Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het tuintje loopt lekker, in totaal 15m2 aan vierkante meter tuintjes, vandaag nog een klein hoekje van de tuin aangepast en nog 2m2 extra ingenomen. Ik probeer zuinig te zijn met materiaal, potgrond, ik composteer het groen uit de tuin (behalve gras omdat dat best wel lastig is) 'k ga zuinig om met zaden, sproeistoffen maar ik ondervond al dat je geregeld de natuur een handje moet helpen anders verlies je bijzonder veel opbrengst.

 

De dingen die ik momenteel op voorraad neem in iets grotere hoeveelheden :

- vloeibare meststoffen in flessen van 1l (20st)

- gedroogde koeienmest in een zak van 25 kg (daar zit wel een luchtje aan dus niet zo ideaal om te bewaren) 1 zak extra

- slakkenkorrels (1kg) - goed voor 5 jaar

- mierenpoeder (1 kg) - goed voor 5 jaar

- en het belangrijkste, poeder tegen bodeminsecten. 500g - goed voor 3 jaar

- insectengaas - voor 3 jaar (en herbruikbaar)

- zaden (voor een tweetal jaar) ik wil ze ook niet te lang op voorraad hebben, ongeveer 40 zakjes. *

 

Er zijn truckjes, hulpmiddeltjes, daar ben ik me bewust van, maar momenteel zit ik nog volop in de leerfase en elke keer kom je voor nieuwe verrassingen te staan. Ik zou graag meer biologisch gaan werken maar het ontbreekt altijd ergens aan : het juiste kruid, de tijd, de kennis.

 

Hoe gaan de tuiniers onder ons daar mee om ?

 

* Ik probeer nieuwe, gemakkelijke en voedzame groenten uit. Wat ik dit jaar probeer is pastinaak, ik probeer ze in de kweekbakken, maar volgend jaar wil ik een tweetal m2 in de volle grond gebruiken. Daarnaast probeer ik nu ook aardpeer te kweken. Ik plantte er vier en ik stel vast dat ze goed groeien. De aanwas wil ik gaan gebruiken om 5 à 6 m2 te voorzien voor aardpeer. Die plant geeft een mooie bloem en kan als zichtscherm dienen. Verder probeer ik ook koolrabi, het lijkt me geen moeilijke groente, ze is fijn van smaak en laat me vermoeden dat ze niet moeilijk te kweken is. De zaden lijken op radijs, van één zakje zaad haal je gemakkelijk 200 stuks.

 

[ATTACH=CONFIG]9518[/ATTACH]

Pastinaakpuree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het seizoen is goed op gang, de vierkantjes zijn ingezaaid of geplant en ik breng graag wat tijd door in mijn tuintje. Intussen ben ik erover aan het nadenken hoe ik dat kleine lapje grond aan de zijkant van mijn woning doeltreffender kan benutten en dus meer rendement kan halen. Het lijkt vanzelfsprekend, maar om dit ook écht te realiseren is wat denkwerk nodig. De foto's van hoe het er nu aan toe gaat kan je zien op pagina 12.

 

De volgende plannen wil ik tegen volgend seizoen op orde hebben :

 

- De bakken zijn grotendeels gemaakt van afvalhout met verschillende afmetingen. Ik probeerde het hout optimaal te benutten met zo weinig mogelijk verlies waardoor niet alle bakken dezelfde afmetingen hebben. Dit wil ik gaan aanpassen naar 98xmx150cm, buitenafmetingen. De reden hiervoor is dat de polycarbonaatpanelen die ik nu heb (enkele stuks) dan over alle bakken heen kan leggen. Doelmatiger benutten van het aangekochte materiaal door standardisering zeg maar.

 

- Voor de tomaten maakte ik een soort miniserre van ongeveer 1mx1.5m en een hoogte van 1.30m. Vandaag gebruikte ik de polycarbonaatpanelen van hierboven om de tere plantjes te beschermen tegen kou. De afmetingen wil ik aanpassen naar de standaardafmetingen van de polycarbonaatpanelen.Elk jaar komen er enkele bij waardoor de kosten in de tijd worden gespreid, de kweek van groenten geleidelijk aan ontwikkelt en niet alle panelen tegelijk stuk gaan. Ook deze moet ik gaan aanpassen. Tegen volgend jaar maak ik nog een dergelijke bak bij zodat ik er minstens 24 tomatenplanten kan in onderbrengen waar het er nu 12 zijn.

