Ga naar inhoud
GENEGEERD

Binnenshuis muur tegen buitenmuur metselen zinvol?


Sjonnie

Aanbevolen berichten

Beste medepreppers, Het volgende bedacht: graag jullie input. Ik vraag mij af of het zinvol is om tegen de binnenmuren van mijn huis een extra muur (en isolatie) te metselen. Het huis is gebouwd van betonnen platen waartegen isolatie en daarna stenen zijn gemetseld. Het idee zou zijn dat in de zomer het huis (nog) koeler is, en in de winter de warmte beter wordt vastgehouden. Het hoeft geen bunker te worden, maar wanneer eea een btje steviger wordt kan ook geen kwaad. Mag graag klussen, maar geen enkele technische achtergrond. En als dit zinvol zou zijn, in hoeverre wegen de inspanningen en kosten dan op tegen het rendement? Zijn daar meetgegevens/meetmethodes voor?

Vanzelfsprekend heeft mijn huis meer ruimte dan ik nodig heb, want dit kost natuurlijk ruimte. Graag jullie (deskundige ;-) mening. @JamHard, kom er maar in! ;-) Groet, Sjonnie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Beste medepreppers, Het volgende bedacht: graag jullie input. Ik vraag mij af of het zinvol is om tegen de binnenmuren van mijn huis een extra muur (en isolatie) te metselen. Het huis is gebouwd van betonnen platen waartegen isolatie en daarna stenen zijn gemetseld. Het idee zou zijn dat in de zomer het huis (nog) koeler is, en in de winter de warmte beter wordt vastgehouden. Het hoeft geen bunker te worden, maar wanneer eea een btje steviger wordt kan ook geen kwaad. Mag graag klussen, maar geen enkele technische achtergrond. En als dit zinvol zou zijn, in hoeverre wegen de inspanningen en kosten dan op tegen het rendement? Zijn daar meetgegevens/meetmethodes voor?

Vanzelfsprekend heeft mijn huis meer ruimte dan ik nodig heb, want dit kost natuurlijk ruimte. Graag jullie (deskundige ;-) mening. @JamHard, kom er maar in! ;-) Groet, Sjonnie

 

 

Hoi @Sjonnie, ik neem aan dat het huis je eigendom is en geen huurhuis. En dat je er nog tientallen jaren wilt blijven wonen. :p

 

Net als jij zie ik ook voordelen, niet alleen wat betreft isolatie maar je kunt achter die extra muur ook van alles verbergen.

Als je alleen voor de isolatie gaat lijkt het mij niet nodig om een extra muur te metselen.

 

Maar ik ben geen deskundige :o

 

Gr. en suc6, Martin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Wodan, wij hebben elkaar eens in Nunspeet ontmoet. Het valt me op dat je reacties doorgaans vrij pittig van aard zijn. Niet iedereen is op elk gebied even deskundig, er zijn vast wel gebieden te bedenken waar anderen meer kennis hebben dan jij. Het doel van deze community is ook kennis delen en elkaar helpen. Wellicht wat moeilijker dan alleen een idee afwijzen, maar beter voor de sfeer en veel leerzamer en gezelliger! met groet, Sjonnie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Beste Wodan, wij hebben elkaar eens in Nunspeet ontmoet. Het valt me op dat je reacties doorgaans vrij pittig van aard zijn. Niet iedereen is op elk gebied even deskundig, er zijn vast wel gebieden te bedenken waar anderen meer kennis hebben dan jij. Het doel van deze community is ook kennis delen en elkaar helpen. Wellicht wat moeilijker dan alleen een idee afwijzen, maar beter voor de sfeer en veel leerzamer en gezelliger! met groet, Sjonnie

 

Zo is dat @wodan.

 

Hoe beter je je huis isoleert, hoe minder je hoeft te stoken. Als je het goed aanpakt, hoef je helemaal niet meer te stoken.

Zo iets heet een Passief Huis:

 

http://www.passiefhuisplatform.be/artikel/wat-een-passiefhuis

 

Verdiep je hier even in. Als je daarna weer vragen hebt, stel ze gerust, want als je niet weet waar je mee bezig bent, is er altijd wel iemand die je kan helpen. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Wodan, wij hebben elkaar eens in Nunspeet ontmoet. Het valt me op dat je reacties doorgaans vrij pittig van aard zijn. Niet iedereen is op elk gebied even deskundig, er zijn vast wel gebieden te bedenken waar anderen meer kennis hebben dan jij. Het doel van deze community is ook kennis delen en elkaar helpen. Wellicht wat moeilijker dan alleen een idee afwijzen, maar beter voor de sfeer en veel leerzamer en gezelliger! met groet, Sjonnie

