Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wordt "preppen" in jouw directe omgeving serieus genomen?


USAfan

Aanbevolen berichten

Toen ik gisteren aan een naast familielid van mij vertelde dat ik een noodradio had gekocht, kreeg ik de reactie: "Een noodradio? Hahaha. Waarom dat dan?"

 

Die laatste vraag gaf mij de ruimte om mijn aankoop toe te lichten en toen begreep mijn gesprekspartner het wel een beetje. Maar zijn eerste reactie was dus "hahaha". Waarom is dat toch, vraag ik mij af?

 

Daarom mijn vraag: wordt "preppen" in jullie directe omgeving serieus genomen? Ik zet preppen tussen aanhalingstekens omdat de mate waarin wij preppen nogal verschilt. Ik ben er bijvoorbeeld niet heel actief mee bezig. Ik heb best wat spullen voor een eventuele noodsituatie, maar ik ben me niet actief aan het voorbereiden op een bepaalde ramp. Feit is dat je geen enkel risico kan uitsluiten, hoeveel je ook prept. Straks belanden we in een situatie die niemand had kunnen voorspellen en blijken bijna al onze voorbereidingen nutteloos. Wie zal het zeggen. Om die reden neem ik het preppen met een korreltje zout en ga ik er niet al te veel in op. Om de simpele reden dat ik de kans zeer groot acht dat ik al die spullen nooit nodig zal hebben.

 

Maar de meeste mensen kennen preppers van de serie Doomsday Preppers, waar soms toch best overdreven preppers in worden uitgelicht. Nederlanders vinden dat weer een stap te ver en blijven daarom misschien weg van het preppen, want dat is voor "idioten".

 

Wat is jullie ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@USAfan Heb je een reserve band in je auto? Ik zou 'm eruit halen. De wegen in NL zijn zo goed/schoon dat de kans dat je een band lek rijdt minimaal is. :D

 

Het specifiek voorbereiden is misschien niet handig voor je.mmaar algemeen voorbereiden (voedsel, water, onderdak, bol, etc etc) is zeker wel zinvol.

 

Je hebt schijnbaar de "pil" nog nietmdurven nemen.....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk altijd met het dont ask dont tell princiepe. Als mensen niet vragen waarvoor iets is ga ik het ze ook niet uitleggen. Maar word mij bijvoorbeeld de vraag gesteld waarom ik gasmaskers heb liggen krijgen ze ook voluit antwoord. Ik begin er zelf eigenlijk nooit over.

 

Ik verberg het ook niet ofzo, al mn spullen liggen netjes in de kast. Zo in het zicht.

 

Iedereen vi d het over het algemeen heel leuk/grappig dat ik altijd op alles voorbereid ben. Mijn callsign was gister dan ook prepared. Hahahha moest er wel om lache.

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pa (ex-marine) vind het helemaal geen onzin, dat preppen, hoogstens de mate waarin. Waterfilter vind hij geniaal! Hij heeft (net als ikzelf) meegemaakt dat we in 1978 in een hele normale woonwijk, toch vijf dagen ingesneeuwd waren. Tunnels graven naar de buren, blikjes, potjes en toilletpapier ruilen.

 

Vrienden en kennissen vinden het over het algemeen maar onzin. Vreemd dat twee cynici wel een aantal sixpacks water en erwtensoep in de kruipruimte hebben gezet. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het woord "prepper" levert in Nederland al snel een lacherige reactie op... Sinds de serie op NGC draait hebben veel Nederlanders toch even een kijkje in de keuken genomen. Maar aangezien dit de keuken van die veelal debiele Amerikanen is, die grotendeels alleen maar wapens inslaan voor de "zombie-apocolyps" met tenminste 3000 stuks munitie per wapen, schuiven de meeste Nederlanders het hele verhaal linea recta in de hoek voor "mafkezen"....

Er rust dus een enorm stigma op de term "prepper" en ik heb er persoonlijk dus ook een enorme schijthekel aan... Ik doe dit in e.o.a. vorm al bijna 20 jaar, lang voor de term prepper ooit bedacht was, maar het probleem is dat het woord de lading zo goed dekt en lekker in de bek ligt, ook als werkwoord!...

 

Sinds het verschijnen van onze vrienden Ray, Les en Bear hoef je met termen als "Survivalaar/survivalist/bushcraft en woodsman" ook nergens meer aan te komen zonder aan geloofwaardigheid in te boeten... Alsof we het allemaal pas bedacht hebben naar aanleiding van de bijbehorende National Geographic series... En we allemaal maar een stelletje "posers" zijn (voor de metals die die term kennen)!

