Ga naar inhoud
GENEGEERD

Best Buy Guide (voor beginners tot �1000)


Floesh

Aanbevolen berichten

In de voorstelronde heb ik het idee geopperd voor een Preppers Best Buy Guide: een gids voor beginners van de must have producten (uiteraard met de beste prijs kwaliteit verhouding want het gaat om de best buy) binnen een bepaald budget.

 

Mijn budget is in eerste instantie € 1.000

 

Goed om te vermelden dat ik geen tuin om eten te verbouwen, dus een voedselvoorraad zal ook binnen budget moeten passen.

 

Ik kan me voorstellen dat een waterfilter, een mes en een zaklantaarn en nog vele andere dingen essentieel zijn, maar welke? Bewaren jullie ook flessen water of volstaat een goed waterfilter? En moet er gedroogd voedsel in van bijvoorbeeld Mountain House, of is dit relatief duur en zijn lang houdbare producten die je gewoon in de supermarkt kan kopen een betere keuze? Voor hoeveel dagen voorraad is in eerste instantie aan te raden? En wat is een goede verhouding in het budget tussen voedsel en de must have producten? is dat 50/50 of zit ik dan totaal verkeerd?

 

Kortom vele vragen waarvoor alle tips welkom zijn en ik hoop dat we tot een goede eerste Best Buy Guide kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Daar kan ik je dan helaas niet bij helpen.

Mij is in ieder geval opgevallen dat er een levensgroot verschil is tussen mensen die preppen

met voorraad en mensen die een zelfvoorzienende levenswijze aanhangen. Voedsel is voor

zelfvoorzieners een klein issue, omdat als je oogst groot genoeg is je binnen zeer korte tijd

meer opslaat dan anderen in een jaar kunnen kopen in de supermarkt. Als je dan ook nog

zaken zelf maakt,bakt en weckt en droogt kom je uit op een andere lijst als die je wilt.

Zo zal ik nooit soep in blik kopen en opslaan, die maak ik zelf (direkt een skill ook)..

zal ook nooit een blik soep kopen, voor mij in vergelijking waterige troep..het is maar wat je gewend bent..

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen de tijd en energie wilt (en voor de minder validen kunt) steken

in voedsel verbouwen, het blijft toch een vermoeiende bezigheid..

 

Om het interessant te maken, zou je deze lijst kunnen splitsen in 2 delen, voedsel/water

en prep gear (zoals waterfilter, multitools, gereedschap etc)

 

Het 2e deel zou voor mij heel interessant zijn..maar er zijn net zoveel lijsten als er mensen zijn met verschillende

behoeftes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar kan ik je dan helaas niet bij helpen.

Mij is in ieder geval opgevallen dat er een levensgroot verschil is tussen mensen die preppen

met voorraad en mensen die een zelfvoorzienende levenswijze aanhangen. Voedsel is voor

zelfvoorzieners een klein issue, omdat als je oogst groot genoeg is je binnen zeer korte tijd

meer opslaat dan anderen in een jaar kunnen kopen in de supermarkt. Als je dan ook nog

zaken zelf maakt,bakt en weckt en droogt kom je uit op een andere lijst als die je wilt.

Zo zal ik nooit soep in blik kopen en opslaan, die maak ik zelf (direkt een skill ook)..

zal ook nooit een blik soep kopen, voor mij in vergelijking waterige troep..het is maar wat je gewend bent..

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen de tijd en energie wilt (en voor de minder validen kunt) steken

in voedsel verbouwen, het blijft toch een vermoeiende bezigheid..

 

Om het interessant te maken, zou je deze lijst kunnen splitsen in 2 delen, voedsel/water

en prep gear (zoals waterfilter, multitools, gereedschap etc)

 

Het 2e deel zou voor mij heel interessant zijn..maar er zijn net zoveel lijsten als er mensen zijn met verschillende

behoeftes..

 

Bedankt samurai voor je reactie en tip, ik sta er open in en dit is misschien wel een handig onderscheid.

 

Ik kan me ook voorstellen dat iedereen in verschillende mate en voor verschillende doeleinden aan het preppen is.

 

Toch hoop ik dat we samen een Best Buy Guide kunnen samenstellen voor de beginnende prepper, waarbij ik er even vanuit ga dat deze groep niet beschikt over allerlei survival technieken om te kunnen overleven in de wildernis.

