Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ultralight als BOV


Muktaronic

Aanbevolen berichten

Deze thread begin ik om een discussie te starten over het gebruiken van een ultralight voertuig (klik) als Bug-Out-Vehicle.

 

Afgelopen week zag ik zo'n voertuig rondvliegen en omdat ik de laatste tijd dingen steeds meer bekijk en benader vanuit een prep-perspectief kon ik niet anders dan een interessante conclusie trekken: de ultralight als BOV!

Waarom zou iemand een ultralight willen als BOV? Wat zijn de voordelen of nadelen?

 

Voor mij zijn duidelijke voordelen dat je met een ultralight het normale verkeer omzeilt, je vliegt er namelijk gewoon overheen.

Je kunt overal heen en landen (als je ultralight het goede onderstel heeft). Voor landen is natuurlijk wel meer ruimte nodig, zelfde geld voor opstijgen. Dit is een nadeel. Opstijgen kan al vanaf 15 meter, maar kan ook oplopen tot 100 meter. Landen zit ook al heel gauw tussen de 50 en 100 meter (zo heb ik begrepen van het internet). Dit is dus een probleem, maar in Nederland Stratenland hoeft dit geen probleem zijn. Met al de weilanden om ons heen is landen en opstijgen zeker mogelijk.

 

Ook gebruikt een ultralight weinig brandstof en als je de wind mee hebt kun je zeer ver komen. Helaas dus wel een beetje wind afhankelijk. Maar ondanks alles kun je naar wat ik heb gevonden op het internet op een tank zeker 100 kilometer afleggen. Je bug-out-location bereiken is daarmee mogelijk.

 

Een ultralight is wel prijzig, maar doordat het opgebouwd is allerlei onderdelen die allemaal gewoon besteld kunnen worden is het wel mogelijk een utralight zelf in elkaar te sleutelen.

Zo kun je ook makkelijk een bak toevoegen waar je je BOB in kan deponeren. Maar omdat een ultralight ultra light is kun je niet te veel meenemen. Dit zorgt er namelijk voor dat je langere take-off en landing hebt of erger: helemaal geen take-off.

 

Kort samengevat:

 

+ Niet infrastructuur afhankelijk tijdens reizen

+ Overal landen en opstijgen

+ Groot bereik

+ Zelf in elkaar zetten en aanpassen aan eigen wensen

 

- Vaak maar voor één persoon

- Weinig baggage meenemen

- Weer afhankelijk (met name wind)

- Brandstof afhankelijk (ookal zijn er wel modellen die aangedreven worden door je benen door te 'fietsen').

- Opslag / parkeren

 

Wat denken jullie erover?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Heey,

 

Leuk dat jij er ook aan zit te denken. Ik heb zelf veel simulatie gevlogen met ultralights. In FSX. Het is echt heel tof. Ook voor een bug out of desnoods voor verkenning is het een supervliegtuigje. Het punt is, zoals je al zegt, dat bagage echt een probleem is. Het tweede probleem is dat de motors toch wel redelijk lawaaierig zijn. Ik zie hier af en toe een paramotor overkomen. Die hoor ik voordat ik ze zie.

 

Echter lijkt mij een paramotor een beter plan dan een ultra light. Aangezien je landings plaatsen hard toenemen. Ik ben er echter niet zeker van of als je de motor uitzet je ook zachtjes neerkomt. Of dat je de motor ook echt nodig hebt ten aller tijde in combinatie met de glider.

 

Een cessna is ook een mooi vliegtuigje, maarja dan kijk je gelijk weer naar een hele andere prijsklasse en je flexibiliteit neemt dan weer hard af.

 

Wellicht is het op een ultralight mogelijk 'em iets hoger op zn bandjes te zetten waardoor de bob's er netjes onder passen zonder de grond te raken?

 

incautaejercitodrogaydosaeronaves3.jpg.d3d0de60d11374a8b77e2f34ec476094.jpg

 

Deze ultralight werd gebruikt om drugs te smokkelen. Het is even als voorbeeldje natuurlijk :p gewicht is het punt. Go light :p dan heb je geen probleem ;)

 

Ookal ga ik het liefst met een ultra light op pad denk ik niet dat ik zo'n mooi stukje techniek mag gaan vliegen ivm spierziekte. Maar ach, er zijn nog zo veel andere mogelijkheden. Creatief denken :cool:

 

Groetjes,

 

Appelflapje

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begin de jaren 80 er een gebouwd voor een nu ex werkgever . Een een cilinder 90 cc 2takt motor met elektrische starters . Een houten 2 blads duw schroef er aan . Met deltavleugel . Het te vervoer gewicht was het grootste probleem . En ook de start en landingsbaan . Met een bandbreedte van 6, 5 meter kan je niet overal landen . En ja je had de motor nodig om te landen .

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@appelflapje

Leuke reactie, erg interessante kijk ook het vermelden van een paramotor. Dit als scout voertuig is natuurlijk ook mogelijk aan bij het uitzetten van de motor kun je praktisch naar beneden zweven. Iets wat bij een ultralight lastiger word.

Wat je al zegt is dat bij een ultralight het gewicht zo laag mogelijk moet zijn, waardoor je maximale lift off kracht genereert tijdens het opstijgen en vliegen zelf.

