel verplaatsen en ruimte maken voor een caravan die ik morgen kadoo krijg.

ook moet ik dan een accu gaan zoeken, zou m uit de auto kunnen slopen........

 

Ik hoor meestal op 27.555 mensen uit Sao Paulo, Brazil op de lijn, mogelijk zitten ze daar te blazen met 1000 watt's ofzo. Ook heb ik toen een fransoos uit de provence gehoord op een iets lagere freq.

 

niemand leek mij echter te horen, ook niet met 40Watt zenden. Is er dan toch iets mis met mijn dipool? zegt de ontvangst iets over de kans dat een ander JOU hoort? swr van de dipool is 1:1.3 dus best wel netjes voor een zelfbouw dipool op dik 5 metet hoogte (als inverted V opgehangen op een franse heuveltop)

 

Ik zal mijn zelfbouw dipool iig meenemen naar nederland, hij zal zeker niet permanent hangen maar mogelijk dat ik tijdens een preppersronde hem eens snel ergens op kan hangen en vanuit de auto kan werken. (en dan voor de grap naar Noord Brabant rijden en tov. @Communicator voordoen alsof ik in amsterdam zit..... ;) grapje...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hakin9

Wat ik heb begrepen is dat horizontale antennes slecht samenwerken met verticale antennes.

en draadantennes zijn daarbij ook nog erg richtingsgevoelig.

 

Dit alles werkt deze samenwerking behoorlijk tegen. Mijn dipole Inverted V hangt te laag, en in dichte bebouwing om voor jou iets te kunnen betekenen.

 

Maar we blijven gewoon stug elke maand doorgaan. Zo krijgt iedereen elke maand de kans om zijn spulletjes te testen. Of het nou in Groningen is, of in het zuiden de lands, als iedereen meedoet, krijgt iedereen de kans om te testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks dat ik niemand van deze website heb gesproken via de ether, kan ik deze dag toch tot een succesje bestempelen.

Er zijn 2 inmeldingen geweest vanuit cbforum.nl En deze heb ik kunnen vertellen over het NoodNetwerk waarin zij oprechte interesse toonden.

 

Vandaag heb ik besloten om voortaan altijd standby te blijven op kanaal 4. En af en toe een uitstapje te maken naar de regionaal bezette kanalen.

We blijven gewoon stug volhouden, en uiteindelijk gaat het wel wat worden!

 

Ik heb nog wel een mobiel station gesproken vanuit Polen. De condities waren vandaag uitzonderlijk te noemen. Soms werkt dit in je voordeel, en soms in je nadeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast gebruikersnaam

In de loop van deze week ontvang ik mn porto's (typen/soorten op advies van @Communicator). Ik zal as dinsdag vanaf de monding van de schelde eens kijken of ik wellicht iemand kan ontvangen. @Geert is wellicht mogelijk?

 

Wellicht nog tips voor een newby, want ik heb gedurende de teamspeak geen toegang tot i-net en om eerlijk te zijn heb ik ook geen idee wat ik nou eigenlijk allemaal kan met datgene wat ik besteld heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...