 

Ik zag laatst een uitzending waar Dick Berts (zijn boekje staat inmiddels in de bestelling) zei van mensen begin nou eens met € 500 te besteden aan een minimale voorbereiding.

Ik weet echter niet of hij doelde op €500 aan voedselvoorraad of dit ook gear betreft.

 

Is een verdeling van €500 voor de Prepper Best Buy Guide Food en €500 voor de Prepper Best Buy Guide Gear een goede?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een constructieve bijdrage te leveren, heb ik zo in 1e instantie wel de volgende basis behoeftes die ik zie voor een prepper

om mee te beginnen, als je dit nog niet hebt, begin klein bij het belangrijkste dan breid je vanzelf uit:

 

Grote rugzak met kleinere attached voor die je als EDC kan meenemen tijdens uithuis, de grote als BOB.

Middel rugzak voor boodschappen, vervoer van spullen.

Kleine rugzak voor dagelijkse bezigheden (en EDC)

 

Multitools, waarvan je er 1 bij je draagt altijd dagelijks.

Waterfilter Katadyn natuurlijk, maar duur, de lifestraw is goedkoper. voor water!

Bidon voor water. Voor drinken tijdens uit huis in je rugzakje.

Olielamp voor warmte en licht, meerdere zal je moeten aanschaffen. Op sommige kan je goed koken ook. En olie. Voor koken en verwarmen voedsel/water!

Draagbare gasfornuisje, met gasfles voor koken binnenshuis in je BOL.

Kaarsen en oplaadbare zaklampen.

Medicijnen in alle vormen waarbij je paracetamol, pijnstillers en verbandzaken in klein dagelijks bij je hebt.

Zakdoekjes en wet tissues, voor dagelijks gebruik in je edc/BOB etc.

 

Het eerste waar je als beginnend prepper mee moet starten is een kleine rugzak die je altijd meedraagt,

en waarin je EDC zit, en zaken die je bij een kleine noodsituatie nodig hebt.

Dus verbandzaken, pijnstillers/paracetamol,multitool,tissues,water flesje, kleine toolset etc..

 

Als je dit nog niet hebt en er niet dagelijks mee op pad gaat, zou ik hier mee starten..

Hoe vaak is het niet voorgekomen dat je hoofdpijn hebt en geen paracetamol hebt? Of dat je vieze handen

hebt en geen tissues? Of dat je een snee in je vinger krijgt en net geen pleister?

 

Begin klein en als je daar tevreden mee bent, werk naar meer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet het best buy voor jou of voor alle beginners worden ?

Iedereen heeft toch vaak een andere beginsituatie en insteek.

 

LifeStraw, flessen water ja, kun je ook water opvangen/vergaren ?

Duur overlevingsvoedsel is grappig maar ik koop meestal gewoon goedkope blikken uit de supermarkt. Opeten en vervangen indien nodig, maar meestal voor die tijd al lang op.

voor twee weken tot een maand, qua water erg moeilijk, mij nog niet gelukt, wel mee bezig.

 

Maak eens een lijst met de dingen die jij essentieel vind.

 

Verder ? oefenen oefenen oefenen, trainen trainen trainen, je moet alle spullen wel kunnen verplaatsen, zelfs je voedselvoorraad, ik heb alles in tassen en opbergbakken gemikt. Alles mobiel is mijn motto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@samurai

 

Nogmaals bedankt, ik neem je reactie even als leidraad om tot wat concrete producten te komen

 

Wat voor Multitools raad je aan en wat is echt een must have op dat gebied, en welk merk/model?

Welke waterfilter van Katadyn raadt je aan (beste prijs/kwaliteit)? Daarnaast ook een Lifestraw extra erbij?

Welke olielamp is goed?

Welk gasfornuisje?

etc.

 

Ik ga zo proberen om deze producten op internet te vinden voor de voordeligste prijs om zo tot een echte Best Buy Guide te komen (als je sites weet graag want ik ben echt nog een newbie op dit gebied).

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Is een verdeling van €500 voor voedsel en €500 voor gear een goede?

