Ga naar inhoud
GENEGEERD

De gewone man, de ultieme melkkoe !


Kans

Aanbevolen berichten

Helaas is het zo en zal het zo blijven.

Las net weer op nu.nl, dat de banken de rente daling nauwelijks doorberekenen aan de klant in dit geval voor hypotheken:

http://www.nu.nl/geldzaken/3535479/huiseigenaren-profiteren-niet-van-dalende-rente.html

 

Nog duidelijker wordt het als je naar de rente kijkt voor in het rood staan, absurd.

Maar natuurlijk gaat het nog veel verder, prijzen zullen gaan stijgen, salarissen blijven achter, pensioenene zullen minder worden en in combinatie met inflatie zal je koopkracht helemaal instorten.

Overheden zullen nket snel bezuinigen of krimpen, nee meer belasting dat is stap een.

 

We gaan zware tijden in....

 

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Helaas is het zo en zal het zo blijven.

Las net weer op nu.nl, dat de banken de rente daling nauwelijks doorberekenen aan de klant in dit geval voor hypotheken:

http://www.nu.nl/geldzaken/3535479/huiseigenaren-profiteren-niet-van-dalende-rente.html

 

Nog duidelijker wordt het als je naar de rente kijkt voor in het rood staan, absurd.

Maar natuurlijk gaat het nog veel verder, prijzen zullen gaan stijgen, salarissen blijven achter, pensioenene zullen minder worden en in combinatie met inflatie zal je koopkracht helemaal instorten.

Overheden zullen nket snel bezuinigen of krimpen, nee meer belasting dat is stap een.

 

We gaan zware tijden in....

 

 

Prep ze,

K a n s

Gelijk heb je Kans en volgens mij is het beste wat je doen kan buiten preppen, is je dagdagelijkse doen aanpassen. Bv: ga je elke week naar de movies maak daar dan elke maand van. Gewoon een voorbeeld. Die kleine aanpassingen zorgen er ook voor dat je niet abrupt wordt geconfronteerd met veranderingen waarvan we zo goed als zeker kunnen van zijn dat ze er aankomen. Dat in het rood gaan op je zichtrekening heb ik nooit begrepen. Volgens mij is het wijs om een degelijk financieel plan uit te werken niet gebaseerd op nu maar op wat komen kan / zal.

Je spendeert geen 1200 euro als je maar 1000 euro hebt. Dat is gewoon dom. De lijst van kleine aanpassingen is bijna eindeloos en daar moeten mensen maar zelf hun besluit uit op maken. Als het belangrijk is om een cell phone voor elk gezinslid te hebben tja dan betaal je daarvoor. Ik kies dan voor een boterham voor elk gezinslid.

Maar ervan uitgaande dat de meeste mensen op het forum daar wel degelijk over nadenken wil ik geloven dat het hun wel goed zal gaan, ook in de toekomst.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

Je staat soms versteld wat de ene wel kan met 1€ waar een ander gruwelijk faalt. Mijn vrouw heeft weinig nodig om het huishouden op een fatsoenlijk manier te runnen. Zelf klaar ik dat dus nooit en ik schrik me een hoedje van de supermarktrekening. Dan lacht ze natuurlijk fijntjes en blijkt nog maar eens hoe ze één en ander uitzoekt. Een paar tips ? Misschien kan je met sommige wat, andere zullen je niets zeggen.

 

Kledij en schoenen kopen we in de solden en merkloos. Een paar basisstukken in basiskleuren die combineerbaar zijn met andere gemakkelijk uitwisselbare stukken. Een volle schoenkast op voorraad.

 

Vrije tijd : sportclub voor de kids, inschrijvingsgeld terugbetaald door ziekenfonds, bibliotheek (zo goed als gratis), de laatste films op de tv thuis via download (µ-torrent), flesje wijn of glaasje bier thuis en (meestal) niet op café. Lekker koken en vrienden uitnodigen, goedkoper dan restaurant (alleen vervelend dat ze graag komen en zelden zelf ns wat speciaals doen). Huis en tuin gezellig inrichten, dan hoef je niet per sé ergens heen want je amuseert je thuis ook en dus geef je minder geld uit.

