Ga naar inhoud
GENEGEERD

Motor als BOV


SHTF

Aanbevolen berichten

Afgelopen weekend met de vrouw erover gehad om beiden een motorrijbewijs te gaan halen (nog wel ff voor sparen)

 

Dit lijkt mij namelijk de ideale manier van "bug outen" rugzak achterop, en slingerend om de file...

 

Maar ja.. in een shtf situatie zit niet iedereen braaf in de file denk ik dan weer... en word je er misschien afgemept e.d./je kun ook niet superveel meenemen, maar het gaat mij ook meer om mobiliteit...

 

Wie heeft dit wel als tactiek? spijker me bij over de do's en don'ts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

denk dat de meeste motorrijders hier het zelfde ervaren,

je hebt een evenwichtsvoertuig zoals dat zo mooi heet, een tikkie en je ligt eraf

gat in de weg en je gaat bijna geheid onderuit

glad wegdek is bijzonder kut rijden

 

voor de rest is het hartstikke leuk hoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat mij ook meer om mobiliteit...

 

Crossmotor en klaar toch ? De mobiliteit is erg goed. Jullie rijden samen, anders zou ik minder positief zijn.

Systeempjes bedenken om aan nieuwe brandstof te komen, kijken of je het geluid kan temperen.

 

Ik kan alleen brommer rijden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als wat je mee wil nemen past op een motor doen

 

ga voor een ktm (groter budget) of honda XR suzuki DR (kleiner budget) daar zijn veel dingen als grote tanks voor beschikbaar en bagage rekken met kekke alu koffers.

Voordeel van dit model, zuinig met brandstof, licht van gewicht, wendbaar, file? dan neem je lekker de berm.

Ga voor een 400 cc hou het licht. vermogen is niet je vriend, kilogrammen zijn je vijand ;-)

 

veel oefenen dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het geeft je wel een andere vorm van mobiliteit en zeker vanwege zijn compactere uitvoer is het iets waar je aan kunt denken.

Maar als het echt riot-achtig word heb je meer aan een goede auto (die je van binnenuit kunt sluiten).

Het ligt daarbij ook aan je locatie en waar je BOL is.

 

Denk aan alles en maak een goede afweging. Ik denk dat het wel een goede BOV kan zijn, maar niet alle situaties zullen even goed aflopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Off the road motor/Enduro, @SHTF.

Niet langs files rijden, maar over alternatieve routes.

Eerder weg zijn dan de rest. Dat doen preppers toch wel. De schaapjes blijven braaf thuis, totdat het te laat is. Wij niet.

 

Goeie keus.

Denk ook nog na over de electrische fiets van @lewieke. 50 km/h geen benzine. Laadmogelijkheden maken op je BOL. Geen stroom, toch fietsen.

Waarschijnlijk een nog betere keus.

Zelf zat ik ook steeds aan een Enduro te denken als BOV, maar die elektrische fiets trekt me meer en meer.

 

En je kent de Gouden Prepper Regel: Denk niet of/of, maar doe en/en. :D

 

Lekker motortje om te toeren en files uit te lachen. Chille elektrische fiets voor de natuurlijke tochtjes en als mooie BOV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off the road motor/Enduro, @SHTF.

Niet langs files rijden, maar over alternatieve routes.

Eerder weg zijn dan de rest. Dat doen preppers toch wel. De schaapjes blijven braaf thuis, totdat het te laat is. Wij niet.

 

Goeie keus.

Denk ook nog na over de electrische fiets van @lewieke. 50 km/h geen benzine. Laadmogelijkheden maken op je BOL. Geen stroom, toch fietsen.

Waarschijnlijk een nog betere keus.

Zelf zat ik ook steeds aan een Enduro te denken als BOV, maar die elektrische fiets trekt me meer en meer.

 

En je kent de Gouden Prepper Regel: Denk niet of/of, maar doe en/en. :D

 

Lekker motortje om te toeren en files uit te lachen. Chille elektrische fiets voor de natuurlijke tochtjes en als mooie BOV.

