Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Tactical Vests & Chest Rigs: aanvulling op je Bug Out Bag?


Sookie

Aanbevolen berichten

@Gamble staat je goed! Maar je trekt niet je jogginbroek aan toch? :o

 

Ik had op zijn minst een opmerking verwacht over de tactical kerstgear die ik geprept heb om gevangengenomen Reptillians de kerstgedachte aan te leren :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 119
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 2 maanden later...

Ik ben zelf geneigd meer van het grey type te zijn, ik had het idee opgevat om als bijzet voor mijn dagelijkse EDC een vestje of undercoat te hebben die de meeste

zaken uit je rugzak halen zodat deze voor andere zaken bruikbaar is.

 

Mijn opzet:

- Rugzakje met niet teveel zaken, zodat niemand merkt dat er meer in de rugzak zit, ie gewoon dagelijks overal mee te nemen zonder na te denken

als je weggaat wat je vergeten bent.

- Een verborgen vest, maar als je ergens heengaat, of het nou een verjaardag is of een doktersbezoek of een terrasje pikken, dit vest kunnen

dragen zonder dat het zichtbaar is.

 

Een beetje ninjastijl EDC dus ;-)

 

Nadeel van dit soort vesten die te koop zijn is dat het allemaal militair getint is, mbt de kleuren, en dus niet verdekt.

 

Dus het idee opgevat een gewone jas om te turnen tot EDC coat. Al best wat spullen gekocht om dit te maken, en een oudere

leren jas die oersterk is, maar best zwaar al door de kwaliteit.

 

Dus de binnenvoering bekleden met extra zakken, die ook nog eens als iemand de jas ziet liggen of hangen ergens je niks ziet.

 

Best een opgave, maar wel ideaal. Dan laat je daar permanent de zaken als pleisters, paracetamol etc in zitten. Nadeel

weer wel is dat de jas niet overal bij kan passen, dus zit je weer aan een vest te denken.

Ik heb een leren jas, die dubbellaags is, en het vest met knopen vast te zetten is binnen de leren jas. Kleur zelfde, en in

winter heb je dus een extra warme jas. Dit is dan het uitgangspunt. Maar deze leren jas is te duur en ga ik niet verkappen

hiervoor.

 

Dus veel wikken en wegen..de eerste fabrikant die de normale jas maakt met ondervest speciaal hiervoor zou handig zijn..

Maar gezien de waarschijnlijk dure prijs kom ik weer op zelfmaak. Best een klus maar ideaal als hij klaar is..

 

Misschien hebben anderen een betere oplossing, maar ik ga gaarne snel de deur uit zonder te denken wat ik mis in de EDC,

en mijn daily rugzakje is groot genoeg voor dagelijkse zaken maar met EDC spul erbij altijd vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Een verborgen vest, maar als je ergens heengaat, of het nou een verjaardag is of een doktersbezoek of een terrasje pikken, dit vest kunnen

dragen zonder dat het zichtbaar is.

Dit vest vind ik wel onopvallend. Aan de buitenkant is niet te zien dat er aan de binnenkant zoveel zakken zitten.

 

[video=youtube;x5D-8uBZBVI]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit, lang geleden heb ik een lichaamstasje van Fjallraven gekocht. Een soort van rugzak die je op je lijf draagt, onder je overjas.

Handig tasje met rug en frontcompartimenten.

 

Minder opvallend dan die tactische vesten die ze verkopen.

 

Een sfeerimpressie volgt hieronder.

 

IMG_0323.jpg.cc8bb45bcc895b899e21260e8f58bd71.jpg

 

IMG_0324.jpg.ba7b2603c8ac10a2c038dc6eeabdf976.jpg

 

IMG_0325.jpg.0de7d763b6f0e1aa6d834540aac9f46c.jpg

 

Ik heb m altijd erg handig in de praktijk gevonden. Tevens kun je nog een gewone rugzak om. Aangezien ik hem al 12 jaar heb, weet ik niet of hij nog gemaakt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Ik heb gezocht naar een nette jas met onopvallende bergruimte voor een EDC. Heren- en sportkledingzaken konden niets met mijn vraag, via internet kom ik terecht bij de categorie "travel vests". Drie merken heb ik inmiddels ontdekt; allemaal Amerikanen en te koop via amazon. Voordeel is dat dit een neutrale reseller is en je de reviews makkelijk naast elkaar kunt leggen:

 

ScotteVest - Presenteert zich als kwaliteitsmerk, duur, maar klanten klagen over slechte ritsen: http://amzn.com/B00MTZANOM

Ayegear - Goedkoper alternatief, maar slechte afwerking, incl slechte ritsen: http://amzn.com/B00ENHVC4E

Exofficio - Ze zijn goedkoper dan Scottevest en goede reviews: http://amzn.com/B00NIQMQPA

 

Ik kom dus uit op Exofficio. Hier hun eigen site met complete assortiment: http://www.exofficio.com/technology/pocket-system.