 

Voeding en drogisterij : kiezen voor grotere verpakkingen, tijdelijke promoties én je de volgende vragen stellen : 1/ Wil ik het ? 2/ Heb ik het wel nodig ? Sommige producten zijn in een andere vorm/verpakking net dezelfde of sterk gelijkend op merkproducten (Leo - Olé (Aldi), Negerzoenen - (Mallo), zo ook voor wafeltjes, granenrepen, ...) Voorbeeldje : vloeibare meststof in Action 1€, bij Aveve 6.58€ voor kleinere inhoud) - Kijk naar de samenstellende componenten van producten (waspoeders en -middelen, detergenten, ontstopper, chemische producten, fruitsappen (100% vrucht of 50% water ?), geen limonadeflessen maar siroop (Tesseire), water met Brita filter ipv flessenwater, gemalen koffie ipv koffiepads, geen kant-en-klaar maaltijden, zelf vinaigrette maken, restjes wijn sparen en superlekkere wijnazijn van maken, zelf brood bakken, ... De lijst is bijna eindeloos, het zijn maar een paar dingetjes die wij doen. Voeding wordt niet weggegooid. Af en toe eens kliekjes klaarmaken, ... . Sinds kort eigen tuintje, ik moet eens een foto maken. Super resultaat trouwens.

 

Energie en vervoer, nutsvoorzieningen

Zuinig met elektra, zuinige apparaten ipv slokoppen, gedrag aanpassen, sluipverbruik uitschakelen.

Fiets ipv auto, trein ipv auto, bus ipv auto, vliegtuig ipv auto voor lange ritten. 1 auto ipv 2, daar werken we nog aan.

Brandhout ipv aardgas, kachel ipv cv, assen van de houtkachel dienen ook nog eens als meststof.

Auto - bandenspanning controleren (slijtage!), zelf olie en filters vervangen, niet besparen op olie. Defekten onmiddellijk herstellen. Preventief werken. Als één lampje springt vervang je ze beide (branden even lang en een paar weken later springt het andere ook meestal).

Regenwater gebruiken voor was, sproeien, toiletten, warm water.

 

Wonen

Woning isoleren, ruimte zo optimaal mogelijk benutten, infrastructuur aanpassen met uitgespaarde middelen.

Meubelen, niet de duurste meubelen. Bankstel gaat minimaal 10j mee. http://www.emdecor.be/websites/47/uploads/file/emdecor%20juli%20roeselare.pdf

Zorgvuldig omgaan met gekochte meubilair, zelf eens een deurtje, scharniertje, slotje herstellen.

Dingen die stukgaan onmiddellijk herstellen/vervangen. Zo veel mogelijk zelf doen.

 

Finance & verzekeringen

Goedkope bankkaarten nemen, pensioensparen stopzetten (de staat gaat er toch in graaien), elke 2 jaar de prijs van je polissen controleren, eventueel groeperen en overstappen naar een andere makelaar - hier besparen we op verzekeringen 40% zonder op dekking te beknibbelen. Goede hospitalisatieverzek. nemen, hier niet op besparen. Geen consumentenkredieten nemen, niet in het rood gaan, financiële buffer van minimaal 6 maand gezinsinkomsten aanleggen voor onvoorziene omstandigheden, tweedehands auto ipv nieuwe, enkel hypotheek voor woning. (Huren kost ook!)

 

Gezondheid

Voorkomen beter dan genezen, gezond eten, risico's inschatten, tijdig naar de dokter, kleine voorraad medicijnen, goede hospitalisatieverzekering vermijdt financiële rampen.

 

Reizen

Flexibel denken over reizen, de beste deals uitzoeken (wij spenderen ongeveer 100€/dag voor 4 personen (2 kids 11-13, 2 volwassenen) in 4 sterrenhotels half pension. Wandelen, fietsen, openbaar vervoer (vaak een belefenis!). Een voorbeeldje van vorige jaren http://www.hotelnautis.hu/hu/galeria.html of (moet ik nog even opzoeken)

 

Kids

Liever kwaliteitsspeelgoed dan prul, geen x-box of high tech, kids sparen zelf voor hun dromen en zorgen er dan ook goed voor. Gebruiken ze het niet meer, dan verkopen ze via tweedehands sites en kopen met het geld nieuw. Kinderfietsen altijd tweedehands. Op 12j nieuwe kwaliteitsfiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

Je staat soms versteld wat de ene wel kan met 1€ waar een ander gruwelijk faalt. Mijn vrouw heeft weinig nodig om het huishouden op een fatsoenlijk manier te runnen. Zelf klaar ik dat dus nooit en ik schrik me een hoedje van de supermarktrekening. Dan lacht ze natuurlijk fijntjes en blijkt nog maar eens hoe ze één en ander uitzoekt. Een paar tips ? Misschien kan je met sommige wat, andere zullen je niets zeggen.

