Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mes opbergen IN of BUITEN de schede?


Aanbevolen berichten

Hier lees ik verschillende dingen over. Je mes voor lange tijd opbergen in de sheath daarvoor zou hij bot en/of roestig worden. Hoe doen jullie het? En kan je een ingevet mes in de sheath stoppen of niet?

 

Wat gebruiken jullie voor het invetten? Ik lees overal over minerale olie, maar kan dat nergens vinden online of in winkels........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik weet niet of de gemiddelde wapenolie schadelijk is voor de gezondheid maar een mes kan ook voor voedselbereiding gebruikt worden dus is wel belangrijk.

Je kunt bijvoorbeeld Ballistol gebruiken.

Ik denk dat als de schede droog is en het mes ingevet en het geheel wordt bewaard op een droge plek er niet zo snel roestvorming zal optreden.

Dat het mes bot zou worden in de schede lijkt mij sterk tenzij wellicht het mes losjes in een kydex sheeth ofzo zit en steeds rammelt in de achterbak van een auto ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal vast niet gezond zijn nee wapenolie, ik zat met langdurig opbergen in mijn hoofd.

Wil je hem gebruiken voor je appeltje, vergeet je hem schoon te maken (zal mij best kunnen gebeuren) is je appeltje voor de dorst ineens wat minder fris en gezond.

Slechte tip van mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast crossfire

Als je een mes hebt wat gaat roesten na een tijdje kun je beter voor wat beters gaan kijken;)

Gewoon je mes na gebruik goed schoonmaken daarna droog maken en vooral niet inpakken maar op een droge plaats leggen.

Ballistol is een goed middel om een beschermend laagje erop te doen en is niet giftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast crossfire
Dus niet in de schede?

 

 

 

En dan met olie en al in de schede doen?

 

Een en ander is afhankelijk van de schede, een lederen schede neemt vocht op en kan dus vochtig zijn en dit komt het mes niet ten goede.

Balistol is een natuurlijk product en geeft een perfecte bescherming op staal,hout en kunstof, dus als alles goed droog is licht inolien en gewoon in de schede doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast crossfire

Bij een redelijk mes is gewoon schoonmaken en drogen na gebruik voldoende.

Bij opslag voor langere tijd is een filmlaagje olie meer als genoeg en vaak niet nodig,dit is natuurlijk wel afhankelijk van de staalsoort van het mes.

De meeste moderne staalsoorten van messen hebben niet veel extra bescherming nodig,dit is wel afhankelijk waar je hem opslaat.

In een boot,kelder of tent kan een beetje extra bescherming geen kwaad.

Als je bv Opinel messen gebruikt is het wel verstandig om regelmatig een doekje met bv Balistol er overheen te halen dit is ook een goede bescherming voor het hout.

Denk er ook aan dat er in div. mag.sticks ijzer zit een paar kleine putjes ijzerspatjes in je roestvast mes zullen dan toch gaan oxideren,dit gebeurt ook als je met hakken of iets dergelijks ijzerhoudend steen raakt of bv. een spijker of iets dergelijks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@crossfire messen als inderdaad Opinel messen zijn koolstofstaal en roesten (oxideren) erg snel maar ook messen van O1 staal

Doch staalsoorten als D2 , A2 en Sandvic staal en staalsoorten met chroomen nikkel ed oxideren veel minder maar zijn zeker niet roestvrij

vooral als er zout ed in de lucht /vocht zit of als er andere metalen in dat mes zijn verwerkt , ik denk aan messing laynard bussen ed

(dat geeft een batterij werking en versneld de oxidatie .Lederen scheden bevatten nog altijd looizuur resten en ook dit zorgt

ervoor dat een mes oxideert . Oxide (oxide (roest) is niet altijd zichtbaar het kan ook in het staal oxideren !! ) dus het is gewoon zaak dat als je een mes

langdurig opbergt het schoon is en van een dun laagje olie ( ballistol ea ) is voorzien en liefst buiten de schede (zeker als deze van leer is )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

Buiten de schede.

 

Vaseline

of

WD40

of

Olijfolie

of

Wapenolie

 

 

Vraag het even aan @kwakster van messenforum.nl

olijfolie maar wel voor kort termijn , daar in de open lucht deze olie ook oxideert en wapenolie , welke er zijn twee soorten , 1 om je wapen schoon te maken en je raadt het al dat is een zure olie (om kruitslijm te verwijderen) dus die moet je niet hebben tevens de ''zoete'' wapenolie is tegenwoordig ook vaak als teflon olie in de handel en of dat gezond is bij voedselbereiding weet ik niet , maar ik zou het niet proberen , als smering of een scharnierpunt van een zakmes ideaal dat weer wel ;)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral geen olijf olie of iets dergelijks gebruiken dit geeft gegarandeerd binnen enkele dagen schimmel.

