Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe bepaal je het bugout moment ?


Amber

Aanbevolen berichten

Geen scenario, die mag je zelf invullen, maar hoe denk je het moment van vertrek te gaan bepalen ?

 

Waar hou je rekening mee, wat zijn bepalende factoren, ben je de enige die daarover beslist ? etc etc, waar loop je tegenaan bij deze keuze ?

 

Ga je bijvoorbeeld op een gegeven moment gewoon elke avond een dobbelsteentje opgooien, even = blijven, oneven = gaan ?

 

Zelf heb ik nog geen strategie hierin, maar wil deze wel van te voren ontwikkeld hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk dat je niet alle scenario's van tevoren kunt uitdenken. Er vanuit gaande dat je eigen woning de grootste prep voorraad biedt, je de omgeving/buurt het beste kent en de meeste comfort moet iedereen zelf een afweging maken. Er zijn maar een aantal situaties denkbaar waarin ik mijn hele gezin met BOB's in de auto's zet:

- acuut gevaar (grip 2/3 of hoger, luchtvervuiling, radioactiviteit)

- dreigend gevaar (watersnood dreiging, bank holiday, biohazard/levensbedreigende epidemie, sterke oorlogsdreiging etc)

Voor een flinke economisch/financiele SHTF of stroomstoring van 1-7 dagen ga ik de deur niet uit. Vertrekken is een risico op zich, en lang niet altijd veiliger dan thuisblijven. Bij acute situaties is het ook de vraag of je vertrekken kúnt. Als 20% van de NL-ers in de auto stapt, kun je precies 1 km rijden in een uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 goede post. Ik vraag me alleen af of het voor een bank holiday zinvol is om te vertrekken. Maar ok, jou keuze.

@Amber heb je allereerst al een plek waar je naartoe kan? Zo niet, dan heeft het weinig zin om een BO te plannen/uit te voren. Dan sta je na 1u lopen met je BOB aan de rand van de stad......en dan? Tentje/tarp op een verlaten parkeerplaats opzetten? En dan na 3 dagen lopen is je BOB leeg gegeten. Wat nu? Je loopt inmiddels door het boerenland met her en der een boerderij. Meesten zijn kleine burchten geworden en staan niet te wachten op stadse lui....

 

In je achterhoofd zingt het woord Shelter Camping zachtjes rond......maarja wat was het adres/lokatie ook alweer? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 goede post. Ik vraag me alleen af of het voor een bank holiday zinvol is om te vertrekken.

 

Ik begrijp je twijfel. We kunnen een bank holiday niet vergelijken met de invoering van het tientje van Lieftink. Mijn verwachting is dat een bank holiday het synoniem is voor een ineenstorting van de munt, de € dus. @Tom post net een strak verhaal over een mogelijk scenario. Het zou voor mij een reden zijn om per direct m'n spullen te pakken. Terugkomen kan altijd als het met een sisser af zou lopen. Wegkomen als de vlam in de pan slaat is een stuk lastiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 Ik had het ook al gelezen op shtfplan.com het is een fictief verhaal. Maar ok, stel dat het zou kloppen, dan kan ik me voorstellen om ook zsm te vertrekken.

 

Het nadeel is dat er wel erg veel op aannames is gebaseerd. Zoals 2-3 weken honger en dan vervalt men in kannibalisme ? Kan best maar moet het nog zien......

Link naar reactie
Delen op andere sites

@f150 goede post. Ik vraag me alleen af of het voor een bank holiday zinvol is om te vertrekken. Maar ok, jou keuze.

@Amber heb je allereerst al een plek waar je naartoe kan? Zo niet, dan heeft het weinig zin om een BO te plannen/uit te voren. Dan sta je na 1u lopen met je BOB aan de rand van de stad......en dan? Tentje/tarp op een verlaten parkeerplaats opzetten? En dan na 3 dagen lopen is je BOB leeg gegeten. Wat nu? Je loopt inmiddels door het boerenland met her en der een boerderij. Meesten zijn kleine burchten geworden en staan niet te wachten op stadse lui....

 

In je achterhoofd zingt het woord Shelter Camping zachtjes rond......maarja wat was het adres/lokatie ook alweer? :D

 

Dat is de vraag niet, ik wil in dit topic graag praten en ideeën horen over het Moment, dus wat is voor jou dat moment ? hoe kiest @prepass dat moment ? wat zijn de bepalende factoren voor jou ?

