Ga naar inhoud
GENEGEERD

Persoonlijke "AIVD": gestructureerd informatie inwinnen en analyseren


Sneard

Aanbevolen berichten

In navolging van de overheids spionagediensten als de AIVD, CIA, NSA, FBI etc. zijn er tegenwoordig ook private intelligence services actief zoals STRATFOR.

 

Wat ik me afvroeg: kun je in het klein niet zoiets opzetten voor jezelf, je familie of je organisatie? Het inwinnen van informatie en het tijdig kunnen zien van dreigingen en kansen is essentieel in de moderne wereld, met of zonder SHTF. Welke vrienden kun je wel of niet vertrouwen? Hoe verder je buiten je intieme kring gaat hoe belangrijker deze vraag wordt.

 

Zelf heb ik tot doel om elke week een half uurtje mijn omgeving te analyseren op verschillende vlakken: familie, vrienden, collega's, concurrenten etc. Door alles wat je op hebt gevangen en wat interessant is op te schrijven kom je waarschijnlijk tot nieuwe inzichten en verbanden die je anders niet had gezien.

 

Wat zijn jullie ideeen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Complex onderwerp, ik heb mensen om mij heen gehad die niet te vertrouwen waren, maar door de situaties die daardoor ontstonden ben ik wel een betere weg ingeslagen, wat ik wellicht niet had gedaan als ik had geweten dat die personen niet te vertrouwen waren.

 

Ik ben gelovig, en geloof ook niet in toeval. Soms kan een vriend een vijand worden en andersom. Als je alles wil controleren, heb je kans dat je het te persoonlijk maakt, en paranoia wordt denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu

Er is een veel eenvoudiger manier om te zien of iemand deugt of niet. Volg je buikgevoel. Je eerste indruk is meestal de juiste. Als je nadien gaat bijsturen, dan word je meestal in de zeik genomen. Excuus voor het woordgebruik.

 

Even zelf een testje doen helpt ook. Als de poetsvrouw langskomt laat ik soms wat geld rondslingeren of zet ik een streepje op de wijnfles. Goudeerlijk is ze. Of vertel iemand wat in vertrouwen, hoeft niet te kloppen, weet je gelijk of ze het doorvertellen.

 

Bankiers, politici en geestelijken kan je beter niet in vertrouwen nemen. Weet ik.Gewoon. Uit ervaring.

 

Controle is ook beter dan vertrouwen. Als je er van uitgaat dat niemand te vertrouwen is tot het tegendeel is bewezen dan krijg je ook niet zo vaak onaangename verrassingen maar of het leven ook aangenamer is ?

 

De grens tussen controle en paranoia is soms snel overschreden. Ik heb me eens de volgende filosofische vraag gesteld. Wat is beter ? Je je hele leven afvragen of iemand je bedriegt en sporen zoeken en dus je relatie negatief beïnvloeden ? Of er van uitgaan dat je niet bedrogen wordt, terwijl het misschien wel het geval is ? Ik volg mijn gevoel, stel me positief op, vergis me daarin zelden, maar af en toe word ik inderdaad wel eens getild. Meestal vind ik het erger voor degene die mijn vertrouwen verliest en het lukt ook maar één keer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt mij dat als je gaat rondsnuffelen in andermans zaken dat jezelf ook een grotere kans loopt om daarop betrapt te worden en jezelf daarmee mogelijk ook op de radar brengt van andere instanties.

 

Persoonlijk, vertrouw ik maar 1 persoon en dat ben ik zelf. Ik ga er standaard vanuit dat geen enkele mens compleet de waarheid verteld, eerlijkheid en vertrouwen wordt in de huidige maatschappij niet gewaardeerd en bestraft. Klinkt hard, maar het zijn mijn persoonlijke ervaringen. Net zo goed als dat mensen toch dat willen horen wat ze zelf willen geloven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de wereld van vandaag kan je al snel iemand googlen, je persoonlijk netwerk gebruiken, werken met referenties, ... . er zijn wel wat mogelijkheden om veiligheden in te bouwen. Voorzichtig een relatie opbouwen en zelf je grenzen stellen lijkt mij een uitstekende beschermingsmaatregel. Als je een paar eenvoudige principes volgt kan je veel onheil vermijden. Zelf regel ik geen 'zaken' met vrienden, leen geen geld uit, vraag geen gunsten maar betaal gewoon voor geleverd werk, dan heb je ook geen verplichtingen. Het is ook wel handig als je compromitterende situaties kan vermijden denk aan overspel, snel geldgewin, bedrog, oplichting, ... . Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er standaard vanuit dat geen enkele mens compleet de waarheid verteld, eerlijkheid en vertrouwen wordt in de huidige maatschappij niet gewaardeerd en bestraft. Klinkt hard, maar het zijn mijn persoonlijke ervaringen. Net zo goed als dat mensen toch dat willen horen wat ze zelf willen geloven.

