Ga naar inhoud

lewieke

Aanbevolen berichten

Sinds een 10-tal weken heb ik enkele bakken gemaakt voor vierkante meter tuinieren. Je wisselt oogsten af, plaatst planten bij elkaar die niet elkaars voedingsstoffen gebruiken, verjaagt insecten, prima plan. Dacht ik.

 

De voordelen de ik zag :

- beperkte oppervlakte, groot rendement

- intensieve gebruik, weinig werk

- In combinatie met : potgrond en regelmatig bewateren prima resultaten.

 

Nu loop ik tegen volgend probleem aan :

- Plekjes die ik al eerder gebruikte blijken uitgeput en hebben bemesting nodig. Ik ging op zoek en kwam tot de conclusie dat vloeibare bemesting in de huidige omstandigheden de betere keuze is. Alleen ken ik daar niets van.

 

Ik kocht bij Action een fles tegen 1.05€, 1liter, die bevat 7%Nitraat, 4%Fosfaat, 6% Kalium

Ook bij Aveve kocht ik een fles die kostte 6.95€/800ml of 8.13€/l, die bevat 6% nitaat, 3% Kalium en nog wat kleinigheden die niet veel ter zake doen.

 

Daaruit blijkt dat de fles uit Action 8x goedkoper is dan die uit Aveve. Ik wacht nog af of ik resultaten krijg.

 

Hoe lossen jullie dat op ? Welke meststoffen gebruiken jullie in geval van intensieve teelt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor het zaaien strooi ik het op de te bewerken grond . Laatst nog gras gezaaid in de kippenren toen heb ik de mest gemengd met het zaad . Je kan ook tussen de plantjes er wat strooien maar let op , niet op de planten kans op verbranden .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Doe mest ook niet direct bij de wortels @lewieke. Hetzelfde verhaal wat @Geert zegt: ze verbranden.

 

Gratis paardenmest wel 2 jaar laten liggen, voordat je het gebruikt.

 

Begin met een laag nieuwe compost (oud spul verwijderen).

 

Ik bedek de hele bodem altijd met houtsnippers (mulchen) tegen onkruid (komt wel, maar is makkelijker te verwijderen) en om vocht vast te houden.

Daarop gaat wat bemesting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n compostvat. Ik maak er sinds enkele weken ook werk van. Gras gooi ik er niet in.

 

Kan werken, maar vergt vaak veel moeite en met dit weer wordt hij al snel te warm (dus verzuring en stank).

Composthopen werken beter en kun je nog een keer omscheppen, ook minder kans op geurtjes.

 

Als je flink de ruimte en veel te composteren materialen hebt, dan is dit ideaal: http://www.de12ambachten.nl/beter1x/beter1x144-03-11-composthoop.php want je hebt er geen omkijken naar en volgend jaar compost.

 

Ik zelf heb nu twee hopen liggen en een berg oude compost en wil naar een drie composthopen systeem. Gescheiden door plaatwerk zodat het niet te veel ruimte in neemt.

 

Op die manier kun je veel meer composteren, houtsnippers, blad en snoeiafval en zelfs gras. Duurt wel aardig lang soms, tot wel drie jaar, vandaar die drie hopen.

Die moet je dan af en toe omscheppen en/of zeven.

 

Middels zo'n compostzeef (deel van een papegaaienkooi op twee schraagjes) zeef ik de compost. Het grove spul wat overblijft gaat terug op de eerste hoop. Het bevat genoeg bacteriën om de eerste, verse hoop te enten met de goede bacteriën.

 

......kringloop.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spit de resten van je groente en planten onder of nog beter laat het gewoon liggen. De wormen doen het werk beter dan jij het kunt.

Je kunt ook een groot vat (met goede deksel tegen de stank) kopen (10 euro), dat vullen met water en plantenresten. Laat het een maand of zo staan. Daarna verdun je het resultaat en giet het op de aarde rondom je planten. Kijk op youtube voor een voorbeeld.

Ik gebruik zelf de mest van mijn cavia's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is konijnenmest ook goed ? Ons konijn zit in een hok met stro elke week wordt het twee keer ververst. Kan dat stro en die mest in een compostvat ? @IsaBo

Konijnenmest. Dat vroeg Heksenboot ook al eens. Ik weet het echt niet :confused: . Je kunt het, lijkt me, wel gewoon composteren. Maar misschien weet iemand anders dat wel.

Ik heb op het moment 65 cavia's (had er zelfs tot 150) en kan uit ervaring zeggen dat planten daar heel erg goed op groeien Maar ik zou het (geen enkele mest) niet in een vat met water doen. Daar gaat alleen plantaardig materiaal in.

Ik ben zelf een fan van het kanaal "Growing your Greens" op youtube. Hij heeft leuke leerzame dingen.

 

Ik heb even op youtube gezocht. Het filmpje wat ik zocht kan ik niet zo snel vinden maar de substantie wordt "compost tea" genoemd.

Zoek ze. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vierkante moestuin is veel beter af met vloeibare mest in de vorm van compost thee.

100g (eigen) compost op 10L regenwater of 10L stadswater dat je eerst een uur of 12 belucht om de chloor te verwijderen (door middel van een vijverbeluchtingspompje)

Soeplepel of 2-3 molasse toevoegen.

Een 24 tot 48u laten 'trekken' en intussen beluchten.

Molasse is eten voor de bacteriën uit je compost.

Zeven en verdunnen 1/5 of 1/10 alvoor aan te gieten. Ik verdun 1 op 5 om te gieten en 1 op 10 om de planten te besproeien. Da's bladmest en krijg je sterke planten van.

Let wel op! Al wat mest is trekt insecten aan zoals de uienvlieg. Maar dat is bij mij in mijn vierkante meter tuin nog een probleem geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vierkante moestuin is veel beter af met vloeibare mest in de vorm van compost thee.

100g (eigen) compost op 10L regenwater of 10L stadswater dat je eerst een uur of 12 belucht om de chloor te verwijderen (door middel van een vijverbeluchtingspompje)

Soeplepel of 2-3 molasse toevoegen.

Een 24 tot 48u laten 'trekken' en intussen beluchten.

Molasse is eten voor de bacteriën uit je compost.

Zeven en verdunnen 1/5 of 1/10 alvoor aan te gieten. Ik verdun 1 op 5 om te gieten en 1 op 10 om de planten te besproeien. Da's bladmest en krijg je sterke planten van.

Let wel op! Al wat mest is trekt insecten aan zoals de uienvlieg. Maar dat is bij mij in mijn vierkante meter tuin nog een probleem geweest.

 

Ik doe altijd zelfgemaakte compost in een oude panty en dat hang ik een aantal dagen in een grote gieter. Prima compost thee en nog praktisch ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...