Helaas alleen te bestellen via credit card. Kennen jullie alternatieven die wel in NL leverbaar zijn?

Dank en groet!

Dont worry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

Ik heb zelf diverse tactical vests en chestrigs: camo, zwart of coyote. Rekening houdend met de omgeving waarin ik woon (stad in de randstad, geen bossen in de buurt) en de SHTF situatie waar ik zelf banger voor ben (civiele onrust, rellen al dan niet gewapend) zijn ze imo practisch.

 

Bij langdurig verblijf in de bossen (fam. in buitenland of airsoft events) vond ik het molle systeem altijd erg practisch. Ben regelmatig met rugzak blijven hangen dus doe nu regelmatig rugzak in basecamp en dan met rig activiteiten. Rugzak heeft ook molle systeem dus kan zeer snel pouches uitwisselen.

 

Maar het is idd belangrijk niet alle je eieren in 1 mandje te leggen en je aan de situatie aan te passen. Een rig met enkele pouches onder je jas valt niet echt op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Tactical vests als die OP aangaf hebben mij ook altijd erg aangetrokken wegens de praktische toepassing. Echter vind ik net als anderen hier dat het je een veel te opvallend uiterlijk geeft. Met alle ongevraagde aandacht/interesse vandien. Het straalt vaak militie uit, afhankelijk van je outfit word je snel aangezien (dit vaker in je nadeel dan voordeel) voor een strijdkracht, of nog erger zoals bovengenoemd, word je vest aangezien voor een expIosieven gordeI door overheidsdiensten.

 

Om die redenen gebruik ik de tacvest niet in urban omgeving. Ik heb een travelvest onder mijn jas die makkelijk en onopvallend te dragen is maar wel met een stuk of 10 zakken zodat ik alsnog redelijke draagkracht heb zonder er td opvallend uit te zien. Dit is in urbn omgeving denk ik meer twctisch dan een tactical vest, maar ieder zijn dingetje.

Ps. Het soort vest wat @dont_worry_be_preppy meld komt dicht in de buurt van wat ik bedoel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een travelvest onder mijn jas die makkelijk en onopvallend te dragen is maar wel met een stuk of 10 zakken zodat ik alsnog redelijke draagkracht heb zonder er td opvallend uit te zien.

 

Kan je er een kleine review of wat extra info van geven? Zoals prijs, merk, linkje?, hoe hij aanvoelt (kwaliteit), wat je er zoals ik kwijt kunt? Ik ben ook nog op zoek naar een dergelijk vest, dus laat me graag inspireren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tactical vests als die OP aangaf hebben mij ook altijd erg aangetrokken wegens de praktische toepassing. Echter vind ik net als anderen hier dat het je een veel te opvallend uiterlijk geeft. Met alle ongevraagde aandacht/interesse vandien. Het straalt vaak militie uit, afhankelijk van je outfit word je snel aangezien (dit vaker in je nadeel dan voordeel) voor een strijdkracht, of nog erger zoals bovengenoemd, word je vest aangezien voor een expIosieven gordeI door overheidsdiensten.

 

Om die redenen gebruik ik de tacvest niet in urban omgeving. Ik heb een travelvest onder mijn jas die makkelijk en onopvallend te dragen is maar wel met een stuk of 10 zakken zodat ik alsnog redelijke draagkracht heb zonder er td opvallend uit te zien. Dit is in urbn omgeving denk ik meer twctisch dan een tactical vest, maar ieder zijn dingetje.

Ps. Het soort vest wat @dont_worry_be_preppy meld komt dicht in de buurt van wat ik bedoel.

 

Een chestrig als explosieven gordel? Sorry die vergelijking gaat echt niet op.

 

In een shtf situatie, wat zou het mij interesseren hoe ik er uit zie, practische toepassingen genoeg voor een chestrig of opsvest. Vanuit een opsvest (mits goed bepakt) kun je al een dag leven. Het geeft je de mogelijkheid om je rugzak een keertje op basecamp te laten en een verkenning oid uit te voeren.lekker licht.

 

Bovendien kun je je opsvest ook aan je rugzak hangen waardoor deze meer inhoud krijgt.. ik zweer erbij..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een chestrig als expIosieven gordeI? Sorry die vergelijking gaat echt niet op.

Het zal je verbazen hoe onwetend mensen zijn over het onderscheid tussen bepaalde zaken. De gemiddelde jan met de pet zal het verschil tussen een zwart assaultvest en een kogelwerendvest bijvoorbeeld nauwelijks zien.

Daarnaast is het gebruik van een Assaulvest of Chestrig voor eerder genoemde doeIeinden geen uitzondering, ze staan nog altijd bekend om hun dragend vermogen.