 

ik vermoed dat @wodan je wil behoeden dat je fundering het niet houd je huis in elkaar stort en het huis wat er aan vast zit ook onbewoonbaar word

jij een hele hoop kosten gaat krijgen en een rechtzaakje hier en daar

zulke dingen moet je echt met een ingenieur overleggen

 

isoleren kan je ook zonder een extra muur te metselen

bv binnen gipsplaten zetten

evt extra isolatie aanbrengen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vermoed dat @wodan je wil behoeden dat je fundering het niet houd je huis in elkaar stort en het huis wat er aan vast zit ook onbewoonbaar word

jij een hele hoop kosten gaat krijgen en een rechtzaakje hier en daar

zulke dingen moet je echt met een ingenieur overleggen

 

isoleren kan je ook zonder een extra muur te metselen

bv binnen gipsplaten zetten

evt extra isolatie aanbrengen

 

Exact, alleen wil ik zoveel niet typen. Soms moet je onwetende mensen die stappen overwegen, direct op hun pad stoppen nog voor ze hun voet hebben opgeheven.

Het is niet mijn bedoeling slechte raad te geven of zo, ik ben positief ingesteld, maar de vraag houdt gewoon voor Sjonnie ongekend risico in en daarvoor wil ik

hem direct behoeden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge, thnx voor je reactie. Fijn te horen dat Wodan mij wil behoeden voor problemen, iets niet doen is ook een keuze. En wanneer er medepreppers onderbouwd reageren dan kan dat behulpzaam zijn. Enne, gipsplaten had ik aan gedacht, vin dat alleen niet zo mooi. Gemetselde bakstenen is mooier om naar te kijken. (Nee, begin niet over steenstrips ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge, thnx voor je reactie. Fijn te horen dat Wodan mij wil behoeden voor problemen, iets niet doen is ook een keuze. En wanneer er medepreppers onderbouwd reageren dan kan dat behulpzaam zijn. Enne, gipsplaten had ik aan gedacht, vin dat alleen niet zo mooi. Gemetselde bakstenen is mooier om naar te kijken. (Nee, begin niet over steenstrips ;-)

 

dat ligt aan hoe goed je het kunt afwerken

ik heb bijna alles met gipsplaten gedaan, en dat is gewoon netjes strak

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@12gauge, thnx voor je reactie. Fijn te horen dat Wodan mij wil behoeden voor problemen, iets niet doen is ook een keuze. En wanneer er medepreppers onderbouwd reageren dan kan dat behulpzaam zijn. Enne, gipsplaten had ik aan gedacht, vin dat alleen niet zo mooi. Gemetselde bakstenen is mooier om naar te kijken. (Nee, begin niet over steenstrips ;-)

 

Voor de afwerking zijn er heel veel andere dingen te bedenken, dan kale baksteen of steenstrips.

 

Leem, hout in alle soorten, stucco, behang, foto-behang.

En als je toch bezig bent, kan je gelijk een warmte-muur maken.

 

https://www.google.nl/search?q=Wandafwerking+natuurlijke+materialen&rlz=1C5CHFA_enNL503NL503&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=KGEDUpTNEo3aOJOCgegO&biw=1117&bih=579&sei=MGEDUvHcHIjiPNq9gKAC#bav=on.2,or.r_qf.&fp=3872310028bf9afc&hl=nl&q=wall+finish+wood&sa=1&tbm=isch&um=1&imgdii=_

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op dat als je buitenmuur /isolatie/ binnenmuur en dan weer isolatie en een gemetselde muur plaatst,het douwpunt in jou muur veranderd.

Als je het niet goed doet heb je voortaan altijd vochtige ,natte muren.

 

Uiteindelijk heb ik zelf warmte isolerende cellenbeton (ytong multipor)gebruikt,zijn vochtregulerend in combinatie met het inpregneren van de bestaande muur tegen het optrekkende vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjonnie

Het idee an sich lijkt me niet slecht alleen vrees ik dat het moeilijker is dan je denkt. Je kan niet zomaar een muur bovenop je vloer optrekken omdat die eenvoudig niet de draagkracht heeft. Het hangt ook af van het funderingssysteem en de ondergrond die werd gebruikt. Hiervoor heb je een architect nodig.

 

Wat je wel kan doen is je muur aan de binnenzijde gaan isoleren (er bestaan samengedrukte isolatiepanelen met tand en groef) waarmee je alles luchtdicht kan afwerken. Daarvoor zou je kunnen een Gyproc muur plaatsen die je net als een gewone muur kan behangen of schilderen. Er bestaan zelfs gyproc panelen met isolatielaag aan. Waar je in dat geval wel moet mee uitkijken is met de evacuatie van vochtigheid. Als je adement komt er vocht vrij dat weg moet kunnen. Doe je dat niet, dan slaat het vocht neer op de koudste plekken en krijg je daar schimmels wat bijzonder ongezond kan zijn. Ook hiervoor zou ik het advies van een architect inwinnen, al heb je geen bouwvergunning nodig om die werken uit te voeren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

@Sjonnie je kunt een gipsplaten wand monteren of een wandje metselen/lijmen met van die eaton blokken. Resultaat mbt isolatie blijft nagenoeg gelijk tov baksteen, gewicht is aanzienlijk lager.

