Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf een bron slaan / pulsen / boren / spuiten


patrickb

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben iets tegen gekomen op internet wat mijn interesse heeft gewekt.

 

Zelf een bron slaan / pulsen / boren / spuiten, kortweg: zelf een bron maken ;)

 

Nu heb ik de volgende website bestudeerd en daar mijn eigen idee op los gelaten.

 

http://www.drillyourownwell.com/

 

Ik heb de beste man ook al een mail gezonden met mijn visie.

Ik hou jullie op de hoogte :-)

 

Even een korte uitleg hoe ze zo'n bron spuiten, vervolgens mijn idee. Wellicht heeft iemand ervaring?

 

Ze zorgen dat ze een buis in de grond spuiten dmv het zand weg te spoelen en met water boven te halen.

Vervolgens gaat er een smallere buis in de grote buis, deze smalle buis heeft de filters (gaatjes) e.d.

Daarna wordt de grote buis weer uit de grond getrokken.

De smallere buis is dus de "put".

 

Het is mogelijk om onder in de put nog wat grind te storten, hierdoor wordt de capaciteit verhoogd en heb je minder kan tot dicht slippen van de buis.

 

Voor normaal gebruik moet dit voldoende zijn. grootgrondbezitters en bedrijven willen vast een diepere put.

 

Nu was mijn idee om gelijk de buis te gebruiken die je als bron wil, zelfde "systeem" gebruiken om te pulsen.

Als je de buis dan op gewenste diepte hebt, de kraan laten lopen en grind naast de buis gooien...

De kraan uitzetten, ontkoppelen etc en vervolgens wat grind in de buis.

 

Hierdoor is de buis "afgesloten" van het zand en zal deze niet dichtslippen?

 

Heeft iemand deze methode eerder gebruikt? Zou mijn idee lukken?

 

Ik heb de eigenaar van bovengenoemde site ook een mail gezonden met mijn "idee" met de vraag of dat mogelijk is.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb het op deze manier laten doen door een paar jongens uit Friesland. Vermoedelijk ben ik de enige in mijn woonplaats met een eigen bron. De put is 18 meter diep - ik vermoed dat dat niet lukt met eigen materiaal. Het water dat omhoog komt is wel extreem rijk aan ijzer en een goede ontijzeringsinstallatie is duurder dan put+hydrofoor pomp. Ik gebruik de put niet/nauwelijks - het is een goede backup voor mijn watervoorziening en binnen 20 minuten kan ik 'm koppelen aan mijn leidingnet in huis. Ontijzeren kan ook goedkoper, door het water bovengronds een tijd aan de lucht bloot te stellen.

Voor mij is het momenteel goedkoper om water via het waterleidingbedrijf te kopen, en ligt de bron er voor het geval dat..

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 Wat waren de kosten van deze 18 meter put? Hier in Wijchen kost alleen het materiaal voor 6 meter (voldoende zegt winkeleigenaar) al zo'n 350 euro. In België krijg je voor 300 euro een 10 meter put incl.arbeidsloon.

@patrickb Ik heb de eigenaar van http://tuinpomp.nl/ enige tijd geleden gemaild. Hij tipte dat ik goed moest opletten dat de afdichting tussen de buizen luchtdicht bleef. Evt. kit ertussen doen. Anders zal het geheel niet werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo ik was totaal ca. € 1.200 kwijt inclusief alle materialen, reistijd van ruim 400 km en de hydrofoorpomp van ca. € 250. Het is al even geleden, maar volgens mij was het inderdaad € 50 voor elke (extra) meter. De slangen moeten inderdaad strak luchtdicht zijn, anders moet je elke keer het water omhoog trekken uit de bron, en dat gaat erg lastig met een hydrofoor pomp (die heeft een hekel aan lucht).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@patrickb Je ziet @f150 heeft al ervaring met een ijzerprobleem maar je moet er toch ook op letten of er vervuilende fabrieken in je omgeving zitten en mocht je zo'n put ''slaan'' dan

is het wijs om het water eerst te laten onderzoeken/testen op wat erin zit voordat je het gaat gebruiken @f150 werkt een ''ozon filter'' dan niet bij teveel ijzer in je water ???

