Ga naar inhoud
GENEGEERD

quickcloth


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja Medan, in beperkte mate. Het wordt gemaakt van garnalen en stopt direct en succes vol flinke bloedingen. Komt uit de pijplijn van de amerikaanse en israëlische legers. Is prima spul en je kunt het dus zelfs in een kogel gat stoppen, daarna MOET het weer worden verwijdert, en als niet medicus cq trauma chirurg heb je dan slechts je probleem uitgesteld. Het klinkt dus mooier dan het is, desalniettemin zou ik er zeker een aantal van aanschaffen, al was het alleen maar om tijd te winnen om goed afscheid te nemen.....maar wellicht heb je mazzel of valt de bloeding hiermee redelijk te stelpen en komt het slachtoffer er toch bovenop; alleen gebruiken dus als het bloed om je oren giert.

Meer voor SHTF regionaal dus met tijd om naar niet getroffen gebied te komen dan een chirurg in een pakje. Zoiets is er wel, google maar eens op novoseven, maar dat kost 700 euro per ampul en is ook geen wondermiddel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

f

en ik denken dat een papier snee genoeg zou zijn lol.

maar zoals ik het op een foto zag is het een soort spons? hoe kan het dan moeilijk wezen om het te verwijderen of zie ik nu iets verkeerd.

 

Als je het eraf haalt gaat het weer bloeden...dus moet je dan klaar staan met klemmetjes en touwtjes om de arteriën te onderbinden, maar das een vak apart...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

ben blij met de tips en adviezen rond quickcloth -

ik heb het, dankzij Medan's aanwijzingen vanmiddag ook kunnen bestellen

het kost €18,95 per pakje - best duur

maar als je echt te maken hebt met een grote slagaderlijke bloeding, en/of een heftig bloedende grote wond die je niet afbinden of dichten kan, dan is het fijn dat dit middel hopelijk een extra drempel kan opwerpen om niet dood te gaan

tegelijkertijd zit ik me af te vragen waar ik dit nu weer in mijn BOB kwijt kan, want die is overvol - LOL

vrees dat ik toch weer een nieuwe andere BOB-rugzak oid moet kopen...

 

Sandokan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Sandokan

ik heb mijn quickcloth vandaag binnen gekregen via leverancier van Medan -

tis wel een klein kutpakkie voor zoveel geld maar ben evengoed blij dat ik het nu heb!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

 

Prima spul maar het moet er weer uit. Je wint dus wat tijd. Als je zo hard bloedt dat je dit nodig hebt....succes....

 

Leuker is Novo Seven, kost slechts zeshonderd euro per flesje, je hebt er ongeveer vier nodig per etmaal, spuit in ader en de bloeding stelpt stukken beter. Sowieso, bij elk bloedend slachtoffer, GOED WARM HOUDEN! BLOED STOLLING VERLOOPT BETER BIJ 37C DAN BIJ LAGERE TEMPERATUREN.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quickclot en andere stollingsproducten voor in de wond is prima spul, als je grote en actieve bloedingen, die niet op andere manieren handig en snel gestopt kunnen worden, en de (transport)tijd naar definitieve hulp lang is.. Ik denk hierbij dus aan schotwonden, explosiewonden, steekwonden.. open buikwonden.

 

Thoracaal Open borstwond, is pak zoiets als een ashermen-chest-seal, of maak een ventiel van nitril handschoenen. Dus daar geen quickclot gebruiken. !!!

 

Voor de "normale" snijwonden, en actieve bloedingen, zijn er goedkopere en effectieve technieken, die niet zo veel nazorg nodig hebben. Met directe druk en hooghouden op de wond doe je al heel veel. Als je beperkte middelen hebt, kan je "prop"-techniek gebruiken.. Neem een simpel snelverbandje, maak een er aan weerzijde van de wond een prop, breng de wondranden bij elkaar, dmv druk op proppen.. Fixeer het met een flexibel, zelfhechtend zwachtel. zoals CO-Flex.

 

Je brengt min of meer onderhuids de wondranden daar mee bij elkaar.. en je geeft druk op bloedende (slag)aders.en daarmee kan de stolling beginnen.

