Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kookplaat BIL


Nature

Aanbevolen berichten

Ik dacht dat dit misschien wal handig zou zijn voor een Bug in. Geen gevaarlijke out door campingvuurtjes voor in huis (Ik heb wel al deze kleine gasbrandertje)40945.jpg.62b0dc27c8a804080a9ab6c336db6e13.jpg.

 

Maar wat heb ik nodig om dit te laten werken tijdens bv een elektriciteitsstoring? Een simpele zonnelader zal niet sterk genoeg zijn.

 

Nu ik weet dat er al meerdere gelijkaardige vragen zijn maar ik zie door het bos de bomen niet meer en snap nog steeds niets van elektriciteit.

 

http://nl.aldi.be/aldi_elektrische_kookplaat_48_5_1041_12253.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

elektrisch koken tijdens shtf? lijkt mij sowieso een nono.

 

Technisch gezien kan het wel, maar dan moet je een behoorlijk krachtig systeem hebben, en dan is het zonde dat je al die wattages en amperages verstookt om een potje water warm te maken. Gewoon je gasbrandertje gebruiken, of anders een vuurtje maken.

 

dat setje wat je aangeeft van de Aldi heeft twee kookplaten. als je deze samen tegelijk gebruikt verstook je 2500Watt !... en dat ... is nogal... watt :p

 

stroomstoring_448.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam

Bij de action heb je hetzelfde model (1 pits) gasbrander of (model spuitbus) gasflesje. Is allemaal wat stabieler dan die rugzaktoestellen. Voor dacht ik €15 euries heb je een kookpit en 1 of 2 gasflesjes

 

004004187_1_1.jpg.e851b1fda72ef35361de3b6d207cb8c4.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ze bij jullie een action hebben maar de kookplaatjes waren daar van de week 18 euro.

Makkelijk bij een gas storing alhoewel ik dat nog niet heb meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gebruikersnaam Dat ziet er idd stabieler uit. Ik heb hier niet direct een axion in de buurt maar ga zeker eens rondkijken naar dit model.

@Communicator Buiten een vuurtje stoken zal niet gaan want ik heb geen tuin. Het is ook niet zo zeer voor een zware shtf maar voor eentje waar bv een hele wijk zonder stroom of gas komt te zitten door bv een storm of panne in de centrale.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige interessante dat daar aan is . Is als je thuis op gas kookt en je hebt om een of andere reden geen gas toevoer . Bv door werken aan de gas leiding dan heb je wat om op te koken . Daarom heb ik het jaren terug ook gekocht . Ik heb 3 jaar terug mijn keuken verbouwd en ik kan nu zowel op gas als elektrisch koken .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heeft iedereen zijn voorkeur. Ik heb geen vertrouwen in goedkope gastoestellen van Action dus die haal ik niet in huis. Voor dit soort situaties heb ik nog altijd mijn Primus uit 1932 en een stevige voorraad petroleum. Veilig en betrouwbaar. Om te sudderen mijn petroleumstellen, ook veilig en degelijk.

 

Vuur en hitte brengen altijd een risico met zich mee. Ga voor veiligheid en betrouwbaarheid want als het fout gaat komt nu de brandweer nog, in een shtf misschien niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een kampingvuurtje kopen en een gasfles. Voor het fornuisje ben je 15 à 50€ kwijt, voor de fles 11 kg 22€, kan je bijna oneindig mee koken. Als je dan ook nog een gasradiator koopt kan je én koken en je ruimte verwarmen. Zo'n radiator kost 100€. [ATTACH=CONFIG]4526[/ATTACH]

 

Zelf gebruik ik een navulbare gasfles. Die worden gebruikt in mobilhomes, je kan ze navullen met LPG die kan je kopen zonder accijns, gewoon aan de pomp, het mag niet, maar wie maalt daar om ? Ik heb een afspraak met een zelfstandige pomphouder die een oogje dichtknijpt en me mijn tanks laat vullen. Zo een speciale tank heet : gasdamptank. Ze zijn best prijzig maar kunnen zonder bijkomende keuring 10j gebruikt worden. In extra koude periodes kan je ze gebruiken om bij te verwarmen, je serre te verwarmen, als backup, op camping, als brandstoftank voor een auto op lpg. Het spul kost om en bij de 170€. Ik heb er 2 staan voor het geval dat ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb zowel het gastoestel van de action (€12) en een wat meer betrouwbare gasbrander met allebei behoorlijk wat gas om op nog lang na SHTF te blijven koken. Nu verwachtte ik niet erg veel van het gastoestel bij de action maar het is toch een behoorlijke stevig toestelletje. Verder zou ik in een SHTF-event liever niet op elektriciteit vertrouwen en vooral niet zo'n slurper.

