Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communiceren? Ingeval van afsluiting Internet?

Kopjethee
 Share

Recommended Posts

Kwam dit recente Engelstalig artikel tegen met mogelijkheden die geboden worden wanneer regeringen internet blokkeren om toch zelf vinger aan de pols te houden .Dit artikel kan, neem ik aan toch e.e.a. losmaken bij wat prepper forumleden vermoed ik. http://beforeitsnews.com/story/2166/029/How_To_Communicate_If_The_US_Govt_Shuts_Down_The_Internet.html

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tevin's Law:"Amateur Radio is so essential to prepping that, without it, one cannot really say they are prepped. It is second only to water and equal to guns."

I've been preaching this for years. Some will disagree, and that's fine. But the consequences of ignoring the rule are severe and indiscriminate. Like the laws of physics, Tevin's Law will always prove true and no one gets a pass because they did not know or did not believe.

Very few survivalists will ever fire a gun for defensive/security reasons, even in SHTF situations. But ham radio will be used every single day in TEOTWAWKI times. That is the (until now) unwritten other part of Tevin's Law: "Guns will be needed rarely. Ham radio will be needed always."

But this isn't about guns vs. ham radio. I'll let the trolls run with that. The reason ham radio is so important is because the very essence of society is human interaction, i.e., communications. Nothing can function without it and it is completely against human nature not to connect with others. That is why the inability to express oneself (autism) is considered a horribly debilitating neurological condition. Just ask any parent of an autistic child...it's devastating. It's also why solitary confinement in prisons is such an effective punishment. Yes, that's right. Cutting off communication with others is a form of punishment! Why on earth would anyone volunteer for it!?

Every serious member of this forum has probably sacrificed a great deal of their income on food, water filters, generators, guns, vehicles, and a very long list of other provisions. It bothers me that of this group, only a small percentage see the value of a basic ham radio station and modest investment of time to learn how to run it. I should not have to try this hard to sell amateur radio to people who are already survival-minded. They brag about having a closet full of guns but will balk at buying a $125 handheld radio. A few did make the leap and got licensed, but then put the radio on the back shelf and never use it.

Everyone has to set their own priorities and allocate limited resources. The irony is that post-TEOTWAWKI, those who would not listen will not be heard, literally.

My argument cannot be broken. Decide for yourself which side you want to fall on and apply excuses as needed, but in the end everyone, without exception will be subject to Tevin's Law.

Link naar reactie

Als je een beetje weet van elektronica....is een understatement. Kost me en jaar studie om dat te snappen. Ik ga wel voor de 27MC of portofoons. Eerst dat water filter nog.

ik weet niet als je al een bakkie of porto heb aangeschaft, zo niet kijk dan is naar export modellen hier heb je meer mogelijkheden mee, officeel mag je deze wel aangschaven maar niet gebruiken

Link naar reactie

Okee, even praktisch voor een leek als ik: Wat moet ik kopen? Waar? Wat gaat het ongeveer kosten? Linkje? Dat soort dingen :)

Bij voorbaat dank!

dan heb ik toch meer info nodig, waar ben je ongeveer naar opzoek? basis/mobiel of porto?

basis bak is leuk voor een bug in, je krijgt alleen een beste antenne aan de muur of in de tuin, mobiel is ook als basis te gebruiken maar ook in de auto, dan kun je weer kiezen tussen magneet antenne en eentje die aan de dakschroeft.

en wat is je budget?

om een idee te krijgen geef ik hier even mijn setup op die ik in de auto heb,

magnum s9 export = 400 euro

k40 antenne Voet 11 cm en straler 146 cm = 89 euro

1 speaker = 15 euro

swr meter = 18 euro

en ook even een low budget setup.

danita 640 40 kanalen, AM/FM 4 watt, 90 euro

k40 antenne, 89 euro

swr meter, 18 euro

en een speaker voor 15.

Link naar reactie

het hoeft ook niet duur te zijn he, een basisbak kan je via marktplaats nog redelijk krijgen,

maar zoals ik al zij het is maar net wat je wilt en hoeveel geld je er aan wilt uitgeven.

22 kanaals basisbak voor 45 euro.

http://link.marktplaats.nl/561051180

en bij sommige dump winkels kun je ook zend aperatuur vinden, wel even testen voordat je het koopt.

Link naar reactie

• 2 weeks later...
dan heb ik toch meer info nodig, waar ben je ongeveer naar opzoek? basis/mobiel of porto?

Sorry Medan, was deze draad ff kwijtgeraakt, maar vind het nog steeds erg interessant, o.a. omdat ik hier helemaal niet in thuis ben en wil toch beetje snappen wat je ermee kan enzo. Want mobieltjes doen het natuurlijk niet meer als je je telefoonrekening niet meer betaald. Of wanneer de infra er gewoon uitgeknald is.