 

Volgens mij worden tegenwoordig bijna alle nieuwe woningen van dit soor binnenmuren voorzien.

 

Houd er wel rekening mee dat kozijnen ed wellicht niet meer passen en je daar een afwerking voor moet gaan bedenken. En of het optisch wel een mooi gezicht is om bij deur- en raam een brede muur te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
@Sjonnie Waar je in dat geval wel moet mee uitkijken is met de evacuatie van vochtigheid. Als je adement komt er vocht vrij dat weg moet kunnen. Doe je dat niet, dan slaat het vocht neer op de koudste plekken en krijg je daar schimmels. .

 

Daar heb je een punt. Maar volgens mij gaat het vocht welke je uitademt nu niet door de muur en via de spouw naar buiten, daarvoor zijn de roosters in het raam.

Door het temperatuursverschil van de binnen en buitenmuur condenseert het water dat in de buitenlucht zit dus in je spouw.

De buitenmuur bevat spouwopeningen voor de verluchting, als je aan de binnenzijde van je huis een extra wand gaat maken zul je ook iets van roosters oid moeten plaatsen om mogelijk vocht te voorkomen. Waarschijnlijk zal het probleem minder zijn dan bij je buitenmuur omdat je nu in de 2e koudebrug zit en het temperatuursverschil minder zal zijn tussen binnen en de tussenwand als tussen binnen en buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als men zoiets wil ondernemen moet men de voor en de nadelen vergelijken .

1) doe ik het zelf of laat ik het doen

2) als ik het zelf doe hoe lang gaat het duren

3) kan ik nog wonen in mijn huis tijdens de werkzaamheden

4) wat komt er al bij kijken .

5) wat zijn de mogelijke bijkomende kosten . Vloer elektriciteit kozijnen en deuren .

6) hoe is het met het gewicht . Mijn fundering ?

7) ga ik pleisteren of niet

8) hoe zit het met de keuken (inbouw kasten)

9) als ik gyproc gebruik wat kan ik nog aan de muur hangen .

10) en neem ik niet te veel ruimte weg .

Tien puntjes die me nu te binnen schieten . Maar als je terplaatse kan kijken zijn er nog meer .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste medepreppers, ik wil een bevalling begeleiden, iemand tips?

Beste medepreppers, ik wil het motorblok van mijn 2013 auto uit elkaar en in elkaar zetten, iemand tips?

Beste medepreppers, ik wil een open hart operatie gaan doen, iemand tips?

 

@Sjonnie

Je geeft aan hier geen ervaring mee te hebben, dat blijkt ook uit je vraag.

Begin nu eerst eens een vogelhuisje te timmeren, maak daarna een houten kast en metsel daarna een bloembak oid.

Lees je eens in, Google eerst eens, vraag een timmerman naar je idee ipv een impulsieve vraag op het forum te plaatsen.

Tevens denk ik dat de kosten hoger zijn dan de besparing.

 

p.s. isoleren doe je grotendeels aan de buitenzijde. Als je binnen een betonen muur beter wil isoleren, doe je dat met een een gipswandje + kleine isolatie laag er achter. En nog een kleine tip, warmte wil omhoog, minder naar opzij.

ok, nog een extra tip, gratis, vergeet niet te ventileren! Vocht moet weg kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjonnie

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in bouwen, ik ben een klusser, hou van nieuwe materialen. Je vraag bleef me bezighouden. Ik heb misschien een tip voor je waar je nog niet aan dacht : weinig werk, mooi in afwerking. Heb je al gedacht aan kurkbekleding tegen je muur ? Tegenwoordig is dat hip, je kleeft ze (laat maar doen door een vakman) tegen je muur, het kurk isoleert en geeft een aangenaam binnenklimaat. Geen gehannes met extra muren. Een linkje om je zin te doen krijgen.

http://www.wonenonline.nl/interieur-inrichten/wandbekleding-behang/wandbekleding-kurk.html of google eens naar afbeeldingen kurk als wandbekleding.

http://www.santana.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Beste medepreppers, ik wil een bevalling begeleiden, iemand tips?

Beste medepreppers, ik wil het motorblok van mijn 2013 auto uit elkaar en in elkaar zetten, iemand tips?

Beste medepreppers, ik wil een open hart operatie gaan doen, iemand tips?

 

 

Zeer scheve vergelijkingen. Isoleren is geen raketwetenschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...