 

Kledij en schoenen kopen we in de solden en merkloos. Een paar basisstukken in basiskleuren die combineerbaar zijn met andere gemakkelijk uitwisselbare stukken. Een volle schoenkast op voorraad.

 

Vrije tijd : sportclub voor de kids, inschrijvingsgeld terugbetaald door ziekenfonds, bibliotheek (zo goed als gratis), de laatste films op de tv thuis via download (µ-torrent), flesje wijn of glaasje bier thuis en (meestal) niet op café. Lekker koken en vrienden uitnodigen, goedkoper dan restaurant (alleen vervelend dat ze graag komen en zelden zelf ns wat speciaals doen). Huis en tuin gezellig inrichten, dan hoef je niet per sé ergens heen want je amuseert je thuis ook en dus geef je minder geld uit.

 

Voeding en drogisterij : kiezen voor grotere verpakkingen, tijdelijke promoties én je de volgende vragen stellen : 1/ Wil ik het ? 2/ Heb ik het wel nodig ? Sommige producten zijn in een andere vorm/verpakking net dezelfde of sterk gelijkend op merkproducten (Leo - Olé (Aldi), Negerzoenen - (Mallo), zo ook voor wafeltjes, granenrepen, ...) Voorbeeldje : vloeibare meststof in Action 1€, bij Aveve 6.58€ voor kleinere inhoud) - Kijk naar de samenstellende componenten van producten (waspoeders en -middelen, detergenten, ontstopper, chemische producten, fruitsappen (100% vrucht of 50% water ?), geen limonadeflessen maar siroop (Tesseire), water met Brita filter ipv flessenwater, gemalen koffie ipv koffiepads, geen kant-en-klaar maaltijden, zelf vinaigrette maken, restjes wijn sparen en superlekkere wijnazijn van maken, zelf brood bakken, ... De lijst is bijna eindeloos, het zijn maar een paar dingetjes die wij doen. Voeding wordt niet weggegooid. Af en toe eens kliekjes klaarmaken, ... . Sinds kort eigen tuintje, ik moet eens een foto maken. Super resultaat trouwens.

 

Energie en vervoer, nutsvoorzieningen

Zuinig met elektra, zuinige apparaten ipv slokoppen, gedrag aanpassen, sluipverbruik uitschakelen.

Fiets ipv auto, trein ipv auto, bus ipv auto, vliegtuig ipv auto voor lange ritten. 1 auto ipv 2, daar werken we nog aan.

Brandhout ipv aardgas, kachel ipv cv, assen van de houtkachel dienen ook nog eens als meststof.

Auto - bandenspanning controleren (slijtage!), zelf olie en filters vervangen, niet besparen op olie. Defekten onmiddellijk herstellen. Preventief werken. Als één lampje springt vervang je ze beide (branden even lang en een paar weken later springt het andere ook meestal).

Regenwater gebruiken voor was, sproeien, toiletten, warm water.

 

Wonen

Woning isoleren, ruimte zo optimaal mogelijk benutten, infrastructuur aanpassen met uitgespaarde middelen.

Meubelen, niet de duurste meubelen. Bankstel gaat minimaal 10j mee. http://www.emdecor.be/websites/47/uploads/file/emdecor%20juli%20roeselare.pdf

Zorgvuldig omgaan met gekochte meubilair, zelf eens een deurtje, scharniertje, slotje herstellen.

Dingen die stukgaan onmiddellijk herstellen/vervangen. Zo veel mogelijk zelf doen.

 

Finance & verzekeringen

Goedkope bankkaarten nemen, pensioensparen stopzetten (de staat gaat er toch in graaien), elke 2 jaar de prijs van je polissen controleren, eventueel groeperen en overstappen naar een andere makelaar - hier besparen we op verzekeringen 40% zonder op dekking te beknibbelen. Goede hospitalisatieverzek. nemen, hier niet op besparen. Geen consumentenkredieten nemen, niet in het rood gaan, financiële buffer van minimaal 6 maand gezinsinkomsten aanleggen voor onvoorziene omstandigheden, tweedehands auto ipv nieuwe, enkel hypotheek voor woning. (Huren kost ook!)

 

Gezondheid

Voorkomen beter dan genezen, gezond eten, risico's inschatten, tijdig naar de dokter, kleine voorraad medicijnen, goede hospitalisatieverzekering vermijdt financiële rampen.