 

- Tussen de verschillende bakken is ruimte voorzien om overal goed bij te kunnen. Aangezien de bakken maar 1m breed zijn kan je eigenlijk overal goed bij als je er langs kan aan beide zijden. De bakken wil ik gaan opschuiven en de ruimte tussen de bakken wil ik gaan benutten. In plaats van verschillende bakken wil ik eigenlijk langerekte bakken van een 8-tal meter gaan maken. Hiermee komt er ongeveer 4m2 extra ruimte voor planten, een toename van 25%, zonder dat het comfort en de bereikbaarheid worden beperkt.

 

- De ruimte tussen te bakken kan smaller. Nu is ze op sommige plaatsen een meter maar in principe is een breedte van 65 cm voldoende. Door de ruimte tussen de bakken te reduceren tot 65cm neemt de nuttige ruimte toe waardoor eventueel enkele bijkomende bakken kunnen geplaatst worden.

 

- De enkele m2 niet benutte ruimte die overblijven wil ik gaan beplanten met aardpeer en pastinaak. Aardpeer omdat het loof gebruikt kan worden als groenscherm. Hiermee kan ik het tuintje beter afschermen tegen nieuwsgierige blikken zonder dat het opvalt.

 

Met de bakken die ik nu plaatste, 10x 1.5m2, twee kruidenhoekjes 2m2, een hoekje voor zurkel (1m2) en nog een paar m2 experimentjes vermoed ik 2 à 3 personen van ons gezinnetje (van4) van voldoende verse groenten te kunnen voorzien. Door her en der nog wat extra ruimte in te nemen (15m2?), eventueel een kleine serre te plaatsen wil ik graag meer en vooral langer gaan produceren. Ik wil er in slagen om volledig zelfvoorzienend te zijn met een lapje van 50m2.

 

Morgen plaats ik wat foto's.

 

[ATTACH=CONFIG]9537[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]9538[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke: 12 tomatenplanten, dat is al een flink aantal. Hoeveel ruimte heeft een enkele plant?

 

1650 à 1800 cm2. De miniserre die ik maakte en waarin ze staan (vooral als bescherming tegen vocht) meet 1.8mx1.2m. Ik heb her en der nog wel enkele planten staan. En in mijn miniserres staan nog drie verschillende soorten in groei, in totaal nog een 50-tal planten. Dit 'overschot' moet me beschermen tegen beschadigde planten, foutjes bij manipulatie enz. Een aantal wil ik in bloempotten gaan planten maar daarmee wacht ik tot na 7 mei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1650 à 1800 cm2. De miniserre die ik maakte en waarin ze staan (vooral als bescherming tegen vocht) meet 1.8mx1.2m. Ik heb her en der nog wel enkele planten staan. En in mijn miniserres staan nog drie verschillende soorten in groei, in totaal nog een 50-tal planten. Dit 'overschot' moet me beschermen tegen beschadigde planten, foutjes bij manipulatie enz. Een aantal wil ik in bloempotten gaan planten maar daarmee wacht ik tot na 7 mei.

 

Poe, vierkante centimeters... moet ik eerst even inzichtelijk maken...

 

Vind ik wel erg klein voor een tomaten plant.

 

Bij voorkeur plant ik ze tegen een schutting of nog beter een muurtje op de zuidkant met een meter tussenruimte.

Je wilt graag dat de zon er vol op kan.

 

Dat lijkt me lastig in een vierkante meter tuin met bakken van een bepaalde afmeting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zo. De achterzijde van de miniserre is een houten schutting. Het is een experiment maar volgens mij moet het wel kunnen al zal dat vast wel de minimale oppervlakte zijn. In de bak legde ik een druppelslang en bij elke plant plaats ik een hals van een petfles waar ik dan wat water in giet. Normaal moet dat wel lukken. Wellicht moet ik bemesting voorzien. Ik wil ook de takjes inkorten om te vermijden dat de planten elkaar raken. daarnaast wil ik niet hoger dan drie trossen tomaten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zo. De achterzijde van de miniserre is een houten schutting. Het is een experiment maar volgens mij moet het wel kunnen al zal dat vast wel de minimale oppervlakte zijn. In de bak legde ik een druppelslang en bij elke plant plaats ik een hals van een petfles waar ik dan wat water in giet. Normaal moet dat wel lukken. Wellicht moet ik bemesting voorzien. Ik wil ook de takjes inkorten om te vermijden dat de planten elkaar raken. daarnaast wil ik niet hoger dan drie trossen tomaten komen.