 

Wat betreft de practische toepassingen en voordelen van zo'n vest zou ik je dan ook nooit tegenspreken, ik zou die van mij ook voor geen goud willen missen.

Ik merk alleen op dat het dragen van zo'n rig je profiel als "onopvallende burger" of in extreem geval "onschuldige burger" al snel veranderd in het oog van dees of geen.

Als het je niet interesseert hoe je eruitziet of hoe anderen jou zien, dan weerhoud sowieso niemand je ervan om zo'n vest te dragen.

Als we praten over SHTF zie ik een gueriIIa aansIag zoals die in Stokbroodland bijvoorbeeld ook al als een SHTF, en in zulke gevallen zal je, zo geloof ik, met een chestrig wel degelijk ongewenste aandacht naar je toe trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr.Prepper

 

Ik zal kijken of ik straks een kort reviewtje kan maken, het vest dat ik heb is al jaren oud (weet niet eens meer hoe ik eraan ben gekomen maar de prijs toen dertijd was in guldens.)

Het is een ouder model van het merk Camel (jeepsafari vestje dus), dat precies lijkt alsof het de voorloper is van het SCOTTeVest wat hierboven genoemd werd, ik heb snel even een foto gezocht, maar niet kunnen vinden van dit specifieke model. Echter is de voorbeeldfoto bijna een 1:1 kopie)

Kleur van mijn vest is grijs, met onopvallende afsluitbare zakken (10 - 4 borstzakken, 2 buiten en 2 binnen - 4 lage pouches, 2 buiten en 2 binnen, en 2 handwarmer zakken) en rits.

Het vest heeft al een paar trektochten meegemaakt maar voornamelijk edc, tot op heden nog geen scheurtje of kapot ritsje. het is waterafstotend (niet waterproof) materiaal met een mesh binnenvoering.

Onder een jas oid met spullen erin (zoals papieren/pasjes, telefoon en mijn EDC tools en soms een drinkfles) lijkt het dus gewoon op een (over)blouse. Zelfs zonder jas valt dit vestje nauwelijks op.

T.o.v een tactical vest of chestrig is het voordeel dus dat je veel meer low profile bent omdat de helft van je zakken aan de binnenkant zit, maar daartegenover lever je wel een beetje in op gebied van inhoud.

 

 

[ATTACH=CONFIG]21740[/ATTACH]

Voorbeeldfoto om een beetje een beeld te scheppen.

 

Ik las wel dat de nieuwe SCOTTeVest travel vests 22 zakken hebben, tegenover de 10 van dit vest zou dat wel een enorme upgrade zijn. (maar daar betaal je dan ook voor.)

Aan de andere kant, in de tijd dat dit vestje gemaakt is waren er ook nog niet zoveel Handhelds en EDC tools op de markt waar rekening mee gehouden moest worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal je verbazen hoe onwetend mensen zijn over het onderscheid tussen bepaalde zaken. De gemiddelde jan met de pet zal het verschil tussen een zwart assaultvest en een kogelwerendvest bijvoorbeeld nauwelijks zien.

Daarnaast is het gebruik van een Assaulvest of Chestrig voor eerder genoemde doeIeinden geen uitzondering, ze staan nog altijd bekend om hun dragend vermogen.

 

Wat betreft de practische toepassingen en voordelen van zo'n vest zou ik je dan ook nooit tegenspreken, ik zou die van mij ook voor geen goud willen missen.

Ik merk alleen op dat het dragen van zo'n rig je profiel als "onopvallende burger" of in extreem geval "onschuldige burger" al snel veranderd in het oog van dees of geen.

Als het je niet interesseert hoe je eruitziet of hoe anderen jou zien, dan weerhoud sowieso niemand je ervan om zo'n vest te dragen.

Als we praten over SHTF zie ik een gueriIIa aansIag zoals die in Stokbroodland bijvoorbeeld ook al als een SHTF, en in zulke gevallen zal je, zo geloof ik, met een chestrig wel degelijk ongewenste aandacht naar je toe trekken.

 

in zulke gevallen zou ik niet naar buiten gaan... Tenzij je moet. en dan doe je je opsvest / chestrig in/ over je tas...

 

Ik woon ook niet in een stad haha dus voor mij maakt het niet uit. wat ook handig is.. loop gewoon vaak met een rugzak door je buurt (train voor de 4 daagse) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf wonend in een druk deel van de Randstad ga ik al jaren uit van een vlucht door drukbevolkt, chaotisch gebied. Waar op dat moment de mensen wanhopig en ongeremd agressief kunnen zijn. En opvallen, met name als iemand die z'n zaken wel voor mekaar heeft. Spullen en voedsel heeft en druk bezig is de pleiterik te maken is het laatste dat je wil, want ze trekken je in stukken uit mekaar. Je bent je spullen kwijt en als je er met je leven vanaf komt heb je verschrikkelijk veel mazzel...