 

Reizen

Flexibel denken over reizen, de beste deals uitzoeken (wij spenderen ongeveer 100€/dag voor 4 personen (2 kids 11-13, 2 volwassenen) in 4 sterrenhotels half pension. Wandelen, fietsen, openbaar vervoer (vaak een belefenis!). Een voorbeeldje van vorige jaren http://www.hotelnautis.hu/hu/galeria.html of (moet ik nog even opzoeken)

 

Kids

Liever kwaliteitsspeelgoed dan prul, geen x-box of high tech, kids sparen zelf voor hun dromen en zorgen er dan ook goed voor. Gebruiken ze het niet meer, dan verkopen ze via tweedehands sites en kopen met het geld nieuw. Kinderfietsen altijd tweedehands. Op 12j nieuwe kwaliteitsfiets.

 

Wie slim inkoopt op marktplaats kan voor 100 euro zijn/haar complete woonkamer inrichten. Ik heb een compleet wandmeubel voor 20 euro kunnen kopen, de vorige eigenaar had 2 jaar daarvoor er nog 700 euro voor betaald. Koopjes zijn altijd te vinden, men moet alleen willen zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke: Voorlopig ben je meer dan goed bezig. Maar ! Stel, ervan uitgaande dat jij ook geen miljoenen hebt.

En nogmaals stel : Nederland en/ of België wordt ondergedompeld in Griekse toestanden ?

Daar gaat je 100 euro per dag vakantie, je goedkoop hospitalisatie plan enz...

Waar je eindigt is krabbelen per dag. Dat heb ik niet uitgevonden dat is de realiteit die je nu ziet gebeuren in landen rondom ons.

Ik maak me daar zorgen om. Nu al zie je rijen aan de voedselhulp. Die kunnen toch allemaal niet oerdom zijn ?

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen miljoenen hoor en inderdaad als alles fout gaat, gaat het vast wel voor iedereen fout. Laat het ons zo stellen, je helemaal beschermen dat lukt niet maar je kan je leven wel nog wat verbeteren. Eigen tuintje met groenten, scheelt een slok op de borrel. Eigen brandhoutvoorraad ? Fietsen om je te verplaatsen, ... Een beetje kledij en schoenen op voorraad, wat eten en wijn op voorraad, ... . Wellicht krijgen wij het ook moeilijk maar tegen die tijd zit 3/4 van de bevolking die nergens aan dacht al in de knoei. Voedselhulp hebben we nog niet gelijk nodig, en mocht het onverhoopt wel zo zijn dan wordt het gazonnetje vervangen door aardappelen, met een kippen- en konijnenhok er bij.

 

Ik ken bijzonder intelligente mensen die helemaal niet verstandig zijn. Misschien heeft het daar ook iets mee te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben veel winkels vergeleken en komen inderdaad tot de conclusie dat Colruyt meestal goedkoper is dan Makro, Aldi, Lidl. Sommige alternatieven vind je niet bij Colruyt en daar koop je dan het duurdere merkproduct en niet de producten onder private label gemaakt. Voor die dingen ben je beter af in andere zaken, maar dat is elk zijn mening he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb laatst voor 8,95 het boekje "geld besparen voor dummies" gehaald. Hoewel een deel van de tips hier al wordt gegeven gaat die boekje nog net wat verder.

 

Huismiddel tegen acne? Beetje olijfolie en zout.

Buffet voor 4-personen van de kliekjes van afgelopen week? Heel goed mogelijk.

Cadeautjes inkopen voor een heel jaar? Ruim van tevoren (in de uitverkoop in december) al inkopen.

Huwelijksdag? Ga thuis luxe eten in plaats van in een restaurant.

 

Ik kan iedereen (zover ik het boekje al heb ingezien) dit boekje aanraden. Er staat voor nog net geen 10€ een groot scala aan handige tips in die vooral voor beginners (zoals mij) op dit vlak misschien wel handig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet bekennen dat ik zeer goed let op onze uitgaven/inkomsten, hou alles bij in een excel file.

Iedere week noteer ik ook de standen van elektra,gas en water.

We kregen laatst de jaar afrekening voor gas, maar 809 kuub gas verbruikt terwijl we vorige jaar boven de 2000 zaten. :)

(3 personen)

 

Als je ook om je heen kijkt wat sommige mensen uitgeven, denk ik ook er is geen crisis.

Restaurants/bars zitten vol.

Wij gaan eigenlijk alleen nog maar met een verjaardag ofzo naar een restaurant.

 

Iedere week de folders bekijken voor aanbiedingen.