 

gr MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou voor een bug-in, de grote gasflessen nemen.

De kleintjes zijn voor op reis.

 

Koken op elektriciteit ? nooit echt aan gedacht. Zou je bv genoeg hebben aan een hometrainer met flinke dynamo ernaast ? Want met alleen frictie genereren krijg je dingen niet aan de kook zeker ?

Is inductie dan de meest efficiënte ? Dan een inductieplaat gekoppeld aan stroomopwekking (mankracht/zon/wind/waterrad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 1 pits gasstelletjes op die butaanflesjes kun je al kopen voor €9,95. er zit ook een koppeling bij om deze op een grote gasfles aan te sluiten.

Wij hebben tijdens onze BOB weekend in dordrecht 2,5 flesje gebruikt. gebruikt voor koffie/thee/eten.

 

Ik heb een voorraadje van ± 20 butaanflesjes. en 2 grote gasflessen.

Ik zit er aan te denken om nog een tweede gaspit aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat dit misschien wal handig zou zijn voor een Bug in. Geen gevaarlijke out door campingvuurtjes voor in huis (Ik heb wel al deze kleine gasbrandertje)40945.jpg.62b0dc27c8a804080a9ab6c336db6e13.jpg.

 

Maar wat heb ik nodig om dit te laten werken tijdens bv een elektriciteitsstoring? Een simpele zonnelader zal niet sterk genoeg zijn.

 

Nu ik weet dat er al meerdere gelijkaardige vragen zijn maar ik zie door het bos de bomen niet meer en snap nog steeds niets van elektriciteit.

 

http://nl.aldi.be/aldi_elektrische_kookplaat_48_5_1041_12253.html

 

Ik denk dat de enige betaalbare optie een generator is om die kookplaat aan de praat te houden. De meest goedkope generatoren (200 tot 300 euro) halen die 2500 watt wel.

Krijg je nog wel te maken met brandstof opslag. Benzine is niet oneindig houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus met brandstof stroom opwekken zodat je niet met brandstof hoeft te koken ?

 

*grinnikt*

 

Tja, ook niet mijn keuze, 't is duur en verspild veel energie in het omzetten naar stroom, maar ik heb uit eerdere vragen van Nature begrepen dat ze een open vlam te gevaarlijk vind voor haar kinderen.

 

Persoonlijk denk ik dat zo'n electrische plaat een valse vorm van veiligheid is, aangezien er geen vlam te zien is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dan beter een stel bakstenen ofzo kan nemen en een veilige vuurplek moet maken.

 

En de kinderen goed instrueren en vertrouwen waar mogelijk.

 

(of even de vingers laten branden, vuur is auw, de beste les is zelf leren, maar ja, heel ouderwets)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die gasvuurtjes van de action al regelmatig gebruikt op menig festival. Met het gasvuur zelf niets mis mee, maar de gaspulletjes moet je wel regelmatig vervangen (na 4 keer koken schat ik). Thuis hebben wij inductiekookplaten en één gasvuur op een 10,5kg gasfles en deze 10,5kg gasflessen gaan wel zeer lang mee. We hebben altijd 2 extra 10,5kg gasflessen in reserve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de action heb je hetzelfde model (1 pits) gasbrander of (model spuitbus) gasflesje. Is allemaal wat stabieler dan die rugzaktoestellen. Voor dacht ik €15 euries heb je een kookpit en 1 of 2 gasflesjes

 

*PLAATJE*

 

ik heb zon ding, die gebruik ik in de winter regelmatig in de vrachtwagen om op zn pools te koken,

werken prima met zon bus gas kun je aardig wat maaltjes warm maken

bevalt me super dat ding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koken op zonlicht, je maakt gewoon een lens van water op een stuk plastic folie die je hebt strakgespannen op een frame en je legt het eten eronder... Maar ik zal toch maar es kijken naar die gasbrander, ik heb ze vaak genoeg gezien bij de doe-het-zelf zaken. Alleen gasflessen waren daar nergens te bekennen, wel dat ding verkopen maar geen gasflessen? pfff

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...

Electrisch koken, met petroleum koken, op kolen koken, met hout koken... Er zijn idd wel wat alternatieven. Let wel altijd op een goede luchtcirculatie ivm koolmonoxide

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook blij met mn benzinebrandertje, zou zelfs op diesel en petroleum enz werken zolang je hem maar ''primed'' met iets lichtontvlambaars zoals benzine. Is alleen niet ideaal als je binnen wilt kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...