Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vis in blik


Aanbevolen berichten

Ik heb de indruk dat het aanbod voor lang houdbare vis in blik misschien wel groter is dan vlees in blik. Tenminste, als het om de 'pure' vis gaat (tonijn, zalm, sardine, anchovis), bij vlees zit er denk ik vaker ook allemaal jus bij, en soms ook groenten.

 

Welke vis in blik is bij jullie favoriet?

Bij mij de tonijnmoten in water en/of olijfolie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tonijn heeft ook mijn grote voorkeur, het is een perfecte bron van eiwitten en daarmee kan je elke pasta/rijst/peulvruchten/broodmaaltijd wel een stuk meerwaarde geven. Blikje tomatenpuree erbij, wat peper en zout, voila. Tijdens een SHTF kan je zo prima een maaltijd maken waar je u tegen zegt :)

 

Zalm heb ik (nog) niet, omdat tonijn dan toch wat meer favoriet is.

Anchovis zou ik niet zo snel als prepfood nemen, omdat er meestal ook wel erg veel olie bij zit, en het zijn maar iniminivisjes. Dan beter sardientjes.

Of wat lekkere blikjes krab, en dan heel decadent gaan zitten dineren bij de poepventilator :) haha. Nou, eerst maar nog wat meer tonijn kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast urbanprepper

Ik mag toch aannemen dat als er echt schrikbarende hoeveelheden zware metalen in de vis zou zitten dat deze niet verkocht zou mogen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor ingeblikte vis in olie: de omega 3-vetzuren vermengen zich met de olie. Als je de olie afgiet, gaat een groot deel van die gezonde vetten mee. Just sayin'.

 

Sardines. Ik vind het wel een gedoe de graten eruit te halen.

De graten geven sardines een beetje krokantheid, heerlijk, ik laat ze altijd zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind vis lekker

 

ik heb graag:

-zalm in blik

-tonijn in blik

-haring in blik

-makreel in blik

john west en deepblue

dat zijn toch wel mijn favo,s

 

wat vlees in blik betreft vind ik het nog wel meevallen eerlijk gezegd.

unox is mijn vriend:D

-frankfurters in blik

-bockworst in blik

-kaasknakworstjes in blik

-gehaktballetjes in curry in blik

-gehaktballetjes in satesaus in blik

-gehaktballen in jus 4 in een blik

-smac in blik

-schouderham in blik

-leverpastei in blik

-luncheon meat(boterhamworst)in blik

-stoofvlees in blik(merk:coertjens)>bij de plus

-droge bifiworstjes in blik(merk:campbells dacht ik)>bij de plus

 

er is genoeg te vinden in blik, alleen je moet ervoor naar verschillende supermarkten.

 

hoop dat iemand wat aan dit lijstje heeft, ik vind het allemaal wel lekker.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit een razend boeiend onderwerp. Vlees is of beperkt verkrijgbaar of beperkt houdbaar.

 

Ik herinner me nog heel goed een fragment uit een film (i am legend) waarin een vrouwelijke tegenspeelster van Will Smit uitsprak dat ze ergens "Bacon" (ontbijtspek) in zijn vooraad had gevonden.

Nou, dat leek me zoiets idioots: dat heb je gewoonweg niet meer voorhanden als er een SHTF scenario heeft plaatsgevonden. Je houdt dat gewoonweg niet meer goed in zo'n situatie.

Totdat ik hierop kwam:

 

Ik heb het net zo voorbereid als zij doet, maar heb het zooitje geweckt in plaats van 'pressure canning'.

anderhalf uur op 100 graden doodt de bacteriën ook wel.

Onlangs een pot geopend die ik ruim 1 jaar geleden heb geweckt: geen smaakverschil, prima en lekkere bacon: gewoonweg heerlijk in de pannenkoek!

 

Naar mijn idee blijft dit ook na een aantal jaren nog goed genoeg om te eten. Ik ga binnenkort dus weer eens flink inslaan.