 

dus een pick-up met een moto er op en een moto trailer in die trailer een vouw fiets en velo bak in die velo bak een paar timberlands ???

 

mvg md

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik overweeg een scooter als backup bov. Relatief goedkoop ook qua belasting, zuinig en redelijk laadvermogen. Ik zou deze echter het liefst ergens tussen mijn bol en huis opslaan. Daar loop ik een beetje vast. Ik zie echter veel voordelen in zo'n vervoermiddel beschikbaar te hebben met een liter of 10a20 peut kom je al gauw 600 km ver zonder.

 

Ik heb deze oplossing nog niet helemaal uitgewerkt maar het lijkt mij super om zoiets binnen een dag mars beschikbaar te hebben met een koffer voor de basis bob er op. Eventueel gelijk een stash met spullen als backup bob. Voordeel is ook dat je amper opvalt met zo'n ding. Ik zie er steeds meer..

 

WR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
dus een pick-up met een moto er op en een moto trailer in die trailer een vouw fiets en velo bak in die velo bak een paar timberlands ???

 

mvg md

 

Ideaal! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn motor is de ideale Get Home Vehicle (he, die kenden we nog niet). Heel gezin meenemen op de motor is geen optie. Snel thuiskomen wel. Ik rij ca 25K motorkilometers per jaar en zie vaak op een dag meer auto's dan anderen in een heel jaar. Hoe vast het verkeer ook staat: tussen rotterdam en amsterdam zit nooit meer dan 1 uur reistijd.

Als ik geen (groot) gezin had, was de motor absoluut mijn ideale BOV. Bij een beetje ramp is verkeerscongestie probleem nr. 1. Dat pareer je met een motor. Ik zeg doen!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Reken op een minder groot bereik met je motor in vergelijking met een auto. Kwetsbaarder ook inderdaad. Daar krijg je wel mobiliteit voor terug. Persoonlijk zou ik dan gaan voor een offroad of all terrein bike. Met persoonlijke voorkeur voor zo'n transalp bmw met cardanas(weinig onderhoud).

 

Als motor je uitgangspunt is zorg dat ie stil is en ga voornamelijk voor stealth(duz niet gezien worden) vooral op/via achterlangs wegen en onbegaan (voor auto) terrein.

 

Met een 4x4 heb je daarentegen wel meer laadvermogen en werk je jezelf makkelijker langs kleine roadbloks en dergelijke. Iets minder kwetsbaar. Tis puur een kwestie van persoonlijke voorkeur waarbij het dus voornamelijk om laadvermogen/kwetsbaarheid/bereik/mobiliteit+snelheid draait

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

@SHTF

De fiets heeft nog een paar voordelen waarover ik het niet had, ik zet ze toch even op een rijtje.

 

- Ik kocht een mountainbike en voorzag die van spatborden en een bagagedrager. Maar die fiets is natuurlijk wel geschikt voor ruw(er) terrein en heeft brede(re) banden wat zorgt voor een robustere uitvoering. Ik koos bewust voor een frame in staal omdat dat nu eenmaal sterker is. De fiets betaalde ik via een tweedehands site 35€ - de ombouwkit ongeveer 900€, die kan zo overgebouwd worden op een andere fiets.

- Wil je het rijbereik vergroten, dan kan je kiezen voor een bijkomende batterij. De motor is geschikt voor batterijen van 24-48v. Vraagt wel een kleine aanpassing via een pc om een optimaal energiegebruik te krijgen. Is de batterij leeg, dan kan je gewoon fietsen, maar dat is natuurlijk wel wat zwaarder door de fietskeuze en het gewicht van de ombouw.

-Anderzijds heb je met de fietsbatterij die ik heb (36v-12ah) ook een stroomvoorraad die je eventueel ook voor andere toepassingen kan gebruiken.

- Een elektrische fiets maakt nauwelijks geluid, daarmee kan je je snel verplaatsen zonder veel aandacht te trekken.

