Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat te doen met al die courgette's


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als ik er tegen die tijd nog een stel heb, is dat een prima idee! :)

 

Geinig, ik heb laatst ook een bovenbeendikkecourgette in het zuur ingemaakt. Ik zal die kruidencombinatie van jou ook eens proberen @Raycoupe klinkt goed.

 

De soep al eens geprobeerd? Vanmiddag gemaakt en net gegeten:

 

- Prei en courgette in stukjes langzaam stoven. (als je courgette heel langzaam stooft komt dat de smaak ten goede)

- Peper, zout, geraspte citroenschil en muntblaadjes van 5 takjes munt erbij.

- Bouillon erbij....peper.....zout....

- De staafmixer erop en dan nog wat zure room en/of geitenkaas erdoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geinig, ik heb laatst ook een bovenbeendikkecourgette in het zuur ingemaakt. Ik zal die kruidencombinatie van jou ook eens proberen @Raycoupe klinkt goed.

 

De soep al eens geprobeerd? Vanmiddag gemaakt en net gegeten:

 

- Prei en courgette in stukjes langzaam stoven. (als je courgette heel langzaam stooft komt dat de smaak ten goede)

- Peper, zout, geraspte citroenschil en muntblaadjes van 5 takjes munt erbij.

- Bouillon erbij....peper.....zout....

- De staafmixer erop en dan nog wat zure room en/of geitenkaas erdoor.

 

Ben wel benieuwd naar jouw recept voor in 't zuur. :)

 

Courgette soep, dat durf ik niet meer aan. :o Al diverse malen gegeten, ook bij niet veganistische restaurants (waar kennelijk het gebruik van kruiden verboden lijkt), maar nog nooit lekker gevonden.

 

Best jammer, want dan zou ik het ook nog kunnen wecken of invriezen. Nu blijf ik beperkt tot de courgettes in 't zuur. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Courgette's zijn heel leuk en makkelijk om te kweken. Weinig last van ongedierte, groeit als een tierelier en elke dag zie je de vruchten aanzienlijk groter worden. Het werkt zelfs in bakken.

 

Resultaat, in korte tijd heel veel courgette's. Nu vind ik ze hartstikke lekker gevuld met een gehaktmengseltje in de oven, of in stukjes door de pasta saus, maar dat komt ook na een tijdje je neus uit.

Invriezen of wecken is een optie, maar ik hou niet zo van slappe courgette. Courgette soep heeft mij ook nooit kunnen bekoren, dus dat invriezen is ook geen optie voor mij.

 

Al mijn overschot courgette's uit eigen tuin en die van m'n vader, komen terecht bij zijn buurvrouw. Zij maakt ze in op zuur, zonder te wecken en ze zijn dan minimaal een jaar houdbaar, waarschijnlijk veel langer.

 

Laatst heb ik daar van drie verschillende recepten courgette's in 't zuur geproefd en 1 recept stak met kop en schouders boven de rest uit. Ik vond het nogal zoet, maar dat ik uiteraard aan te passen door minder suiker te gebruiken.

 

Nodig:

1kg courgette's

2 uien (rood of wit of gecombineerd)

60 gram zout

0,5 liter inmaakazijn

400 gram suiker (als je behoorlijk zoetig zuur wilt, anders een stuk minder)

1 theelepel selderijzaad

1 theelepel mosterdzaad

1 theelepel geelwortel poeder

1/3 theelepel mosterd poeder

 

Werkwijze:

De groenten in stukken snijden (redelijk grof, ook afh. van persoonlijke smaak)

Zout erover strooien, door elkaar husselen en twee uur laten trekken

Mengsel maken van inmaakazijn en kruiden, dit aan de kook brengen en de suiker toevoegen (proeven om te bepalen hoe zoet of zuur je het wilt hebben)

Zout van de groenten afspoelen en in het azijn/kruidenmengels 15 a 20 minuten laten koken (als je het wat korter doet, blijft het steviger)

 

Afvullen in schone potjes (oude schoongemaakte groentenpotjes, etc, gewoon je oude glaswerk) en op de kop wegzetten.

 

Na een paar weken zijn de kruiden lekker er doorheen getrokken en heb je zoet/zuur voor bij de stamppot oid.

 

Uiteraard kun je ook nog paprika of andere stevige groenten toevoegen en wat spelen met de kruiderij.

 

Dit recept is ook heel bruikbaar voor augurken en komkommers.

 

Veel plezier!

 

Ik heb nu een kilo of 3 schoongemaakte courgettes verwerkt volgens bovenstaand recept.

 

Opmerkingen:

 

- 400 gram suiker per kilo vind ik veel te zoet. De helft blijkt voor mij voldoende, dus 200 gram.

- 0,5 liter azijn van 5% is net wat krap, komt wellicht omdat ik de courgette redelijk fijn gesneden heb. 0,6 liter/kg dus.

- Zuurpercentage van het eindresultaat is hoger dan 0,8%, zo'n 1,4% als je iets meer azijn dus gebruikt en wat minder suiker.

Door te proeven kom je erachter of je het zoet genoeg of zuur genoeg vind, aanpassen aan eigen smaak.