 

We zitten om een compleet anders spoor qua tuinieren. Bewatering is niet snel een probleem bij mij. Tja, als het drie weken niet regent moet ik wel met de gieter rond, maar een goede bodem verliest z'n water niet zo snel door verdamping. Bemesting werkt hier ook heel anders en je kunt prima diverse soorten mixen, lage en hoge, zo minnend en het enkele schaduw gewas, etc. Meer de natuur z'n werk laten doen en soorten combineren die voordelen van elkaar hebben, geen nette, georganiseerde systemen met een bak vol met tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de verhoogde bakken moet ik wel in water voorzien maar de aarde warmt dan ook sneller op. Er zijn voor- en nadelen. Wat ik naastreef is een hoge productie op een kleine oppervlakte, geen eindeloos gezwoeg maar vooral genieten en minimaal 3 oogsten per plantvak. Als je dergelijke eisen stelt is bemesting wel nodig natuurlijk. Compost uit het compostvast moet in principe voldoende zijn. Eventueel vul ik aan met gedroogde koeienmest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de verhoogde bakken moet ik wel in water voorzien maar de aarde warmt dan ook sneller op. Er zijn voor- en nadelen.

 

Het koelt inderdaad ook weer sneller af.

 

Wat ik naastreef is een hoge productie op een kleine oppervlakte, geen eindeloos gezwoeg maar vooral genieten en minimaal 3 oogsten per plantvak. Als je dergelijke eisen stelt is bemesting wel nodig natuurlijk. Compost uit het compostvast moet in principe voldoende zijn. Eventueel vul ik aan met gedroogde koeienmest.

 

Mijn doel is ook om zo min mogelijk zelf te doen en de natuur het werk te laten doen. Beetje sturen zeg maar.

Om de compost en koemest te laten werken heb je meer nodig dan een substraat (grond) en plantjes. Bacteriën, schimmels, gisten, insecten, wormen en zelfs de mol hebben hun taak om voor de plant een gunstige omgeving te creëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar ging prima, intussen heb ik veel geleerd en zelfs al een beetje techniek ontwikkeld. Zo kweek ik 5 kroppen sla op de oppervlakte (35x35cm) of 25 radijzen of 9 plantjes struikboontjes of 9 bundeltjes ui, of 16 stalen prei, 3 plantjes aardbeien 16 bietjes, ...

 

 

 

Het koelt inderdaad ook weer sneller af.

 

 

 

Mijn doel is ook om zo min mogelijk zelf te doen en de natuur het werk te laten doen. Beetje sturen zeg maar.

Om de compost en koemest te laten werken heb je meer nodig dan een substraat (grond) en plantjes. Bacteriën, schimmels, gisten, insecten, wormen en zelfs de mol hebben hun taak om voor de plant een gunstige omgeving te creëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een plantbak van 4m op 90 cm, omdat dat niet anders kon. Nu heeft dat wel enkele nadelen. Je hebt namelijk minder hoeken om je planten te laten overhangen (bv courgette, broccoli, kolen, meloen,..) en alles staat dichter op mekaar.

Je moet ook goed plannen dat dezelfde families niet te dicht op mekaar staan. Dat vind ik nu moeilijker.

 

Verder werkt het wel heel gemakkelijk, je geraakt overal goed aan.

 

Toen ik gewone vierkante meter bakken had, had ik graspaden ertussen die net iets breder waren dan mijn grasmachine. Maar als je gewassen volgroeid zijn, geraak je met je gras machine er niet meer door. Ook wel rekening mee houden.

 

Op de open plek van mijn kippen staan bessen struiken. De kippen eten de insecten op die omhoog kruipen, dan heb je minder last van de frambozen kever enz.

Verder heb ik tegen mijn muur een druivelaar geplant. En verschillende soorten aardbeien als bodembedekking.

 

Misschien kan je wat zonnebloemen planten? Goed voor insecten, en het zijn voederhuisjes voor vogels als de pitten rijp zijn. gewoon laten staan in de herfst. Misschien ideetjes voor vergeten hoekjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

Ik ben net verhuisd, dus de moestuin en de rest van de tuin is net opgestart. Het grote deel is al aangeplant, maar we hebben nog veel werk met ons tuintje. Alle materialen zijn gerecycleerd die we nu gebruiken. De moestuin meet 4 meter op 90 cm. En is verdeeld in 2 rijen van 10 vakken. Ik gebruik dus het principe van de vierkante meter tuin, maar dan op een lang stuk. Het is erg puzzelen geweest, want ik heb maar 4 hoeken om groenten te laten overhangen. (Courgetten, meloen, kolen,... die nemen gemakkelijk 4 plantvakken in) Ik heb dus gekozen voor 'kleinere' groeten in de tuin en omvangrijke groenten in de hoeken of in potten.

