Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verrassend zelfverdedigingsmiddel... de wandelstok


Aanbevolen berichten

Toen ik gisterenavond met mijn vrouw aan het wandelen was, keek ik naar haar Nordic Walking stokken en dat bracht me op het idee van de wandelstok als zelfverdedigingsmiddel (tja, typisch voor de gedachtengang van een prepper, denk ik). Zodra ik thuis was, ging ik googelen met dit in gedachten.

 

Het blijkt dat de sportieve wandelstokken die je in je hiking uitrusting hebt, legaal als zelfverdedigingsmiddel gebruikt kan worden. Althans, de wandelstok staat nergens in de Nederlandse wapenwet vermeld (ook niet in de Belgische wapenwet). Als je over straat met Nordic Walking stokken loopt, zal niemand denken “Goh, kijk eens naar dat gevaarlijke wapen” terwijl dat wel het geval zou zijn bij een machete, samurai zwaard of iets dergelijks. Met Nordic Walking stokken lopen wordt intussen een normale beeld op straat, dus niets om argwaan te wekken. Voeg nog meer voordelen van hiking wandelstokken daaraan toe -de materialen die in de stokken gebruikt worden (titanium, aluminium en carbon) zijn zeer sterk en de stokken beschikken over aluminium punten, de zogenaamde ‘spike’- en je hebt een ideaal verdedigingsmiddel.

 

In een interessante blog “The Right to Fight” is te lezen in het stuk “Wandelstok als ideaal & legaal wapen” dat “de wandelstok een eeuwenoud te duchten wapen is, de herder verdedigde er zijn kudde mee tegen aanvallers en roofdieren, de zen-monnik wist daar een hele kunst rond te bouwen en in alle vormen van zelfverdediging komt dit voorwerp naar voren van Karate over aikido naar Hapkido en ninjutsu”.

 

Zie de link: http://therighttofightback.skynetblogs.be/archive/2010/02/25/wandelstok-als-ideaal-legaal-wapen.html

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In de Belgische wet staat wel dat iedere stok met een lengte langer dan 50 of 60cm, mijn geheugen laat me in de steek, indien als

wapen gebruikt of voorhanden hebben ervan met het oogpunt dit te gebruiken als wapen, strafbaar maakt. Dus als je met een

wandelstok iemand in elkaar slaat, zal de wandelstok als wapen worden betiteld... en dus mogelijk gesanctioneerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan: In Nederland is alles waarmee je iemand aanvalt oid per definitie een wapen. Baksteen, een bijbel, kinderwagen of wandelstok, maakt niet uit.

 

Maar, je mag zo'n ding wel altijd bij je hebben en het maakt een hele andere indruk op oom agent dan een honkbalknuppel! :)

 

Zelf gebruikte ik vroeger en nu in het natte veen een lange staf, erg handig, ook op ander oneffen terrein.

 

Zo'n lichtgewicht nordic walking stok, kan ook handig je tarp overeind houden, geen boompje meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan:In Nederland is alles waarmee je iemand aanvalt oid per definitie een wapen. Baksteen, een bijbel, kinderwagen of wandelstok, maakt niet uit.

 

Maar, je mag zo'n ding wel altijd bij je hebben en het maakt een hele andere indruk op oom agent dan een honkbalknuppel!

Grappig :)

Ik had bijna geschreven dat ik voortaan onze stokken bij de voordeur zal houden ‘voor het geval’... maar ik vrees dat oom agent dat ook niet goed zou vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig :)

Ik had bijna geschreven dat ik voortaan onze stokken bij de voordeur zal houden ‘voor het geval’... maar ik vrees dat oom agent dat ook niet goed zou vinden.

 

Die stokken zijn juist veilig, nog een logische plek ook, op de gang. Een honkbalknuppel zou meteen scheve gezichten opleveren, ook van je andere bezoek. Of honkbal je? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

[MENTION=425]Zo'n lichtgewicht nordic walking stok, kan ook handig je tarp overeind houden, geen boompje meer nodig.
Dat hebben we vroeger tijdens wandelvakanties vaak gedaan, door de wandelstok onderste boven in de grond te steken, de spike door een ring in de tarp te steken en een scheerlijn rond de spike te spannen. Werkte prima.

Doordat de stok telescopisch is, kan je deze tot het juiste formaat in elkaar schuiven en je tarp daarmee overeind houden. Echt handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat is allemaal niets nieuws onder de zon hoor de stok als wapen is zo oud als de weg naar Rome en werd en wordt not steeds les gegeven in stok vechten

http://www.egreenway.com/taichichuan/canearts2.htm (er is genoeg over te vinden op het net :)

In wezen is alles wat voorhanden is en gebruikt wordt in een gevecht voor de Nederlandse wet als wapen beschouwd

enkel zoals @Raycoupe zegt een honkbalknuppel oogt anders dan een wandelstokje :rolleyes: ik vraag me enkel af als je een(vogel ) veer zou gebruiken

maar waarschijnlijk krijg je dan te horen dat je hem dood wilde kietelen en dus ook nog sadistisch bent :rolleyes:

Ook wordt de wandelstaf (hiking staff) vaak beschreven als survival item en doet men er van alles in , op en bij en dat is zeker geen verkeerd ''tooltje'' .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Draai je eigen fietspomp verf hem zwart,en je stapt zelfs af als een groepje nieuwe jongere je uitscheld,omdat je toevallig voorbij fietst.:D

 

boor een extra schroef dop met draad en maak er een flinke punt aan als ze lastig worden draai je de dop eraf en verander je in richard the inpaler :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...