 

Persoonlijk wordt ik daar strontziek van omdat je mensen die je belangrijk genoeg acht om ze eens wat uit te leggen of bij te scholen, al direct een associatie hebben en het dus al bij voorbaad in een hokje plaatsen...

 

Gelukkig zijn de meeste van mijn goede vrienden, mensen met wie ik 15 jaar of meer op scouting gezeten heb, en die zijn zelf gewend om onder de term "padvinder" de nodige vooroordelen over zich uitgestort te krijgen... Daarnaast zijn het natuurlijk gasten die een hoop van de mindset, leefwijze en de skills die wij als preppers nastreven, al met de paplepel ingegoten hebben gekregen... Met een hoge mate van zelfredzaamheid en prima teamworking skills, kortom een prima groep mensen om aan je zijde te hebben als S de F raakt...

 

Ook onder de goede vrienden die ik niet vanuit scouting ken, zitten serieuse preppers en mensen die uit hoofden van hun werk al jaren een half nomadisch bestaan leven, en verre van een blok aan m'n been zouden zijn...

 

Verder is mijn moeder van nature een hamsteraar van voedsel en andere nuttige zaken. En degene die mijn intro gelezen hebben, weten dat m'n pa z'n halve leven in de civiele crisisbeheersing werkzaam is geweest en mij enige jaren geleden (ver voor doomsdaypreppers) zelf gevraagd heeft mij te richten op het organiseren van wat noodvoorzieningen voor ons als gezin... Wat voor mij bij nader inzien wellicht de "kogel door de kerk" was om me er echt op toe te leggen...

Hoewel zelfs m'n ouweheer geen idee heeft van de mate waarin ik z'n verzoek ter harte genomen heb ;-)

 

Als ik het zo breeduit opschrijf kom ik tot de spontane ondekking dat ik onbewust toch een vrij grote kring van gelijk gestemden om me heen verzameld heb in de loop der jaren... I got my hord of warriors ;-)

 

Dus in mijn directe omgeving wordt er niet zo snel gegniffelt om het idee van preppen... Zelfs op m'n werk heb ik mensen rondlopen die als je de werking van de "just-in-time-delivery-economie" uitlegd, en het beeld schetst van een breede staking onder vrachtwagenchaufeurs, achter hun oor krabben en je kwartjes hoort vallen...

 

Maar dat is mijn geluk... Feit blijft dat de term "prepper" bij veel mensen leid tot reacties als '...eeh, ik heb nog een everzwijn op het vuur staan!..' En vele andere vervelende en stigmatiserende reacties...

 

In het kader van de OPSEC is het sowiezo raadzaam om het idee alleen te delen met mensen die er voor open staan en te vertrouwen zijn... En ook dan is het zaak ze medeplichtig te maken en te laten bijdragen aan het geheel en niet alleen op het idee te brengen dat het bij jou goed vertoeven is als de boel in de soep loopt...

 

Goed pad, zonnig spoor...

 

Anvil

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kunst bestaat er in het anders te benoemen. Preppen heeft een negatieve klank. Sparen heeft dat niet. Ik prep geen edelmetaal, nee hoor, ik spaar gouden munten. Vorige zomer kocht ik 40 stere brandhout. Het was warm, de buurman stond me een beetje te jennen. Ik legde hem uit dat brandhout goedkoper is in de zomer en dat het nooit kwaad kan er wat van liggen te hebben. De winter was bijzonder koud en toen hij bij ons binnenkwam was het in de woonkamer een lekkere 25°, terwjil zijn gasketel een graadje lager stond. Nu mag je eens raden wat hij vorige week kocht ? Juist, brandhout. Niet in zo'n hoeveelheid want hij betaalt natuurlijk de volle prijs maar toch ... . Intussen brengt hij ook afvalhout mee van zijn werk. Zou hij iets geleerd hebben ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er rust dus een enorm stigma op de term "prepper" en ik heb er persoonlijk dus ook een enorme schijthekel aan...

Ik ook.

 

De kunst bestaat er in het anders te benoemen. Preppen heeft een negatieve klank. Sparen heeft dat niet.

Dat vind ik een goede tip.

 

@prepass Zoals ik al zeiL ik ben voorbereid. Maar feit is dat ondanks alle doemverhalen van iedereen de wereld nog altijd draait en het leven in Nederland zeer aangenaam is (op een paar dingen na). Het zou mij daarom niets verbazen als ik in mijn leven geen enkele grote ramp zal meemaken. En als dat wel gebeurt, dan ben ik voorbereid. Maar niemand kan in de toekomst kijken, je kan slechts ten dele waarnemen wat er in de samenleving gebeurt. En, of we het daar nou mee eens zijn of niet, de shit heeft de fan nog niet gehit. Dus ik ga er ook weer niet al te veel tijd insteken. Voorbereid zijn is niet alleen goed, maar broodnodig! Maar je moet geen oogkleppen opzetten en oog blijven houden voor alles wat wel goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook.