 

Ik ben het eens met de gedachte dat een bug out in de bush bush een ramp is. En geromantiseerd word door de leek en de expert gelijk. Ik zie genoeg alternatieven voor een andere benadering daarin. No worries, mate !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je niet alle scenario's van tevoren kunt uitdenken. Er vanuit gaande dat je eigen woning de grootste prep voorraad biedt, je de omgeving/buurt het beste kent en de meeste comfort moet iedereen zelf een afweging maken. Er zijn maar een aantal situaties denkbaar waarin ik mijn hele gezin met BOB's in de auto's zet:

- acuut gevaar (grip 2/3 of hoger, luchtvervuiling, radioactiviteit)

- dreigend gevaar (watersnood dreiging, bank holiday, biohazard/levensbedreigende epidemie, sterke oorlogsdreiging etc)

Voor een flinke economisch/financiele SHTF of stroomstoring van 1-7 dagen ga ik de deur niet uit. Vertrekken is een risico op zich, en lang niet altijd veiliger dan thuisblijven. Bij acute situaties is het ook de vraag of je vertrekken kúnt. Als 20% van de NL-ers in de auto stapt, kun je precies 1 km rijden in een uur.

 

als bugout is een zuinige motorfiets wel iets misschien. las dat er sommige 1 op 50 rijden en ook nog op diesel!

 

wel handig als het verkeer flink vaststaat.

 

 

Het moment is voor iedereen anders . Te vroeg en te laat kan fataal zijn. Het exacte moment dient zich natuurlijker wijs wel aan denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna intuitief dus ? Je voelt het op je klompen wel aan wanneer dat moment er is ?

@Ronin Kogaratsu

 

Het Moment Suprême begint met de beslissing: wil je weg of wil je blijven. We hebben thuis afspraken dat er voor een aantal scenario's een duidelijke lijn ligt. Of je die dan volgt, hangt van actuele omstandigheden af. Is het gevaarlijk om te reizen, kun je reizen, is er voldoende brandstof, zijn de wegen begaanbaar, ben je klaar met pakken enzovoort. Ik hoop dat er tegen die tijd voldoende actuele informatie is om een weloverwogen keuze te maken. De forumleden zullen informatie en advies geven, en ik heb tientallen automatische alert staan op basis van geplaatste online berichten (direct en realtime afgevangen op basis van meer dan 300.000 nederlandse bronnen met comments en sociale media - mijn personal PRISM..), en informatie via mijn dashboard: http://www.netvibes.com/f150 . Deze cocktail van informatie bepaalt hét moment.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna intuitief dus ? Je voelt het op je klompen wel aan wanneer dat moment er is ?

@Ronin Kogaratsu

 

Wie weet. je kan alles in de gaten houden en het kan overnacht gebeuren dat je moet verplaatsen. Het kan ook tergend langzaam gaan. Iedereen neemt hier zijn eigen verantwoordelijkheid in.

 

En ja, ik kies het exacte moment te gaan, niet de media of andere mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de vraag niet, ik wil in dit topic graag praten en ideeën horen over het Moment, dus wat is voor jou dat moment ? hoe kiest @prepass dat moment ? wat zijn de bepalende factoren voor jou ?

 

Ik ben het eens met de gedachte dat een bug out in de bush bush een ramp is. En geromantiseerd word door de leek en de expert gelijk. Ik zie genoeg alternatieven voor een andere benadering daarin. No worries, mate !

 

Amber, op basis van de beschikbare informatie zal ik een afweging maken. Net zoals @f150 zijn er een aantal grenzen/senarios waarin je min of meer op voorhand al kan zeggen dat je vertrekt.

 

Stel: Het kan zomaar zijn dat er een chemische wolk gaat overdrijven, door een foutje in de industrie. Inmiddels staat door het spitsuur alles vast. Normaal gesproken zou je een BO doen, dan niet. Je bent kwetsbaarder onderweg. Dan de maskertjes op en een BI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echte shtf in gedachte, locatie ergens in Nederland:

 

Het beste is op tijd vertrekken zodat je op je bestemming, ver weg van steden of andere grote mensenmassa en industrie, je bestaan kan opzetten, dus denk aan wat jaren, voordat alles is ingestort.

Dus dat zal nu ongeveer zijn of alweer wat seizoenen geleden...

 

Als je net als ik denkt vast te zitten aan overbodige luxe, je huis, vertrouwde omgeving, familie of wat dan ook, of geen bult geld hebt, dan is mijn inziens je huis in eerste instantie de beste optie om de ellende uit te zitten.

 

Als je een mooie bol hebt die een vast dak bied en meer veiligheid, zelfde gemak als je huis dan heb je een redelijke keuze.