Een foto van mijn voorlopige moestuin (ik had het anders gewild, nl 3 m2 bakken. maar ik heb helaas een compromis moeten sluiten met de echtgenoot)

 

026.jpg.5e6871b92429c5fa2babee80f5cfab52.jpg

 

De moestuin staat de hele middag en avond in volle zon. Hierdoor kan ik experimenteren met echte zonneaanbidders zoals paprika en meloen.

Ook heb ik een druivelaar tegen de muur gezet, helemaal links op de foto. Die moet nog een lattenwerk krijgen, en de klimplant die er nu is vervangen.

De kindjes hebben mee mogen zaaien en planten, daardoor staat niet alles netjes in rijtjes, en sommige dingen veel te dik.

Het net hangt er over voor de kat. Die was m'n ajuien gaan opgraven. Ook vond ze die zachte grond ideaal als kattenbak.

 

027.jpg.26ce5c191440649a9d58955e9965d98f.jpg

 

Bij de kippen staat een rode bessenstruik en tegen de draad komen aalbessen en gele en rode frambozen (onze kinderen zijn er gek op). De frambozen staan nog klein omdat de kippen blijkbaar de blaadjes opeten. Dus de stekjes goed beschermen tot ze groot genoeg zijn.

In de schaduw heb ik bosaardbeien staan als bodembedekker en in de zon staan er verschillende soorten met grote vruchten.

Ik ben nog op zoek naar andere eetbare bodembedekkers.

 

Ook stond er eerst in de moestuin warmoes, maar die kon de hitte niet verdragen, daarom maar in de schaduw gezet. Heb er dit voorjaar al 2 keer goed van kunnen eten (te gebruiken zoals spinazie, aanstoven of stamppot). De plant overwintert als het niet té koud is.

 

Als alles wat groeit kan ik nog een foto nemen, nu zie je nogal weinig merk ik.

 

(sorry voor de grote foto's, ik krijg ze niet kleiner -> computerleek :o )

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was ook al mijn plan om de bakken te behouden maar in de lengte te plaatsen zodat ik meer plaats heb en meer m2 om groenten te telen. Ik wil graag van 15 naar 25m2 evolueren. Ik ben blij dat ik het eens in de praktijk zie. @creske

 

Een van mijn volgende plannen is een kippenren maar daarvoor moet ik nog wat plaats maken in de tuin. Hoeveel kippen heb je ? Hoe groot is het hok, hoeveel plaats hebben de kippen en hoeveel eieren levert dat je op ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

Mijn kippen hebben een ren van ongeveer 4 op 4 meter, in een driehoek. We hebben 2 kippen. Net genoeg om het tafelafval en tuinafval op te eten. Elke kip legt momenteel gemiddeld 5 eieren per week. 't zijn nog kleine eitjes, want het zijn nog jonge kippen.

Kippen zijn echte scharrelaars. Hoe meer ruimte ze hebben, hoe liever. Maar ik geloof dat het minimum 3m2 voor 2 kippen is, en 1m2 extra per kip.

Als ze ontsnappen is je moestuin wel om zeep :mad:

Hou er ook rekening mee dat kippen groepsdieren zijn met een duidelijke hierarchie. Als je je groep kippen wil vergroten, zet je een groepje bij je eigen groep, en niet een enkele kip.

 

Wij gooien alles dat niet in het compostvat mag, bij de kippen. En we geven ze extra graan, maar dat eten ze niet op.

 

Je hebt ook zo'n verplaatsbaar kippenhok. Is dat een optie om te bekijken? Dat verplaats je dan elke paar dagen door je tuin. Kippenmest is een goede bemester en ze eten insecten uit de grond, en ze woelen de grond ook om. Bioboeren gebruiken dit principe wel vaker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

Mijn kippen hebben een ren van ongeveer 4 op 4 meter, in een driehoek. We hebben 2 kippen. Net genoeg om het tafelafval en tuinafval op te eten. Elke kip legt momenteel gemiddeld 5 eieren per week. 't zijn nog kleine eitjes, want het zijn nog jonge kippen.

Kippen zijn echte scharrelaars. Hoe meer ruimte ze hebben, hoe liever. Maar ik geloof dat het minimum 3m2 voor 2 kippen is, en 1m2 extra per kip.

Als ze ontsnappen is je moestuin wel om zeep :mad:

Hou er ook rekening mee dat kippen groepsdieren zijn met een duidelijke hierarchie. Als je je groep kippen wil vergroten, zet je een groepje bij je eigen groep, en niet een enkele kip.

 

Wij gooien alles dat niet in het compostvat mag, bij de kippen. En we geven ze extra graan, maar dat eten ze niet op.