(iedere dag 200 gram vlees is ook niet nodig)

Wij wonen niet ver van de Duitse grens af, dus daar gaan wij nog wel eens boodschappen/tanken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstandig omgaan met geld is kunst op zich. Het begint bij je opvoeding. Of geld nu wel of niet aanwezig is je verkwist het niet. Al helemaal niet wanneer je je realiseert hoe slecht anderen het hebben.

 

Eten gooi ik evenmin weg. Afgelopen week kon ik met dat warme weer mijn brood echt niet verstouwen. Nat en plakkerig maar de eendjes vonden het nog goed te doen. Eten weggooien is aso.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig denken de eendjes daar anders over. Eet je volgende week 'canard à l'orange' ?

 

We experimenteren met peulen als vleesvervanger. Bij 'de peuleschil' kocht ik het assortiment en laat die dingen kiemen. Intussen vond ik bij de betere voedingszaken veel dingen tegen een veel lagere prijs in grotere verpakking. Mungbonen, linzen, witte bonen, rode bonen, kikkererwten, erwten, quinoa, amaranth, ebly tarwegranen, ... Als het dan ooit eens gaat spannen dan hebben we alvast een alternatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi het naar de eenden. Was niet thuis.

 

Wat bedoel je met " verloren brood" ?

 

Verloren brood is eigenlijk gewonnen brood.

 

je klopt per halve liter melk (of andere variant) 4 eieren door en je dept de sneden hierin en bakt ze op, en je hebt een soort van pannekoeksmaak. je kan dit ook doen met broodbollen door ze in 4 te snijden deppen in de melk met eieren knijpt deze uit en smijt deze in de friteuze en je hebt homemade oliebollen.

 

Overigens is brood niet goed voor eenden, als je toch wat aan die dieren wil geven doe dan restjes groenten en fruit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het zo en zal het zo blijven.

Las net weer op nu.nl, dat de banken de rente daling nauwelijks doorberekenen aan de klant in dit geval voor hypotheken:

http://www.nu.nl/geldzaken/3535479/huiseigenaren-profiteren-niet-van-dalende-rente.html

 

Nog duidelijker wordt het als je naar de rente kijkt voor in het rood staan, absurd.

Maar natuurlijk gaat het nog veel verder, prijzen zullen gaan stijgen, salarissen blijven achter, pensioenene zullen minder worden en in combinatie met inflatie zal je koopkracht helemaal instorten.

Overheden zullen nket snel bezuinigen of krimpen, nee meer belasting dat is stap een.

 

We gaan zware tijden in....

 

 

Prep ze,

K a n s

 

Alle goede bespaar tips hierboven ten spijt, gaat men voorbij aan de kern van de zaak.....de banken die voor een scheet en drie knikkers geld kunnen lenen, plus dat ze ook nog geld máken als ze uit de losse pols een hypotheek afsluiten, uiteraard zonder dat die bank dat geld voor 100% dekt, maken misbruik van hun machtspositie. In het nu.nl artikel pakken ze 0.83% extra. Dat zijn tienduizenden euro's die over een hypotheek van twee ton met een looptijd van twintig jaar door de huizen-koper moeten worden opgehoest. Inderdaad, de burger is de melkkoe, de bank directeur lacht zich een bult en de overheid snapt niet waarom die stimulans aan de banken (extreem lage rente) niet resulteert in het vlot trekken van de huizen-markt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb laatst voor 8,95 het boekje "geld besparen voor dummies" gehaald. Hoewel een deel van de tips hier al wordt gegeven gaat die boekje nog net wat verder.

 

Huismiddel tegen acne? Beetje olijfolie en zout..

Natuurlijke scrub koffie dras en olijf olie. Tegen wratjes het witte sap van dandelion. Ik kan een boek vullen voor dummies met huiselijke remedies. :)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijke scrub koffie dras en olijf olie. Tegen wratjes het witte sap van dandelion. Ik kan een boek vullen voor dummies met huiselijke remedies. :)

 

Nou laat maar komen :rolleyes:

Voor wratjes neb ik een lading spuitbusjes dus dmv de bevriezings methode die de huisarts ook gebruikt.

Maar ooit gaan al die hulpmiddelen op zijn..., dus laat maar komen!

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net 8.95€ bespaard door het boekje niet te kopen. Ik moet er een beetje om lachen en wellicht staan er goede tips in. Zo lag er onlangs een boekje in de uitverkoop in Aldi voor een euro of 5. Hoe word ik miljonair. Nou ja ... vast niet door een boekje in de uitverkoop te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...