 

Als je niet over zo'n bol beschikt, maar wel redelijk geprept hebt, dan is je huis verlaten een van de laatste zinnige opties, dus als je aan ziet komen dat je je huis niet meer kunt verdedigen, maar nog wel weg kunt komen.

Het maakt natuurlijk ook wel veel uit of je in een stad zit of een dorp enz enz.

 

prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, de vraag op wanneer we gaan... dat is afhankelijk hoeveel en welke early detection parameters afgaan, wat er precies gebeurd, de afstand tot de impact zone. etc.. We hebben meestal nog team overleg, onafhankelijke communicatie, etc. Het kan zijn dat sommige teamleden al eerder naar de BOL gaan, en dat wij later komen, en het kan zijn dat wij er al zijn.

We hebben zo veel indicatoren. Voor een erg plotselinge bug-out, is het gaan.. echter we verwachten dat we dat door dat we diverse indicatoren hebben, dat we vroegtijdig voor dat het onze woning bereikt al weg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is te vroeg vertrekken erg, @Ronin Kogaratsu?

 

Wat zegt onze ervaringsdeskundige @jan001?

Aan de gewone berichtgeving heb je niet veel he?

 

Wat dat betreft vindt ik het Prepper Alarm van @Wonderland wel handig.

 

 

Er zijn wel bepaalde groeperingen bekend die met hun hele hebben en houwen boven op de berg het einde van de wereld gingen meemaken. tevergeefs.

 

Beetje jammer als je alle schepen achter je verbrandt hebt, en het normale leven gaat vrolijk door.

 

dat bedoel ik een beetje met te vroeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intel,Intel en intel. Dat is ontzettend belangrijk en ja moet geen appels met peren vergelijken. Kijk ik weet dat je als burger niet alles te horen krijgt van informatie die voor JOUW belangrijk zijn.

Als prepper bereidt je je voor op........en vul het zelf maar in

 

Zo zijn er op- of aanmerkingen over alles en de overheid traint nog steeds op diverse zaken. Ook de overheid weet zeker niet alles en hoe het voorval zal gaan lopen dat is nog de vraag, alleen het einde weten ze. Voorbeeld een grote uitslaande brand in een chemisch fabriek, die wordt opgeschaald naar grip 2 , de overheid ( alle diensten die aanwezig zijn) weten alleen dat het vuur op een keer uit zal gaan, maar hoe de rode draad daarin gaat lopen weten ze niet meteen. Er gaan vragen komen zoals;

Wat ligt er opgeslagen en hoeveel?

Wat grenst er naast de panden/

Blussen met water of?

Gevaar voor....?

En noem het maar op.

Die informatie hebben zij wel, maar wij zullen dat niet te weten komen, zeker niet op korte termijn.

 

Dan terug te komen op de vraag wanneer ga ik weg?

 

Jij weet van niets, want je woont er 20 + km ervandaan en jij weet niet dat het een chemische opslag is die in de brand staat.

Als er veel hulpdiensten rijden met blauw blauw rijden, is dat niet voor niets.

Op twitter/Internet/Preppers.nl/radio/tv en nog meer zaken voor het binnenhalen van info.

Als er wordt geroepen door de woordvoerder/ster dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid ( Dat moeten ze zeggen om het volk niet in paniek te laten raken) Dan is dat al een teken dat er iets niet klopt!

 

Dus als burger kan je een conclusie trekken. Gewoon weg!

Voorbeeld brand Moerdijk. De omwonende die gebleven zijn hebben nog steeds last van dit voorval.

 

Voorbeeld 2 fictief.

 

Je hoort dat er een grote groep van Zuid-Holland naar het zuiden trekt en plunderend verder afzakt.

Je woont in Breda.

De groep is in Dordrecht en verplaats zich te voet. Ze lopen ongeveer 4 km per uur.

wat doe je? bug in? Ga je weg naar......?

Dit is fictief maar niet ondenkbaar. De informatie heb je, maar ook een plan?

 

Ik daarentegen vraag me steeds de 7 w's af.

Wie wat waar wanneer waarom waartegen w(hoe).

Plan van aanpak is dan zo gemaakt. Houd je daaraan en het zal slagen met de mogelijke improvisatievermogen die je bezit.

Een groep daartegen heeft dan weer een voordeel zijn en een gezin met kleine kinderen of ouderen slecht ter been of zieken een nadeel, maar door de plan van aanpak draai je dat naar een voordeel. Als je maar een goed plan hebt! en de middelen en mogelijkheid, maar daar is iedereen nu mee bezig, toch?

