Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe groot is het risico op een nucleair incident ?


lewieke

Aanbevolen berichten

Gast Repelsteeltje
Ik ben niet die wij, waar jij jezelf blijkbaar onder schaart.

 

Fantastisch wat Denemarken deed als land. Goed voorbeeld. Net als Cuba trouwens. Zie ik in Nederland niet zo snel gebeuren, past niet in straatje van Rutte en co.

Zelfs denk ik niet meteen zo groots, ik denk nooit "met zijn allen"...en ik denk zeker niet dat je passief achterover op je stoel moet zitten wachten tot de regering eens bedenkt wat zij voor je goed vinden...ik denk dat je met groepje best ook een en ander op kan zetten. Wat voorbeelden.

 

-Hier kunnen/mogen zonnepanelen niet bv, maar een boer in de buurt stelt wel ruimte voor extra zonnepanelen op zijn dak ter beschikking voor een groep mensen.

-AH brengt de boodschappen tot in de keuken, maar ja ik koop zelden iets bij AH, gelukkig is er nu ook iemand die boerenboodschappen op de bakfiets thuisbrengt. Niets duurder dan de AH, wel gezonder, lokaal, en erg milieuvriendelijker afgeleverd.

-Winddelen kopen bij een windmolen.

-Gemeenschappelijk gebruik van wasmachine, moestuin, tuinspullen, andere apparaten.

Met wij worden wij, de totale Nederlandse bevolking met zijn gekozen bestuurders bedoelt. En niet jij en/of ik specifiek. Ik had verwacht dat dat wel duidelijk zou zijn. Burgerinitiatieven zijn belangrijk en zéér waardevol. Wij, de totale Nederlandse bevolking, moeten dus, zoals jij al aangeeft, veel pro-actiever worden. Helaas blijft dat dan weer alleen bij jij en ik (en een handje vol anderen).

 

-Van die panelen kan ik inkomen. Ik mag ze wel hebben. Maar dan alleen als de woningbouw ze mag plaatsen, onderhouden en in eigendom blijven van de woningbouw. Per saldo is het dus niet eens rendabel en kan ik dus beter bij mijn energieleverancier blijven (Greenchoice) en ze gewoon niet plaatsen.

-Mooi initiatief van die boer. Mag hier ook wel gebeuren, maar veel mensen blijven de voorgesneden sla bij de Appie kopen helaas.

-Winddelen check. Heb er 2. Wil er wel meer, maar financiën laten dat nog niet toe.

-Moestuin doe ik gezamenlijk met mijn zuster en zwager. Met 2 gezinnen hebben wij een totaal van 3 gehuurde stukjes grond. Aangevuld met 1 zéér eetbare tuin en mijn zuster wil daar ook op overgaan. Wij produceren al aardig zelfvoorzienend, maar uiteraard nog lang niet voor de volle 100% zelfstandig. Materiaal ed hiervoor word dus ook gezamenlijk aangeschaft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik woon zelf circa 75km van een kerncentrale en het is relatief eenvoudig voor een terrorist om met een of meerdere drones geladen met termite of explosieven schade aan te richten. Hoe omvangrijk schade kan zijn weet ik niet maar een plan hebben kan nooit kwaad. Ik heb zelf een digitale Geiger teller met touchscreen die tevens de dosis weergeeft. Ik heb M90 maskers en filters zodat de Alpha deeltjes worden weggefilterd maar alleen toegang tot een publieke schuilkelder voor de Beta en Gamma. In de toekomst ga ik verhuizen en zorg ik voor een mooie eigen kelder bekleed met lood :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon zelf circa 75km van een kerncentrale en het is relatief eenvoudig voor een terrorist om met een of meerdere drones geladen met termite of explosieven schade aan te richten. Hoe omvangrijk schade kan zijn weet ik niet maar een plan hebben kan nooit kwaad. Ik heb zelf een digitale Geiger teller met touchscreen die tevens de dosis weergeeft. Ik heb M90 maskers en filters zodat de Alpha deeltjes worden weggefilterd maar alleen toegang tot een publieke schuilkelder voor de Beta en Gamma. In de toekomst ga ik verhuizen en zorg ik voor een mooie eigen kelder bekleed met lood :-)

 

zal een dikke pak lood mogen zijn..

en dan zit je in je keldertje. wat dan? :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zal een dikke pak lood mogen zijn..

en dan zit je in je keldertje. wat dan? :-)

 

Wees voorzichtig met het bekleden van jouw kelder (en vooral het plafond ervan) met grote hoeveelheden lood. Lood is heel zwaar en het vastmaken ervan aan het plafond kan misschien de structurele integriteit van jouw woning aantasten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 1973 en 78 was er oliecrisis. Kennen de meeste van ons nog van de autoloze zondagen.