(Kleine tip: de plakjes moeten niet te dun zijn. Indien mogelijk: laat de plakjes wat dikker snijden)

Echt een oppepper in een SHTF scenario! (en als je een keer geen bacon in je voorraad(koel)kast hebt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind vis lekker

 

ik heb graag:

-zalm in blik

-tonijn in blik

-haring in blik

-makreel in blik

john west en deepblue

dat zijn toch wel mijn favo,s

 

wat vlees in blik betreft vind ik het nog wel meevallen eerlijk gezegd.

unox is mijn vriend:D

-frankfurters in blik

-bockworst in blik

-kaasknakworstjes in blik

-gehaktballetjes in curry in blik

-gehaktballetjes in satesaus in blik

-gehaktballen in jus 4 in een blik

-smac in blik

-schouderham in blik

-leverpastei in blik

-luncheon meat(boterhamworst)in blik

-stoofvlees in blik(merk:coertjens)>bij de plus

-droge bifiworstjes in blik(merk:campbells dacht ik)>bij de plus

 

er is genoeg te vinden in blik, alleen je moet ervoor naar verschillende supermarkten.

 

hoop dat iemand wat aan dit lijstje heeft, ik vind het allemaal wel lekker.:o

 

Bijna alles hiervan staat ook in mijn voorraadkast en is ook prima rechtstreeks uit blik te eten :) Ik heb alleen nog niet kip of lappen vlees in blik kunnen vinden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind vis lekker

 

ik heb graag:

-zalm in blik

-tonijn in blik

-haring in blik

-makreel in blik

john west en deepblue

dat zijn toch wel mijn favo,s

 

wat vlees in blik betreft vind ik het nog wel meevallen eerlijk gezegd.

unox is mijn vriend:D

-frankfurters in blik

-bockworst in blik

-kaasknakworstjes in blik

-gehaktballetjes in curry in blik

-gehaktballetjes in satesaus in blik

-gehaktballen in jus 4 in een blik

-smac in blik

-schouderham in blik

-leverpastei in blik

-luncheon meat(boterhamworst)in blik

-stoofvlees in blik(merk:coertjens)>bij de plus

-droge bifiworstjes in blik(merk:campbells dacht ik)>bij de plus

 

er is genoeg te vinden in blik, alleen je moet ervoor naar verschillende supermarkten.

 

hoop dat iemand wat aan dit lijstje heeft, ik vind het allemaal wel lekker.:o

 

Ik ben ook een visliefhebber :) heerlijk op een boterham of een toastje. Natuurlijk gaat er niets boven een verse haring, maar ook vis uit blik is veelvuldig te vinden in huize Prepperdeprep.

 

Voor prep-doeleinden geef ik persoonlijk de voorkeur aan vis in olie boven vis in water : meer calorieën en langere houdbaarheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een blikje zalm opengemaakt en dat zag er zo onaantrekkelijk uit dat ik het niet eens meer wilde proberen. Misschien had ik een slechte te pakken, zal het nog eens proberen... Tonijn is daarentegen verrukkelijk! Verder heb ik nog wat blikjes ansjovis. Dat geeft veel smaak af in een gerecht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder heb ik nog wat blikjes ansjovis. Dat geeft veel smaak af in een gerecht

 

Eens, ansjovis wordt in recepten ook vaak gebruikt in plaats van zout, maar dan natuurlijk veel rijker van smaak. Ben er grote fan van! Vooral de potjes en blikjes uit Spanje (en Italië) daar kunnen 'onze' John West, Deep Blue en Princes toch niet aan tippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
  • 2 weken later...
Gast anoniem
De Aldi heeft makreelfilet (graatloos) in zonnebloemolie, in een blikje: 125g netto, uitgelekt 88 g vis. €0,99. Houdbaar tot maart 2017.

Niet duur, en goed te doen.

 

Dat vind ik in verhouding best wel duur

Als je ooit bij de colruyt kom (is in België) dan kan je daar tonijn aanschaffen van het huismerk everyday

uitlekgewicht is 155 Gram en kost ongeveer 60 cent per blikje

energiewaarde zit rond de 850 kJ/100g (in olie)

En voor tonijn in eigen nat zit dit rond de 460 Kj/100g

Ze hebben ook gekookte aardappeltjes in blik voor 60 cent per blik van 800g (uitlek 530g)

Heeft energiewaarde van 237 kJ/100g

 

Ik moest me zelfs verantwoorden bij de kassa. Er gaan 48 blikjes tonijn in een doos.