 

Wat mij ook een interessante optie lijkt is een soort driewieler die dan meer laadvermogen heeft of wil je het helmaal top, dan neem je een ligfiets, bouwt die om en stouwt er enkele halftractie batterijen in. Dat zijn loodaccu's maar ze zijn minder duur (ook zwaarder) voor een ligfiets speelt dat minder. Deze in het filmpje is mijn natte droom. Dat regel je natuurlijk niet met minder dan 1000€, vandaar dat ik voor mijn oplossing koos.

of anders http://www.aerorider.com/en/aerorider.html

 

Deze voldoen aan bijna al mijn doelstellingen : energieonafhankelijk, stil, milieuvriendelijk, alleen nog niet betaalbaar. Ik reed ook al met de Twizzy van Renault maar die is vrij prijzig. Die gaat tot 80km/h, je betaalt ongeveer 10K en je bent weer afhankelijk van Renault voor het huren van de batterij en onderhoud. De ene afhankelijkheid vervangen door de andere lijkt me niet zo slim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ooit een racebrommer gehad, was eigenlijk een verdekte motor :p

Voor mezelf hoef ik geen motor rijbewijs te halen, ik heb dan een auto geregeld.

 

Zou echt de ergste SHTF plaatsvinden, dan zal niemand erom malen dat je geen motorrijbewijs hebt.

Maar het is wel belangrijk dat je weet hoe of in ieder geval geoefend hebt..:o

 

Interessant wel, wat is de scheidslijn tussen beschaving waarbij je nog rekening moet houden met wetten

en regels en SHTF waarbij je het niet zo nauw meer neemt..Een heel grijs gebied daartussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moet iig een stille motor zijn, geen enduro dus en niet luchtgekoeld. Die maken een herrie dat is onveilig.

Iets van een gs1 of een deauville, veel meenemen kan je met zo iets. Nadeel is dat het onveilig is, hou het maar op hobbyrijden voorlopig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
k weet niet veel over motors maar wat als je er een zijspan aan zet

dan heb je 3 wielen en lijkt het me dat je minder snel valt en je kan er redelijk veel spullen in kwijt

 

Meer spullen ja, minder snel vallen nee, vooral in hoge snelheids-bochten niet.

Met zijspan rijden is lastig.

En je raakt het voordeel van een smal voertuig kwijt.

Neem dan een quad of een skelter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat de meeste motorrijders hier het zelfde ervaren,

je hebt een evenwichtsvoertuig zoals dat zo mooi heet, een tikkie en je ligt eraf

gat in de weg en je gaat bijna geheid onderuit

glad wegdek is bijzonder kut rijden

 

voor de rest is het hartstikke leuk hoor ;)

 

Nee, ik vind van niet. Een motor BOV is in mijn ogen goed.

Glad weg dk is iets van de oertijd. Ik heb mich. Pilot road 3 banden en ga op een GSX600f met stort regen plat door de bocht.

Een tikje krijgen is geen probleem als het maar niet doorzet.

Kuilen en zo kun je oplossen door een off the road bike te halen met goede veringen.

 

Motor bov 110% all the way.

 

(Ik rij 24/7 op een motor. Met regen, sneeuw, koud of warm maakt me niet uit.) heb geen B rijbewijs en wil hem ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reken op een minder groot bereik met je motor in vergelijking met een auto. Kwetsbaarder ook inderdaad. Daar krijg je wel mobiliteit voor terug. Persoonlijk zou ik dan gaan voor een offroad of all terrein bike. Met persoonlijke voorkeur voor zo'n transalp bmw met cardanas(weinig onderhoud).

 

Als motor je uitgangspunt is zorg dat ie stil is en ga voornamelijk voor stealth(duz niet gezien worden) vooral op/via achterlangs wegen en onbegaan (voor auto) terrein.

 

Met een 4x4 heb je daarentegen wel meer laadvermogen en werk je jezelf makkelijker langs kleine roadbloks en dergelijke. Iets minder kwetsbaar. Tis puur een kwestie van persoonlijke voorkeur waarbij het dus voornamelijk om laadvermogen/kwetsbaarheid/bereik/mobiliteit+snelheid draait

 

Ik rij met 19L 435km das vergenoeg. Haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...