Ga naar inhoud
GENEGEERD

Jam, confituur of gelei


Flos

Aanbevolen berichten

Vandaag tussen twee regen vlagen door de rest van mijn rode bessen geplukt . Ik had er nog een vol vergiet . Gespoeld van steeltjes ontdaan en op het kookfornus langzaam aan de kook gebracht . In mijn diepvries had ik nog wat aardbeien bosbessen en kersen . Ook een hand vol frambozen van de buurman gekregen en alles in de pot gedaan . Toen de diepgevroren vruchten ontdooid waren alles door een zeef geperst . Ik had 2, 1 kg vruchten sap . Daar 1kg suiker voor gelei bij gevoegd en drie min. laten door koken . Alles heet in kleine glazen potjes gedaan dicht geschoeft en op zijn kop laten afkoelen . Vanaf morgen eet ik bij mijn ontbijt weer jam van eigen fabrikaat . Wie van jullie maakt ook jam ? En hoe ?

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Geert klinkt heerlijk:)

Ik ga het ook proberen. Heb nu 2 emmers aalbessen en twee emmers rabarber, dus ik moet aan de slag. Weet alleen nog niet hoe?

Dit zal mijn eerste keer worden. Ik ben onder de gezegende omstandigheden dat ik het rest fruit, dat blijft hangen en zo, van mijn buurman mag plukken.

De pruimen komen nu ook gauw en de morellen hangen al op me te wachten.

Kan je dus helaas niet vertellen hoe, maar ik heb er zin in :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert ,

 

Ik maak jam op dezelfde manier als jij. Ik heb recent nog een potje zelf gemaakte ananasjam uit 2011 gegeten. Goede smaak en textuur én niet ziek geworden. :D

Ik kook altijd m'n jampotten incl deksel in een grote pan. Ik laat ze hierin koken totdat de jam klaar is om de potjes te vullen. Zo weet ik haast 100% zeker dat alles goed schoon is en de houdbaarheid optimaal is.

Op deze manier kan je ook Chutneys maken. Perzik of mango met knoflook, peper, suiker, gember, nootmuskaat en nog wat eigen ingredienten...:D

 

De opbrengst uit eigen tuin gaat vaak samen met wat lokaal gekocht fruit in de pan om jams te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 2 koe en geen koeling , wij makken melk jam hoewel dulce de leche . op een liter melk doe je 500 gram zuiker erbij en ong een eetlepel bakink soda. op een heel laag vuur, vaak roeren ,langzaam laten indikken.na ong 3 uur is het klaar. in schone,gesterilierseer potjes doen. minstens een jaar te bewaren bij 30 + .

ik gebruik rauwe vole melk en zeer ruw riet zuiker .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigen jam is heerlijk. We houden vooral van jam met 'stukjes', dus de zeef komt er niet aan te pas. Voor de jam is de aanwezige pectine meestal niet voldoende om te binden, dus gaat er gelatine doorheen (we zijn toch geen vegetariërs). De fruit:suiker verhouding weeg ik niet af, maar zal ongeveer 2:1 zijn; minder zoet dus dan de jam van de supermarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk zelf gemaakte jam en gelei, goed te maken met appeldiksap en marmello!

Ik maak als het kan overal jam of gelei van, zelfs van lavendel :cool:

Met gelei suiker kan het ook hoor.......ik weet, het het is niet zo goed suiker maar je eet tenslotte niet de gehele pot ineens leeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@calimero ka, je het recept posten van de lavendel gelei? @Mrsjones bedankt voor de tip! En ben idd ook nieuwsgierig of dit met geitenmelk kan.

 

@Nature

Op een warme dag 30 bloeiende toppen plukken van de lavendel,

De bloeiende toppen in een pan doen met water, 10minuten laten koken (zachtjes)

Aflaten koelen in een glazen schaal of pan, afgedekt.

De volgende dag zeven door kaasdoek of schone theedoek,

en dan de gelei maken zoals je jam of gelei maakt, met of zonder suiker.

Je kunt er ook evt een open gesneden vanillestokje er bij doen en mee laten trekken s'nachts, tis allebei lekker.

 

Zo kan je ook siroop maken, in een woord vurukuluk :) heerlijk als een bodempje in een wijn glas en daar wat droge witte wijn op!

Of gewoon met water of in de kwark enz.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Vandaag 2 kg kersen gekregen . De rest van mijn rode bessen geplukt 1 kg aardbeien gekocht . En aan het werk . 2.8 kg vruchten sap had ik over . Suiker toegevoegd door laten koken en vullen . Ik heb weer een hele hoop potjes jam uit eigen keuken .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigen jam is heerlijk. We houden vooral van jam met 'stukjes', dus de zeef komt er niet aan te pas. Voor de jam is de aanwezige pectine meestal niet voldoende om te binden, dus gaat er gelatine doorheen (we zijn toch geen vegetariërs). De fruit:suiker verhouding weeg ik niet af, maar zal ongeveer 2:1 zijn; minder zoet dus dan de jam van de supermarkt.

 

 

gelatine verkort wel de houdbaarheid van de jam dus om direct te consumeren geen probleem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

We hebben afgelopen dagen 3 kg wilde frambozen en 3 kg bosbessen geplukt. Op de makkelijke manier klaargemaakt, met geleisuiker.

 

[ATTACH=CONFIG]12349[/ATTACH]

het handwerk: plukken van de kleine vruchtjes in het bos

 

[ATTACH=CONFIG]12350[/ATTACH]

daar krijg je vieze handen van

 

[ATTACH=CONFIG]12351[/ATTACH]

het spannende moment: wegen!

 

[ATTACH=CONFIG]12352[/ATTACH]

koken

 

[ATTACH=CONFIG]12353[/ATTACH]

en (een deel) van het resultaat.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...