Wapen olie bevat behalve kruitslijm oplosser ook nog een middel voor het oplossen van koper restanten en ik denk niet dat je dat op je mes wilt gebruiken.

Vaseline en balistol zijn geschikte conserveermiddelen alhoewel het schoonmaken van de vaseline laag best wel moeilijk kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bewaar alles buiten de schede, minder snel roest.

Heb ik geleerd omdat ik in het begin mijn luchtgeweer in mijn wapentas bewaarde en ik na een maandje een half flesje ballistol heb moeten gebruiken om er de roestspikkels uit te krijgen :)

En idd, roestgevoelige messen of damascus insmeren met ballistol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een mes hebt wat gaat roesten na een tijdje kun je beter voor wat beters gaan kijken;)

Gewoon je mes na gebruik goed schoonmaken daarna droog maken en vooral niet inpakken maar op een droge plaats leggen.

Ballistol is een goed middel om een beschermend laagje erop te doen en is niet giftig.

 

Dus een goed mes in 1095 is rotzooi?

 

:cool:

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast crossfire
Dus een goed mes in 1095 is rotzooi?

 

:cool:

 

Greener

 

Als het je de schede uit roest dan wel ja.;)

vooral in een shtf situatie kun je de tijd wel beter gebruiken dan elke dag je mes te ontroesten :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Geen WD40, dat is er zo weer af.

Gewoon ouderwetse Vaseline, kan op baby's billetjes en ook zeker op je mes.

 

Waar blijft die WD40 dan, als je het mes voor langere tijd opslaat en niet gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als het je de schede uit roest dan wel ja.;)

vooral in een shtf situatie kun je de tijd wel beter gebruiken dan elke dag je mes te ontroesten :)

 

1095 is topstaal.

Na gebruik schoonmaken, afdrogen en insmeren. Niks aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@crossfire Als het je de schede uit roest dan wel ja.

vooral in een shtf situatie kun je de tijd wel beter gebruiken dan elke dag je mes te ontroesten

 

 

1095 is een koolstof staal maar wel een verdomd goed soort staal met veel goede eigenschappen(sterk , taai , heel goed te slijpen ) zeker als het een groot mes betreft !!

als je denkt dat een mes wat roest een shit mes is dan zul je nog veel moeten leren wat betreft kwaliteit , ik wil u niet beledigen maar raadt u aan zich eerst in deze materie

te verdiepen alvorens er iets over te zeggen (wat betreft (koolstof) staal en roesten , ga eens kijken in een museum naar oude wapens die dingen zijn 60 tot 1000 jaar oud of zo

en ze zijn er nog steeds en nee die waren niet van Inox ;) )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast crossfire
@crossfire Als het je de schede uit roest dan wel ja.

vooral in een shtf situatie kun je de tijd wel beter gebruiken dan elke dag je mes te ontroesten

 

 

1095 is een koolstof staal maar wel een verdomd goed soort staal met veel goede eigenschappen(sterk , taai , heel goed te slijpen ) zeker als het een groot mes betreft !!

als je denkt dat een mes wat roest een shit mes is dan zul je nog veel moeten leren wat betreft kwaliteit , ik wil u niet beledigen maar raadt u aan zich eerst in deze materie

te verdiepen alvorens er iets over te zeggen (wat betreft (koolstof) staal en roesten , ga eens kijken in een museum naar oude wapens die dingen zijn 60 tot 1000 jaar oud of zo

en ze zijn er nog steeds en nee die waren niet van Inox ;) )

gr will

 

Beste wafels misschien eens het gehele topic eens doorlezen en vooral op de smilys letten.

Het ging over hoe je een mes conserveert en ik heb het nergens over 1095 gehad.

En om zomaar aan te nemen dat iemand anders ergens geen verstand van heeft is tamelijk aanmatigend,ook dit is niet beledigend bedoeld:)

Ook wil ik je in ons museum uitnodigen om eens te komen kijken Infanterie museum Harskamp terrein I.S.K. de toegang is gratis.

mvg SM wapenonderhoud (bd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@crossfire

Als het je de schede uit roest dan wel ja.;)

vooral in een shtf situatie kun je de tijd wel beter gebruiken dan elke dag je mes te ontroesten :)

 

dan heb ik dit wat u hier boven schrijft op een andere manier begrepen als dat u schrijft (want 1095 oxideert maar is wel erg goed staal) .. in dat geval mijn excuus .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...