Weer terug naar de vraag, wanneer vertrek ik?

 

Informatie, ook al ben je burger en weet je niet alles wat er speelt. kijk en luister!

Wat speelt zich af en wat doe ik daartegen of mee?

Weet iedereen( de gehele groep) niemand uitgezonderd, van het plan af?

Houdt iedereen zich aan het plan?

En zeker niet onbelangrijk het verkeersnetwerk in Nederland waar zijn opstoppingen op de openbare weg en waar niet?

Met welk vervoersmiddel ga ik ( dan wel niet geleend). Ik zeg dit, omdat er meer fietsen zijn dan inwoners!

Hoe ga ik? Wanneer ga ik? Wat neem ik mee? Met wie ga ik? Waar ga ik heen? Blijf ik daar lang of? Ga ik links- of rechtsom? Blijf jezelf steeds vragen stellen.

Ben ik gereed!

Check, check en dubbelcheck en probeer geen beren te zien en je bent op de goede weg.

Oefen een keer en kijk of het werkt . Leer van je fouten en verbeter je plan en jezelf.

 

Kom je onderweg uniformdiensten tegen, vraag! haal informatie bij die personen, die zijn ook vader/moeder en hebben ook een gezin.

Nu is het ook dat heel veel uniformdiensten bij een calamiteit, SHTF ( uit hele goede bronnen ), die dan hun uniform laten hangen en naar hun gezin gaan en dan ook hun plan trekken.

 

De meetings zijn een goede plek om daar eens over na te denken en te praten.

Als er vragen zijn ( Ik weet ook niet alles) stel ze en ik probeer ze te beantwoorden.

 

Groeten Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Er zijn wel bepaalde groeperingen bekend die met hun hele hebben en houwen boven op de berg het einde van de wereld gingen meemaken. tevergeefs.

 

Beetje jammer als je alle schepen achter je verbrandt hebt, en het normale leven gaat vrolijk door.

 

dat bedoel ik een beetje met te vroeg

 

Ah, okee.

Maar met je BOB in je BOV naar je BOL is niet zo erg dus. Beter te vroeg dan te laat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn mening zijn er een paar criteria. Is er onmiddellijk gevaar voor jezelf en je geliefden ? Zo nee, blijf. Is er een latent gevaar ? Evalueer en weeg af. Kan je met enige moeite thuis overleven ? Blijf. Je stelt je kwetsbaar op als je je vertrouwde omgeving verlaat. Is het onleefbaar ? Vertrek. Ik volg bij veel beslissingen mijn buikgevoel. Meestal is dat n goeie indicator.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nee, idd, als het dan echt spannend wordt kan je snel nog een keer terug rijden om de rest te halen.

 

Helemaal afhankelijk van situatie. Zou kunnen. Zou ook juist niet aan te bevelen kunnen zijn. Gewoon je kop erbij houden en risico's afwegen.

Als het goed is, is je BOL goed voorzien om het een tijdje uit te kunnen zingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Tanks would have to be rollin' down my street..."

 

That about sums it up for me.

 

Edoch, een Bug Out is van vele factoren afhankelijk en die kan je niet los zien van je oorspronkelijke stelling "Geen scenario, die mag je zelf invullen". Het scenario is JUIST bepalend voor het bepalen van een Bug Out.

 

"wat zijn bepalende factoren" vraag je. Welnu, simpel:

1. Is er een directe bedreiging van mijn woonomgeving? Ja? Wegwezen! Nee? Blijven.

 

Meer is er niet.

 

"ben je de enige die daarover beslist ?" Hell yes! Zolang mijn vrouw het goed vindt uiteraard ;)

 

Maar zonder gekheid, een Bug Out is van zo enorm veel factoren afhankelijk, dat het niet in een antwoord te vervatten is.

 

Grote fik bij de buren? Ja, dan ga ik wel een paar straten verderop. Een stroomuitval van een week of twee? Neuh, blijf ik lekker thuis. Etc., etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

blijf zitten waar je zit en verroer je niet

hou je adem in en stik niet.

Oud versje/liedje maar er zit wel veel in. Eerst maar eens kijken hoe alles zich ontwikkeld. Tenslotte heb je genoeg in huis om het een poosje uit te zingen, daarvoor heb je al die tijd geprept, toch??

Dat er gelijk een bende plunderaars bij mijn appartementje van drie hoog staan lijkt mij onwaarschijnlijk, die gaan toch eerst naar supermarkten, de macro en dat soort voedselopslagplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...