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan je geen put ( bron ) aanboren pulsen met water dat je nog niet heb . Ik heb de link niet gelezen omdat het in het Engels is . Ik heb ook zo een put aangeboord 20 jaar terug . Een 5 meter lange afvoer buis diameter 110 met aan de ene kant een paar gleuven in gezaagd met de slijptol ongeveer een meter lang . Daar nijlon kous over getrokken en deze in de grond gepulst de aanzuigdarm met terug slag klep er in tot de bodem opvullen met grind en pompen . 18 meter diep gaan is zinloos een hydrofoor pomp trekt maar 7 meter en een hand pomp ook als je een goede hebt . Voor diepere putten heb je een diepte pomp nodig . Om het water naar boven te pompen .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@patrickb Je ziet @f150 heeft al ervaring met een ijzerprobleem maar je moet er toch ook op letten of er vervuilende fabrieken in je omgeving zitten en mocht je zo'n put ''slaan'' dan

is het wijs om het water eerst te laten onderzoeken/testen op wat erin zit voordat je het gaat gebruiken @f150 werkt een ''ozon filter'' dan niet bij teveel ijzer in je water ???

gr will

 

In principe is grondwater niet geschikt als drinkwater. Ik heb het water zelf op meerdere soorten vervuiling onderzocht en zou het alleen na filtering (MSR/Katadyn) drinken. En onderschat het ijzerprobleem niet. Een keertje door je leidingen of door je toilet is niet erg, maar na een week ziet alles er verroest uit en vervuilen je spullen in- en uitwendig. Ontijzeren is een must bij frequent gebruikt.

Ozon filter werkt, maar daarvoor moet je wel compartimenten boven de grond hebben. Volgens mij zat er rond de 20 mg/l aan Fe in het grondwater, 60x de toegestane hoeveelheid en dan is goed ontijzeren gewoon een klus. Arseen is een ander veel voorkomend probleem met grondwater. En dan hebben we het nog niet over de biologische en industriële vervuilingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf zo'n put proberen te knutselen vorig jaar. Ik nam een gewone grondboor, zaagde het handvat af, schoof er een buis over met schroefdraad. Bovenop de buis koppelde ik een waterslang met hoogdebiet pomp om het water weg te spoelen. Ik raakte 8 m diep tot alles bleef steken en ik noch voor- noch achteruit kon. Over het geboorde gat schoof ik pvc buizen. Ik had wel water maar dat was gemengd met erg fijn zand, de diepte was net te groot zodat de bovengrondse pomp het niet aankon. Bovendien was het gat te klein om een pomp in te laten zakken. Dit experiment kostte mij ongeveer 100€. Ik was er drie dagen zoet mee.

 

De fouten die ik volgens mij maakte :

- waterpomp met te weinig druk

- te kleine opening door te kleine diameter grondboor

- ik sneed de onderste buis zijdelings in om water door te laten, dat lukte wel maar het water stroomde te traag toe, waardoor de put 'leeg gezogen' werd (dat klinkt er een beetje over maar kom).

 

Ik vond het interessant, maar volgende keer probeer ik met een professional. Geraamde kostprijs zonder pomp 750 €

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke , @f150 is een regenput , net als wat men vroeger had geen betere / eenvoudigere optie ??

dit kan je wel zelf graven en de vervuilingen zullen ook minder zijn denk ik .

gr will

 

Wat mij betreft wel. We zijn aan het oriënteren op een andere woning met meer grond/ruimte/schuren. Daar willen we ca. 15.000-25.000 liter aan wateropslag via hemelwater gaan opslaan en dat water overal voor gaan gebruiken (behalve voor de kranen met drinkwater). Waar ik momenteel woon, is dat geen optie, en aan een 250 liter regentonnetje heb je niet zoveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn 2 putten, één van 7 , één van 5. Hoezo Damn ? Alles gaat bij ons op regenwater, behalve het kraantje in de keuken om te koken en de wasbekkens boven, ik poets mijn tanden toch nog graag met kraantjeswater. @wodan Wat ik nodig heb is de overbrugging van 'droge' periodes die elk jaar wat langer worden lijkt me. Het was best een hele investering bij het bouwen van onze woning maar gezien de prijzen in Vlaanderen meer dan de moeite waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een en ander is ook afhankelijk waar je woont.