 

en zo is het maar net , zoals al eerder genoemd werd volg gewoon je buikgevoel / instinct , neem deze proef maar eens op de som loop een echt bos in (dus niet die aanplant in het westen van NL ) ga richting het oosten je krijgt vanzelf opeens een gevoel dat je stil moet staan omdat er iets is (dier/vogel of vleermuisje of andere personen ) en je zult ze zien je instinct zal eerder reageren dan zintuigen.

 

Hamster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de wereld van vandaag kan je al snel iemand googlen, je persoonlijk netwerk gebruiken, werken met referenties, ... . er zijn wel wat mogelijkheden om veiligheden in te bouwen. Voorzichtig een relatie opbouwen en zelf je grenzen stellen lijkt mij een uitstekende beschermingsmaatregel. Als je een paar eenvoudige principes volgt kan je veel onheil vermijden. Zelf regel ik geen 'zaken' met vrienden, leen geen geld uit, vraag geen gunsten maar betaal gewoon voor geleverd werk, dan heb je ook geen verplichtingen. Het is ook wel handig als je compromitterende situaties kan vermijden denk aan overspel, snel geldgewin, bedrog, oplichting, ... . Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook.

 

sorry dat ik het zeg, maar ik gebruik praktisch op geen enkele social network mijn echte gegevens. leeftijd en woonplaats hooguit, tegenwoordig kijken er teveel instanties en bedrijven mee op dingen als Hyves, facebook en marktplaats. Google, check ik wekelijks of ik erop voorkom. Wat dat betreft, ben ik blij dat ik voorzichtig ben met mijn gegevens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf ook mijn buikgevoel, en die is altijd juist de 1e keer. Helaas geeft dit ook problemen met je ratio.

Als ik mijn buikgevoel zou vertrouwen en iedereen weren waarvan ik voel dat wat er uit iemand zijn mond komt niet

klopt en net even anders is, dan hou je vaak niet veel mensen over. Elk mens heeft zwaktes, de kunst is om

te weten of iemand witte leugentjes om bestwil vertelt en of iemand wat zegt omdat ze onzeker zijn, moet je

in zo een geval barmhartig zijn. De kunst is dan om gewoon te accepteren met de wetenschap dat je meer

weet, en dit wanneer het nodig is voor jezelf aan te wenden of te gebruiken, echter wel op een goede manier.

 

Dit geeft uiteindelijk een berustend gevoel, dat je weet dat mensen zich zo gedragen door onzekerheid, en

omdat ze het zo aangeleerd hebben door de omgeving. Er blijft dan wel altijd een kerndeel over, waarbij je

kunt zien of je op iemand kunt rekenen ondanks de wat mindere kanten. We hebben allemaal onze

onwennige en negatieve kanten, zaak is om deze te filteren op intentie of onbewust gedrag. Soms doen

mensen door gewoonte of omstandigheden of gevoel van het moment iets wat je niet aanstaat.

Ga je dan iemand haten, hekel hebben aan of ga je het accepteren, en jezelf beschermen tegen dit

soort toekomstig gedrag?

 

Ik weet dat je beter kunt accepteren en aanvaarden dan wantrouwen en wrok en haat, afgezien van het

feit dat het slechte emoties zijn die je kapot kunnen maken op lange termijn, kan het je ook eenzaam

maken en uiteindelijk alleen..

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste test om te weten op hoeveel mensen je kan rekenen is als je zelf eens echt in de knoei zit. Mij is dat al n keer of twee overkomen dat ik écht wel een beetje hulp en empathie kon gebruiken. Er blijven in zo'n geval weinig mensen over maar wie je wel helpt, dàt zijn mensen op wie je altijd kan rekenen. De echte vrienden kan ik op één hand tellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties.

 

Het gaat mij er niet om dat ik mensen ga volgen, camera's ophang of dat soort zaken. Ik ben geen NSA ;-)

 

Wat ik eerder bedoel is dat de openbare informatie die je kunt winnen en informatie die je via via inwint bij vrienden, kennissen, collega's etc. vaak gemakkelijk tot een groter verband kunt brengen waardoor je inzicht groeit. Zo kun je met behulp van Facebook, twitter etc. al heel wat informatie inwinnen waarvan je denkt: dat is goed om te weten, daar kan ik misschien iets mee.

