Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn nieuwe ervaring met satelliet telefonie


Luke

Aanbevolen berichten

Ik zag laatst op marktplaats voor € 375,00 een Thuraya satelliet telefoon (SO-2510) staan, zie plaatje. Na flink onderhandelen ben ik 'm voor € 300,00 uiteindelijk op gaan halen.

Er zat een prepaid thuraya sim bij waar nog € 20,00 tegoed op stond. Kan je mooi 20 minuten mee bellen. Ik dacht eerst dat je alleen een satelliet telefoon kon bezitten met vaste hoge maandelijkse kosten, of een prepaid sim die al na een paar maanden verloopt, dat is natuurlijk niet handig.

 

Nu is dus gebleken dat dit helemaal geen probleem is. Je betaalt een soort jaarbijdrage om je sim actief te houden. Dit kost omgerekend € 35,00 per jaar en gaat automatisch van je prepaid tegoed af. Als je dus 100 euro tegoed koopt is je sim 1 jaar + 3 jaar geldig voordat je weer tegoed moet kopen. Met de Thuraya sim bel je voor ongeveer een dollar per minuut vanuit het dekkingsgebied. zie de kaart.

 

Wat overigens ook erg handig is dat Thuraya een roaming overeenkomst heeft met bijvoorbeeld KPN en T-mobile zodat je je eigen simkaart in de satelliet telefoon kunt gebruiken! Dan heb je dus helemaal geen vaste kosten en als je ooit eens geen bereik hebt of het GSM net plat ligt wissel je gewoon de sim en kan je weer bellen en gebeld worden op je eigen 06 nummer. Kosten zijn wel veel hoger dan: 3 euro per minuut bellen en 1 euro per minuut om gesprekken te ontvangen.

 

Thuraya heeft 2 actieve satellieten die gemiddeld op 35 tot 40 duizend kilometer hoogte staan. Deze zijn geo stationair. Dit houdt in dat ze ten opzichte van de aarde altijd op dezelfde plek staan. Net zoals TV satellieten e.d.

De telefoon moet dus 40000km kunnen zenden, en dat kan ie goed. Meestal ben je 1 a 2 minuten bezig met vinden van de juiste plek en het krijgen van signaal maar dan gaat bellen prima. Ik was echt verbaasd dat een dingetje van 130 gram naar een satelliet kan zenden. Je moet overigens wel vrij zicht hebben, dus binnen of naast een gebouw doet ie het echt niet.

 

Hij zit standaard in mijn tas die ik altijd bij me heb, het is toch maar 130 gram.

 

Samenvatting: Voor 300 tot 400 euro koop je een prima satelliet telefoon die in heel Europa en ver daarbuiten werkt. Vaste kosten 35 euro per jaar of je kan je eigen sim gebruiken.

Mochten er mede-preppers zijn die ook een Thuraya telefoon hebben of er een willen kopen wil ik graag nummers uitwisselen. Zo is er toch mooi stabiele communicatie mogelijk ongeacht afstand. Ik kan ook berichten tot 30km doorgeven via 27MC en tot 10km op PMR. Ik zit overigens nabij Utrecht centrum.

 

Wil je mijn Thuraya nummer hebben stuur me dan een bericht. Telefoon staat alleen aan als daar reden voor is en dan altijd 20:00.

 

Ik ben vast iets vergeten uit te leggen, mocht je nog iets willen weten vraag het gerust!

 

De telefoon:

Thuraya_2510.jpg.9a54a93def6609794328e0d675bdf644.jpg

 

Dekkingsgebied Thuraya

thuraya-dekking.jpg.98b33a0dae6ca2faaa8331af10210fdb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
ff voor de nieuwsgierigheid.. Maar als het gsm netwerk plat ligt niemand op een normale gsm te bereiken is, wie ga jij kunnen bereiken met die telefoon?

 

Goede vraag!

 

Ik vraag me ook af: zit alle techniek in die 2 satellieten, of zijn er ook nog wat servers op aarde (die stroom nodig hebben)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dus eigenlijk weet je niet wie je aan de andere kant van de lijn te pakken krijgt en ook niet welk telefoonnummer je moet draaien? ...

Dus feitelijk is het hopen dat er iemand op neemt die dan hetzelfde voor ogen heeft (vrede, liefde enz) ipv iemand die vraagt en zoekt naar overlevende mensen om die te plunderen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is niet afkattend bedoeld hoor, ik zie alleen persoonlijk het nut er niet echt van... Ben van mening dat de weinige Mensen die je aan de telefoon zult krijgen, overheid, is... En de overheid hoeft niet te weten waar Ik dan zit aangezien dat de hele shitzooi door hun is gekomen ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, hoe je het gebruikt moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar ik neem aan dat thuraya naar thuraya verkeer niet over het grondstation loopt. En dat kan je dus altijd een andere thuraya telefoon bereiken. Zal ze hier eens een mail over sturen.

 

Ik denk vooral dat het handig is om te communiceren met mede-preppers. Dit verkeer luister je natuurlijk ook niet zo makkelijk af, en dat heeft ook z'n voordelen.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
ff voor de nieuwsgierigheid.. Maar als het gsm netwerk plat ligt niemand op een normale gsm te bereiken is, wie ga jij kunnen bereiken met die telefoon?

 

Mij :-)

 

....////....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Goede vraag!

 

Ik vraag me ook af: zit alle techniek in die 2 satellieten, of zijn er ook nog wat servers op aarde (die stroom nodig hebben)?

 

In principe zit alle logica in de sattelieten zelf, al worden de verschillende stuur- en bewakingscommando's wel vanaf de grondstations naar de sattelliet gezonden. Sattelieten hebben echter ook een 'stand-alone' mode waarin ze blijven werken, ook als ze geen informatie meer vanaf de grond ontvangen. Veel sattelieten beginnen op dat moment allerlei zelfstandige resetprocedures en gaan 'zoeken' naar een manier om de fout te herstellen. Als die fout op de grond ligt... dan is daar in de lucht niets aan te doen. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan is na een SHTF na een uurtje bellen je tegoed op... en dan? Nieuwe kopen? Gaat niet meer...

 

Leuk idee maar volgens mij nogal onpraktisch; regel dan een HAM licentie en de spullen om de OSCAR satellieten te kunnen gebruiken, lijkt mij persoonlijk 1000x nuttiger dan een commerciele satelliet telefoon.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan is na een SHTF na een uurtje bellen je tegoed op... en dan? Nieuwe kopen? Gaat niet meer...

 

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat er aan de hand is. Het kantoor en operations zit in Dubai, dat is wel een eindje weg van NL en de EU. Als hier iets aan de hand is kan je daar gewoon tegoed kopen door de gratis klantenservice te bellen. Noodnummers zoals 112 e.d. Zijn ook gratis via een satelliet telefoon. Bij wereldwijde SHTF is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar ben ik niet zo bang voor. Het is maar waar je voor prept...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Beste Luke, weet jij iets over blokkades van providers? Probeer van landlijn naar thuraya te bellen, vanuit Belgie en Nederland, maar valt direct in gesprek en dus geen verbinding. Met iphone lukt wel contact te krijgen en andersom van sat naar landlijn gaat ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Luke, weet jij iets over blokkades van providers? Probeer van landlijn naar thuraya te bellen, vanuit Belgie en Nederland, maar valt direct in gesprek en dus geen verbinding. Met iphone lukt wel contact te krijgen en andersom van sat naar landlijn gaat ook goed.

 

En het is natuurlijk te hopen dat Luke Wekelijks al zijn posts van de afgelopen 2-3 jaar naleest om te zien of iemand misschien wel reageert op een post uit 2013:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...