 

Dicky kennende zal van die 500piek zeker ongeveer 325 voor de katadyn pocket waterfilter(goed voor 50.000liter) zijn ;). Houd je niet super veel over maar als je rekent per liter heb je dan wel voor ongeveer een halve eurocent per liter (ter vergelijking: een lifestraw welke geschikt is voor 1000liter, komt ongeveer neer op 3 eurocent per liter). Duur in aanschaf dus die Katadyn maar relatief gezien stukken goedkoper! Kraanwater in een waterbob of jerrycans is ook een optie maar hierbij ben je wel afhankelijk van de werkende kraan en moet je rekening houden dat het water daarin risico vormt voor bacteriën en dergelijke waar je met een filter geen last van hebt.

 

Voor je prepper best buy guide ga je denk ik ook uit voor een prepper die kiest voor een Bug In hierbij scheelt dat je niet superveel gear nodig bent mits je bereidt bent enkele wijzigingen in je levensstijl te maken. Je hoeft bijvoorbeeld geen extra gear aan te schaffen voor bv verwarming als je een houtkachel/openhaard installeert in je woning en een simpele regenton kan uitkomst bieden voor bv douche/afwaswater. Hiernaast nog een paar opwindbare zaklampen en dan zit je qua gear redelijk goed dacht ik.

 

Wat betreft eten kan ik adviseren om vooral rijst/pasta in te kopen gezien de lange houdbaarheid en dat aan te vullen met bv diverse blikken groenten/fruit voor de afwisseling. Ook simpele blikken knakworst/soep zouden bij een bug in makkelijk kunnen worden opgewarmd (in het blik zelf>scheelt gelijk weer afwas ;)) boven een open vlam. Vergeet vooral de vitaminepillen niet bij de voedselvoorraad en zoals Dick zou zeggen: WC-papier is goud waard!:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Amber en Kungfofox, jullie ook bedankt voor je reactie

 

Het liefste een Best Buy Guide voor alle beginners, maar ik merk nu al dat dat problemen geeft omdat iedereen een eigen insteek heeft.

 

samurai opperde daarom om dit te splitsen in BBG Food en BBG Gear, wat mij prima lijkt.

 

Best Buy Guide Gear (de beste prijs/kwaliteit producten):

- beste waterfilter

- beste mes

- beste olielamp

- beste zaklantaarn

- beste rugzak

-

-

- etc...

 

Best Buy Guide Food:

- wc papier

- rijst

- pasta

-

-

- etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best Buy Guide voor alle beginners zonder tuin.

 

klaar :)

 

Pak dan meteen maar even de lijst van de Wiki erbij

 

De inhoud van een bug-out bag varieert, maar bevat meestal:

 

Genoeg water en voedsel voor 72 uur

Een (beperkte) EHBO-koffer

Een bron van vuur (bijvoorbeeld lucifers, auermetaal of een aansteker)

Medicatie

Lichtbron

Zakmes

Duct tape en touw

Kompas

 

Mijn aanvullingen daarop:

wc-papier

tarp/tentje

schepje

zaagje

nooddeken/slaapzak

sas survival guide

pen/papier

 

en nog wel meer, maar kijk daarvoor maar in de EDC en het BOB topic, ook heel handige lijsten van anderen. Heb ik veel aan gehad.

 

Ik vind dit een leuk topic geloof ik.......o...o...

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kungfufox

 

Je geeft mijn inziens terecht aan dat het merendeel van de beginners van een Bug In situatie uitgaan, waarbij een voedselvoorraad en wat handige dingen in eerste instantie voldoende is.

 

Is een Best Buy Guide Bug-in en een Bug-out dan een logische scheiding?

 

Ben nog een beetje zoekende waar beginners de meeste behoefte aan hebben, maar laat ik voor mezelf praten.

Ik ga in eerste instantie uit van een Bug in situatie waarbij right-on-time voorraden van de supermarkten al op zijn en ik voldoende supplies moet hebben om het een tijd (een maand?) uit te kunnen houden.

Maar als het echt uit de hand loopt, er chaos is en mensen aan het plunderen slaan, dan wil ik ook gear hebben om weg te gaan naar rustiger gebieden.

 

Het budget is circa €1000 (ik hoop dat dit een redelijk budget is voor een beginnende prepper)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opeten en vervangen indien nodig, maar meestal voor die tijd al lang op.

voor twee weken tot een maand, qua water erg moeilijk, mij nog niet gelukt, wel mee bezig.

 

Eigenlijk is het probleem water, voor de preppert die thuisblijft, niet groter dan op een adequate manier zorgen voor opslag - jerrycans e.d. - en op dit forum zoeken naar berichten van @vheeswijk.

