Ga naar inhoud
GENEGEERD

Deepcycle accu,s buitenkansje??


frank1964

Aanbevolen berichten

Zonder direct beloftes te doen, wil ik de volgende interesse peilen.

 

Via een contact, kan ik mogelijk tegen aanzienlijke korting aan accu's komen. Te denken valt dan aan kortingen tot 45 %.

De precieze prijzen weet ik nog niet, maar hangen natuurlijk ook af van de hoeveelheid die ik af wil nemen.

Graag wil ik weten wie er interesse heeft in accu's en waar precies deze interesse dan ligt.

Mogelijk kunnen we met elkaar een leuke slag slaan.

reacties graag via dit topic, maar vragen zijn per PM ook zeker welkom.

 

 

Voor alle duidelijkheid, vanwege mijn beroepsethiek, ga ik mijn bron op geen enkele wijze openbaar maken. Hier naar vragen heeft dus geen enkele zin.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@frank1964, mooi aanbod. Ik ben een beetje een leek op dit gebied, een accu is voor mij de batterij die in mijn auto zit. En ik weet dat in elektrische auto's weer andere batterijen zitten, toch? Van 'deep cycle' had ik nog nooit gehoord. Nu wel want ik heb het opgezocht op internet maar de info is wat summier - en als ik meer wil weten wordt het te technisch voor me - dus ik weet niet of ik er wat een heb, daarom een paar dummy-vragen aan het geachte forum:

 

Wat is in zijn algemeenheid het nut van zo'n accu voor preppers? En hoe kan ik zo'n ding opladen in een shtf -of teotwawki-situatie?

Juist vandaag zat ik na te denken over een accu voor mijn net aangeschafte tweedehands danita 640 bak. Is zo'n deep cycle accu daarvoor te gebruiken dan wel beter dan een gewone accu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frank1964, mooi aanbod. Ik ben een beetje een leek op dit gebied, een accu is voor mij de batterij die in mijn auto zit. En ik weet dat in elektrische auto's weer andere batterijen zitten, toch? Van 'deep cycle' had ik nog nooit gehoord. Nu wel want ik heb het opgezocht op internet maar de info is wat summier - en als ik meer wil weten wordt het te technisch voor me - dus ik weet niet of ik er wat een heb, daarom een paar dummy-vragen aan het geachte forum:

 

Wat is in zijn algemeenheid het nut van zo'n accu voor preppers? En hoe kan ik zo'n ding opladen in een shtf -of teotwawki-situatie?

Juist vandaag zat ik na te denken over een accu voor mijn net aangeschafte tweedehands danita 640 bak. Is zo'n deep cycle accu daarvoor te gebruiken dan wel beter dan een gewone accu?

 

Hallo Pathfinder.

 

Nu ben ik ook geen enorme techneut, dus mogelijk zijn er mensen die een beter antwoord kunnen geven dan ik, maar ik doe een poging.

Deep cycle staat voor een accu die je bijna totaal leeg mag maken, zonder dat hij daar schade aan oploopt. Ook kan deze langdurig dezelfde spanning leveren. Normale autoaccu's, zijn gemaakt op een kortstondige zware belasting, het starten, maar verder wordt er erg weinig van gevraagd. Wanneer je deze helemaal leeg gebruikt, verkort dit de levensduur van de accu aanzienelijk. Tot zover mijn kennis over het verschil tussen een auto en deep cycle accu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen geef @frank1964 even de tijd om wat specs te vinden..

 

Alleen een term "deepcycle" zegt helemaal niks.

Sommige accus kunnen daar perfect tegen bv nikkelcadmium cellen oftwel veel oplaadbare batterijen je kent ze wel de Penlite's enz

En ander accus kunnen daar bijzonder slecht tegen bv de standaard auto accu die eigenlijk zo min mogelijk ontladen moet worden en met een paar echte deepcycles gewoon kapot zal gaan.