2 dozen in olie, 2 dozen in eigen nat

Ik weet nog goed dat de bedrijfsleider alle blikjes heeft uitgepakt omdat men dacht dat ik iets anders in deze dozen had gestopt want wie koopt er nu 192 blikken

tonijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook een perfecte bron van zware metalen :(

 

Van een paar keer tonijn eten ga je niet dood, maar het verhoogt wel de kansen.

 

Klopt helemaal OBL. Het is zelfs zo erg dat het afgeraden wordt om meer dan een paar keer per jaar tonijn te eten. Het eten van tonijn door jonge kinderen wordt door sommige arsten helemaal ontraden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een blikje zalm opengemaakt en dat zag er zo onaantrekkelijk uit dat ik het niet eens meer wilde proberen. Misschien had ik een slechte te pakken, zal het nog eens proberen... Tonijn is daarentegen verrukkelijk! Verder heb ik nog wat blikjes ansjovis. Dat geeft veel smaak af in een gerecht

 

Die blikken zalm zien er vaak uit.alsof ze gewoon een dooie vis met geweld in het blik hebben gepropt. Je moet het geheel uit het blik halen en feitelijk nog schoonmaken. Vel eraf, graat eruit en het stevige vlees gebruiken. Zalm wordt overigens ingemaakt met kooknat, dus geen olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
Klopt helemaal OBL. Het is zelfs zo erg dat het afgeraden wordt om meer dan een paar keer per jaar tonijn te eten. Het eten van tonijn door jonge kinderen wordt door sommige arsten helemaal ontraden.

 

???

Bron?

 

Aanvaardbare dagelijkse hoeveelheden kwik:

De Codex Alimentarius, een internationale organisatie die normen en standaarden voor levensmiddelen ontwikkelt en actualiseert, heeft voor mensen een te tolereren dagelijkse hoeveelheid vastgesteld van in totaal 0,43 microgram kwik per kilogram lichaamsgewicht. De norm van de World Health Organization (WHO) is 0,41 microgram methylkwik per kilogram per dag en 0,61 microgram per kilogram per dag voor alle soorten kwik bij elkaar. Voor iemand van zeventig kilo komt dat per week neer op 200 microgram methylkwik of 300 microgram totaalkwik. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) adviseert een geaccepteerde dagelijkse inname van 0,08 microgram per kilogram lichaamsgewicht voor methylkwik en 4 microgram per kilogram lichaamsgewicht per dag voor anorganisch kwik. Voor diezelfde volwassene van zeventig kilo is dat wekelijks maximaal 39,2 microgram methylkwik en 1960 (4 x 70 x 7) microgram anorganisch kwik.

 

Het klopt dus niet helemaal zoals jij het verteld.

 

En dan moet je ook nog weten dat tonijn uit blik aanzienlijk MINDER kwik bevat dan verse tonijn.

 

Als je de meest ongezonde tonijn zou eten die in Nederland nog net binnen de norm zit dan mag je nog 3 blikjes per week consumeren.

 

Voor de zekerheid is het beter af te blijven van zwaardvis, haai en in mindere mate tonijn, vooral zwangere vrouwen. Bij deze waterbewoners liggen de concentraties zware metalen het hoogst.

 

Dat is inderdaad juist.

 

Maar om het verhaal nog complexer te maken is het zo dat de tonijn die wij in de supermarkt kopen helemaal geen tonijn is.

Het is skipjack (kijk maar eens goed op een blikje "tonijn" )

Vrijwel alle echte tonijn gaat naar Japan (voor de sushi)

 

Nu is er de laatste tijd wel een discussie dat die zogenaamde skipjack weer een bron zou kunnen zijn van ciguatera vergiftiging.

Er zijn mensen die jaren lang 3 blikjes per dag van deze " tonijn" eten en dat zijn de bodybuilders.

Er schijnen daar enkele gevallen van ciguatera vergiftiging te zijn geconstateerd.

 

 

Maar het laatste waar ik met tijdens een SHTF moment druk om ga maken is over dit soort details.

Ik hou het gewoon op niet meer dan 3 blikjes "tonijn" per week en we moeten toch ergens aan dood gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...