Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoeveel knopen?


carismo

Aanbevolen berichten

Om te beginnen moet je je afvragen waarvoor je een knoop wilt gebruiken.

 

Je hoeft niet alle knopen te kennen om je in de meest voorkomende situaties te kunnen redden.

 

Om 2 touwen aan elkaar te maken is een platte knoop goed.

om een touw aan aan een vast object zoals een een boom vast te maken is een mastworp goed.

 

Er zijn nog 10000 andere knopen te bedenken maar als je deze twee kent, kan je 95% van alle situaties aan.

 

Akkoord betreft dan men niet alle knopen moet kennen.

 

persoonlijk geef ik de voorkeur aan quick release knopen. Ook voor 2 touwen aan elkaar te knopen want ze worden strakker aangespannen als de lange uiteinden onder druk komen te staan en bij een ruk aan de korte einden heb je terug 2 losse touwen zonder dat je de knopen moet breken of ze met een tang uiteen te halen.

 

Ik heb ook een eigen variatie op de verstelbare tarpknoop die imo veel steviger en betrouwbaarder is. (die op de vorige sc de stevigheid bewezen bij de harde rukwinden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Akkoord betreft dan men niet alle knopen moet kennen.

 

persoonlijk geef ik de voorkeur aan quick release knopen. Ook voor 2 touwen aan elkaar te knopen want ze worden strakker aangespannen als de lange uiteinden onder druk komen te staan en bij een ruk aan de korte einden heb je terug 2 losse touwen zonder dat je de knopen moet breken of ze met een tang uiteen te halen.

 

Ik heb ook een eigen variatie op de verstelbare tarpknoop die imo veel steviger en betrouwbaarder is. (die op de vorige sc de stevigheid bewezen bij de harde rukwinden.)

 

Waarvan akte @Ulco. Dat had je niet gered met een mastworp en een platte knoop. Het gemak dient de mens en een paar knoopjes zijn zo geleerd. Even oefenen. Vaak gebruiken. Klaar. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
Heb er al eens eerder naar gehint... Mooie oefenkost voor een SC of druilerige herfst middag...

 

Een tiental knopen kennen lijkt me zat... Mijn stelling was (en is) kan je ze ook buiten je zicht? Of achter je rug, met 1 hand, als je moe bent, haast hebt en in de zeikregen?

 

We plannen voor het slechtste niewaar?... ;-)

 

Goed pad, zonnig spoor...

 

 

Ik heb mezelf eens geleerd om een paar knopen met gesloten ogen te leggen, ik vond dat wel een verplichting naar de groep blinde en slechtziende "zeilers" aan boord :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Ik kan mijn veters strikken, dat is een. En dan weet ik het niet echt eigenlijk.

Als het moet kan ik een monkeysfist knopen, of een sierlijke vierkante Japanse knoop...

Verder weet ik nog een knoop die je los kan maken met èèn ruk.

 

Het moge duidelijk zijn dat ik hier geen expert in ben. Staat wel op mijn skills verlanglijstje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te beginnen moet je je afvragen waarvoor je een knoop wilt gebruiken.

 

Om 2 touwen aan elkaar te maken is een platte knoop goed.

 

 

Helemaal correct!.. Platte knoop om lijnen van GELIJKE DIKTE te verbinden...

 

Voor lijnen van ONGELIJKE DIKTE gebruiken we de schootsteek of een dubbele schootsteek..

Bijvoorbeeld een pilotlijntje naar je klimlijn of een pilotlijn naar een dikke scheepstros...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fragalot

 

Hey daar! Ook knopenfanaat...

 

Lasten en sterktedelingen liet ik nog even buiten beschouwing...

 

Dit ging puur om het idee dat we knopen voor gelijke en ongelijke lijndikte hebben, deze vaak niet uitwisselbaar zijn en dat dit een overweging is om mee te nemen in de knoopkeuze... ;-)

 

De groet is goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
  • 4 jaren later...
  • 2 jaren later...
Op 29-12-2013 om 21:02, Ulco zei:

Om te beginnen moet je je afvragen waarvoor je een knoop wilt gebruiken.

 

Je hoeft niet alle knopen te kennen om je in de meest voorkomende situaties te kunnen redden.

 

Om 2 touwen aan elkaar te maken is een platte knoop goed.

om een touw aan aan een vast object zoals een een boom vast te maken is een mastworp goed.

 

Er zijn nog 10000 andere knopen te bedenken maar als je deze twee kent, kan je 95% van alle situaties aan.

 

Ik vis, en daarbij bevestig je soms gevlochten lijn aan mono filament lijn en meer van dat soort fratsen. daardoor ken ik zo veel knopen ondertussen uit mijn hoofd dat ik af en toe een nieuwe knoop gebruik die ik ter plekke verzonnen heb. Later blijkt ook die knoop natuurlijk al lang te bestaan, maar er is een bepaalde logica bij knopen van lijn/draad aan een kabel en lijn of draad aan elkaar. 

 

Het is lastig uit te leggen, maar als je lang genoeg dingen met en zonder succes vastknoopt dat je het aanleert als een soort taal. Als je ooit ziet wat mensen verzinnen te maken met paracord overweeg ik ooit om neg eens te gaan haken of breien. 

 

Er zijn zeker een paar knopen waarmee je bijna kan doen, maar er zullen altijd betere zijn voor de situatie als je ze kent. 

 

Aan de andere kant heb ik zelden iemand echt zien falen iets te bevestigen die vrijwel niks meer kan dan zijn veters strikken. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...