Vraaag eens bij een loonwerkers bedrijf, als ze met de giertank bij de plaats waar je de bron wilt hebben kunnen komen ben je voor een paar honderd euro klaar dit is incl. het filter en stijgbuis.

Ze komen met de water voorraad gem. tot 8-9 mtr. en is normaal voldoende voor een kleine beregenings instalatie.

Zit er op die diepte een ijzerhoudende laag dan wordt de klus een stuk duurder en je bron veel dieper.

Kijk eens bij http://www.boutennedbv.nl/

Dit is niet het goedkoopste bedrijf maar wel een van de beste (heb er 15jr gewerkt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in Vlaanderen, net over de grens. De Franse grens, dus een Nederlands bedrijf lijkt me een beetje duur omwille van de transportkost. Er kan ook geen tankauto of giertank bij de plaats waar ik de tank wil. Ze hoeven geen water mee te brengen, ik heb genoeg regenwater. Bedankt voor het advies, ik vroeg hier in de buurt al rond maar het blijkt niet eenvoudig te zijn. @zapata.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
In principe is grondwater niet geschikt als drinkwater. Ik heb het water zelf op meerdere soorten vervuiling onderzocht en zou het alleen na filtering (MSR/Katadyn) drinken. En onderschat het ijzerprobleem niet. Een keertje door je leidingen of door je toilet is niet erg, maar na een week ziet alles er verroest uit en vervuilen je spullen in- en uitwendig. Ontijzeren is een must bij frequent gebruikt.

.

 

Wellicht is jouw grondwater er niet geschikt voor, bij ons zit de 7 mtr put ijzerhoudens water, de 18 mtr put geeft kraakhelder water dat zelfs na 72 uur stilstand geen afscheiding/afzetting in een glas geeft.

 

waar heb je het water laten testen en waarop. Dit is iets wat ik ook voor onze 18 mtr pomp wil laten doen. Het kan wel eruit zien als bronwater, maar is het niet vervuild met iets.

 

Wat was de vervuiling van jouw bron (op het ijzer na)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben eerder bij het ouderlijk huis een bron gehad met een handpomp, blijkbaar is die volgens eerder bericht dus nooit dieper geweest dan 7 meter ( de slang iig ).

 

Dit water is toen getest geweest en dit was goed water, voor consumptie en ander gebruik. De dieren ( geiten, kippen en paarden ) kregen water uit de pomp, de moestuin werd er mee bewaterd.

 

Is het ijzergehalte en andere waarden niet afhankelijk van waar je woont?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, net nagekeken. Mijn bron is 29 meter diep en is 100mm breed (vandaar ook de hogere prijs). Ferro gehalte ligt rond de 19 mg/l. Ik heb het ijzergehalte, chloride, hardheid en pH gemeten. Op het ijzergehalte na was dat niet problematisch.

 

Voor een goede watercontrole zou je nog onderzoek kunnen laten doen naar de gehaltes nitraat, nitriet, ammonium, totaal fosfaat, fluoride, bromide, sulfaat, chroom, lood, koper, zink cadmium, arseen, nikkel, kwik, antimoon, tin, seleen, molybdeen, vanadium, kobalt en barium, maar dat is vrij kostbaar. Op het ecologieforum kun je ook nog nuttige info vinden en op http://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens kun je heel veel info vinden over grondwater inclusief maps en putten, bodemonderzoek, lithologie en chemische analyses.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het is nooit onverstandig om eerst te kijken of informeren of er een veenlaag is waar je doorheen pulst of boort. Het kan zijn dat na het boren enorm veel water omhoog komt die door het veen afgesloten bleef.

 

Als je een enorm debiet op gaat pompen

krijg je een toestroming van water. Hou de grondwaterstand goed in de gaten. Heb je grondwater verlaging dan kan het zijn dat grond en of funderingen gaan verzakken.

Bovendien is het verboden, ook op eigen terrein om een waterbron te slaan.

In Nederland iig, België weet ik niet.

 

Een hoog ijzergehalte kun je oplossen door beluchting van het opgepompte water. Het ijzer gaat dan vlokken en zinkt naar de bodem van het tank. In de tank een overloopschot maken dan heb je schoon water. Desnoods een actief koolfilter en een zandfilter dab heb je het meeste vuil er wel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...