 

Voor de uithuizige preppert is op dit forum veel te vinden met de zoekterm ‘waterfilter’. De naam Katadyn valt in dit verband veel. Ik heb ook zo’n ding, maar ben er een beetje van aan het terugkomen. Volgens mij is het niet onwaarschijnlijk dat een waterfilter met een verkoopprijs van ongeveer een vijfde/zesde, minstens zo goed is en zelfs meer mogelijkheden biedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is het probleem water, voor de preppert die thuisblijft, niet groter dan op een adequate manier zorgen voor opslag - jerrycans e.d. - en op dit forum zoeken naar berichten van @vheeswijk.

@Nonkel Jones : Ja en Nee. De preppert die thuis blijft heeft meer mogelijkheden voor massa-opslag van water dan hij/zij die niet thuisblijft, maar ook zijn voorraad kan relatief snel uitgeput raken, vooral als de SHTF lang aanhoudt. Voor de thuisblijvende prepper is regenwater het meest interessant omdat deze het zuiverst is, behalve als er sprake is van radio-actieve fallout. Deze komt bij uitstek juist terecht in het regenwater. Radioactief jodium kunnen we gemakkelijk pareren met een 'overshoot' van natuurlijk jodium, maar andere radionucleïden (Caesium, uranium, plutonium, en andere radioactieve metaal-ionen) kunnen een probleem worden. Veel kleisoorten en porselein-aarden (bv. Kaolien) kunnen zware-metaal-ionen door filtratie hierover wegvangen. Ik ben er nu mee bezig, met name met Kaolien/zetmeel mengsels (Zetmeel in dit mengsel dient de filtratie sneller te maken). In de pilot-studie gebruik ik goed aantoonbare Koper-ionen omdat ik niet over radioactief materiaal en radioacitiviteits-meting beschik. Te zijner tijd hoop ik hierover te rapporteren.

 

Voor de uithuizige preppert is op dit forum veel te vinden met de zoekterm ‘waterfilter’. De naam Katadyn valt in dit verband veel. Ik heb ook zo’n ding, maar ben er een beetje van aan het terugkomen. Volgens mij is het niet onwaarschijnlijk dat een waterfilter met een verkoopprijs van ongeveer een vijfde/zesde, minstens zo goed is en zelfs meer mogelijkheden biedt.

 

Correct! Ik heb een goedkoop keramisch waterfilter (Tulip waterfilter) dat in de 3e wereldlanden met veel succes wordt ingezet. Extra patronen voor dit waterfilter kosten een paar euro. @vheeswijk (chemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Floesh,

 

Bij een BBG denk ik altijd aan de tweaker BBG's, en die maken onderscheid naar budget en gebruik. Ik zou me daar bij een PBBG ook wel wat bij kunnen voorstellen.

 

Er zijn een aantal algemene zaken voor de preppers, zoals een EDC, een BOB/GHB, en situaties, Bug out, Bug in.

 

Hiervoor kun je een lijstje opstellen met zaken die je dan kunt preppen, onderverdeeld in catagorieen, waarbij je voor elke hogere categorie meer budget toevoegt en dan dus ofwel upgrades, ofwel uitbreidingen biedt.

 

Ik zal het voorbeeld nemen van de Bug Out.

 

Meest elementaire is:

Rugzak met daarin eten voor ca 3-4 dagen, eenvoudig waterfilter, degelijk mes, naaigaren, touw, tape,droge sokken, materiaal voor vuur maken enz ( http://preppers.nl/forum/threads/5455-Weten-wat-er-in-mijn-BOB-zit )

Bouwzeiltje(upgrade tarp of lichtgewicht tent)

Eenvoudige slaapzak(upgrade duurdere/betere slaapzak, en slaapmatjes

wandelschoenen

Kruiwagen ( upgrade MTB met aanhangertje, 4x4, helicopter:cool:)

 

Zo kun je dan per prepgedeelte een lijst opstellen van noodzakelijke spullen, en daar kun je dan een BBG van maken.