 

 

Dat vind ik een goede tip.

 

@prepass Zoals ik al zeiL ik ben voorbereid. Maar feit is dat ondanks alle doemverhalen van iedereen de wereld nog altijd draait en het leven in Nederland zeer aangenaam is (op een paar dingen na). Het zou mij daarom niets verbazen als ik in mijn leven geen enkele grote ramp zal meemaken. En als dat wel gebeurt, dan ben ik voorbereid. Maar niemand kan in de toekomst kijken, je kan slechts ten dele waarnemen wat er in de samenleving gebeurt. En, of we het daar nou mee eens zijn of niet, de shit heeft de fan nog niet gehit. Dus ik ga er ook weer niet al te veel tijd insteken. Voorbereid zijn is niet alleen goed, maar broodnodig! Maar je moet geen oogkleppen opzetten en oog blijven houden voor alles wat wel goed gaat.

 

Geheel met je eens! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik zelf nooit echt doorhad al gedeeltelijk te preppen, hebben de meeste mensen dat niet.

Het duurde ook wel even voordat ik hier zelf echt serieus mee om ging.

Zo behandel ik ook de mensen waarmee ik erover praat, ik hou het licht, laat ze zelf beslissen wat handig is om te doen.

 

Ik ga niet in op de grote complot theorieën, ook niet als ze daar zelf wel in geloven. Ik hou het heel algemeen.

Ik stip alleen maar steeds aan dat het toch wel handig zou zijn wat voorbereid te zijn. Wat ik merk is dat bij de meeste na een tijdje toch een grotere voorraad in de kast staat, bepaalde spullen voor het grijpen liggen en niet meer diep weggestopt op zolder etc etc.

 

Er gaat gewoon tijd overheen, ik push de mensen niet, ze moeten zelf willen. Het komt beetje bij beetje. En dat werkt best redelijk.

Straks bezoek van een familielid die al wat verder is dan de rest, ben benieuwd waar hij dit keer mee komt, vast weer een leuk plannetje waar ik nog niet aan gedacht heb.

 

De mensen die het niet hoeven te weten denken dat ik raar ben en heel erg van wandelen en natuur hou, prima !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al is de serie op Nat.Geo over the top, het was was voor mij wel de áánleiding om mijn eigen ideeën planmatiger vorm te gaan geven.

Ook al had ik altijd al een gevoel voor prepping en awareness, sinds de serie heeft mijn denkwijze wel meer richting gekregen.

Door de serie ben ik wel hier terecht gekomen.

Dankbaar...

 

Vrienden van mij in the Outback posten regelmatig op facebook over hun zelfvoorzienendheid. Niemand heeft daar ooit de opmerking geplaatst; jullie zijn zeker preppers.

Misschien zien ze dat zelf niet eens zo, maar ik zie hen wel zo.

Conclusie; misschien zijn zij net als ik preppers, alleen weten ze het nog niet van zichzelf. (of weet ik het nog niet officieel van hen.)

 

Hoe kwam ik hierop? O ja, de serie.

Ik spreek niet zovaak mensen over de serie.

Liever praat ik gewoon over 'voorbereid zijn'.

 

De serie kan een negatieve klank geven, maar voor mij bleek hij een eye-opener.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever praat ik gewoon over 'voorbereid zijn'.

 

 

Ik ook. Preppen is ook iets anders dan voorbereid zijn, vind ik. Preppen is een activiteit, iets waar je continu mee bezig bent. Tenzij het gewoon je hobby is, lijkt me dat niets. Dan stop je zo veel tijd in iets terwijl de kans groot is dat je het nooit nodig zal hebben. Voorbereid zijn is gewoon: ik heb dit en dat in huis, ik kan dit en dat, ik ben er klaar voor, mocht er iets gebeuren. Maar verder leef ik gewoon mijn leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

om eerlijk te ziin bij de meeste niet die lopen nog altijd met een roze bril op .......

wat als er morgen..........mwah dat zien we morgen wel.......

 

ach ja :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet mee eens @prepass ik reed laatst nl in amsterdam mijn band kapot en dacht hem te kunnen reparen met zo'n fucked up spuitbuisje die standaard krijgt bij auto's (nieuwere auto's) heb nu dus wel een reserve band in de auto wel een thuis komer maar een band.