Is een bakkie dan de way to go voor de communicatie? Over wat voor afstanden kan je met elkaar tokkelen? (bakkie en tokkelen zijn de enige twee 'vaktermen' die ik ken op dit vlak ;))

Mijn wishlist:

* mobiel

* geschikt voor 12V

* moet wel beetje robuust spul zijn, maar 400 euro ga ik er echt niet aan uitgeven

Die danita ziet er wel netjes uit, zeg ik als leek op basis van een plaatje op http://www.truckerswereld.nl/webwinkel/producten/30/15/danita-640

Wat zou een geschikte antenne zijn voor een mobiel bakkie?

En wat is een SWR meter?

Sorry voor de hoeveelheid vragen ;) maar er zijn ongetwijfeld andere n00bs met interesse ...

Link naar reactie

Gast Sandokan

ik zie dat ik een al bestaande discussie opnieuw aangezwengeld heb met mijn draadje gister

had wel even iemand mogen zeggen ;-)

had mij en anderen wat moeite bespaard

Sandokan

Link naar reactie

Deze claimt een van de grootste communicatie shops van NL te zijn.

http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/home.php

SWR staat geloof ik voor Standing Wave Reflection. Het is een meter waarmee je kunt zien hoe goed je zender op je antenne is aangesloten. Dit is belangrijk, want als de aansluiting niet goed is kan de zender zijn vermogen niet kwijt en kan in extreme gevallen zelfs defect geraken.

400 euro lijkt me wel heel veel. Ik zou verwachten dat je voor minder dan dat een complete (basis + mobiel) set hebt.

http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/webwinkel/Comm/CB_Radio_Sets

bv dit model als je volledig mobiel wilt blijven:

http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/product/44/Alan--Midland-42e-Multi-C48013.html

Link naar reactie

Obl-rien, heb je ervaring met deze winkel. Ik ben er namelijk verkeerd ingelicht, verkeerd product geleverd en vervolgens word er niet op gereageerd. Misschien iets eenmalig, maar de ervaring is niet heel relaxt dus.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie

Obl-rien, heb je ervaring met deze winkel. Ik ben er namelijk verkeerd ingelicht, verkeerd product geleverd en vervolgens word er niet op gereageerd. Misschien iets eenmalig, maar de ervaring is niet heel relaxt dus.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Nee, ik heb er geen enkele ervaring mee.

Ik neem dus jou ervaring als belangrijke indicator.

Link naar reactie

Gast Sandokan

Simurgh, als jij hier goed in thuis bent, kun je een winkel en een model adviseren?

svp ook even in die andere post doen als je iets weet -

Sandokan

idem medan

Link naar reactie

Scanner (niet zenden heel veel kanalen geautomatiseerd uitluisteren +/- 70 Euro)

1. Koop voor een prikkie een Yupiteru mvt-7100, print de manual erbij. Zo mogelijk de beste mobiele scanner ooit gemaakt. Hiermee kun je dus alleen uitluisteren maar wel op een zeer breed frequentiebereik. Ik hoor hier in amsterdam met de standaard antenna aanvliegende vliegtuigen naar Schiphol, de sluizen naar het IJMeer en regelmatig wat hand portofoons van vanalles en nogwat.

Een scanner is nuttig omdat je zo vrijwel alle frequenties snel kunt afscannen naar 'langslopende communicatie'

Marifoon (Scheepscommunicatie: Handmarifoon +/- 70 Euro, let op vergunning vereist Marcom is nog best duur SRC is goed alternatief)

2. Ik heb een marifoon bewijs, ik koop dan ook 2 hand marifoons voor gebruik in / om BOL. Aangezien dit ver van het water is mag dat NU niet, ze liggen netjes klaar voor als ik even ga zeilen. Maar na SHTF zijn die dingen ideaal in landelijk gebied omdat mensen met 27 MC deze kanalen niet uitluisteren.

Portofoons (voor short range communicatie)

3. Ik over weeg ~400 Mhz portofoons te kopen: Deze van DX hebben nog een aardige bandbreedte:

http://www.dealextreme.com/p/dual-frequency-display-multi-band-walkie-talkie-with-vox-flashlight-fm-radio-vhf-uhf-41618

Dual Frequency Display Multi Band Walkie-Talkie with VOX/Flashlight/FM Radio (VHF/UHF)

4. Mogelijk nog een Danita 27 MC vakantieset (2 auto setjes)

Deze lijkt me ook wel vet:

http://www.cbshop.nl/27Mc_CB_Radio/27Mc_export_radio/Venus_Lafayette

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...