Denemarken, toen voor 99% afhankelijk van olie wilde dat nooit meer meemaken en daar hebben ze "beleid" op gemaakt.

Energiebedrijven juist WEL in handen van regering, meer windmolens,aardwarmte-energie, zonnecollectoren. Geen kernenergie.

Als je daar een bedrijf wilt bouwen, moet je eerst een goedgekeurd energieplan voorleggen, hoe je zo zuinig mogelijk met energie omgaat en de restenergie en afval verwerkt.

Het heeft heel wat gekost, maar juist door de schouders er allemaal onder te zetten is het ook van de grond gekomen.

Google er eens op, fraaie verhalen waar we nog veel van kunnen leren.

 

Dat moet inderdaad veel hebben gekost want zelf vandaag de dag zijn fotovoltaïsche panelen op het dak van jouw woning nog niet rendabel in een land als België (dat meer zonlicht krijgt dan Denemarken). Zie: http://www.hln.be/hln/nl/2657/Ecotips/article/detail/1077337/2010/03/09/Zonnepanelen-zonder-subsidie-verlieslatend.dhtml

 

In de voorbije paar jaar zijn bijna alle bedrijven in deze sector failliet gegaan (denk maar aan Solyndra in de VS). In 2012 alleen zijn 40 bedrijven uit deze sector failliet gegaan. De RENIXX (Renewable Energy Industrial Index) is van zijn piek van 2000 punten in 2007 gezakt naar een 200 punten in 2012. Sommige zullen zeggen dat de financiële crisis de oorzaak is maar dat is eigenlijk niet zo. De oorzaak was dat de fotovoltaïsche industrie een bubbel was die zijn beloftes niet kon waarmaken. De crisis heeft enkel geholpen om de bubbel te doorprikken. De eerste fotovoltaïsche cel is ontworpen in de Bell labo's in 1954 en had een rendement van 6%. Na meer dan een halve eeuw aan onderzoek is de efficiëntie nog steeds slechts 25%.

 

Voor preppers is het inderdaad nuttig om fotovoltaïsche panelen te hebben maar willen we echt het geld erin pompen duurdere energie op te wekken voor bedrijven zoals aluminiumproducenten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is een reden dat de commerciele energieproducenten dat met solar werken dat met warmteomzetting doen, en niet fotovoltaisch :-)

maar dit werkt enkel op grote schaal... dat ga je dus niet op je dak leggen.

 

Het grote voordeel van dakpanelen is dat je de energie lokaal opwekt, wat transportkosten reduceert (maar "je steekt terug", dus moet je daar voor betalen - anders maken ze geen winst meer)

grote discussie, verkeerde topic. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...

Wat ik me al een tijdje afvraag en wat me, eerlijk gezegd, wel wat zorgen baart...

 

Stel bij een shtf situatie waarbij onze kerncentrales voor een of andere reden onbemand raken.

Hebben die centrales dan een ingebouwd auto-shutdown systeem? Of is het dan slechts een kwestie van tijd dat we er allemaal aan gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Wat ik me al een tijdje afvraag en wat me, eerlijk gezegd, wel wat zorgen baart...

 

Stel bij een shtf situatie waarbij onze kerncentrales voor een of andere reden onbemand raken.

Hebben die centrales dan een ingebouwd auto-shutdown systeem? Of is het dan slechts een kwestie van tijd dat we er allemaal aan gaan...

 

Kerncentrales zijn inderdaad wel uitgerust met controlesystemen en fail safes die desnoods de hele boel stopzetten. Meer info lees je hier: http://world-nuclear.org/info/Safety-and-Security/Safety-of-Plants/Safety-of-Nuclear-Power-Reactors/

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://sputniknews.com/politics/20150830/1026372757.html Deze man denkt dat de VS de boel wel op scherp zet.

 

De VS zijn daar al een tijdje mee bezig, als kop van de NATO lijkt het wel alsof zij hun nieuwste speeltjes willen uittesten. Op dit moment doen ze ongewapende verkenningsvluchten boven Rusland onder het Open Skies-akkoord. Rusland weet zich nog erg goed in te houden vind ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De VS zijn daar al een tijdje mee bezig, als kop van de NATO lijkt het wel alsof zij hun nieuwste speeltjes willen uittesten. Op dit moment doen ze ongewapende verkenningsvluchten boven Rusland onder het Open Skies-akkoord. Rusland weet zich nog erg goed in te houden vind ik...

 

Want die Russische bommenwerpers type bear die boven ons grondgebied vliegen en begeleid moeten worden vallen daar niet onder ?

Wakker worden. Dit gebeurd wederzijds. Al jaren, niets nieuws.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...