 

Je hebt ook zo'n verplaatsbaar kippenhok. Is dat een optie om te bekijken? Dat verplaats je dan elke paar dagen door je tuin. Kippenmest is een goede bemester en ze eten insecten uit de grond, en ze woelen de grond ook om. Bioboeren gebruiken dit principe wel vaker.

 

Ik zal wat plaats moeten maken en dat zal wat moeite vragen om het in orde te krijgen. Ik zal beginnen met een hokje te maken omdat ik geen zin heb om een paar honderd euro te betalen voor een eenvoudig hok. Bedankt voor de tips. Een tweetal kippen moet wel lukken lijkt me. 10 eieren per week lijkt me netjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel plaats hebben jouw beesten ?

Een klein 10 are ,weide delen ze met shetland . Kippenhok is iets van 6m2 (stukje vd pony stal is voorbehouden voor hen ),hier staat ook het strooi en 2 afsluitbare (ratten & muizen!) bakken met hun voeder .

1 Bak voor legkorrel ,1 bak met graanmengeling hiervan maak ik dan een mix afhankelijk van hoeveel eitjes ze leggen.

Kippen gekocht bij boer in de buurt die levert aan verkopers pluimvee op markten ,prijs weet ik niet meer .

Voorzie eventueel een stopcontact in het kippenhok : in de winter bevriest hun water ,in de handel bestaan er kleine weerstandjes die dit tegengaan.

Succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Wij hebben een kippenhok gekocht omdat we nog teveel ecocheques hadden. Anders hadden we er wel eentje in mekaar geknutseld. Bij AVEVE kan je kippenhok en kippen kopen, anders op de markt of bij een pluimvee handel. Als je eieren wil moet je legkippen hebben. Vleeskippen (en sierkippen) leggen amper eieren. De kippen kosten rond de €8 op de markt. De prijs varieert nogal heb ik gemerkt. Bruine kippen leggen de meeste eieren, de zwarte leggen ook goed en dan heb je nog een soort, die is wat minder.

Ik geef ze 's morgens en 's avonds water als het vriest.

En hun eten trekt inderdaad muizen aan.

 

En als je je kippen niet teveel vleesoverschotten geeft, dan mag hun mest mee op de composthoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Alle tuin verbouwers

Even een vraag van mijn kant

Ik heb sinds enkele maanden ongeveer zoiets als wat @lewieke heeft in zijn tuin,nog wel niet zo groot maar het begin is er nu ongeveer 7mtr

maar net zoals lewieke heb ik ook van dat nylon net erover heen gezet,maar nu is de vraag omdat de aardbeien en de tomaten ed. bloem dragen moet je nu het net eraf halen omdat er nu geen bijen en dergelijke insecten bijkunnen,of groeien deze planten en hun vruchten ook gewoon zonder dat er een bij in de buurt geweest is ????

alvast bedankt voor de antwoorden

 

De fotoos lukt me nog niet om te plaatsen maar komen eraan :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@freeman

 

Tomaten bestuiven zichzelf door de wind of als je wat met de plant schud, aardbeien hebben bijen nodig.

Ik geloof dat dat ook ergens op het forum staat.

Verder koop bij de 2ehands winkel een goed moestuin boek voor weinig geld en lees, daar staan goede tips ed in!

En er zijn netten waar bijen door kunnen komen.

 

Groet

Calimero

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo @calimero bedankt voor je antwoord

en idd hierover is ook hier veel te vinden.

het probleem is alleen dat het net er niet voor niks opzit en op het moment dat ik het losmaak om de bijen en andere goedbedoelende beestjes de kans geef om binnen te komen er ook gelijk hele hordes slakken en andere alles vernietigende insecten hun kans waarnemen om de rest van de tuin kaal te plukken/vreten

bedankt freeman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de mazen in het net groot genoeg zijn, dan houden ze vlinders buiten en laten ze bijen binnen. Je kan ook je bak met aardbeiden gewoon open laten, dat vinden koolwitjes niet lekker.

 

Hallo Alle tuin verbouwers

Even een vraag van mijn kant

Ik heb sinds enkele maanden ongeveer zoiets als wat @lewieke heeft in zijn tuin,nog wel niet zo groot maar het begin is er nu ongeveer 7mtr

maar net zoals lewieke heb ik ook van dat nylon net erover heen gezet,maar nu is de vraag omdat de aardbeien en de tomaten ed. bloem dragen moet je nu het net eraf halen omdat er nu geen bijen en dergelijke insecten bijkunnen,of groeien deze planten en hun vruchten ook gewoon zonder dat er een bij in de buurt geweest is ????

alvast bedankt voor de antwoorden

 

De fotoos lukt me nog niet om te plaatsen maar komen eraan :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...