Ga naar inhoud
GENEGEERD

[FAQ] Communicatie


Communicator

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi @Communicator,

 

Ziet er goed uit! Duidelijk en kort beschreven. Ik zocht hier een tijd geleden naar, heb in tussen het wel een beetje door. Heel goed voor iedereen (zoals ik) die er net mee starten. Ik heb nu een midland 78 plus e40 staan :). De antenne aan de andere kant, een mobiele spriet, is verre van goed. Dus daar moet ik nog aan werken.

 

Thanks en groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator

 

Basis set

 

27Mc FM 4Watt Standaard (met redelijke verticale basis antenne) op goede hoogte (±10-11Meter) (minimaal 1 Meter boven de nok van je dak).

 

Z Binnen bebouwde kom ± 10 á 40Km

O Binnen bebouwde kom ± 10 á 60Km

Z Buiten bebouwde kom ± 10 á 50Km

O Buiten bebouwde kom ± 10 á 80Km

 

Kan je me eens uitleggen hoe je erbij komt dat zend afstanden korter zijn dan ontvangst afstanden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je me eens uitleggen hoe je erbij komt dat zend afstanden korter zijn dan ontvangst afstanden?

 

Omdat je ook stations kan ontvangen die met een groter vermogen zitten dan jij. Daardoor is je luisterbereik altijd groter dan je zendbereik.

Zo kan je spanjaarden ontvangen die met 3000Watt zitten te zenden, maar jij kan ze nooit bereiken met 4Watt ...

 

Op deze manier zou je kunnen zeggen dat het ontvangstbereik van je antenne 1600Km is. Afhankelijk van het station die uitzend...

Het is een beetje een extreem voorbeeld, ik weet het. Het is meer aannemelijk dat iemand met 30 ~ 300Watt zit te zenden, die je dan wel ontvangt. maar jij niet kan bereiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anders gezegd, een luister bereik is wat je gemiddeld als ervaring hebt met die set, maar in theorie gans de wereld,

zendvermogen is zoals met opgegeven vermogen van 4w, 0.5W en 0.01W.

Nu begrijp ik wel niet goed hoe het kan dat je op de PMR met 500mW en op de LPD met 10mW dezelfde afstanden kan afleggen,

hoewel ze beide ongeveer op dezelfde frequentie zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet echt mijn stuk kaas, maar het is me wel duidelijk dat je qua zendbereik met de in Nederland toegestane apparatuur niet verder komt dan circa 50 kilometer als je gelukt hebt.

Maaaar.... na TEOTWAWKI gaat Nederland mij niet meer de wet voorschrijven. En ik neem aan dat het in eigendom hebben van apparatuur om verder te zenden niet illegaal is? Dus... zou je daar wat meer over kunnen vertellen misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat weersinvloeden en het skippen van het signaal naar hogere lagen welke daarna weer terugkaatsten op aarde de communicatie erg kunnen beïnvloeden . Zo kan het zijn dat je met iemand in Engeland zelfs met lage vermogens kan praten als er condities zijn.

Een goede SRW , de antenne hoog voor rechtstreekse verbinding(ronding vd aarde overbruggen. De wat nieuwere betere bakken kunnen ook SSB (single Side Band) welke nog verder gaan. Zelf heb ik sinds een paar week 1 in de auto 4 watt korte spriet en een basisbakje 4 watt president Harry (1e type oude meuk maar werkt ) en een GPA halve golf antenne. Locatie gemeente Loppersum (boven in Groningen) Ik ga zeker proberen mee te babbelen op kanaal 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...