Maar goed ook een auto accu kan een deepcycle doorstaan al is het maar een paar keer..

 

Dus het heeft pas nut om verder te praten als er wat spects komen.

 

Verder heeft roepen ik wil x Ah y volt weinig zin tenzij de tweede eis is dat die capiciteit in een fysiek verpakking ( dus accu) moet zitten.

Je kunt redelijk makkelijk, identieke!, accus in serie zetten om de gewenste spanning te krijgen waarbij de enige beperking de spanning van de accu, dus de fysiek niet verder te scheiden cel of cellen zijn.

Als je 12 volt accus hebt kun me 12, 24, 36 enz volt maken, het je een losse cel van 2 volt dan kun je 2, 4, 6, 8 enz volt maken..

Ook kun je , weer identieke, redelijk makkelijk accus parallel zetten om de gewenste capaciteit te krijgen.

 

Maar goed, de specs graag Frank :cool:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Integendeel, het geeft een indicatie hoeveel vraag er zou kunnen zijn.

Alleen "Ja" roepen geeft geen markt-diepte informatie.

 

Ik kan me voorstellen dat er bedrijven zijn die alleen zaken willen doen als er (bijvoorbeeld) meer dan 10.000 Ah wordt afgenomen.

 

Dat is absoluut waar.

Ik zat te twijfelen of ik dat soort opmerkingen even moest meenemen, maar dan worden het zulke lange posts.

 

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ref to OPsZ

 

 

 

Een OPsZ is gewoon een natte accu, niets bijzonders aan met betrekking tot onderhoud.

Offgrid, ja. Maar dan met alles ;-)

 

nouja je moet nogal wat laad vermogen hebben om een 1000Ah bank van een fatsoenlijk lading te kunnen voorzien.

 

Dikke 50A laadstroom, ga je laden met een generator? of heb je 10 tallen 12V panelen? en een laadregelaar die dit kan regelen? of zelfbouw met relais aan de slag?

 

en OPzS ? nooit van gehoord. Als het een natte dikke plaat accu is zal het semi-tractie zijn en geen deep cycle toch!?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

OPsZ is een tubular plate accu, een speciaal geconstrueerde "plaat" die uit kleine buisjes bestaat.

klinkt als een optima yellow.

 

PS: Nee geen zelfbouw. Ik denk aan de BlueSolar charger 150/70A MPPT

VET!

 

Ik moet er nu 3 maanden per jaar op draaien maar hier is het voornamelijk consuminderen. Ben nu zover dat overdag internet aan kan blijven (op een 12V -> 20V laptop adapter) en dat ik mijn apple laptop kan laden aan een 12v lader.

Toch ben ik er ook trots op dat wij hele dagen zonder 220 kunnen en alles op 12V doen. We komen niets te kort. Koelkast op gas en ik wil onze oude wijnkelder, halfondergronds in ere herstellen om een 12 graden ruimte te hebben.

 

Victron is mooi maar duur spul, als lader zou je m ook kunnen afwegen tegen een outback 80A. Echter victron is in NL vast beter te krijgen.

 

En inderdaad met dergelijk regelaar kun je gewoon je thuissysteem voor net-gekoppelde panelen aansluiten omdat hij zo'n hoge ingangsspanning aankan.

Ik heb ook 1200Wp liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

update: Vandaag de betrokken man wer gesproken. Volgende week vrijdag zie ik hem weer. Hij levert dan een lijstje van mogelijkheden.

Gelijk wel iets geleerd, niet iedere accu is gelijk. Er wordt gesproken over ontladingstijd en dat maakt het verschil. Wanneer je 120Amp uit een accu wil trekken en deze kan dat binnen 5 uur leveren, heb je een andere kwaliteit accu te pakken die hetzelfde amperage kan leveren, maar binnen 20 uur. Dat wist ik dus niet, maar wel interessant.

 

wordt vervolgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...