- Als je begint met 1 kg schoongemaakte courgette en ui, heb je 1 liter aan potinhoud nodig. Mijn 3,5 kg courgette/suiker/ui paste precies in 12 x 300ml potten. :cool:

 

Zo, na teveel potjes te hebben schoongemaakt, al die courgettes te hebben klein gesneden en in twee keer gekookt en afgevuld, heb ik weer even genoeg courgettes in 't zuur.

De rest eet ik wel weer gewoon op, scheelt heel wat uurtjes werk!

12 potjes in een uurtje of drie... 'k ga hier geen carriere in beginnen. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien ben ik een idioot maar kan je ze niet ruilen tegen iets wat je niet zelf kan maken?

 

Wat stel je voor, heb je nog iets in de aanbieding?! :p

 

Ach, op het moment dat je tuin vol ligt met die dingen, kosten ze in de supermarkt een habbekrats. Ook kom ik ze gratis en voor nop tegen langs de kant van de weg. Bordje erbij: Voor de liefhebber. ;)

'k Denk niet dat ze veel waard zijn als ruilmiddel en de juiste match/persoon vinden is altijd lastig.

 

Ik heb de voldoening dat ik over een paar maanden nog steeds m'n eigen courgettes kan eten. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat stel je voor, heb je nog iets in de aanbieding?! :p

 

Ach, op het moment dat je tuin vol ligt met die dingen, kosten ze in de supermarkt een habbekrats. Ook kom ik ze gratis en voor nop tegen langs de kant van de weg. Bordje erbij: Voor de liefhebber. ;)

'k Denk niet dat ze veel waard zijn als ruilmiddel en de juiste match/persoon vinden is altijd lastig.

 

Ik heb de voldoening dat ik over een paar maanden nog steeds m'n eigen courgettes kan eten. :cool:

 

ik heb meer belang bij curryworst struiken als ik heel eerlijk ben ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe: courgettes dat noemt zucchini juist? Kan je dat niet opleggen? Dehydreren als je een machine hebt, in de oven misschien .

Als het weer goed blijft kan het ook buiten.

 

Groetjes Chin

 

Klopt, is hetzelfde. :) Chips ervan maken is best wel een leuk idee. Kun je eventueel ook nog kruiden naar eigen inzicht. :cool:

 

Ze weer opwellen en gebruiken vind ik minder smakelijk, vers blijven ze toch het lekkerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon weggeven. Moet alles nu echt geld opleveren of ruilbaar zijn ? Je maakt er nog iemand blij mee en heel misschien help je mensen die het minder breed hebben.

 

M'n vriendenkring heeft de buik er inmiddels vol van. ;)

 

'k Heb er nog geen eentje geruild of verkocht hoor, 't zijn allemaal weggevertjes.

 

Je mag er gerust een paar komen halen trouwens. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

:o Thx, de diesel kost meer dan de courgettes. Ik heb er gekocht langs de weg, er stond een kistje met de vraag om het geld in de brievenbus te deponeren. 20ct per stuk. Heb ik graag gedaan. Ook nog een reuzepompoen meegenomen voor 2€. Zo steunen we mensen met alternatieve systemen zonder tussenhandel. Probeer 't ook eens met zo een kistje aan de voordeur.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe: Geiten die eten al die zucchini en geven als eindproduct, zucchini milk.

Dat was dus weer te ver nagedacht, sorry

 

Ah zo! Tja, daar was ik nog niet zo snel opgekomen.. geiten, daar is m'n tuintje veel te klein voor! ;)

Wel ideaal preppersvee!

 

:o Thx, de diesel kost meer dan de courgettes. Ik heb er gekocht langs de weg, er stond een kistje met de vraag om het geld in de brievenbus te deponeren. 20ct per stuk. Heb ik graag gedaan. Ook nog een reuzepompoen meegenomen voor 2€. Zo steunen we mensen met alternatieve systemen zonder tussenhandel. Probeer 't ook eens met zo een kistje aan de voordeur.

 

Dat zie je hier ook nog wel eens, maar niet direct in die buurt van mij. Ben bang dat ik dan en de courgettes en de brievenbus kwijt ben. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang zijn die ingemaakte gourgettes houdbaar?

 

Tja, dat is lastig te zeggen. De buurvrouw van m'n vader, van wie ik het recept heb, bewaart ze maar een jaar, daarna is het opgegeten. :)

Een kennis van haar heeft een potje vergeten en na anderhalf jaar opgegeten, verder geen praktijk info bij mij bekend.

 

'k Vermoed echter, dat als je goede deksel gebruikt, de houdbaarheid niet verschilt van de pot augurken uit de supermarkt. Hierbij wordt namelijk ook geen gebruik gemaakt van extra conserveringsmiddelen. Het is het zuur (minimaal 0,8% azijnzuur) wat conserveert, samen met een goed sluitende deksel.

 

Ik hoop nog een tweede lading te kunnen maken, misschien dat er dan wat potjes overblijven die langer als een jaar mogen staan. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Sorry vergeet steeds te mentionen (op andere forums waar ik zit hebben ze dat niet)

 

Maar in iedergeval een jaar dat is mooi. En het is dus niet gewecked als ik het goed begrijp.

 

Nee, deze zijn zuur.. :p

 

En quoten werkt ook, inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...