@USAfan Heb je een reserve band in je auto? Ik zou 'm eruit halen. De wegen in NL zijn zo goed/schoon dat de kans dat je een band lek rijdt minimaal is. :D

 

Het specifiek voorbereiden is misschien niet handig voor je.mmaar algemeen voorbereiden (voedsel, water, onderdak, bol, etc etc) is zeker wel zinvol.

 

Je hebt schijnbaar de "pil" nog nietmdurven nemen.....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet mee eens @prepass ik reed laatst nl in amsterdam mijn band kapot en dacht hem te kunnen reparen met zo'n fucked up spuitbuisje die standaard krijgt bij auto's (nieuwere auto's) heb nu dus wel een reserve band in de auto wel een thuis komer maar een band.

 

Beste Hamstertje. Ik bedoelde het cynisch........Omdat er weinig/niets fout gaat hoef je niet voor te bereiden volgens @USAfan .........lijkt me dus niet verstandig, zoals je zelf ook al aangeeft. Die spuitbussen zijn ruk...... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit er wat anders in dan de meesten, blijkbaar.

 

Aangezien ik denk dat onze economische crisis het voorland is van een échte crisis ben ik hard bezig met mezelf te 'ontkoppelen', bij gebrek aan een beter woord. Dat betekend minder leunen op de buitenwereld, meer zelfstandigheid, en op termijn, overgaan op volledig off-the-grid leven.

 

Hoe mensen reageren verschilt nogal per persoon, varieert van "ach, als de olie echt op raakt dan trekken die oliemaatschappij de goedkope energie oplossing die ze al die tijd hebben tegengehouden zo uit hun mouw*" tot begrip en onmiddelijk mee gaan preppen. (@kaetje :) )

 

Heb het er best moeilijk mee er niet te veel over te praten. Wil niet dat mensen mij zien als 'die gek die in het einde van de wereld gelooft'. God weet dat er genoeg mensen zijn die denken dat het allemaal wel losloopt, op wat voor manier dan ook. Dat mijn standpunt grotendeels gebaseerd is op feiten en logica, op wetenschap ipv wat random grote bedrijven en overheden ons vertellen over de staat van de wereld, is voor de meeste mensen niet zo relevant. Er zijn altijd wel excuses te verzinnen, en de misinformatie die verspreid wordt door lobbyisten (climategate onzin) en oliemaatschappijen (die systematisch een te rooskleurig beeld geven van o.a. de olievoorraden) helpt ook niet echt.

 

Neem dat nieuwsbericht over de zogenaamde grote gasbel die in de noordzee gevonden zou zijn van de week. Daar moet eerst met proefboringen gekeken worden of er überhaupt wat zit, en vervolgens miljarden geïnvesteerd om het daadwerkelijk uit de grond te halen. De getallen die men noemde zijn theoretische aantallen over wat er mischien maximaal in de grond zit, maar over het algemeen haal je daar maar een fractie van naar boven. En voordat je daar bent ben je 10 jaar verder, op z'n minst. Terwijl de huidige gasbel in slochteren intussen zo klein is dat we vóór 2020 moeten stopppen met gas exporteren..

En dát verdient het om groot uitgemeten in het nieuws te komen? Tsja .. elk economisch lichtpuntje is iets, blijkbaar. De media speelt mooi weer. Zoals het orkest aan boord van de Titanic, zullen we maar zeggen.

 

Anyway.

Mijn voornaamste probleem is niet te fanatiek zijn / lijken. Tot een paar weken geleden zat ik er net zo in als het gros van de mensen in dit land, dus ik kan het ze niet heel erg kwalijk nemen. Zij weten niet wat ik weet, hebben niet dezelfde informatie in de hand, en die informatie kan je niemand opdringen. Het enige wat ik kan doen is voorzichtig wat tipjes van de sluier oplichten voor mensen en ze hun eigen keuzes laten maken.

 

*) Ik ga niet eens in op de stapel aannames en onjuistheden die in zo'n opmerking schuilen. Het getuigt bepaalt niet van enig gevoel voor realisme, in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.....

.....

Maar de meeste mensen kennen preppers van de serie Doomsday Preppers, waar soms toch best overdreven preppers in worden uitgelicht. Nederlanders vinden dat weer een stap te ver en blijven daarom misschien weg van het preppen, want dat is voor "idioten".

 

Wat is jullie ervaring?

 

Ik wordt absoluut niet serieus genomen door mijn omgeving, maar dat heeft ook zijn voordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...