 

een snelverbandje en coflex is altijd goedkoper dan quickclot en kan je voor veel meer letsels gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rescue : schotwonden, explosiewonden, steekwonden.. open buikwonden. Allemaal wonden met giga hoog infectie risico. Ook met goede medische zorg hoog sterfte percentage. Als je niet dood gaat aan de verbloeding, dan ga je twee weken later dood aan een infectie...dit is echt een probleem waar je je als prepper echt voor moet verenigen met een club mensen waaronder verpleegkundigen of arts. En even de apotheek bezoeken zodra SHTF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rescue : schotwonden, explosiewonden, steekwonden.. open buikwonden. Allemaal wonden met giga hoog infectie risico. Ook met goede medische zorg hoog sterfte percentage. Als je niet dood gaat aan de verbloeding, dan ga je twee weken later dood aan een infectie...dit is echt een probleem waar je je als prepper echt voor moet verenigen met een club mensen waaronder verpleegkundigen of arts. En even de apotheek bezoeken zodra SHTF.

 

Absoluut mee eens..

Ik gaf die voorbeelden aan, als de enige toepassing voor quickclot,

"Treat First, what kills first", eerst de bloeding stoppen, dan pas, de infectie.

 

Wat mij betreft is quickclot alleen echt geschikt voor die toepassing, en je stelt er dan de dood misschien mee uit..

Zelfs met de beste chirurg, anesthesist, zijn bij dat soort wonden in het veld, de kans op overleven, nihil. met welk tooltje dan ook.

 

Als je acute zorg kit wil samenstellen, zijn er wel andere prioriteiten die belangrijk zijn, dan quickclot of novo-seven.

 

 

,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

De vergelijking tussen QuickClot en Celox is dat Celox opgenomen wordt door het lichaam. Dit heeft absoluut voordelen in een natraject.

Celox is verkrijgbaar als poeder zoals hierboven besproken maar ook als verbandrol om in een wond te proppen en een speciaal injectie systeem welke in een schotwond wordt geduwd.

 

Zelf heb ik het verband (Gauze) van Celox en werkt erg goed. Dit is echter wel zeer kostbaar.

 

Binnenkort is in NL ook Celox rapide verkrijgbaar. Groter voordelen t.o.v. Celox en quickclot is dat het een zeer snelle werking heeft (1.5min) en er geen druk hoeft worden uitgevoerd op de wond in tegenstelling tot de andere producten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

In een varkensmodel van een lies letsel bleek dat behandeling met Quikclot resulteerde in een 100% overlevingskans vergeleken met 60% wanneer gewoon verband gebruikt werd en 0-16% wanneer niets gedaan werd (Alam et al., 2004). Een nadeel van QuikClot is dat het veel warmte vrijgeeft wanneer het met bloed reageert en in extremis kan dit zelfs leiden tot brandwonden. Daarom is het originele product aangepast om het risico te verlagen (QuikClot ACS+®) (Kheirabadi, 2011). In studies bleek dat Celox veel efficienter was dan QuikClot in het voorkomen van bloedverlies en het verbeteren van de overlevingskans (Kheirabadi, 2011). Celox is echter duurder dan QuikClot maar dit is nog altijd goedkoper dan sommige andere bloedstollende verbanden (bijvoorbeeld mRDH kost $1000 per verband).

 

Alam HB, Chen Z, Jaskille A, Querol RI, Koustova E, Inocencio R, et al. (2004). Application of a zeolite hemostatic agent achieves 100% survival in a lethal model of complex groin injury in swine. J Trauma 56: 974-983.

 

Kheirabadi B (2011). Evaluation of topical hemostatic agents for combat wound treatment. US Army Med Dep J Apr-Jun: 25-37.

 

Goede bronnen om te lezen:

 

Kheirabadi B (2011). Evaluation of topical hemostatic agents for combat wound treatment. US Army Med Dep J Apr-Jun: 25-37. [Dit is het beste overzichtsartikel dat ik zover gelezen heb]

 

Neuffer MC, McDivitt J, Rose D et al. (2004). Hemostatic dressings for the first responder: a review. Mil Med 169(9): 716-720.

 

Cox ED, Schreiber MA, McManus J, Wade CE, Holcomb JB (2009). New hemostatic agents in the combat setting. Transfusion 49(suppl. 5) 248S-255S.

 

Arnaud F et al. (2009). Comparison of 10 Hemostatic Dressings in a Groin Transection Model in Swine. Journal of Trauma-Injury Infection & Critical Care 67(4): 848-855.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...