 

Ook denk ik niet dat je hier per se paranoia van moet worden. Van veel vrienden weet ik al wat ik aan ze heb, of ze personen zijn die open zijn of graag dingen verbergen. En uiteraard ben ik ook al redelijk kieskeurig als het om vrienden en kennissen gaat, waardoor er geen echt foute mensen in mijn kring zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@samurai ik ben het helemaal met je eens. Ieder mens heeft sterke en zwakke kanten en ik eis van vrienden en kennissen zeker geen perfectie. Mensen beter leren kennen op deze manier zorgt juist voor meer acceptatie en tolerantie en het is ook gemakkelijker om mensen te helpen waar je echt om geeft als je rationeel of instinctief merkt dat er dingen niet lekker gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Het is ook goed om een "scorecard" bij te houden van hoe mensen reageren als je ze om hulp vraagt. Uiteraard hebben ze al het recht om te weigeren, maar dit zal zeker consequenties hebben in de toekomst mochten zij mij nodig hebben... Specifiek als prepper is dit misschien nog belangrijker om te weten als SHTF.

 

@MyronPrps Het gaat natuurlijk vooral om ontwikkelingen rondom personen en organisaties die voor jouw doelstellingen van belang zijn en die wellicht een bedreiging kunnen vormen. Op dit moment heb ik een aantal excel sheets gemaakt met voor mij relevante personen (zowel zakelijk als prive) en daarin schrijf ik op wat ik over en van hen hoor en zie. Vaak komt dit overeen en dat versterkt je inzicht. Waar verhalen niet kloppen of meerdere mensen iets anders zeggen moet je dan voorzichtiger zijn maar kun je ook inschattingen maken wat wel de waarheid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
In navolging van de overheids spionagediensten als de AIVD, CIA, NSA, FBI etc. zijn er tegenwoordig ook private intelligence services actief zoals STRATFOR.

 

Wat ik me afvroeg: kun je in het klein niet zoiets opzetten voor jezelf, je familie of je organisatie? Het inwinnen van informatie en het tijdig kunnen zien van dreigingen en kansen is essentieel in de moderne wereld, met of zonder SHTF. Welke vrienden kun je wel of niet vertrouwen? Hoe verder je buiten je intieme kring gaat hoe belangrijker deze vraag wordt.

 

Zelf heb ik tot doel om elke week een half uurtje mijn omgeving te analyseren op verschillende vlakken: familie, vrienden, collega's, concurrenten etc. Door alles wat je op hebt gevangen en wat interessant is op te schrijven kom je waarschijnlijk tot nieuwe inzichten en verbanden die je anders niet had gezien.

 

Wat zijn jullie ideeen?

 

Ik denk dat iedereen op zich wel een bepaalde manier heeft waarop hij of zij de omgeving waarin je leeft 'observeert' en beoordeelt.

Waar mensen zeker in zullen verschillen is de mate waarin ze dat ook a) gestructureerd doen en b) documenteren.

Sommige mensen vertrouwen blindelings op hun geheugen. Persoonlijk gebruik ik wel wat verschillende hulpmiddelen om mijn geheugen een handje te helpen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas op waar je aan begint.. hoe meer gegevens je verzamelt, hoe meer patronen je gaat (denken te) zien. Het menselijk brein is gebouwd om patronen te herkennen en helaas ziet 't soms patronen die er helemaal niet zijn.

 

Alle zogenaamde intellicence agencies zijn paranoide en als je de mensen in je omgeving in de gaten gaat houden is de kans erg groot dat je spoken gaat zien.

 

Natuurlijk is er niets mis met opletten en goed luisteren naar mensen, maar als je actief op zoek gaat naar informatie over mensen, ga je dingen vinden die je niet wilde weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen willen meer van anderen weten dan van zichzelf.

 

Als we dat eerst even aanpakken zou dat anderen een stuk minder noodzakelijk blijken....

 

We zijn ook beter toegerust om andere te observeren, waarschijnlijk is dat evolutionair, toch denk ik dat het onvermijdelijk is om verder te komen dat we ons zelf beter leren kennen en dan kunnen we eindelijk als mensheid wat stappen zetten.

 

(natuurlijk is alle correcte informatie goed om te hebben, maar onjuiste of verkeerd geinterpreteerde info net zo goed een risico, en dat laatste zou wel eens een grotere omvang kunnen hebben dan het eerste?)

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps Het gaat vaak niet om nieuwe informatie maar om nieuwe inzichten in de wereld om je heen en het leggen van verbanden. De wereld is vaak kleiner dan veel mensen denken en je hebt al snel invloed op personen of groepen personen.

 

Ook stimuleert het om waakzamer te zijn, om meer informatie überhaupt op te pikken en te onthouden, maar ook om doelgerichter informatie en kennis te zoeken en te vinden.

 

Ik ben benieuwd wat over een tijdje je bevindingen zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...