Het heeft dus duidelijk voordelen en nadelen, dat wel. Maar toch: zeker als je BOL achteraf ligt verwacht ik dat je met een ultralight nog redelijk safe kan zitten. Als je dan ook nog genoeg bescherming voor je BOL hebt, dan ben je zeker in staat dit te verdedigen.

 

@Geert

Zou je iets meer kunnen vertellen over specificaties van een ultralight? Wat serieus haalbaar is op een tank, of er extreem compacte modellen zijn etcetera.

Ben heel erg benieuwd en aangezien jij - zoals je al aangeeft - ervaring hebt met ultralights zou ik graag jouw kennis hierover willen weten :)

 

@MyronPrps

Wat jij zegt, het heeft zijn kwetsbare punten maar dat heeft een auto natuurlijk ook. En wanneer goed uitgevoerd kun je het gebruiken als BOV maar ook zoals eerder in deze thread is gezegd door @appelflapje als verkenningsvoertuig van de omgeving.

 

@jobs

Ik begrijp je probleem, maar voor elk probleem is een oplossing. Ik ga er vanuit dat je deze zelf al hebt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we voorop stellen dat welke BOV zn voor en nadelen heeft. Het gaat er om welke soort van vervoer voor jou situatie de meeste voordelen heeft. Je kan tijdens het landen de ultra light crashen, tuurlijk, Of je raakt een boom. Kan allemaal en dat gebeurt ook regelmatig. Echter is dat met een auto niet anders. Als je met een gemiddelde auto een andere auto redelijk raakt, hoeft niet eens hard te zijn, is je auto ook einde oefening.

@Muktaronic wat betreft landen bij je BOL, ik zou zeggen scout de omgeving. Check voor eventuele landings banen. Ik zou persoonlijk gaan voor de ultralight met de parachute, niet de delta glider. Aangezien je die niet compact kan opbergen. Dan is het een kwestie van ergens veilig neerzetten, zijltje er overheen en dan de motor goed bijhouden.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat na een SHTF het resterende stukje overheid en leger de controle over het luchtruim in handen zullen willen blijven houden. De kans dat je ongestoord je 100km kan vliegen, lijkt mij klein.

 

Daarnaast moet je net de mazzel hebben dat de weersomstandigheden goed zijn. Zo'n UL kun je alleen vliegen als de omstandigheden optimaal zijn. Hoe kleiner het vliegtuig, hoe meer pilotenskills erbij komen kijken om een veilige vlucht te maken.

 

Ook loopt je nogal in de smiezen met zo'n ding. Zo hoog vlieg je niet en 't motortje hoor je meestal luid en duidelijk.

 

En dan de kosten. Naast de UL moet je ook nog een brevet halen, wat kost dat tegenwoordig? (Ooit na een proefles in een microlight geïnformeerd, toen was het zo'n 10.000 euro, met alles erop en aan)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het toestel dat wij bouwden was heel simpel samen gesteld . Een in aluminium buizen constructies met een zit plaats een motor en een schroef . Het geheel hangende onder in de handel te koop delta vleugel .

Screenshot_2013-07-22-13-49-01.jpg.c448fc6eaf462fddd9f42eb182323ea2.jpg

Het gas handvat was gewoon op de stuur buis gemonteerd met één enkele gas kabel lijk een bromfiets . Het onderstel weegde ongeveer 100 kg en de vleugel 45 kg . In gepakt was de vleugel 3, 8 m lang en een cilinder van ongeveer 25 cm doorsnede . De hut was ongeveer 1.5 m breed 2m lang en 1, 8 m hoog . De sturing op de grond gebeurde door middel van 2 pedalen op het voor wiel . En met een druk op een knop startte de motor met een startmotor van een motorfiets op 6 volt .

Screenshot_2013-07-22-13-50-16.jpg.226df3c829b69a11d92cb9c4e8b8dcb1.jpg

De ene foto is niet die dat wij gemaakt hebben . Die van ons was minder mooi afgewerkt .

Ps . Het was een levens gevaarlijk toestel . Moest je dat heden ten dage maken en mee vliegen zouden ze u voor gek verklaren en opsluiten . Maar ja ook ik ben jong geweest en de tijden zijn veranderd .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik had n Italiaanse zakenvriend die net iets professionelere dingen verkocht. Ik zag 'm ooit landen op n aardappelveld toen hij een beetje laat was op 'n afspraak met me. Was in de buurt van Firenze. Het was een UL, net kleiner dan een sportvliegtuig. Uitermate veilig, alleen moet je er geen loopings mee maken. Dat heeft die kameraad van mij gedaan, er is een stukje afgebroken en hij is op die manier aan zijn eind gekomen. Ik was op dat moment aan het overwegen om er een te kopen. Dat idee was gauw afgevoerd.

 

Nieuw vanaf 90.000€ http://www.flightdesign.com/?new_db_pref=1&db_pref=confu_&page=conf_

Tweedehands al te koop vanaf 50.000€, de prijs van n fatsoenlijke auto maar veel sneller natuurlijk. Per afgelegde km een stuk goedkoper. Brevet valt ook nogal mee, in de States haal je dat voor 5000€.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...