Wat je niet moet vergeten is dat niet iedereen € 1000,= heeft liggen om te investeren in preps. De meeste zullen juist graag willen weten volgens welke proiriteiten je het best spullen aan moet schaffen, en dan ook graag weten wat A: de voordeligste keus, B: de beste prijs/kwaliteit, en C het allerbeste is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones wellicht is dit een simpele manier om toch een aardige watervoorraad te creeren , het is simpel en goedkoop (maakt gebruik van een kartonnen doos )

http://www.instructables.com/id/A-water-tank-for-emergencies-made-form-a-cardboard/ @vheeswijk kunt u wat meer uitleg over dit jodium en radioactief jodium gebeuren geven

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nonkel Jones wellicht is dit een simpele manier om toch een aardige watervoorraad te creeren , het is simpel en goedkoop (maakt gebruik van een kartonnen doos )

http://www.instructables.com/id/A-water-tank-for-emergencies-made-form-a-cardboard/ @vheeswijk kunt u wat meer uitleg over dit jodium en radioactief jodium gebeuren geven

gr will

@Wafels : Er is nogal wat gepubliceerd over Jodium en fall-out op dit forum. In mijn eigen database kon ik alleen snel vinden de volgende links:

Water in de natuur. Draadje.

Jodiumpillen voor Limburg. [1] Draadje.

Jodiumpillen voor Limburg [2] Draadje.

Jodium tabletten. Draadje.

Maar er moeten meer postings zijn.

groet Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk Sorry dat van jodium en fall-out snap ik wel , ik had duidelijker moeten zijn . het ging mij om het filter deel wat u zei die pijpaarde en zetmeel dat die zware metalen bind (dus filtert)

maar bind dat ook deze jodium dan ??

gr will

@Wafels : Het element Jodium valt onder de niet-metalen en ionenwisselaars (zoals hier Kaolien) pikken dat helaas niet op. Gelukkig is het probleem met radioactief jodium goed te pareren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Floesh,

 

Bij een BBG denk ik altijd aan de tweaker BBG's, en die maken onderscheid naar budget en gebruik. Ik zou me daar bij een PBBG ook wel wat bij kunnen voorstellen.

 

Er zijn een aantal algemene zaken voor de preppers, zoals een EDC, een BOB/GHB, en situaties, Bug out, Bug in.

 

Hiervoor kun je een lijstje opstellen met zaken die je dan kunt preppen, onderverdeeld in catagorieen, waarbij je voor elke hogere categorie meer budget toevoegt en dan dus ofwel upgrades, ofwel uitbreidingen biedt.

 

Ik zal het voorbeeld nemen van de Bug Out.

 

Meest elementaire is:

Rugzak met daarin eten voor ca 3-4 dagen, eenvoudig waterfilter, degelijk mes, naaigaren, touw, tape,droge sokken, materiaal voor vuur maken enz ( http://preppers.nl/forum/threads/5455-Weten-wat-er-in-mijn-BOB-zit )

Bouwzeiltje(upgrade tarp of lichtgewicht tent)

Eenvoudige slaapzak(upgrade duurdere/betere slaapzak, en slaapmatjes

wandelschoenen

Kruiwagen ( upgrade MTB met aanhangertje, 4x4, helicopter:cool:)

 

Zo kun je dan per prepgedeelte een lijst opstellen van noodzakelijke spullen, en daar kun je dan een BBG van maken.

Wat je niet moet vergeten is dat niet iedereen € 1000,= heeft liggen om te investeren in preps. De meeste zullen juist graag willen weten volgens welke proiriteiten je het best spullen aan moet schaffen, en dan ook graag weten wat A: de voordeligste keus, B: de beste prijs/kwaliteit, en C het allerbeste is.

 

Bedankt @netuyas

 

Het idee van een Preppers Best Buy Guide komt inderdaad van Tweaker BBG :)

 

Ik denk ook dat er meerdere categorieën handig zijn.\

 

Je voorzet is goed, maar het eerste waar ik dan al vastloop is Welke rugzak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Je voorzet is goed, maar het eerste waar ik dan al vastloop is Welke rugzak?

Net zoals op Tweaker, Stel een eerste draft lijstje op in een apart draadje en ga met de andere forumleden de discussie aan waarbij je op basis van argumenten het initiele lijstje aanpast.

 

Qua rugzak zou je kunnen beginnen met een ex legerrugzak van Berghaus of karrimor, te vinden in de meeste dumpstores en onverwoestbaar

Als upgrade ga je dan kijken naar de trekkingrugzakken van de bekende merken omdat die lichter zijn en meer draagcomfort bieden.

Ook de Treaker BBG is niet vrij van verschillen van inzicht en persoonlijke voorkeuren(alhoewel het dan meestal tussen intel en AMD gaat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...