Ongeacht hoe gevaarlijk jijzelf denkt te zijn (en ik ben bijzonder onvriendelijk en slecht voor je gezondheid mocht dat nodig zijn..) je kan niet hard rennen met een rugzak op je nek en je verdedigen tegen 3 of meer agressievelingen is onder die onstandigheden mogelijk, maar het idee dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt is bijster onrealistisch!...

Met andere woorden ongezien wegkomen en niet in 1 oogopslag herkenbaar zijn als prepper/strijder/succesvol ontsnapper is the way to go... Om Jean Reno te citeren als de hitman Leon in de gelijknamige film van Luc Besson: "...always dress down, never apear brighter than the pavement!"...

 

In dat kader is mijn BO-gear goed van kwaliteit, maar onopvallend kwa uiterlijk. Een goede maar simpel uitziende jas in zwart/grijs. Een rugzak zonder camo in donkergroen/grijs enz. En dan nog vindt ik het eigenlijk te netjes en zou ik er meer als onaantrekkelijke zwerver uit willen zien...

Ik heb deze strategie verkozen boven de absoluut onmiskenbare functionaliteit van een tactical vest/chestrig en een hele berg aan andersoortig (ex)krijgsmachtmateriaal. Neemt natuurlijk niet weg dat ik het wel HEB en het zelfs deel uitmaakt van de BO-gear!

 

Zodra ik in het buitengebied of bos ben, wordt de waterdichte laag een flektarn GTX regenjas van de BW. En is er een bokkentuig van de KL waar ik al of niet pouches aan kan hangen die uit het binnenwerk van mijn onschuldig uitziende rugzak tevoorschijn komen...

 

Waarom een bokkentuig en geen tacvest zou je denken? Dat is omdat de laatste laag onder de onschuldige jas een scherfwerend BW vest is en dat is beter gecombineerd met een bokkentuig dan met andere systemen. Bovendien kan ik het bokkentuig altijd nog dumpen of ruilen zonder een kledingstuk te missen.

 

Maar een scherfvest? Ja, daar hecht ik persoonlijk meer waarde aan dan een tacvest en de recente ontwikkelingen laten maar weer zien waarom. Te zwaar? Valt mee! 3 kg en de mentale beschermingsfactor is het mij waard. Daarnaast is het dragen van m'n rugzak over lange afstand lekkerder omdat het gewicht wat er nog op de draagriemen rust (wat niet veel hoort te zijn als je heurpriem goed zit) beter verspreid over m'n schouders. En ik wat zwaarder kan tillen omdat m'n buik wat meer versteviging heeft (denk aan krachtsporters die zo'n zware, brede buikriem dragen zodat de perskrachten beter verdeeld zijn en de onderrug meer steun heeft). Verder is het een hoop laagjes en geeft het enorm veel warmte om de torso (minder tof in de zomer heerlijk in de winter).

 

De ochtend na de duistere gebeurtenissen in stokbroodland ben ik vertrokken op een lang kampeer weekend met heel veel wind en regen... In het licht van de gebeurtenissen leek het mij bij uitstek een moment om het vest weer eens te dragen en te kijken of dit nog steeds werkbaar is met mijn huidige gear en primitieve outdoor bezigheden... Ik ben blij dat ik deze test weer eens uitgevoerd heb! Ik heb het met alle kou wind en regen geen moment koud gehad, het heeft me geen draad in de weg gezeten met het lopen, het sjouwen van de rugzak, het bouwen van het kamp, houthakken, stoken enz. De tweede test was of iemand door zou hebben dat ik het aan had... Zelfs mijn drie kampeerbuddies hadden niks door en waren verbaasd toen in het vest afdeed en in de auto slingerde aan het eind van het weekend... En ik benadruk nog maar eens dat het heerlijk warm was en het soort van padded en ingesnoerde gevoel heel erg bijdraagd aan een gevoel van veiligheid, zoals dat bij babies ook helpt... Beetje raar wellicht, maar het helpt

 

Terug naar de strekking van het verhaal zou ik willen samenvatten dat alle tac-gear vaak multifunctioneel, handig en nuttig kan zijn... Maar dat ik altijd aanraad om dat onopvallend toe te passen.

Bedenk je wat je zelf zou doen wanneer er tijdens een een SHTF iemand op jou en/of je groepje afstapt om wat te vragen (de weg ofzo) of om iets te ruilen. Of aanklopt bij jou BIL/BOL voor (medische) hulp... Wat doe je als zoiemand erbij loopt als een halve para en wat als het duidelijk iemand is die net als jijzelf het beste probeert te maken van een kut-situatie...

 

En overall, onopvallend en ongezien is de beste verdediging...

 

Goed pad, zonnig spoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...